Motyw czasu w chińskojęzycznych filmach w reżyserii Wong Kar-waia

licenciate
dc.abstract.enAim of this thesis is to describe the ways of representing the motif of time in the movies directed by Wong Kar-wai. This motif is one of the most frequently used in Wong’s works and is considered to be a common characteristic of most of his movies. The first chapter includes description of the characteristics of time as a means of expression in cinematography. This chapter focuses on differences between the concepts of: time, duration and space; homo- and heterogeneous time; auto- and homomorphic representations of events and of time itself; A-series and B-series and their properties. The aim of the second chapter is to analyse non-verbal ways of representing the motif of time in the works of Wong Kar-wai. It includes descriptions of various motifs connected with time, such as: obsession with time-keeping devices like clocks or hourglasses; acceptance of constant change and inevitable passing of time contrasted with searching for stability; starting all over again; narrating through music (taking the valses in In the Mood for Love as an example); reoccurrences of analogical movie characters and events in different movies or different parts of the same movie (which are connected to the concept of time-crystal invented by Gilles Deleuze). The third chapter includes analysis of the dialogues and monologues from Wong Kar-wai’s works and how are they linked to the concepts introduced in the first chapter.pl
dc.abstract.plTematem pracy są sposoby przedstawiania motywu czasu w chińskojęzycznych filmach w reżyserii Wong Kar-waia. Motyw ten jest jednym z najczęstszych pojawiających się w twórczości tego reżysera i stanowi charakterystyczną cechę wspólną dla większości jego filmów. Rozdział pierwszy zawiera charakterystykę czasu jako medium mającego zastosowanie w pracach twórców filmowych. Znajduje się w nim opis różnic zachodzących pomiędzy koncepcjami: czasu, trwania i przestrzeni w kontekście kinematografii; czasu jako nośnika homogenicznego i heterogenicznego; przedstawień automorficznych i homomorficznych zdarzeń i czasu samego w sobie; ciągów zdarzeń typu A i typu B oraz czy i w jaki sposób właściwości tych ciągów mają zastosowanie w filmie. W rozdziale drugim analizie poddawane są niewerbalne sposoby przedstawiania problematyki czasu w twórczości filmowej Wong Kar-waia, w tym motywów: obsesyjnie częstego umieszczania w kadrze wizerunków przyrządów służących do odmierzania czasu, takich jak zegary czy klepsydry; akceptacji nieustannych zmian i nieuniknionego przemijania zderzonej z usilnym poszukiwaniem stałości; zaczynania od nowa; użycia muzyki do prowadzenia narracji (na przykładzie Spragnionych miłości); pojawiania się analogicznych postaci i wydarzeń w różnych filmach bądź fragmentach jednego filmu i powiązanej z tym koncepcji równoległych światów i pojęcia obrazów-kryształów wprowadzonego przez G. Deleuze. Rozdział trzeci zawiera analizę dialogów i monologów wypowiadanych przez bohaterów filmów Wong Kar-waia pod kątem ich korelacji z przedstawionymi w rozdziale pierwszym koncepcjami czasu i jego właściwości oraz ich znaczenia jako werbalnego sposobu ich obrazowania.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorGrzybek, Joannapl
dc.contributor.authorKazior, Julitapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerTargosz, Tobiaszpl
dc.contributor.reviewerGrzybek, Joannapl
dc.date.accessioned2021-06-28T21:42:03Z
dc.date.available2021-06-28T21:42:03Z
dc.date.submitted2021-06-28pl
dc.fieldofstudyfilologia orientalna - sinologiapl
dc.identifier.apddiploma-150981-259776pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/275249
dc.languagepolpl
dc.subject.enWong Kar-waimotif of timepl
dc.subject.plWong Kar-waimotyw czasupl
dc.titleMotyw czasu w chińskojęzycznych filmach w reżyserii Wong Kar-waiapl
dc.title.alternativeThe motif of time in Chinese-language movies directed by Wong Kar-waipl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Aim of this thesis is to describe the ways of representing the motif of time in the movies directed by Wong Kar-wai. This motif is one of the most frequently used in Wong’s works and is considered to be a common characteristic of most of his movies. The first chapter includes description of the characteristics of time as a means of expression in cinematography. This chapter focuses on differences between the concepts of: time, duration and space; homo- and heterogeneous time; auto- and homomorphic representations of events and of time itself; A-series and B-series and their properties. The aim of the second chapter is to analyse non-verbal ways of representing the motif of time in the works of Wong Kar-wai. It includes descriptions of various motifs connected with time, such as: obsession with time-keeping devices like clocks or hourglasses; acceptance of constant change and inevitable passing of time contrasted with searching for stability; starting all over again; narrating through music (taking the valses in In the Mood for Love as an example); reoccurrences of analogical movie characters and events in different movies or different parts of the same movie (which are connected to the concept of time-crystal invented by Gilles Deleuze). The third chapter includes analysis of the dialogues and monologues from Wong Kar-wai’s works and how are they linked to the concepts introduced in the first chapter.
dc.abstract.plpl
Tematem pracy są sposoby przedstawiania motywu czasu w chińskojęzycznych filmach w reżyserii Wong Kar-waia. Motyw ten jest jednym z najczęstszych pojawiających się w twórczości tego reżysera i stanowi charakterystyczną cechę wspólną dla większości jego filmów. Rozdział pierwszy zawiera charakterystykę czasu jako medium mającego zastosowanie w pracach twórców filmowych. Znajduje się w nim opis różnic zachodzących pomiędzy koncepcjami: czasu, trwania i przestrzeni w kontekście kinematografii; czasu jako nośnika homogenicznego i heterogenicznego; przedstawień automorficznych i homomorficznych zdarzeń i czasu samego w sobie; ciągów zdarzeń typu A i typu B oraz czy i w jaki sposób właściwości tych ciągów mają zastosowanie w filmie. W rozdziale drugim analizie poddawane są niewerbalne sposoby przedstawiania problematyki czasu w twórczości filmowej Wong Kar-waia, w tym motywów: obsesyjnie częstego umieszczania w kadrze wizerunków przyrządów służących do odmierzania czasu, takich jak zegary czy klepsydry; akceptacji nieustannych zmian i nieuniknionego przemijania zderzonej z usilnym poszukiwaniem stałości; zaczynania od nowa; użycia muzyki do prowadzenia narracji (na przykładzie Spragnionych miłości); pojawiania się analogicznych postaci i wydarzeń w różnych filmach bądź fragmentach jednego filmu i powiązanej z tym koncepcji równoległych światów i pojęcia obrazów-kryształów wprowadzonego przez G. Deleuze. Rozdział trzeci zawiera analizę dialogów i monologów wypowiadanych przez bohaterów filmów Wong Kar-waia pod kątem ich korelacji z przedstawionymi w rozdziale pierwszym koncepcjami czasu i jego właściwości oraz ich znaczenia jako werbalnego sposobu ich obrazowania.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Grzybek, Joanna
dc.contributor.authorpl
Kazior, Julita
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Targosz, Tobiasz
dc.contributor.reviewerpl
Grzybek, Joanna
dc.date.accessioned
2021-06-28T21:42:03Z
dc.date.available
2021-06-28T21:42:03Z
dc.date.submittedpl
2021-06-28
dc.fieldofstudypl
filologia orientalna - sinologia
dc.identifier.apdpl
diploma-150981-259776
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/275249
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Wong Kar-waimotif of time
dc.subject.plpl
Wong Kar-waimotyw czasu
dc.titlepl
Motyw czasu w chińskojęzycznych filmach w reżyserii Wong Kar-waia
dc.title.alternativepl
The motif of time in Chinese-language movies directed by Wong Kar-wai
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available