Agresja w percepcji młodzieży gimnazjalnej

master
dc.abstract.enThe theme of my master thesis is middle school students’ perception of aggression. It deals with attitudes represented by young people towards aggressive behavior. In the first chapter, I present the terminology and theoretical issues of aggression, causes of aggressive behavior, its forms, and youth’s attitude towards violence, especially at school. Afterwards I present my own research methodology . The main research problem can be described as following: What are the attitudes of middle school students towards aggression? The study has been based on a self elaborated questionnaire, and a modified "Aggressive behavior at school" (by A. Piechna) questionnaire. The survey embraced 120 middle school students of grades I-III. The empirical analysis has lead to a conclusion that young people, despite their extensive knowledge about violence, its causes, and general negative emotional attitude towards it, tend to resort to avoidance behavior against aggressors. The majority of questioned do not respond to acts of violence, often passing indifferently by aggressors and focusing on their own affairs.pl
dc.abstract.plTematem mojej pracy jest agresja w percepcji młodzieży gimnazjalnej. Dotyczy ona postaw, jakie reprezentuje młodzież w stosunku do zachowań agresywnych. W rozdziale pierwszym prezentuję terminologiczne i teoretyczne zagadnienia dotyczące agresji, przyczyn zachowań agresywnych ich formy, oraz stosunek młodzieży do agresji, zwłaszcza na terenie szkoły. W dalszej części ukazuję metodologię badań własnych. Główny problem badawczy brzmi: Jakie są postawy gimnazjalistów wobec agresji? Do badań wykorzystałam skonstruowany przeze mnie kwestionariusz ankiety, oraz zmodyfikowany Kwestionariusz „Zachowania agresywne na terenie szkoły” (w opracowaniu A. Piechny). Badaniem ankietowym objęłam 120 uczniów szkoły gimnazjalnej w klasach I-III. Analiza empiryczna pozwoliła na wysunięcie wniosków, iż młodzież mimo dużej wiedzy o agresji, jej przyczynach, a także negatywnym stosunku emocjonalnym stosuje zachowania unikowe wobec agresorów. W większości badani nie reaguje na akty przemocy często też przechodzą obojętnie obok agresorów zajmując się własnymi sprawami.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.contributor.advisorDanilewska, Zofia - 127687 pl
dc.contributor.authorPieróg, Monikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerPolak, Krzysztof - 131488 pl
dc.contributor.reviewerDanilewska, Zofia - 127687 pl
dc.date.accessioned2020-07-23T23:30:52Z
dc.date.available2020-07-23T23:30:52Z
dc.date.submitted2012-06-13pl
dc.fieldofstudypedagogika resocjalizacyjnapl
dc.identifier.apddiploma-65235-134386pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178755
dc.languagepolpl
dc.subject.enaggression, aggressive behaviour,middle school young people, knowledgepl
dc.subject.plagresja, zachowania agresywne, postawy, młodzież gimnazjalna, wiedzapl
dc.titleAgresja w percepcji młodzieży gimnazjalnejpl
dc.title.alternativeMiddle school students’ perception of aggressionpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The theme of my master thesis is middle school students’ perception of aggression. It deals with attitudes represented by young people towards aggressive behavior. In the first chapter, I present the terminology and theoretical issues of aggression, causes of aggressive behavior, its forms, and youth’s attitude towards violence, especially at school. Afterwards I present my own research methodology . The main research problem can be described as following: What are the attitudes of middle school students towards aggression? The study has been based on a self elaborated questionnaire, and a modified "Aggressive behavior at school" (by A. Piechna) questionnaire. The survey embraced 120 middle school students of grades I-III. The empirical analysis has lead to a conclusion that young people, despite their extensive knowledge about violence, its causes, and general negative emotional attitude towards it, tend to resort to avoidance behavior against aggressors. The majority of questioned do not respond to acts of violence, often passing indifferently by aggressors and focusing on their own affairs.
dc.abstract.plpl
Tematem mojej pracy jest agresja w percepcji młodzieży gimnazjalnej. Dotyczy ona postaw, jakie reprezentuje młodzież w stosunku do zachowań agresywnych. W rozdziale pierwszym prezentuję terminologiczne i teoretyczne zagadnienia dotyczące agresji, przyczyn zachowań agresywnych ich formy, oraz stosunek młodzieży do agresji, zwłaszcza na terenie szkoły. W dalszej części ukazuję metodologię badań własnych. Główny problem badawczy brzmi: Jakie są postawy gimnazjalistów wobec agresji? Do badań wykorzystałam skonstruowany przeze mnie kwestionariusz ankiety, oraz zmodyfikowany Kwestionariusz „Zachowania agresywne na terenie szkoły” (w opracowaniu A. Piechny). Badaniem ankietowym objęłam 120 uczniów szkoły gimnazjalnej w klasach I-III. Analiza empiryczna pozwoliła na wysunięcie wniosków, iż młodzież mimo dużej wiedzy o agresji, jej przyczynach, a także negatywnym stosunku emocjonalnym stosuje zachowania unikowe wobec agresorów. W większości badani nie reaguje na akty przemocy często też przechodzą obojętnie obok agresorów zajmując się własnymi sprawami.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.contributor.advisorpl
Danilewska, Zofia - 127687
dc.contributor.authorpl
Pieróg, Monika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Polak, Krzysztof - 131488
dc.contributor.reviewerpl
Danilewska, Zofia - 127687
dc.date.accessioned
2020-07-23T23:30:52Z
dc.date.available
2020-07-23T23:30:52Z
dc.date.submittedpl
2012-06-13
dc.fieldofstudypl
pedagogika resocjalizacyjna
dc.identifier.apdpl
diploma-65235-134386
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178755
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
aggression, aggressive behaviour,middle school young people, knowledge
dc.subject.plpl
agresja, zachowania agresywne, postawy, młodzież gimnazjalna, wiedza
dc.titlepl
Agresja w percepcji młodzieży gimnazjalnej
dc.title.alternativepl
Middle school students’ perception of aggression
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available