Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ czynników stresogennych na efektywność pracowników na przykładzie branży hotelarskiej
The impact of stressors on the efficiency of employees on the example of the hotel industry
hotelarstwo, stres, czynniki stresogenne, stres zawodowy, wypalenie zawodowe, efektywność pracy
hotel industry, stress, stressors, work stress, burnout, work efficiency
Stres współcześnie jest bardzo popularnym zjawiskiem, a jego efekty są wyraźnie odczuwalne. Duża kumulacja czynników stresogennych w miejscach pracy, może prowadzić do wypalenia zawodowego oraz występowania chorób o podłożu stresowym. Branża hotelarska jako specyficzna dziedzina turystyki, generuje dla swoich pracowników liczne sytuacje stresowe. Hotelarze, którzy poddani są działaniu stresu, wykazują zróżnicowaną efektywność pracy. Temat ten jest istotny z racji wzrastających skutków oddziaływania stresu na motywację, efektywność a także zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników branży hotelarskiej. Celem pracy jest ustalenie jakie stresory wywierają pozytywny, a jakie negatywny wpływ na poziom efektywności i motywacji hotelarzy do pracy. Wśród celów szczegółowych znajduje się znalezienie odpowiedzi na pytania teoretyczne: zdefiniowanie stresu oraz jego podział, znalezienie sposobów radzenia sobie ze stresem oraz określenie oddziaływania stresu na pracowników branży hotelarskiej.Badania przeprowadzono na grupie hotelarzy, aby uzyskać odpowiedź czy czynniki stresogenne występują w ich zawodzie, wywierają wpływ na ich samopoczucie oraz efektywność i motywację do pracy. W badaniu brało udział 172 uczestników (139 kobiet i 33 mężczyzn) w wieku od 18 do 45 lat. Do przeprowadzenia badań użyto anonimowego kwestionariusza internetowego, składającego się z 13 pytań zamkniętych oraz 1 pytania półotwartego. Pytania dotyczyły ogólnego odczuwania stresu związanego z wykonywaną pracą oraz bezpośrednich sytuacji stresowych poddanych ocenie osób ankietowanych według narzuconych kryteriów.Przedstawiono poziom odczuwanego stresu przez pracowników branży hotelarskiej, ich motywację do pracy, korelację jaka miedzy nimi zachodzi oraz dowiedziono słuszność postawionych hipotez.Wykazano, że czynniki stresogenne występują w branży hotelarskiej i mogą być odbierane przez jej pracowników w sposób zróżnicowany. Stres generowany przez różne sytuacje w pracy zawodowej, u zdecydowanej większości hotelarzy ma skutki w pojawiających się objawach takich jak rozdrażnienie, ból głowy, problemy z koncentracją czy problemy ze snem. Długość stażu pracy, płeć oraz wiek osób badanych również nie jest obojętna dla częstotliwości odczuwanego stresu w miejscu pracy. Otrzymane wyniki dowodzą, że wraz ze stażem pracy rośnie częstotliwość stresu odczuwanego w pracy. Istnieją dodatkowe czynniki mające pozytywne przełożenie na poziom motywacji do pracy. Im jest ich więcej, tym wpływ stresorów jest mniej odczuwalny, a prawdopodobieństwo wystąpienia wypalenia zawodowego maleje.
Nowadays, stress is a very popular phenomenon and its effects are clearly noticeable. A large accumulation of stressors in the workplace may lead to burnout and the occurrence of stress-related diseases. The hotel industry, as a specific field of tourism, generates numerous stressful situations for its employees. Hoteliers who are subjected to stress show varying work efficiency. This topic is important due to the increasing effects of stress on motivation, efficiency as well as physical and mental health of employees of the hotel industry.The aim of the study is to determine which stressors have a positive and negative impact on the level of efficiency and motivation of hoteliers to work. The detailed objectives include finding answers to theoretical questions: defining stress and its division, finding ways to deal with stress and determining the impact of stress on employees in the hotel industry.The research was carried out on a group of hoteliers in order to find out whether the stress factors are present in their profession, have an impact on their well-being, efficiency and motivation to work. 172 participants took part in the study (139 women and 33 men) aged 18 to 45. An anonymous online questionnaire consisting of 13 closed questions and 1 semi-open question was used to conduct the research. The questions concerned the general perception of stress associated with the work performed and direct stressful situations assessed by the respondents according to the imposed criteria.The level of stress experienced by employees of the hotel industry, their motivation to work, the correlation that occurs between them and the validity of the hypotheses was proved.It has been shown that stressors occur in the hotel industry and may be perceived by its employees in a different ways. Stress generated by various situations at work, in the vast majority of hoteliers, has consequences in the emergence of symptoms such as irritability, headache, problems with concentration or sleep problems. The length of work experience, gender and age of the respondents are also not indifferent to the frequency of perceived stress in the workplace. The obtained results prove that the frequency of stress experienced at work increases with the length of work. There are additional factors that have a positive impact on the level of motivation to work. The more there are, the less impact of stressors is felt, and the probability of occupational burnout decreases.
dc.abstract.en | Nowadays, stress is a very popular phenomenon and its effects are clearly noticeable. A large accumulation of stressors in the workplace may lead to burnout and the occurrence of stress-related diseases. The hotel industry, as a specific field of tourism, generates numerous stressful situations for its employees. Hoteliers who are subjected to stress show varying work efficiency. This topic is important due to the increasing effects of stress on motivation, efficiency as well as physical and mental health of employees of the hotel industry.The aim of the study is to determine which stressors have a positive and negative impact on the level of efficiency and motivation of hoteliers to work. The detailed objectives include finding answers to theoretical questions: defining stress and its division, finding ways to deal with stress and determining the impact of stress on employees in the hotel industry.The research was carried out on a group of hoteliers in order to find out whether the stress factors are present in their profession, have an impact on their well-being, efficiency and motivation to work. 172 participants took part in the study (139 women and 33 men) aged 18 to 45. An anonymous online questionnaire consisting of 13 closed questions and 1 semi-open question was used to conduct the research. The questions concerned the general perception of stress associated with the work performed and direct stressful situations assessed by the respondents according to the imposed criteria.The level of stress experienced by employees of the hotel industry, their motivation to work, the correlation that occurs between them and the validity of the hypotheses was proved.It has been shown that stressors occur in the hotel industry and may be perceived by its employees in a different ways. Stress generated by various situations at work, in the vast majority of hoteliers, has consequences in the emergence of symptoms such as irritability, headache, problems with concentration or sleep problems. The length of work experience, gender and age of the respondents are also not indifferent to the frequency of perceived stress in the workplace. The obtained results prove that the frequency of stress experienced at work increases with the length of work. There are additional factors that have a positive impact on the level of motivation to work. The more there are, the less impact of stressors is felt, and the probability of occupational burnout decreases. | pl |
dc.abstract.pl | Stres współcześnie jest bardzo popularnym zjawiskiem, a jego efekty są wyraźnie odczuwalne. Duża kumulacja czynników stresogennych w miejscach pracy, może prowadzić do wypalenia zawodowego oraz występowania chorób o podłożu stresowym. Branża hotelarska jako specyficzna dziedzina turystyki, generuje dla swoich pracowników liczne sytuacje stresowe. Hotelarze, którzy poddani są działaniu stresu, wykazują zróżnicowaną efektywność pracy. Temat ten jest istotny z racji wzrastających skutków oddziaływania stresu na motywację, efektywność a także zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników branży hotelarskiej. Celem pracy jest ustalenie jakie stresory wywierają pozytywny, a jakie negatywny wpływ na poziom efektywności i motywacji hotelarzy do pracy. Wśród celów szczegółowych znajduje się znalezienie odpowiedzi na pytania teoretyczne: zdefiniowanie stresu oraz jego podział, znalezienie sposobów radzenia sobie ze stresem oraz określenie oddziaływania stresu na pracowników branży hotelarskiej.Badania przeprowadzono na grupie hotelarzy, aby uzyskać odpowiedź czy czynniki stresogenne występują w ich zawodzie, wywierają wpływ na ich samopoczucie oraz efektywność i motywację do pracy. W badaniu brało udział 172 uczestników (139 kobiet i 33 mężczyzn) w wieku od 18 do 45 lat. Do przeprowadzenia badań użyto anonimowego kwestionariusza internetowego, składającego się z 13 pytań zamkniętych oraz 1 pytania półotwartego. Pytania dotyczyły ogólnego odczuwania stresu związanego z wykonywaną pracą oraz bezpośrednich sytuacji stresowych poddanych ocenie osób ankietowanych według narzuconych kryteriów.Przedstawiono poziom odczuwanego stresu przez pracowników branży hotelarskiej, ich motywację do pracy, korelację jaka miedzy nimi zachodzi oraz dowiedziono słuszność postawionych hipotez.Wykazano, że czynniki stresogenne występują w branży hotelarskiej i mogą być odbierane przez jej pracowników w sposób zróżnicowany. Stres generowany przez różne sytuacje w pracy zawodowej, u zdecydowanej większości hotelarzy ma skutki w pojawiających się objawach takich jak rozdrażnienie, ból głowy, problemy z koncentracją czy problemy ze snem. Długość stażu pracy, płeć oraz wiek osób badanych również nie jest obojętna dla częstotliwości odczuwanego stresu w miejscu pracy. Otrzymane wyniki dowodzą, że wraz ze stażem pracy rośnie częstotliwość stresu odczuwanego w pracy. Istnieją dodatkowe czynniki mające pozytywne przełożenie na poziom motywacji do pracy. Im jest ich więcej, tym wpływ stresorów jest mniej odczuwalny, a prawdopodobieństwo wystąpienia wypalenia zawodowego maleje. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Rosiński, Jerzy | pl |
dc.contributor.author | Ciężarek, Maria | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Rosiński, Jerzy | pl |
dc.contributor.reviewer | Dyląg, Anna - 127842 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-29T21:43:47Z | |
dc.date.available | 2021-10-29T21:43:47Z | |
dc.date.submitted | 2021-10-28 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie - psychologia w zarządzaniu | pl |
dc.identifier.apd | diploma-148939-279086 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/282365 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | hotel industry, stress, stressors, work stress, burnout, work efficiency | pl |
dc.subject.pl | hotelarstwo, stres, czynniki stresogenne, stres zawodowy, wypalenie zawodowe, efektywność pracy | pl |
dc.title | Wpływ czynników stresogennych na efektywność pracowników na przykładzie branży hotelarskiej | pl |
dc.title.alternative | The impact of stressors on the efficiency of employees on the example of the hotel industry | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |