Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
A comparison of English electronic dance music genres in the Polish music press and on the Internet in the 1990s and 2010s
Porównanie anglojęzycznych gatunków elektronicznej muzyki tanecznej w polskiej prasie muzycznej i internecie w latach 1997-1999 i 2012-2014
zapożyczenia, pożyczki, muzyka, elektroniczna muzyka taneczna, prasa muzyczna, internet, kontakt językowy, zapożyczanie, analiza, badanie, adaptacja, asymilacja
borrowings, loans, loanwords, music, electronic dance music, music press, internet, language contact, borrowing, analysis, study, adaptation, assimilation
Celem niniejszej pracy jest analiza anglojęzycznych gatunków elektronicznej muzyki tanecznej w polskiej prasie muzycznej. Analizowany materiał pochodzi z magazynu Plastik oraz portali internetowych Lineout.pl i Nowamuzyka.pl. W skład pracy wchodzą trzy rozdziały. Pierwszy z nich dotyczy teorii kontaktu językowego i procesu zapożyczania angielskich słów do języka polskiego.Drugi rozdział skupia się na socjolingwistycznych i socjokulturowych aspektach zapożyczeń badanych w kolejnej części.Trzeci rozdział zawiera analizę zapożyczeń na podstawie teorii przedstawionej w dwóch poprzednich rozdziałach. Każdy odnotowany gatunek muzyczny jest analizowany pod kątem trzech poziomów asymilacji w języku polskim – graficznym, morfologicznym i semantycznym.Podsumowanie i wyniki badania zostały zawarte we wnioskach.
The aim of this thesis is to analyse English electronic dance music genres found in the Polish press. The analysed data comes from the Plastik magazine as well as Lineout.pl and Nowamuzyka.pl Internet portals.The thesis is comprised of three chapters. The first chapter concerns the theory of language contact and the process of borrowing English words in Polish.The second part is focused on the sociolinguistic and sociocultural aspects of the borrowings analysed in the next chapter.The third chapter contains an analysis of the loans based on the theory presented in the previous parts of the dissertation. Each occurrence of a music genre is analysed in terms of the three planes of its adaptation in Polish: graphic, morphological and semantic. The summary and the results of the research are discussed in the Conclusions.
dc.abstract.en | The aim of this thesis is to analyse English electronic dance music genres found in the Polish press. The analysed data comes from the Plastik magazine as well as Lineout.pl and Nowamuzyka.pl Internet portals.The thesis is comprised of three chapters. The first chapter concerns the theory of language contact and the process of borrowing English words in Polish.The second part is focused on the sociolinguistic and sociocultural aspects of the borrowings analysed in the next chapter.The third chapter contains an analysis of the loans based on the theory presented in the previous parts of the dissertation. Each occurrence of a music genre is analysed in terms of the three planes of its adaptation in Polish: graphic, morphological and semantic. The summary and the results of the research are discussed in the Conclusions. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest analiza anglojęzycznych gatunków elektronicznej muzyki tanecznej w polskiej prasie muzycznej. Analizowany materiał pochodzi z magazynu Plastik oraz portali internetowych Lineout.pl i Nowamuzyka.pl. W skład pracy wchodzą trzy rozdziały. Pierwszy z nich dotyczy teorii kontaktu językowego i procesu zapożyczania angielskich słów do języka polskiego.Drugi rozdział skupia się na socjolingwistycznych i socjokulturowych aspektach zapożyczeń badanych w kolejnej części.Trzeci rozdział zawiera analizę zapożyczeń na podstawie teorii przedstawionej w dwóch poprzednich rozdziałach. Każdy odnotowany gatunek muzyczny jest analizowany pod kątem trzech poziomów asymilacji w języku polskim – graficznym, morfologicznym i semantycznym.Podsumowanie i wyniki badania zostały zawarte we wnioskach. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Mańczak-Wohlfeld, Elżbieta - 102700 | pl |
dc.contributor.author | Kmita, Filip | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mańczak-Wohlfeld, Elżbieta - 102700 | pl |
dc.contributor.reviewer | Tereszkiewicz, Anna - 142858 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T18:42:34Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T18:42:34Z | |
dc.date.submitted | 2015-10-15 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-101608-167597 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/208596 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | borrowings, loans, loanwords, music, electronic dance music, music press, internet, language contact, borrowing, analysis, study, adaptation, assimilation | pl |
dc.subject.pl | zapożyczenia, pożyczki, muzyka, elektroniczna muzyka taneczna, prasa muzyczna, internet, kontakt językowy, zapożyczanie, analiza, badanie, adaptacja, asymilacja | pl |
dc.title | A comparison of English electronic dance music genres in the Polish music press and on the Internet in the 1990s and 2010s | pl |
dc.title.alternative | Porównanie anglojęzycznych gatunków elektronicznej muzyki tanecznej w polskiej prasie muzycznej i internecie w latach 1997-1999 i 2012-2014 | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |