Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Podmiotowość a uprzedmiotowienie ciała i życia w wybranych reportażach Wojciecha Tochmana
Subjectivity and objectification of the body and live in selected Wojciech Tochman's reports
Tochman, ciało, podmiotowość, przedmiotowość, warsztat reportera,
Tochman, body, subjectivity, objectification, reporter's profession
Ciało znajdujące się w centrum zainteresowania członków konsumpcyjnego społeczeństwa w rwandyjskiej i filipińskiej rzeczywistości traci właściwą sobie podmiotowość. Reportaże Wojciecha Tochmana „Dzisiaj narysujemy śmierć” oraz „Eli, Eli” są najlepszym świadectwem na degradujący wpływ przemocy, nienawiści, skrajnej nędzy. Rzeczywistość doświadczonej ludobójstwem 1994 roku Rwandy oraz slumsów na Onyksie w Manili, sprowadziła ciało i życie człowieka do kategorii przedmiotów i zwierząt, czyniąc jednocześnie wiele więcej dla utraty charakterystycznych przymiotów relacji międzyludzkich, ról społecznych oraz instytucji. Wojciech Tochman zbierając materiały do obu powyższych tekstów obserwował postępujące procesy uprzedmiotowiania oraz odpodmiotowiania, niszczących życie i cielesność człowieka w każdym jej wymiarze. Skupiając się na tych dwóch niezrozumiałych dla europejskiego czytelnika zjawiskach, praca obrazuje każdy aspekt egzystencji, który został przez nie zniekształcony a także wiele historii pojedynczych bohaterów, którzy bezpośrednio doświadczyli ich na swoim ciele. Mając zaś na względzie trudność świadczenia prawdy, która narusza pewne tabu i zmienia przyjęte kanony, ponieważ mówi o utraceniu ludzkiej godności, rozważania kierują uwagę czytelnika także na komplikacje związane z warsztatem reportera. Wojciech Tochman bowiem, poruszając kwestię uprzedmiotowiania oraz odpodmiotowiania człowieka, przede wszystkim zaś dzieci i Kościoła katolickiego, stał się ofiarą licznych ataków ze strony tych, którzy nie mogą pojąć pewnych kwestii przez wzgląd na brak odpowiadającym im kategorii językowych wewnątrz swego systemu pojęciowego. Tochman obchodząc tę barierę nieprzedstawialności degradacji człowieczeństwa, stosuje w swych tekstach liczne zabiegi, by jak najrzetelniej zaświadczyć prawdę i pomóc odbiorcy w konceptualizacji niepojętych zjawisk.W obliczu zatem wielu trudności – związanych z zbieraniem materiału, tworzeniem tekstu, a także z kontrowersjami wywołanymi publikacją prawdy, Wojciech Tochman wykorzystuje wiele mechanizmów, by podjąć walkę o człowieczeństwo.
Body is located in the center of interest of members of consumer society. The growth of a body conscious society in Rwanda and the Philippines leads to a loss of inherent subjectivity. Wojciech Tochman's reports "Today we draw death" and "Eli, Eli" are the most accurate evidence of the degrading effects of violence, hatred, extreme poverty and a multitude of life in a decent existence.In1994 Rwanda as experienced of genocide country brought the body and life of human being to the category of objects and animals. The same phenomenon touched the slums on onyx in Manila. All of this, caused many losses of the characteristic features of interpersonal relationships, social role and the body itself. Wojciech Tochman during of collecting material for both of these reports, he was watching the progressive processes of objectification and backward, destroying lives and human physicality in every aspect. Focusing on these two unexplained situtation for the European reader, the work reflects every aspect of existence that was distorted by them and stories of many pepole who have directly experienced them on their own bodies.This work focuses on difficulty of providing the truth, which touches certain taboos and changes agreed standards by showing losing human dignity. This elaboration bring the reader’s attention also to the complications which are associated with the reporter’s proffesion.In fact, Wojciech Tochman by showing objectification and losing subjectivity(especially of the children and the Catholic Church),he became a victim of many attacks – from those who cannot understand some of the issues, because they haven’t appropriate words to describe this in their mind.Tochman, to avoid this barrier of unrepresentability degradation of humanity, uses many techniques in his texts to certify the truth, in the fairest way, and help the recipient in the conceptualization incomprehensible phenomena. Considering of many difficulties, therefore, - associated with the collection of material, creating the text, as well as the controversy caused by the publication of the truth, Wojciech Tochman uses multiple mechanisms to start up the fight for humanity.
dc.abstract.en | Body is located in the center of interest of members of consumer society. The growth of a body conscious society in Rwanda and the Philippines leads to a loss of inherent subjectivity. Wojciech Tochman's reports "Today we draw death" and "Eli, Eli" are the most accurate evidence of the degrading effects of violence, hatred, extreme poverty and a multitude of life in a decent existence.In1994 Rwanda as experienced of genocide country brought the body and life of human being to the category of objects and animals. The same phenomenon touched the slums on onyx in Manila. All of this, caused many losses of the characteristic features of interpersonal relationships, social role and the body itself. Wojciech Tochman during of collecting material for both of these reports, he was watching the progressive processes of objectification and backward, destroying lives and human physicality in every aspect. Focusing on these two unexplained situtation for the European reader, the work reflects every aspect of existence that was distorted by them and stories of many pepole who have directly experienced them on their own bodies.This work focuses on difficulty of providing the truth, which touches certain taboos and changes agreed standards by showing losing human dignity. This elaboration bring the reader’s attention also to the complications which are associated with the reporter’s proffesion.In fact, Wojciech Tochman by showing objectification and losing subjectivity(especially of the children and the Catholic Church),he became a victim of many attacks – from those who cannot understand some of the issues, because they haven’t appropriate words to describe this in their mind.Tochman, to avoid this barrier of unrepresentability degradation of humanity, uses many techniques in his texts to certify the truth, in the fairest way, and help the recipient in the conceptualization incomprehensible phenomena. Considering of many difficulties, therefore, - associated with the collection of material, creating the text, as well as the controversy caused by the publication of the truth, Wojciech Tochman uses multiple mechanisms to start up the fight for humanity. | pl |
dc.abstract.pl | Ciało znajdujące się w centrum zainteresowania członków konsumpcyjnego społeczeństwa w rwandyjskiej i filipińskiej rzeczywistości traci właściwą sobie podmiotowość. Reportaże Wojciecha Tochmana „Dzisiaj narysujemy śmierć” oraz „Eli, Eli” są najlepszym świadectwem na degradujący wpływ przemocy, nienawiści, skrajnej nędzy. Rzeczywistość doświadczonej ludobójstwem 1994 roku Rwandy oraz slumsów na Onyksie w Manili, sprowadziła ciało i życie człowieka do kategorii przedmiotów i zwierząt, czyniąc jednocześnie wiele więcej dla utraty charakterystycznych przymiotów relacji międzyludzkich, ról społecznych oraz instytucji. Wojciech Tochman zbierając materiały do obu powyższych tekstów obserwował postępujące procesy uprzedmiotowiania oraz odpodmiotowiania, niszczących życie i cielesność człowieka w każdym jej wymiarze. Skupiając się na tych dwóch niezrozumiałych dla europejskiego czytelnika zjawiskach, praca obrazuje każdy aspekt egzystencji, który został przez nie zniekształcony a także wiele historii pojedynczych bohaterów, którzy bezpośrednio doświadczyli ich na swoim ciele. Mając zaś na względzie trudność świadczenia prawdy, która narusza pewne tabu i zmienia przyjęte kanony, ponieważ mówi o utraceniu ludzkiej godności, rozważania kierują uwagę czytelnika także na komplikacje związane z warsztatem reportera. Wojciech Tochman bowiem, poruszając kwestię uprzedmiotowiania oraz odpodmiotowiania człowieka, przede wszystkim zaś dzieci i Kościoła katolickiego, stał się ofiarą licznych ataków ze strony tych, którzy nie mogą pojąć pewnych kwestii przez wzgląd na brak odpowiadającym im kategorii językowych wewnątrz swego systemu pojęciowego. Tochman obchodząc tę barierę nieprzedstawialności degradacji człowieczeństwa, stosuje w swych tekstach liczne zabiegi, by jak najrzetelniej zaświadczyć prawdę i pomóc odbiorcy w konceptualizacji niepojętych zjawisk.W obliczu zatem wielu trudności – związanych z zbieraniem materiału, tworzeniem tekstu, a także z kontrowersjami wywołanymi publikacją prawdy, Wojciech Tochman wykorzystuje wiele mechanizmów, by podjąć walkę o człowieczeństwo. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Majewska, Małgorzata - 173379 | pl |
dc.contributor.author | Klytta, Wioletta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Majewska, Małgorzata - 173379 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hodalska, Magdalena - 199974 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T01:10:42Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T01:10:42Z | |
dc.date.submitted | 2014-06-30 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-87502-143122 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196056 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Tochman, body, subjectivity, objectification, reporter's profession | pl |
dc.subject.pl | Tochman, ciało, podmiotowość, przedmiotowość, warsztat reportera, | pl |
dc.title | Podmiotowość a uprzedmiotowienie ciała i życia w wybranych reportażach Wojciecha Tochmana | pl |
dc.title.alternative | Subjectivity and objectification of the body and live in selected Wojciech Tochman's reports | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |