H. Jana Klaty - polski Hamlet

master
dc.abstract.enThe aim of the thesis "H. of Jan Klata - Polish Hamlet ", was to present one of the possible interpretations H. of John Klata. The play is, in my opinion, the diagnosis of Polish society, presented in a fascinating way which is based on William Shakespeare's Hamlet. Jan Klata, the son of a Solidarity activist, from childhood he was raised with a sense of values essential to sustain the country's national identity. In his performance he underlines the indifference of the Polish society to the political situation of the country. In this way he shows the power of people who lead the country. Fifteen years after the communism in Poland was finished Klata is trying to settle in the performance politicians in power and the society.I presented the proposed variant of the interpretive work. In the first chapter I focused on theoretical issues, which were the basis for reflection on the play. Account of the terms herein, which then were used in the interpretation of H. spectacle, such as national identity, historical memory, culture, space in the theater as well as the symbolism of theatrical props. In the second chapter I cited at the beginning of issues related to the problem of translating Shakespeare into PolisH. I also mentioned the work of Wyspiański: Study of "Hamlet". Klata clearly draws inspiration from the Polish writer. Then I presented two other Polish productions: Hamlet Wyspiańskiego of Jerzy Grzegorzewski and Andrzej Wajda's Hamlet IV. They provided the material to indicate Klata inspiration. In the third chapter I focused on the elements of spectacle, which in my opinion show a commitment to social and political issues of the country and director's sense of mission. In describing some examples of the performance, I presented one of the possible interpretations.pl
dc.abstract.otherCelem pracy magisterskiej pt. „H. Jana Klaty – polski Hamlet”, było przedstawienie jednej z możliwości interpretacji H. Jana Klaty. Spektakl ten jest, w moim odczuciu, diagnozą społeczeństwa polskiego, przedstawioną w sposób fascynujący w oparciu o Hamleta Williama Szekspira, w piętnaście lat po transformacji ustrojowej. Jan Klata, jako syn działacza Solidarności, od dzieciństwa był wychowywany w poczuciu wartości istotnych dla podtrzymania tożsamości narodowej kraju. W swoim spektaklu podkreśla obojętność społeczeństwa polskiego na sytuację polityczną kraju, ukazując tym samym wpływy ludzi, którzy kierują państwem. Piętnaście lat od zrzucenia jarzma komunizmu Klata próbuje rozliczyć w spektaklu zarówno polityków, będących u władzy jak i społeczeństwo, które swoją biernością taki rodzaj władzy legitymizuje. Tak zaproponowany wariant interpretacyjny przedstawiłam w pracy. W pierwszym rozdziale skupiłam się na kwestiach teoretycznych, które były podstawą do rozważań nad spektaklem. Uwzględniłam tu terminy, które następnie zostały wykorzystane w interpretacji spektaklu H., takie jak: tożsamość narodowa, pamięć historyczna, kultura, przestrzeń w teatrze a także symbolika rekwizytów teatralnych. W drugim rozdziale, na początku przytoczyłam kwestie związane z problemem przekładu dramatu Szekspira na język polski. Wspomniałam także o dziele Stanisława Wyspiańskiego: Studium o „Hamlecie”. Klata w widoczny sposób czerpie inspiracje od polskiego pisarza. Następnie przedstawiłam dwa inne polskie spektakle: Hamlet Stanisława Wyspiańskiego Jerzego Grzegorzewskiego oraz Hamlet IV Andrzeja Wajdy. Stanowiły one materiał do wskazania inspiracji Klaty. W trzecim rozdziale skupiłam się na elementach spektaklu, które w moim odczuciu ukazują zaangażowanie w kwestie społeczno-polityczne kraju oraz poczucie misji reżysera. Opisując wybrane przykłady spektaklu, przedstawiłam jedną z możliwych interpretacji.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.advisorHejmej, Andrzej - 128303 pl
dc.contributor.authorBiedroń, Kingapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerBaluch, Wojciech - 127180 pl
dc.contributor.reviewerHejmej, Andrzej - 128303 pl
dc.date.accessioned2020-07-20T19:43:40Z
dc.date.available2020-07-20T19:43:40Z
dc.date.submitted2011-10-31pl
dc.fieldofstudywiedza o kulturzepl
dc.identifier.apddiploma-61006-119075pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174581
dc.subject.enculture, national identity, historical memory, spectacle, Hamlet.pl
dc.subject.otherkultura, tożsamość narodowa, pamięć historyczna, spektakl, Hamletpl
dc.titleH. Jana Klaty - polski Hamletpl
dc.title.alternativeH. of Jan Klata - Polish Hamletpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the thesis "H. of Jan Klata - Polish Hamlet ", was to present one of the possible interpretations H. of John Klata. The play is, in my opinion, the diagnosis of Polish society, presented in a fascinating way which is based on William Shakespeare's Hamlet. Jan Klata, the son of a Solidarity activist, from childhood he was raised with a sense of values essential to sustain the country's national identity. In his performance he underlines the indifference of the Polish society to the political situation of the country. In this way he shows the power of people who lead the country. Fifteen years after the communism in Poland was finished Klata is trying to settle in the performance politicians in power and the society.I presented the proposed variant of the interpretive work. In the first chapter I focused on theoretical issues, which were the basis for reflection on the play. Account of the terms herein, which then were used in the interpretation of H. spectacle, such as national identity, historical memory, culture, space in the theater as well as the symbolism of theatrical props. In the second chapter I cited at the beginning of issues related to the problem of translating Shakespeare into PolisH. I also mentioned the work of Wyspiański: Study of "Hamlet". Klata clearly draws inspiration from the Polish writer. Then I presented two other Polish productions: Hamlet Wyspiańskiego of Jerzy Grzegorzewski and Andrzej Wajda's Hamlet IV. They provided the material to indicate Klata inspiration. In the third chapter I focused on the elements of spectacle, which in my opinion show a commitment to social and political issues of the country and director's sense of mission. In describing some examples of the performance, I presented one of the possible interpretations.
dc.abstract.otherpl
Celem pracy magisterskiej pt. „H. Jana Klaty – polski Hamlet”, było przedstawienie jednej z możliwości interpretacji H. Jana Klaty. Spektakl ten jest, w moim odczuciu, diagnozą społeczeństwa polskiego, przedstawioną w sposób fascynujący w oparciu o Hamleta Williama Szekspira, w piętnaście lat po transformacji ustrojowej. Jan Klata, jako syn działacza Solidarności, od dzieciństwa był wychowywany w poczuciu wartości istotnych dla podtrzymania tożsamości narodowej kraju. W swoim spektaklu podkreśla obojętność społeczeństwa polskiego na sytuację polityczną kraju, ukazując tym samym wpływy ludzi, którzy kierują państwem. Piętnaście lat od zrzucenia jarzma komunizmu Klata próbuje rozliczyć w spektaklu zarówno polityków, będących u władzy jak i społeczeństwo, które swoją biernością taki rodzaj władzy legitymizuje. Tak zaproponowany wariant interpretacyjny przedstawiłam w pracy. W pierwszym rozdziale skupiłam się na kwestiach teoretycznych, które były podstawą do rozważań nad spektaklem. Uwzględniłam tu terminy, które następnie zostały wykorzystane w interpretacji spektaklu H., takie jak: tożsamość narodowa, pamięć historyczna, kultura, przestrzeń w teatrze a także symbolika rekwizytów teatralnych. W drugim rozdziale, na początku przytoczyłam kwestie związane z problemem przekładu dramatu Szekspira na język polski. Wspomniałam także o dziele Stanisława Wyspiańskiego: Studium o „Hamlecie”. Klata w widoczny sposób czerpie inspiracje od polskiego pisarza. Następnie przedstawiłam dwa inne polskie spektakle: Hamlet Stanisława Wyspiańskiego Jerzego Grzegorzewskiego oraz Hamlet IV Andrzeja Wajdy. Stanowiły one materiał do wskazania inspiracji Klaty. W trzecim rozdziale skupiłam się na elementach spektaklu, które w moim odczuciu ukazują zaangażowanie w kwestie społeczno-polityczne kraju oraz poczucie misji reżysera. Opisując wybrane przykłady spektaklu, przedstawiłam jedną z możliwych interpretacji.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.advisorpl
Hejmej, Andrzej - 128303
dc.contributor.authorpl
Biedroń, Kinga
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Baluch, Wojciech - 127180
dc.contributor.reviewerpl
Hejmej, Andrzej - 128303
dc.date.accessioned
2020-07-20T19:43:40Z
dc.date.available
2020-07-20T19:43:40Z
dc.date.submittedpl
2011-10-31
dc.fieldofstudypl
wiedza o kulturze
dc.identifier.apdpl
diploma-61006-119075
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174581
dc.subject.enpl
culture, national identity, historical memory, spectacle, Hamlet.
dc.subject.otherpl
kultura, tożsamość narodowa, pamięć historyczna, spektakl, Hamlet
dc.titlepl
H. Jana Klaty - polski Hamlet
dc.title.alternativepl
H. of Jan Klata - Polish Hamlet
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
153
Views per month
Views per city
Warsaw
27
Krakow
18
Wroclaw
15
Poznan
10
Żywiec
4
Gdynia
3
Katowice
3
Lodz
3
Moczydlo
3
Bytom
2

No access

No Thumbnail Available