Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Techniki autoprezentacji w społecznych relacjach zawodowych.
Techniques of self-presentation in social professional relations.
AUTOPREZENTACJA - AUTOPROMOCJA - INGRACJACJA - OBRONNE TECHNIKI AUTOPREZENTACJI - SPOŁECZNE RELACJE ZAWODOWE
SELF-PRESENTATION - SELF-PROMOTION - INGRATIATION - PROTECTIVE SELF-PRESENTATION - SOCIAL PROFESSIONAL RELATIONS
Problem badawczy w prezentowanej pracy dotyczy próby wyjaśnienia roli i wpływu technik autoprezentacji na zachowanie pracowników w środowisku organizacji. W badaniu udział wzięło stu siedemdziesięciu respondentów. Do pomiaru wykorzystano autorski kwestionariusz dotyczący technik autoprezentacji oraz kwestionariusz SYMLOG R. Balesa. Z badań wynika, że pracownicy najczęściej korzystają z techniki ingracjacji, a najrzadziej z obronnych technik autoprezentacji. W środowisku organizacji w większym stopniu przejawiają zachowania podporządkowane a ich kompetencje społeczne są przeciętne. Również poziom zadaniowości, czyli ogólnie stosunek do autorytetów, jest stosunkowo niski. Najważniejsze wnioski z badań wskazują, że techniki autoprezentacji mają wpływ na stosunki społeczne w pracy: im wyższy jest poziom dominacji tym silniejsza jest tendencja do autopromocji, stosowanie technik obronnych obniża efektywność w pracy, a z kompetencjami społecznymi powiązane są zachowania ingracjacji i w mniejszym stopniu dbanie o własny wizerunek.
The research problem in this masters thesis is an attempt to explain the role and influence of self-presentation techniques on the behaviour of employees in the organization's environment. The survey was attended by one hundred seventy respondens. The original questionnaire on self-presentation techniques and R. Bales'; SYMLOG questionnaire were used for the measurement. The research shows that employees most often use ingraination techniques, and the least often use defensive self presentation techniques. In the organisation's environment, they display more subordinate behaviour and their social competences are average. Also, the level of task force, i. e. the attitude towards authorities in general, is relatively low. The most important conclusions from the research indicate that self-presentation techniques have an impact on social relations at work: the higher the level of domination, the stronger the tendency to self-promotion, the use of defensive techniques reduces efficiency at work, and social competences are associated with ingrained behaviour and, to a lesser extent, taking care of one's own image.
dc.abstract.en | The research problem in this masters thesis is an attempt to explain the role and influence of self-presentation techniques on the behaviour of employees in the organization's environment. The survey was attended by one hundred seventy respondens. The original questionnaire on self-presentation techniques and R. Bales'; SYMLOG questionnaire were used for the measurement. The research shows that employees most often use ingraination techniques, and the least often use defensive self presentation techniques. In the organisation's environment, they display more subordinate behaviour and their social competences are average. Also, the level of task force, i. e. the attitude towards authorities in general, is relatively low. The most important conclusions from the research indicate that self-presentation techniques have an impact on social relations at work: the higher the level of domination, the stronger the tendency to self-promotion, the use of defensive techniques reduces efficiency at work, and social competences are associated with ingrained behaviour and, to a lesser extent, taking care of one's own image. | pl |
dc.abstract.pl | Problem badawczy w prezentowanej pracy dotyczy próby wyjaśnienia roli i wpływu technik autoprezentacji na zachowanie pracowników w środowisku organizacji. W badaniu udział wzięło stu siedemdziesięciu respondentów. Do pomiaru wykorzystano autorski kwestionariusz dotyczący technik autoprezentacji oraz kwestionariusz SYMLOG R. Balesa. Z badań wynika, że pracownicy najczęściej korzystają z techniki ingracjacji, a najrzadziej z obronnych technik autoprezentacji. W środowisku organizacji w większym stopniu przejawiają zachowania podporządkowane a ich kompetencje społeczne są przeciętne. Również poziom zadaniowości, czyli ogólnie stosunek do autorytetów, jest stosunkowo niski. Najważniejsze wnioski z badań wskazują, że techniki autoprezentacji mają wpływ na stosunki społeczne w pracy: im wyższy jest poziom dominacji tym silniejsza jest tendencja do autopromocji, stosowanie technik obronnych obniża efektywność w pracy, a z kompetencjami społecznymi powiązane są zachowania ingracjacji i w mniejszym stopniu dbanie o własny wizerunek. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Łącała, Zofia - 130067 | pl |
dc.contributor.author | Nadgłowska, Monika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Łącała, Zofia - 130067 | pl |
dc.contributor.reviewer | Marek, Tadeusz - 102084 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T05:39:21Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T05:39:21Z | |
dc.date.submitted | 2020-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia w zarządzaniu | pl |
dc.identifier.apd | diploma-139487-198919 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/240247 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | SELF-PRESENTATION - SELF-PROMOTION - INGRATIATION - PROTECTIVE SELF-PRESENTATION - SOCIAL PROFESSIONAL RELATIONS | pl |
dc.subject.pl | AUTOPREZENTACJA - AUTOPROMOCJA - INGRACJACJA - OBRONNE TECHNIKI AUTOPREZENTACJI - SPOŁECZNE RELACJE ZAWODOWE | pl |
dc.title | Techniki autoprezentacji w społecznych relacjach zawodowych. | pl |
dc.title.alternative | Techniques of self-presentation in social professional relations. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |