Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
The Themes of Alienation and Rejection in Frankenstein by Mary Shelley.
Alienacja i wykluczenie w powieści Mary Shelley „Frankenstein”
alienacja; wykluczenie; samotność; morderstwo; śmierć; rozpacz; brzydota; uprzedzenia; powieść gotycka; nauka; energia elektryczna; zabawa w Boga; szalony naukowiec; góry w miejscowości Chamonix; dyskryminacja rasowa; nierówność płci; ciemność; noc; deszcz; społeczeństwo; eksperyment; konsekwencje; poczucie winy; wsparcie i przewodnictwo; tworzenie; zachwianie równowagi; brak empatii; ambicja; wiedza; odpowiedzialność; przyjaciel; granice; ciasne horyzonty myślowe; nienawiść; arktyczny lód; strata
alienation; rejection; loneliness; murder; death; grief; ugliness; prejudice; gothic novel; science; electricity; playing God; mad scientist; mountains of Chamonix; racial discrimination; inequality between men and women; darkness; night; rain; society; experiment; consequences; guilt; parental guidance; exclusion; creating; corruption of natural order; lack of empathy; ambition; knowledge; responsibility; friend; boundaries; narrow-mindedness; hatred; Arctic ice; loss
Praca licencjacka skupia się na aspektach psychologicznych, uczuciach alienacji i wykluczenia oraz na tym jak te uczucia wpływają na głównych bohaterów i w konsekwencji na fabułę powieści. Pierwszy rozdział jest poświęcony podstawowym informacjom o powieści i inspiracjach, ze szczególnym naciskiem na prywatne życie Mary Shelley, nierówność płci, której autorka nigdy nie zaakceptowała oraz na jej zainteresowanie literaturą i nauką. Celem było pokazanie jak dużo inspiracji czerpała z prawdziwego życia oraz swoich pasji, i jak jest to odzwierciedlone w jej najpopularniejszej powieści. Kolejny aspekt poruszony w pierwszym rozdziale to gatunek literacki powieści. Powieść gotycka i jej charakterystyczne cechy, takie jak specyficzne miejsce akcji i nastrój, potęgują odczucia czytelników i wzmacniają efekt jaki powinny wywołać negatywne uczucia alienacji i wykluczenia. Rozdział drugi skupia się na temacie alienacji. Szczegółowa analiza dwóch bohaterów, Wiktora Frankensteina i Roberta Waltona, pozwala nam zrozumieć jaki wpływ ma na nich alienacja i jak sobie z nią radzą. Dodatkowo, postacie te zostają sobie przeciwstawione w celu ukazania zarówno podobieństw jak i różnic między nimi. Rozdział trzeci jest w całości poświęcony Stworowi Frankensteina i temu jaki wpływ miało na niego wykluczenie, którego doświadczył. Analiza tej postaci obejmuje trzy fazy jego życia: jego powstanie i odrzucenie przez stwórcę, nieudane próby rozpoczęcia życia w społeczeństwie oraz jego przemianę w Potwora. W zakończeniu pracy licencjackiej zostają wyciągnięte wnioski będące efektem starannej analizy zarówno bohaterów jak i kontekstu w jakim powieść powstała, a także odpowiedź na pytanie: „Jak ważne jest poczucie przynależności i bycia akceptowanym?”
This BA thesis focuses on the psychological aspects of the feelings of alienation and rejection and on how they affect the main characters and the story in general. The first chapter is devoted to background information about the novel. An emphasis is put on Mary Shelley's private life, the inequality between men and women that she could not accept, and on her genuine interest in literature and science. The aim is to show how much this inspired her and, in consequence, influenced her most famous novel. Another aspect discussed in the first chapter is the novel's genre. The specific characteristics of a gothic novel, like setting and mood, allow readers to experience the story even more intensely as they contribute to the feelings of alienation and rejection, which is the reason why it is essential to draw reader's attention to this. In the second chapter the theme of alienation is discussed. The in-depth analysis of Victor Frankenstein and Robert Walton in relation to the theme of alienation helps us understand how it affects the characters and how they cope with it. These two characters were both similar to and different from each other and the goal is to show how and why. The third chapter centres around the Creature and how rejection impacts him. This section describes his life from the very beginning, from when he was abandoned by Victor, through his unsuccessful attempts to fit into society, to his transition into a monster. The BA thesis ends with conclusions that are the result of a thorough analysis of both the characters and the context in which the novel was written, and answers the question: "How important is it to feel accepted and integrated?".
dc.abstract.en | This BA thesis focuses on the psychological aspects of the feelings of alienation and rejection and on how they affect the main characters and the story in general. The first chapter is devoted to background information about the novel. An emphasis is put on Mary Shelley's private life, the inequality between men and women that she could not accept, and on her genuine interest in literature and science. The aim is to show how much this inspired her and, in consequence, influenced her most famous novel. Another aspect discussed in the first chapter is the novel's genre. The specific characteristics of a gothic novel, like setting and mood, allow readers to experience the story even more intensely as they contribute to the feelings of alienation and rejection, which is the reason why it is essential to draw reader's attention to this. In the second chapter the theme of alienation is discussed. The in-depth analysis of Victor Frankenstein and Robert Walton in relation to the theme of alienation helps us understand how it affects the characters and how they cope with it. These two characters were both similar to and different from each other and the goal is to show how and why. The third chapter centres around the Creature and how rejection impacts him. This section describes his life from the very beginning, from when he was abandoned by Victor, through his unsuccessful attempts to fit into society, to his transition into a monster. The BA thesis ends with conclusions that are the result of a thorough analysis of both the characters and the context in which the novel was written, and answers the question: "How important is it to feel accepted and integrated?". | pl |
dc.abstract.pl | Praca licencjacka skupia się na aspektach psychologicznych, uczuciach alienacji i wykluczenia oraz na tym jak te uczucia wpływają na głównych bohaterów i w konsekwencji na fabułę powieści. Pierwszy rozdział jest poświęcony podstawowym informacjom o powieści i inspiracjach, ze szczególnym naciskiem na prywatne życie Mary Shelley, nierówność płci, której autorka nigdy nie zaakceptowała oraz na jej zainteresowanie literaturą i nauką. Celem było pokazanie jak dużo inspiracji czerpała z prawdziwego życia oraz swoich pasji, i jak jest to odzwierciedlone w jej najpopularniejszej powieści. Kolejny aspekt poruszony w pierwszym rozdziale to gatunek literacki powieści. Powieść gotycka i jej charakterystyczne cechy, takie jak specyficzne miejsce akcji i nastrój, potęgują odczucia czytelników i wzmacniają efekt jaki powinny wywołać negatywne uczucia alienacji i wykluczenia. Rozdział drugi skupia się na temacie alienacji. Szczegółowa analiza dwóch bohaterów, Wiktora Frankensteina i Roberta Waltona, pozwala nam zrozumieć jaki wpływ ma na nich alienacja i jak sobie z nią radzą. Dodatkowo, postacie te zostają sobie przeciwstawione w celu ukazania zarówno podobieństw jak i różnic między nimi. Rozdział trzeci jest w całości poświęcony Stworowi Frankensteina i temu jaki wpływ miało na niego wykluczenie, którego doświadczył. Analiza tej postaci obejmuje trzy fazy jego życia: jego powstanie i odrzucenie przez stwórcę, nieudane próby rozpoczęcia życia w społeczeństwie oraz jego przemianę w Potwora. W zakończeniu pracy licencjackiej zostają wyciągnięte wnioski będące efektem starannej analizy zarówno bohaterów jak i kontekstu w jakim powieść powstała, a także odpowiedź na pytanie: „Jak ważne jest poczucie przynależności i bycia akceptowanym?” | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Romanowska-Kowalska, Agnieszka - 131686 | pl |
dc.contributor.author | Świętek, Klaudia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Romanowska-Kowalska, Agnieszka - 131686 | pl |
dc.contributor.reviewer | Walczuk, Anna - 132519 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T08:04:34Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T08:04:34Z | |
dc.date.submitted | 2020-07-16 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-143286-214065 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/242401 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | alienation; rejection; loneliness; murder; death; grief; ugliness; prejudice; gothic novel; science; electricity; playing God; mad scientist; mountains of Chamonix; racial discrimination; inequality between men and women; darkness; night; rain; society; experiment; consequences; guilt; parental guidance; exclusion; creating; corruption of natural order; lack of empathy; ambition; knowledge; responsibility; friend; boundaries; narrow-mindedness; hatred; Arctic ice; loss | pl |
dc.subject.pl | alienacja; wykluczenie; samotność; morderstwo; śmierć; rozpacz; brzydota; uprzedzenia; powieść gotycka; nauka; energia elektryczna; zabawa w Boga; szalony naukowiec; góry w miejscowości Chamonix; dyskryminacja rasowa; nierówność płci; ciemność; noc; deszcz; społeczeństwo; eksperyment; konsekwencje; poczucie winy; wsparcie i przewodnictwo; tworzenie; zachwianie równowagi; brak empatii; ambicja; wiedza; odpowiedzialność; przyjaciel; granice; ciasne horyzonty myślowe; nienawiść; arktyczny lód; strata | pl |
dc.title | The Themes of Alienation and Rejection in Frankenstein by Mary Shelley. | pl |
dc.title.alternative | Alienacja i wykluczenie w powieści Mary Shelley „Frankenstein” | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |