Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Incele, sigmy i janusze – czyli o stereotypowych obrazach mężczyzn w mediach społecznościowych
Incels, sigma’s, and januszes – Stereotypical Images of Men in Social Media
media społecznościowe, mężczyźni, obraz świata, stereotyp, stygmatyzacja
Men, Social media, Stereotype, Stigmatization, Worldview
Praca licencjacka pt. „Incele, sigmy i janusze – czyli o stereotypowych obrazach mężczyzn w mediach społecznościowych” skupia się na analizie stereotypowego obrazu mężczyzn, jaki wyłania się z określeń używanych wobec nich w mediach społecznościowych. Celem pracy jest rekonstrukcja tego obrazu, zbadanie, czy dane określenia są stygmatyzujące, oraz jakie jest ich nacechowanie konotacyjne. Dodatkowym aspektem jest sprawdzenie, jakie wzorce mężczyzn kreują media społecznościowe oraz czy pokrywają się one z typami mężczyzn wyróżnionymi we wcześniejszych badaniach.Praca została podzielona na trzy rozdziały. Pierwszy ma charakter teoretyczny. Opisano w nim medialny obraz świata oraz metody jego rekonstrukcji. Następnie przedstawione zostały zagadnienia wpływu mediów na rzeczywistość, obrazu mężczyzny w mediach i kulturze, a także teorie męskości hegemonicznej i hybrydowej. Rozdział ten zawiera również charakterystykę serwisów społecznościowych, z których pochodzą badane materiały, oraz memów internetowych będących nośnikami stereotypowych treści.W drugim rozdziale metodologicznym opisano cztery metody badawcze wykorzystane w analizie: stereotyp, stygmatyzację, konotację i denotację oraz analizę zawartości. Przedstawiono w nim również uzasadnienie wyboru tych metod i ich zastosowanie w kontekście badania stereotypowych obrazów mężczyzn.Natomiast trzeci rozdział analityczny skupia się na szczegółowej analizie wybranych leksemów określających mężczyzn: Gigachad/Chad, oskarek, sigma, simp, stulejarz, incel, sebix, janusz.Analiza badawcza pozwoliła na realizację celu pracy i odpowiedź na wszystkie postawione pytania badawcze. Przeprowadzone badania wykazały, które określenia mogą być stygmatyzujące oraz jakie mają nacechowanie konotacyjne w różnych kontekstach. Praca kończy się wnioskami, które podsumowują główne ustalenia badawcze.
The bachelor's thesis titled "Incels, sigma’s, and januszes – Stereotypical Images of Men in Social Media" focuses on analyzing the stereotypical image of men as portrayed by terms used to describe them on social media. The aim of the thesis is to reconstruct this image, examine whether these terms are stigmatizing, and analyze their connotative meanings. An additional aspect is to investigate the types of male archetypes created by social media and whether they align with the types of men identified in previous studies.The thesis is divided into three chapters. The first chapter is theoretical. It describes the media image of the world and methods of its reconstruction. Then discusses the influence of media on reality, the image of men in media and culture, as well as the theories of hegemonic and hybrid masculinity. This chapter also includes a characterization of the social media platforms from which the studied materials were sourced, and an analysis of internet memes as carriers of stereotypical content.The second chapter, methodological, describes the four research methods used in the analysis: stereotype, stigmatization, connotation and denotation, and content analysis. It also presents the justification for choosing these methods and their application in the context of studying stereotypical images of men.The third chapter, analytical, focuses on a detailed analysis of selected terms describing men: Gigachad/chad, oskarek, sigma, simp, stulejarz, incel, sebix, janusz.The research analysis enabled the achievement of the thesis's objectives and provided answers to all the research questions posed. The conducted studies revealed which terms can be stigmatizing and what their connotative meanings are in various contexts. The thesis concludes with findings that summarize the main research conclusions.
dc.abstract.en | The bachelor's thesis titled "Incels, sigma’s, and januszes – Stereotypical Images of Men in Social Media" focuses on analyzing the stereotypical image of men as portrayed by terms used to describe them on social media. The aim of the thesis is to reconstruct this image, examine whether these terms are stigmatizing, and analyze their connotative meanings. An additional aspect is to investigate the types of male archetypes created by social media and whether they align with the types of men identified in previous studies.The thesis is divided into three chapters. The first chapter is theoretical. It describes the media image of the world and methods of its reconstruction. Then discusses the influence of media on reality, the image of men in media and culture, as well as the theories of hegemonic and hybrid masculinity. This chapter also includes a characterization of the social media platforms from which the studied materials were sourced, and an analysis of internet memes as carriers of stereotypical content.The second chapter, methodological, describes the four research methods used in the analysis: stereotype, stigmatization, connotation and denotation, and content analysis. It also presents the justification for choosing these methods and their application in the context of studying stereotypical images of men.The third chapter, analytical, focuses on a detailed analysis of selected terms describing men: Gigachad/chad, oskarek, sigma, simp, stulejarz, incel, sebix, janusz.The research analysis enabled the achievement of the thesis's objectives and provided answers to all the research questions posed. The conducted studies revealed which terms can be stigmatizing and what their connotative meanings are in various contexts. The thesis concludes with findings that summarize the main research conclusions. | pl |
dc.abstract.pl | Praca licencjacka pt. „Incele, sigmy i janusze – czyli o stereotypowych obrazach mężczyzn w mediach społecznościowych” skupia się na analizie stereotypowego obrazu mężczyzn, jaki wyłania się z określeń używanych wobec nich w mediach społecznościowych. Celem pracy jest rekonstrukcja tego obrazu, zbadanie, czy dane określenia są stygmatyzujące, oraz jakie jest ich nacechowanie konotacyjne. Dodatkowym aspektem jest sprawdzenie, jakie wzorce mężczyzn kreują media społecznościowe oraz czy pokrywają się one z typami mężczyzn wyróżnionymi we wcześniejszych badaniach.Praca została podzielona na trzy rozdziały. Pierwszy ma charakter teoretyczny. Opisano w nim medialny obraz świata oraz metody jego rekonstrukcji. Następnie przedstawione zostały zagadnienia wpływu mediów na rzeczywistość, obrazu mężczyzny w mediach i kulturze, a także teorie męskości hegemonicznej i hybrydowej. Rozdział ten zawiera również charakterystykę serwisów społecznościowych, z których pochodzą badane materiały, oraz memów internetowych będących nośnikami stereotypowych treści.W drugim rozdziale metodologicznym opisano cztery metody badawcze wykorzystane w analizie: stereotyp, stygmatyzację, konotację i denotację oraz analizę zawartości. Przedstawiono w nim również uzasadnienie wyboru tych metod i ich zastosowanie w kontekście badania stereotypowych obrazów mężczyzn.Natomiast trzeci rozdział analityczny skupia się na szczegółowej analizie wybranych leksemów określających mężczyzn: Gigachad/Chad, oskarek, sigma, simp, stulejarz, incel, sebix, janusz.Analiza badawcza pozwoliła na realizację celu pracy i odpowiedź na wszystkie postawione pytania badawcze. Przeprowadzone badania wykazały, które określenia mogą być stygmatyzujące oraz jakie mają nacechowanie konotacyjne w różnych kontekstach. Praca kończy się wnioskami, które podsumowują główne ustalenia badawcze. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Chudzik, Anna - USOS187747 | pl |
dc.contributor.author | Pycek, Amelia - USOS302732 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Chudzik, Anna - USOS187747 | pl |
dc.contributor.reviewer | Drabik, Beata - 173717 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-09T23:18:18Z | |
dc.date.available | 2024-07-09T23:18:18Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-09 | pl |
dc.fieldofstudy | język polski w komunikacji społecznej | pl |
dc.identifier.apd | diploma-175785-302732 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/374686 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Men, Social media, Stereotype, Stigmatization, Worldview | pl |
dc.subject.pl | media społecznościowe, mężczyźni, obraz świata, stereotyp, stygmatyzacja | pl |
dc.title | Incele, sigmy i janusze – czyli o stereotypowych obrazach mężczyzn w mediach społecznościowych | pl |
dc.title.alternative | Incels, sigma’s, and januszes – Stereotypical Images of Men in Social Media | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |