Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Parlament Australii i Kanady
Parliament of Australia and Canada
Parlament, ustawodawstwo, kontrola, elekcja.
Parliament, legislative, control, election
Parlamenty Australii i Kanady jako kontynuatorzy brytyjskiego sytemu prawnego, przejęły wiele od swojego prekursora wiele cech, które do tej pory mają miejsce w funkcjonowaniu tych parlamentów. Nie znaczy to, że są one całkowitym odbiciem aktualnego brytyjskiego systemu prawnego. Każdy z tych parlamentów ma w dzisiejszym stanie cechy, które odróżniają go od innych parlamentów. Parlament Australii mimo, iż nie jest to organ, który ma bardzo długą tradycję wykształcił specyficzny system wyborczy polegający na preferencyjnym systemie liczenia głosów. Natomiast jeśli chodzi o parlament Kanady to cechą wyróżniającą go pośród innych tego typu organów jest długość funkcjonowania senatorów (oczywiście wyłączając kraje mające swoje korzenie w systemie common law), którzy swój urząd mogą sprawować ponad czterdzieści lat. Parlamenty Australii i Kanady mają centralne znaczenie dla funkcjonowania systemu prawnego ponieważ zostały im przekazane przez ustawodawcę najważniejsze funkcje. Tymi funkcjami są: funkcja ustawodawcza- polegająca na uchwalaniu prawa, a więc tego na czym funkcjonuje całe państwo, oraz funkcja kontrolna- mająca fundamentalne znaczenie, ponieważ to parlament jako jedyny podmiot może skontrolować rząd i wszystkie jego działania. Parlamenty te, tak jak wspomniałem wywodzą się z systemu common law- a co za tym idzie cechy tego systemu będą cały czas widoczne, to te organy mimo swojej niedługiej tradycji wykształciły specyficzny system funkcjonowania, który jest tylko dla nich odpowiedni.
The parliaments of Australia and Canada, as continuators of the British legal system, took over many of its precursor features which until now occur in the functioning of the parliament. This does not mean that they are a complete reflection of the current British legal system. Each of these parliaments in the present state have the characteristics that distinguish it from other parliaments. Parliament of Australia, although it is not a body that has a very long tradition, developed specific electoral system involving preferential vote counting system. When it comes to the Parliament of Canada the trait that distinguish it among other is the length of operation of senators (excluding, countries with roots in the common law) that could hold their office more than forty years. The parliaments of Australia and Canada are significant to the functioning of the legal system because the most import_ant functions have been passed to them by the legislature. These functions are: legislative function which consists of adopting-law, so that on which the whole country works, and the control function-having fundamental import_ance because it is the only entity parliament can control the government and all its activities. Parliaments are, as I mentioned derive from the common law system-and thus the features of this system are still visible, the authorities despite its prominence tradition developed a specific operation system, which is only suitable for them.e
dc.abstract.en | The parliaments of Australia and Canada, as continuators of the British legal system, took over many of its precursor features which until now occur in the functioning of the parliament. This does not mean that they are a complete reflection of the current British legal system. Each of these parliaments in the present state have the characteristics that distinguish it from other parliaments. Parliament of Australia, although it is not a body that has a very long tradition, developed specific electoral system involving preferential vote counting system. When it comes to the Parliament of Canada the trait that distinguish it among other is the length of operation of senators (excluding, countries with roots in the common law) that could hold their office more than forty years. The parliaments of Australia and Canada are significant to the functioning of the legal system because the most import_ant functions have been passed to them by the legislature. These functions are: legislative function which consists of adopting-law, so that on which the whole country works, and the control function-having fundamental import_ance because it is the only entity parliament can control the government and all its activities. Parliaments are, as I mentioned derive from the common law system-and thus the features of this system are still visible, the authorities despite its prominence tradition developed a specific operation system, which is only suitable for them.e | pl |
dc.abstract.pl | Parlamenty Australii i Kanady jako kontynuatorzy brytyjskiego sytemu prawnego, przejęły wiele od swojego prekursora wiele cech, które do tej pory mają miejsce w funkcjonowaniu tych parlamentów. Nie znaczy to, że są one całkowitym odbiciem aktualnego brytyjskiego systemu prawnego. Każdy z tych parlamentów ma w dzisiejszym stanie cechy, które odróżniają go od innych parlamentów. Parlament Australii mimo, iż nie jest to organ, który ma bardzo długą tradycję wykształcił specyficzny system wyborczy polegający na preferencyjnym systemie liczenia głosów. Natomiast jeśli chodzi o parlament Kanady to cechą wyróżniającą go pośród innych tego typu organów jest długość funkcjonowania senatorów (oczywiście wyłączając kraje mające swoje korzenie w systemie common law), którzy swój urząd mogą sprawować ponad czterdzieści lat. Parlamenty Australii i Kanady mają centralne znaczenie dla funkcjonowania systemu prawnego ponieważ zostały im przekazane przez ustawodawcę najważniejsze funkcje. Tymi funkcjami są: funkcja ustawodawcza- polegająca na uchwalaniu prawa, a więc tego na czym funkcjonuje całe państwo, oraz funkcja kontrolna- mająca fundamentalne znaczenie, ponieważ to parlament jako jedyny podmiot może skontrolować rząd i wszystkie jego działania. Parlamenty te, tak jak wspomniałem wywodzą się z systemu common law- a co za tym idzie cechy tego systemu będą cały czas widoczne, to te organy mimo swojej niedługiej tradycji wykształciły specyficzny system funkcjonowania, który jest tylko dla nich odpowiedni. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Mikuli, Piotr - 130615 | pl |
dc.contributor.author | Gawor, Mateusz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Karp, Janusz - 128678 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mikuli, Piotr - 130615 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T10:37:50Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T10:37:50Z | |
dc.date.submitted | 2012-10-23 | pl |
dc.fieldofstudy | administracja | pl |
dc.identifier.apd | diploma-69361-78357 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/182520 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Parliament, legislative, control, election | pl |
dc.subject.pl | Parlament, ustawodawstwo, kontrola, elekcja. | pl |
dc.title | Parlament Australii i Kanady | pl |
dc.title.alternative | Parliament of Australia and Canada | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |