Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Centrum Handlowe Zakopianka i jego dostępność komunikacyjna
Zakopianka Shopping Center and its transport accessibility
Polska, Kraków, przemysł, rewitalizacja, zdegradowane środowisko, transport, centrum handlowe
Poland, Krakow, industry, revitalization, damaged environment, transport, shopping center
Przemiany polityczne na przełomie ostatniej dekady XX wieku doprowadziły do zmiany ustroju politycznego. W tym okresie zaczynał się proces zamykania dużych fabryk przemysłowych między innymi Krakowskich Zakładów Sodowych Kraków, zlokalizowanych w IX dzielnicy samorządowej Krakowa. Wieloletnie działania fabryki doprowadziły do skażenia środowiska. Podjęte po roku 1990 działania miały na celu przywrócenie stanu pierwotnego środowiska przyrodniczego oraz zagospodarowanie zdegradowanego obszaru. W drugiej połowie lat 90 francuski koncern sklepu Carrefour wygrał przetarg na wybudowanie supermarketu na obszarze dawnych krakowskich zakładów sodowych. Inwestycja przyciągnęła kolejnych inwestorów, co przyczyniło się do efektów mnożnikowych dla wybranego obszaru. Dzisiejsze centrum handlowe całkowicie jest odmiennym miejscem. Dostępność komunikacyjna na badanym obszarze rozwinęła się dzięki powstaniu przemysłu w Borku Fałęckim. Powstanie zakładów sodowych było początkiem rozwoju infrastruktury na tym terenie, co przełożyło się na budowę nowych dróg, węzłów komunikacyjnych i innych budynków użyteczności publicznej.
The political changes of the last decade of the 20th century led to a change in the political order. During this period, the process of closing down large industrial factories, including the Krakow Soda Factory, located in the ninth district of the city of Krakow, began. Years of operation of the factory have resulted in environmental pollution. After 1990, measures were taken to restore the original natural environment and to manage the damaged area. In the second half of the 1990s, the French Carrefour group won the tender for the construction of a supermarket on the site of the former Krakow soda plants. The investment attracted additional investors, which contributed to multiplier effects for the selected area. Today’s mall is a completely different place. Transport connections in the area under investigation developed thanks to the development of industry in Borek Fałęcki. The establishment of the soda plants marked the beginning of the development of the infrastructure in the area, which resulted in the construction of new roads, transport hubs and other public buildings.
dc.abstract.en | The political changes of the last decade of the 20th century led to a change in the political order. During this period, the process of closing down large industrial factories, including the Krakow Soda Factory, located in the ninth district of the city of Krakow, began. Years of operation of the factory have resulted in environmental pollution. After 1990, measures were taken to restore the original natural environment and to manage the damaged area. In the second half of the 1990s, the French Carrefour group won the tender for the construction of a supermarket on the site of the former Krakow soda plants. The investment attracted additional investors, which contributed to multiplier effects for the selected area. Today’s mall is a completely different place. Transport connections in the area under investigation developed thanks to the development of industry in Borek Fałęcki. The establishment of the soda plants marked the beginning of the development of the infrastructure in the area, which resulted in the construction of new roads, transport hubs and other public buildings. | pl |
dc.abstract.pl | Przemiany polityczne na przełomie ostatniej dekady XX wieku doprowadziły do zmiany ustroju politycznego. W tym okresie zaczynał się proces zamykania dużych fabryk przemysłowych między innymi Krakowskich Zakładów Sodowych Kraków, zlokalizowanych w IX dzielnicy samorządowej Krakowa. Wieloletnie działania fabryki doprowadziły do skażenia środowiska. Podjęte po roku 1990 działania miały na celu przywrócenie stanu pierwotnego środowiska przyrodniczego oraz zagospodarowanie zdegradowanego obszaru. W drugiej połowie lat 90 francuski koncern sklepu Carrefour wygrał przetarg na wybudowanie supermarketu na obszarze dawnych krakowskich zakładów sodowych. Inwestycja przyciągnęła kolejnych inwestorów, co przyczyniło się do efektów mnożnikowych dla wybranego obszaru. Dzisiejsze centrum handlowe całkowicie jest odmiennym miejscem. Dostępność komunikacyjna na badanym obszarze rozwinęła się dzięki powstaniu przemysłu w Borku Fałęckim. Powstanie zakładów sodowych było początkiem rozwoju infrastruktury na tym terenie, co przełożyło się na budowę nowych dróg, węzłów komunikacyjnych i innych budynków użyteczności publicznej. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Kołoś, Arkadiusz - 129038 | pl |
dc.contributor.author | Czech, Krzysztof | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Kołoś, Arkadiusz - 129038 | pl |
dc.contributor.reviewer | Działek, Jarosław | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-07T22:11:22Z | |
dc.date.available | 2022-07-07T22:11:22Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-07 | pl |
dc.fieldofstudy | geografia i gospodarka przestrzenna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-160181-273364 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295404 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Poland, Krakow, industry, revitalization, damaged environment, transport, shopping center | pl |
dc.subject.pl | Polska, Kraków, przemysł, rewitalizacja, zdegradowane środowisko, transport, centrum handlowe | pl |
dc.title | Centrum Handlowe Zakopianka i jego dostępność komunikacyjna | pl |
dc.title.alternative | Zakopianka Shopping Center and its transport accessibility | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |