"Dwujęzyczne i wielojęzyczne wychowanie - badanie świadomości, wiedzy i strategii stosowanych przez rodziców dzieci bi- i multilingwalnych"

master
dc.abstract.enThis thesis is devoted to the phenomenon of bi- and multilingualism in the context of speech and language development processes occurring in the mind of a person who uses more than one language on a daily basis. The main goal of the research, being the basis of the empirical part of the work, was to collect parents' opinions on the availability and reliability of information on bilingual and multilingual upbringing, as well as to assess knowledge and awareness about development of a bi- and multilingual child — including speech development. In addition, this study addresses such issues as: the importance of diligence in the process of conveying a language and / or languages to a child, difficulties arising from upbringing in two / three or more languages and the role of a speech therapist in the diagnostic and therapeutic process in a life of a bi- and multilingual child. Furthermore, this paper presents the current state of research on bi- and multilingualism in the sphere of speech development in two/ three or more languages and the brain organization of languages in case of bi- and multilingualism.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca magisterska poświęcona jest zjawisku dwu- i wielojęzyczności w kontekście rozwoju mowy oraz procesów językowych zachodzących w umyśle osoby posługującej się na co dzień więcej niż jednym językiem. Na główny cel badania sondażowego, będącego podstawą części empirycznej pracy, składało się zdobycie opinii rodziców na temat dostępności i rzetelności informacji dotyczących wychowania dwu- i wielojęzycznego oraz ocena wiedzy i świadomości na temat rozwoju – w tym rozwoju mowy – dziecka bi- i multilingwalnego. Dodatkowo, w badaniu zostały poruszone takie kwestie jak: znaczenie i dbałość o język odziedziczony dziecka, trudności powstałe na drodze wychowania w dwóch/ trzech, lub większej liczbie języków oraz roli logopedy w procesie diagnostycznym i terapeutycznym dziecka dwu- i wielojęzycznego. Ponadto, praca przedstawia aktualny stan badań nad dwu- i wielojęzycznością w zakresie m. in. rozwoju mowy dziecka w dwóch/ trzech lub większej liczbie języków oraz mózgowej organizacji języków w przypadku bi- i multilingwizmu.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPrizel-Kania, Adrianapl
dc.contributor.authorHadwiczak, Klaudiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerPrizel-Kania, Adrianapl
dc.contributor.reviewerMłyński, Rafałpl
dc.date.accessioned2020-07-28T01:43:39Z
dc.date.available2020-07-28T01:43:39Z
dc.date.submitted2019-07-10pl
dc.fieldofstudylogopediapl
dc.identifier.apddiploma-134506-248713pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236711
dc.languagepolpl
dc.subject.enspeech therapy, bilingualism, multilingualism, bilingual upbringing, multilingual upbringing, child's speech development, interlingual influences, brain language organizationpl
dc.subject.pllogopedia, dwujęzyczność, wielojęzyczność, dwujęzyczne wychowanie, wielojęzyczne wychowanie, rozwój mowy dziecka, wpływy międzyjęzykowe, mózgowa organizacja językówpl
dc.title"Dwujęzyczne i wielojęzyczne wychowanie - badanie świadomości, wiedzy i strategii stosowanych przez rodziców dzieci bi- i multilingwalnych"pl
dc.title.alternativeBilingual and multilingual upbringing - a study of the awareness, knowledge and strategies used by parents of bi- and multilingual children.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis is devoted to the phenomenon of bi- and multilingualism in the context of speech and language development processes occurring in the mind of a person who uses more than one language on a daily basis. The main goal of the research, being the basis of the empirical part of the work, was to collect parents' opinions on the availability and reliability of information on bilingual and multilingual upbringing, as well as to assess knowledge and awareness about development of a bi- and multilingual child — including speech development. In addition, this study addresses such issues as: the importance of diligence in the process of conveying a language and / or languages to a child, difficulties arising from upbringing in two / three or more languages and the role of a speech therapist in the diagnostic and therapeutic process in a life of a bi- and multilingual child. Furthermore, this paper presents the current state of research on bi- and multilingualism in the sphere of speech development in two/ three or more languages and the brain organization of languages in case of bi- and multilingualism.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca magisterska poświęcona jest zjawisku dwu- i wielojęzyczności w kontekście rozwoju mowy oraz procesów językowych zachodzących w umyśle osoby posługującej się na co dzień więcej niż jednym językiem. Na główny cel badania sondażowego, będącego podstawą części empirycznej pracy, składało się zdobycie opinii rodziców na temat dostępności i rzetelności informacji dotyczących wychowania dwu- i wielojęzycznego oraz ocena wiedzy i świadomości na temat rozwoju – w tym rozwoju mowy – dziecka bi- i multilingwalnego. Dodatkowo, w badaniu zostały poruszone takie kwestie jak: znaczenie i dbałość o język odziedziczony dziecka, trudności powstałe na drodze wychowania w dwóch/ trzech, lub większej liczbie języków oraz roli logopedy w procesie diagnostycznym i terapeutycznym dziecka dwu- i wielojęzycznego. Ponadto, praca przedstawia aktualny stan badań nad dwu- i wielojęzycznością w zakresie m. in. rozwoju mowy dziecka w dwóch/ trzech lub większej liczbie języków oraz mózgowej organizacji języków w przypadku bi- i multilingwizmu.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Prizel-Kania, Adriana
dc.contributor.authorpl
Hadwiczak, Klaudia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Prizel-Kania, Adriana
dc.contributor.reviewerpl
Młyński, Rafał
dc.date.accessioned
2020-07-28T01:43:39Z
dc.date.available
2020-07-28T01:43:39Z
dc.date.submittedpl
2019-07-10
dc.fieldofstudypl
logopedia
dc.identifier.apdpl
diploma-134506-248713
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236711
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
speech therapy, bilingualism, multilingualism, bilingual upbringing, multilingual upbringing, child's speech development, interlingual influences, brain language organization
dc.subject.plpl
logopedia, dwujęzyczność, wielojęzyczność, dwujęzyczne wychowanie, wielojęzyczne wychowanie, rozwój mowy dziecka, wpływy międzyjęzykowe, mózgowa organizacja języków
dc.titlepl
"Dwujęzyczne i wielojęzyczne wychowanie - badanie świadomości, wiedzy i strategii stosowanych przez rodziców dzieci bi- i multilingwalnych"
dc.title.alternativepl
Bilingual and multilingual upbringing - a study of the awareness, knowledge and strategies used by parents of bi- and multilingual children.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
154
Views per month
Views per city
Warsaw
30
Krakow
24
Wroclaw
12
Poznan
9
Vienna
7
Bytom
4
Katowice
4
Gdansk
3
Reykjavik
3
Rumia
3

No access

No Thumbnail Available