Siła i bezsiła edukacji

2023
journal article
article
dc.abstract.enThe article focuses on identifying examples of the strength of Polish education that can balance its powerlessness. One of such basic tools are human rights (primarily the right to education), which indicate the need for an individual approach to people, enabling them to develop various competences and skills in managing their own lives and active cooperation within many communities, states and global villages. Education, in it the treasure is hidden (the title of Jacques Delors’ report) – it is a hope for a life without fear and without social inequalities. The basic problem, however, is the institution of the school, which must change its current structure.pl
dc.abstract.plW artykule skoncentrowano się na wskazaniu przykładów siły polskiej edukacji, która może zrównoważyć jej bezsiłę. Jednym z takich podstawowych narzędzi są prawa człowieka (przede wszystkim prawa do nauki), które wskazują na konieczność indywidualnego podejścia do ludzi, umożliwiając im rozwój różnych kompetencji oraz posługiwania się umiejętnościami w kierowaniu własnym życiem i aktywnej współpracy w ramach wielu wspólnot, państwa i globalnej wioski. Edukacja, w niej ukryty jest skarb (tytuł raportu Jacquesa Delorsa) – to nadzieja na życie bez strachu i bez nierówności społecznych. Podstawowym problemem jest jednak instytucja szkoły, która musi zmienić swoją dotychczasową strukturę.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Spraw Publicznych
dc.contributor.authorKoba, Laura - 243249
dc.date.accession2024-04-09
dc.date.accessioned2024-04-15T09:50:43Z
dc.date.available2024-04-15T09:50:43Z
dc.date.issued2023pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 124-125. Nieaktywne DOI: 10.35464/1642-672X.PS.2023.3.06
dc.description.number4 (90)
dc.description.physical111-125pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume22
dc.identifier.issn1642-672X
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328838
dc.identifier.weblinkhttp://pedagogikaspoleczna.com/wp-content/uploads/2024/03/PS-4-2023-111-125.pdf
dc.languagepol
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 3.0 Polska
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.eneducation
dc.subject.enright to education
dc.subject.ensolidarity
dc.subject.enequal rights and opportunities
dc.subject.enschool
dc.subject.pledukacja
dc.subject.plprawo do nauki
dc.subject.plsolidarność
dc.subject.plrówność praw i szans
dc.subject.plszkoła
dc.subtypeArticlepl
dc.titleSiła i bezsiła edukacjipl
dc.title.alternativeThe power and powerlesness of education
dc.title.journalPEDAGOGIKA SPOŁECZNA
dc.title.volumeUrodzeni po złej stronie torówpl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The article focuses on identifying examples of the strength of Polish education that can balance its powerlessness. One of such basic tools are human rights (primarily the right to education), which indicate the need for an individual approach to people, enabling them to develop various competences and skills in managing their own lives and active cooperation within many communities, states and global villages. Education, in it the treasure is hidden (the title of Jacques Delors’ report) – it is a hope for a life without fear and without social inequalities. The basic problem, however, is the institution of the school, which must change its current structure.
dc.abstract.plpl
W artykule skoncentrowano się na wskazaniu przykładów siły polskiej edukacji, która może zrównoważyć jej bezsiłę. Jednym z takich podstawowych narzędzi są prawa człowieka (przede wszystkim prawa do nauki), które wskazują na konieczność indywidualnego podejścia do ludzi, umożliwiając im rozwój różnych kompetencji oraz posługiwania się umiejętnościami w kierowaniu własnym życiem i aktywnej współpracy w ramach wielu wspólnot, państwa i globalnej wioski. Edukacja, w niej ukryty jest skarb (tytuł raportu Jacquesa Delorsa) – to nadzieja na życie bez strachu i bez nierówności społecznych. Podstawowym problemem jest jednak instytucja szkoły, która musi zmienić swoją dotychczasową strukturę.
dc.affiliation
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Spraw Publicznych
dc.contributor.author
Koba, Laura - 243249
dc.date.accession
2024-04-09
dc.date.accessioned
2024-04-15T09:50:43Z
dc.date.available
2024-04-15T09:50:43Z
dc.date.issuedpl
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 124-125. Nieaktywne DOI: 10.35464/1642-672X.PS.2023.3.06
dc.description.number
4 (90)
dc.description.physicalpl
111-125
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
22
dc.identifier.issn
1642-672X
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328838
dc.identifier.weblink
http://pedagogikaspoleczna.com/wp-content/uploads/2024/03/PS-4-2023-111-125.pdf
dc.language
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
education
dc.subject.en
right to education
dc.subject.en
solidarity
dc.subject.en
equal rights and opportunities
dc.subject.en
school
dc.subject.pl
edukacja
dc.subject.pl
prawo do nauki
dc.subject.pl
solidarność
dc.subject.pl
równość praw i szans
dc.subject.pl
szkoła
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Siła i bezsiła edukacji
dc.title.alternative
The power and powerlesness of education
dc.title.journal
PEDAGOGIKA SPOŁECZNA
dc.title.volumepl
Urodzeni po złej stronie torów
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
28
Views per month
Views per city
Poznan
4
Warsaw
3
Strzyżów
2
Gliwice
1
Kaliningrad
1
Racibórz
1
Downloads
koba_sila_i_bezsila_edukacji_2023.pdf
33