Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Siła i bezsiła edukacji
The power and powerlesness of education
edukacja
prawo do nauki
solidarność
równość praw i szans
szkoła
education
right to education
solidarity
equal rights and opportunities
school
Bibliogr. s. 124-125. Nieaktywne DOI: 10.35464/1642-672X.PS.2023.3.06
W artykule skoncentrowano się na wskazaniu przykładów siły polskiej edukacji, która może zrównoważyć jej bezsiłę. Jednym z takich podstawowych narzędzi są prawa człowieka (przede wszystkim prawa do nauki), które wskazują na konieczność indywidualnego podejścia do ludzi, umożliwiając im rozwój różnych kompetencji oraz posługiwania się umiejętnościami w kierowaniu własnym życiem i aktywnej współpracy w ramach wielu wspólnot, państwa i globalnej wioski. Edukacja, w niej ukryty jest skarb (tytuł raportu Jacquesa Delorsa) – to nadzieja na życie bez strachu i bez nierówności społecznych. Podstawowym problemem jest jednak instytucja szkoły, która musi zmienić swoją dotychczasową strukturę.
The article focuses on identifying examples of the strength of Polish education that can balance its powerlessness. One of such basic tools are human rights (primarily the right to education), which indicate the need for an individual approach to people, enabling them to develop various competences and skills in managing their own lives and active cooperation within many communities, states and global villages. Education, in it the treasure is hidden (the title of Jacques Delors’ report) – it is a hope for a life without fear and without social inequalities. The basic problem, however, is the institution of the school, which must change its current structure.
dc.abstract.en | The article focuses on identifying examples of the strength of Polish education that can balance its powerlessness. One of such basic tools are human rights (primarily the right to education), which indicate the need for an individual approach to people, enabling them to develop various competences and skills in managing their own lives and active cooperation within many communities, states and global villages. Education, in it the treasure is hidden (the title of Jacques Delors’ report) – it is a hope for a life without fear and without social inequalities. The basic problem, however, is the institution of the school, which must change its current structure. | pl |
dc.abstract.pl | W artykule skoncentrowano się na wskazaniu przykładów siły polskiej edukacji, która może zrównoważyć jej bezsiłę. Jednym z takich podstawowych narzędzi są prawa człowieka (przede wszystkim prawa do nauki), które wskazują na konieczność indywidualnego podejścia do ludzi, umożliwiając im rozwój różnych kompetencji oraz posługiwania się umiejętnościami w kierowaniu własnym życiem i aktywnej współpracy w ramach wielu wspólnot, państwa i globalnej wioski. Edukacja, w niej ukryty jest skarb (tytuł raportu Jacquesa Delorsa) – to nadzieja na życie bez strachu i bez nierówności społecznych. Podstawowym problemem jest jednak instytucja szkoły, która musi zmienić swoją dotychczasową strukturę. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Spraw Publicznych | |
dc.contributor.author | Koba, Laura - 243249 | |
dc.date.accession | 2024-04-09 | |
dc.date.accessioned | 2024-04-15T09:50:43Z | |
dc.date.available | 2024-04-15T09:50:43Z | |
dc.date.issued | 2023 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 124-125. Nieaktywne DOI: 10.35464/1642-672X.PS.2023.3.06 | |
dc.description.number | 4 (90) | |
dc.description.physical | 111-125 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 22 | |
dc.identifier.issn | 1642-672X | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/328838 | |
dc.identifier.weblink | http://pedagogikaspoleczna.com/wp-content/uploads/2024/03/PS-4-2023-111-125.pdf | |
dc.language | pol | |
dc.language.container | pol | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 3.0 Polska | |
dc.rights.licence | CC-BY | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode.pl | |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | education | |
dc.subject.en | right to education | |
dc.subject.en | solidarity | |
dc.subject.en | equal rights and opportunities | |
dc.subject.en | school | |
dc.subject.pl | edukacja | |
dc.subject.pl | prawo do nauki | |
dc.subject.pl | solidarność | |
dc.subject.pl | równość praw i szans | |
dc.subject.pl | szkoła | |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Siła i bezsiła edukacji | pl |
dc.title.alternative | The power and powerlesness of education | |
dc.title.journal | PEDAGOGIKA SPOŁECZNA | |
dc.title.volume | Urodzeni po złej stronie torów | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |