Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Dwujęzyczne i wielojęzyczne wychowanie - badanie świadomości, wiedzy i strategii stosowanych przez rodziców dzieci bi- i multilingwalnych"
Bilingual and multilingual upbringing - a study of the awareness, knowledge and strategies used by parents of bi- and multilingual children.
logopedia, dwujęzyczność, wielojęzyczność, dwujęzyczne wychowanie, wielojęzyczne wychowanie, rozwój mowy dziecka, wpływy międzyjęzykowe, mózgowa organizacja języków
speech therapy, bilingualism, multilingualism, bilingual upbringing, multilingual upbringing, child's speech development, interlingual influences, brain language organization
Niniejsza praca magisterska poświęcona jest zjawisku dwu- i wielojęzyczności w kontekście rozwoju mowy oraz procesów językowych zachodzących w umyśle osoby posługującej się na co dzień więcej niż jednym językiem. Na główny cel badania sondażowego, będącego podstawą części empirycznej pracy, składało się zdobycie opinii rodziców na temat dostępności i rzetelności informacji dotyczących wychowania dwu- i wielojęzycznego oraz ocena wiedzy i świadomości na temat rozwoju – w tym rozwoju mowy – dziecka bi- i multilingwalnego. Dodatkowo, w badaniu zostały poruszone takie kwestie jak: znaczenie i dbałość o język odziedziczony dziecka, trudności powstałe na drodze wychowania w dwóch/ trzech, lub większej liczbie języków oraz roli logopedy w procesie diagnostycznym i terapeutycznym dziecka dwu- i wielojęzycznego. Ponadto, praca przedstawia aktualny stan badań nad dwu- i wielojęzycznością w zakresie m. in. rozwoju mowy dziecka w dwóch/ trzech lub większej liczbie języków oraz mózgowej organizacji języków w przypadku bi- i multilingwizmu.
This thesis is devoted to the phenomenon of bi- and multilingualism in the context of speech and language development processes occurring in the mind of a person who uses more than one language on a daily basis. The main goal of the research, being the basis of the empirical part of the work, was to collect parents' opinions on the availability and reliability of information on bilingual and multilingual upbringing, as well as to assess knowledge and awareness about development of a bi- and multilingual child — including speech development. In addition, this study addresses such issues as: the importance of diligence in the process of conveying a language and / or languages to a child, difficulties arising from upbringing in two / three or more languages and the role of a speech therapist in the diagnostic and therapeutic process in a life of a bi- and multilingual child. Furthermore, this paper presents the current state of research on bi- and multilingualism in the sphere of speech development in two/ three or more languages and the brain organization of languages in case of bi- and multilingualism.
dc.abstract.en | This thesis is devoted to the phenomenon of bi- and multilingualism in the context of speech and language development processes occurring in the mind of a person who uses more than one language on a daily basis. The main goal of the research, being the basis of the empirical part of the work, was to collect parents' opinions on the availability and reliability of information on bilingual and multilingual upbringing, as well as to assess knowledge and awareness about development of a bi- and multilingual child — including speech development. In addition, this study addresses such issues as: the importance of diligence in the process of conveying a language and / or languages to a child, difficulties arising from upbringing in two / three or more languages and the role of a speech therapist in the diagnostic and therapeutic process in a life of a bi- and multilingual child. Furthermore, this paper presents the current state of research on bi- and multilingualism in the sphere of speech development in two/ three or more languages and the brain organization of languages in case of bi- and multilingualism. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca magisterska poświęcona jest zjawisku dwu- i wielojęzyczności w kontekście rozwoju mowy oraz procesów językowych zachodzących w umyśle osoby posługującej się na co dzień więcej niż jednym językiem. Na główny cel badania sondażowego, będącego podstawą części empirycznej pracy, składało się zdobycie opinii rodziców na temat dostępności i rzetelności informacji dotyczących wychowania dwu- i wielojęzycznego oraz ocena wiedzy i świadomości na temat rozwoju – w tym rozwoju mowy – dziecka bi- i multilingwalnego. Dodatkowo, w badaniu zostały poruszone takie kwestie jak: znaczenie i dbałość o język odziedziczony dziecka, trudności powstałe na drodze wychowania w dwóch/ trzech, lub większej liczbie języków oraz roli logopedy w procesie diagnostycznym i terapeutycznym dziecka dwu- i wielojęzycznego. Ponadto, praca przedstawia aktualny stan badań nad dwu- i wielojęzycznością w zakresie m. in. rozwoju mowy dziecka w dwóch/ trzech lub większej liczbie języków oraz mózgowej organizacji języków w przypadku bi- i multilingwizmu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Prizel-Kania, Adriana | pl |
dc.contributor.author | Hadwiczak, Klaudia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Prizel-Kania, Adriana | pl |
dc.contributor.reviewer | Młyński, Rafał | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T01:43:39Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T01:43:39Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | logopedia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-134506-248713 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236711 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | speech therapy, bilingualism, multilingualism, bilingual upbringing, multilingual upbringing, child's speech development, interlingual influences, brain language organization | pl |
dc.subject.pl | logopedia, dwujęzyczność, wielojęzyczność, dwujęzyczne wychowanie, wielojęzyczne wychowanie, rozwój mowy dziecka, wpływy międzyjęzykowe, mózgowa organizacja języków | pl |
dc.title | "Dwujęzyczne i wielojęzyczne wychowanie - badanie świadomości, wiedzy i strategii stosowanych przez rodziców dzieci bi- i multilingwalnych" | pl |
dc.title.alternative | Bilingual and multilingual upbringing - a study of the awareness, knowledge and strategies used by parents of bi- and multilingual children. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |