Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rola muzyki w rytuałach religijnych starożytnego Egiptu
The Role of Music in Religious Rituals of Ancient Egypt
Starożytny Egipt, muzyka, kult, rytuał, sistrum
Ancient Egypt, music, cult, ritual, sistrum
Muzyka w starożytnym Egipcie to temat wciąż zgłębiany. Brak systemu notacji muzycznej i traktatów teoretycznych utrudnia poznanie jej brzmienia, jednak stosunkowo dużo wiadomo o tym, jak funkcjonowała w społeczeństwie. Niniejszy artykuł skrótowo przedstawia obecny stan wiedzy na temat muzyki w religii staroegipskiej. W zarysie omawia problematykę statusu społecznego i pracy muzyków świątynnych. Ukazuje związki bogów z muzyką, w szczególności bogini Hathor. Na podstawie analizy wybranych tekstów, źródeł ikonograficznych i artefaktów opisuje występowanie muzyki w najważniejszych rytuałach i prawdopodobne znaczenie, jakie przypisywali jej Egipcjanie. Przybliża rolę sistrum w kulcie Hathor i innych bóstw, ułaskawiającą i apotropaiczną moc tego instrumentu. Wnioski obejmują komunikacyjną i magiczną funkcję muzyki oraz jej rolę jako medium pośredniczącego między światem ludzkim i boskim, pozwalającego na ich wzajemne oddziaływanie.
Music in ancient Egypt is a subject of still ongoing research. The lack of notation system and theoretical treatises prevents us from knowing its exact sound, but quite much is known about its functioning in the society. This thesis aims to provide an outline of current state of knowledge about music in ancient Egyptian religion. It shortly describes the social status and work of temple musicians and gods’ affiliations with music (especially goddess Hathor). By analysing several texts, iconographical sources and artifacts, it discusses the presence and significance of music in certain rituals, trying to find out how Egyptians perceived its meaning. The article describes the role of sistrum in cult of Hathor and other deities, its powers to placate the gods and dispel the evil. The conclusions involve communicative and magical function of music and its role as a medium between human and divine realm, encompassing their interdependence and mutual relations.
dc.abstract.en | Music in ancient Egypt is a subject of still ongoing research. The lack of notation system and theoretical treatises prevents us from knowing its exact sound, but quite much is known about its functioning in the society. This thesis aims to provide an outline of current state of knowledge about music in ancient Egyptian religion. It shortly describes the social status and work of temple musicians and gods’ affiliations with music (especially goddess Hathor). By analysing several texts, iconographical sources and artifacts, it discusses the presence and significance of music in certain rituals, trying to find out how Egyptians perceived its meaning. The article describes the role of sistrum in cult of Hathor and other deities, its powers to placate the gods and dispel the evil. The conclusions involve communicative and magical function of music and its role as a medium between human and divine realm, encompassing their interdependence and mutual relations. | pl |
dc.abstract.pl | Muzyka w starożytnym Egipcie to temat wciąż zgłębiany. Brak systemu notacji muzycznej i traktatów teoretycznych utrudnia poznanie jej brzmienia, jednak stosunkowo dużo wiadomo o tym, jak funkcjonowała w społeczeństwie. Niniejszy artykuł skrótowo przedstawia obecny stan wiedzy na temat muzyki w religii staroegipskiej. W zarysie omawia problematykę statusu społecznego i pracy muzyków świątynnych. Ukazuje związki bogów z muzyką, w szczególności bogini Hathor. Na podstawie analizy wybranych tekstów, źródeł ikonograficznych i artefaktów opisuje występowanie muzyki w najważniejszych rytuałach i prawdopodobne znaczenie, jakie przypisywali jej Egipcjanie. Przybliża rolę sistrum w kulcie Hathor i innych bóstw, ułaskawiającą i apotropaiczną moc tego instrumentu. Wnioski obejmują komunikacyjną i magiczną funkcję muzyki oraz jej rolę jako medium pośredniczącego między światem ludzkim i boskim, pozwalającego na ich wzajemne oddziaływanie. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bąkowska-Czerner, Grażyna | pl |
dc.contributor.author | Klimaj, Bartłomiej | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Iwaszczuk, Jadwiga | pl |
dc.contributor.reviewer | Bąkowska-Czerner, Grażyna | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-18T22:03:28Z | |
dc.date.available | 2022-07-18T22:03:28Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-18 | pl |
dc.fieldofstudy | porównawcze studia cywilizacji | pl |
dc.identifier.apd | diploma-161043-274509 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/297542 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Ancient Egypt, music, cult, ritual, sistrum | pl |
dc.subject.pl | Starożytny Egipt, muzyka, kult, rytuał, sistrum | pl |
dc.title | Rola muzyki w rytuałach religijnych starożytnego Egiptu | pl |
dc.title.alternative | The Role of Music in Religious Rituals of Ancient Egypt | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |