Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Remarques sur les versions paléographique et critique du "Cantar de Mio Cid"
Notes on paleographic and critical versions of the "Cantar de Mio Cid"
Na marginesie paleograficznej i krytycznej wersji "Cantar de Mio Cid"
Cantar de Mio Cid
sthiszp. vide, vido, su/so, cuemo/quomo
"paradigmatic resistance to sound change"
Cantar de Mio Cid
Old Spanish vide/vido, su/so, cuemo/quomo
"paradigmatic resistance to sound change"
Według Yakova Malkiela sthiszp. vide, vido < łac. vīdī, vīdit powstały na skutek tego, co on nazywa "paradigmatic resistance to sound change". Autor niniejszego artykułu neguje istnienie takiego zjawiska, przebadał wszystkie formy czasownika ver < vidēre w Cantar de Mio Cid i doszedł do wniosku, że w oryginalnej wersji poematu nie było żadnych form z interwokalicznym -d-, natomiast formy vide, vido zostały arbitralnie wprowadzone przez Menéndeza Pidala. W artykule jest też mowa o zaimkach dzierżawczych mi/mio, su/so oraz formach typu cuemo/quomo.
According to Yakov Malkiel, Old Spanish forms vide < Latin vīdī and vido < vīdit are to be accounted for by what he calls "paradigmatic resistance to sound change". The present writer believes that such a phenomenon does not exist, he examined all forms of the verb ver < vidēre in Cantar de Mio Cid and arrived at the conclusion that in the original version of the poem there were no forms with intervocalic -d-, while the forms vide, vido were arbitrarily introduced by Menéndez Pidal. The article also deals with the possessive pronouns mi/mio, su/so and forms like cuemo/quomo.
dc.abstract.en | According to Yakov Malkiel, Old Spanish forms vide < Latin vīdī and vido < vīdit are to be accounted for by what he calls "paradigmatic resistance to sound change". The present writer believes that such a phenomenon does not exist, he examined all forms of the verb ver < vidēre in Cantar de Mio Cid and arrived at the conclusion that in the original version of the poem there were no forms with intervocalic -d-, while the forms vide, vido were arbitrarily introduced by Menéndez Pidal. The article also deals with the possessive pronouns mi/mio, su/so and forms like cuemo/quomo. | pl |
dc.abstract.pl | Według Yakova Malkiela sthiszp. vide, vido < łac. vīdī, vīdit powstały na skutek tego, co on nazywa "paradigmatic resistance to sound change". Autor niniejszego artykułu neguje istnienie takiego zjawiska, przebadał wszystkie formy czasownika ver < vidēre w Cantar de Mio Cid i doszedł do wniosku, że w oryginalnej wersji poematu nie było żadnych form z interwokalicznym -d-, natomiast formy vide, vido zostały arbitralnie wprowadzone przez Menéndeza Pidala. W artykule jest też mowa o zaimkach dzierżawczych mi/mio, su/so oraz formach typu cuemo/quomo. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny : Instytut Filologii Romańskiej | pl |
dc.contributor.author | Mańczak, Witold - 364185 | pl |
dc.date.accession | 2017-09-29 | pl |
dc.date.accessioned | 2017-06-30T12:36:11Z | |
dc.date.available | 2017-06-30T12:36:11Z | |
dc.date.issued | 2011 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.number | 10 | pl |
dc.description.physical | 119-125 | pl |
dc.description.publication | 0,33 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.doi | 10.12797/SI.10.2011.10.09 | pl |
dc.identifier.eissn | 2391-7636 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-8594 | pl |
dc.identifier.uri | http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/42175 | |
dc.identifier.weblink | http://www.filg.uj.edu.pl/documents/41616/135698997/SI_10_2011_Manczak.pdf/29c42538-9e36-49eb-b116-d9930a909593 | pl |
dc.language | fre | pl |
dc.language.container | spa | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | Cantar de Mio Cid | pl |
dc.subject.en | Old Spanish vide/vido, su/so, cuemo/quomo | pl |
dc.subject.en | "paradigmatic resistance to sound change" | pl |
dc.subject.pl | Cantar de Mio Cid | pl |
dc.subject.pl | sthiszp. vide, vido, su/so, cuemo/quomo | pl |
dc.subject.pl | "paradigmatic resistance to sound change" | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Remarques sur les versions paléographique et critique du "Cantar de Mio Cid" | pl |
dc.title.alternative | Notes on paleographic and critical versions of the "Cantar de Mio Cid" | pl |
dc.title.alternative | Na marginesie paleograficznej i krytycznej wersji "Cantar de Mio Cid" | pl |
dc.title.journal | Studia Iberystyczne | pl |
dc.title.volume | La Edad de Plata del hispanismo cracoviano : textos y contextos = The Silver Age of Hispanic studies in Cracow : texts and contexts = Srebrny wiek krakowskiej hispanistyki : teksty i konteksty | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
2
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access