Modele zarządzania wiedzą i korzyści wynikające z ich wykorzystania. Perspektywa organizacji publicznej

master
dc.abstract.enSeredyński, Wiktor (2024). Knowledge management models and the benefits of their use. The perspective of a public organization. Master's thesis under the supervision of PhD Zbysław Dobrowolski. Krakow: Institute of Public Affairs, p. 76, 57 item bibliography, 1 annex.The resource model of knowledge management was created in the 1990s as a result of research on innovation, it is based on the concept of key competences and key skills, and it is based on the fact that knowledge, the source of which is the organization or its environment, is the most important resource of a given organization. The Japanese model was created in the early 1990s and is based on the knowledge spiral - that is, a cycle of processes between the transformation of tacit knowledge into available, formal knowledge, and formal knowledge into tacit knowledge. Knowledge is not perceived only as a set of data and information that can be collected in computer databases, knowledge also includes values, emotions and hunches. The process model is based on solutions and practical experience used in large consulting companies - a synthesis of existing practical experience was made. Knowledge management is a set of processes enabling the creation, dissemination and use of knowledge to achieve organizational goals.The aim of the work is to present knowledge management models and the level of understanding by employees of public sector organizations of the importance of selected management models in a public organization. The research, conducted using methods appropriate to the discipline of management and quality sciences, has shown that not only theoretical knowledge is a resource, but also the ability to use the available information. The research also showed that, according to respondents, knowledge management is primarily reflected in the use of information and knowledge in the organization, or in the transfer of this knowledge and experience to other people with less work experience. According to the conducted research, respondents are most familiar with the Japanese process model of knowledge management. People participating in the study equate the Japanese knowledge management model with experience, knowledge and orderliness; a resource-based model with values ​​such as knowledge, development, culture; a formal model mainly with knowledge and order.pl
dc.abstract.plSeredyński, Wiktor (2024). Modele zarządzania wiedzą i korzyści wynikające z ich wykorzystania. Perspektywa organizacji publicznej. Praca magisterska pod kierunkiem dr hab. Zbysława Dobrowolskiego, prof. UJ. Kraków: Instytut Spraw Publicznych, s. 76, 57 poz. bibl., 1 aneks.Model zasobowy zarządzania wiedzą powstał w latach 90-tych jako rezultat badań nad innowacyjnością, opiera się o koncepcję kluczowych kompetencji i kluczowych umiejętności, bazuje na tym, że wiedza, której źródłem jest organizacja lub jej otoczenie, jest najważniejszym zasobem danej organizacji. Model japoński utworzony został na początku lat 90-tych, opiera się o spiralę wiedzy – czyli cykl procesów pomiędzy zamianą wiedzy cichej w wiedzę dostępną, formalną, wiedzy formalnej w wiedzę cichą. Wiedza nie jest postrzegana jedynie jako zbiór danych i informacji, które można gromadzić w bazach komputerowych, na wiedzę składają się też wartości, emocje, przeczucia. Model procesowy bazuje na rozwiązaniach i doświadczeniach praktycznych, stosowanych w dużych firmach konsultingowych – dokonano syntezy istniejących doświadczeń praktycznych. Zarządzanie wiedzą to ogół procesów umożliwiających tworzenie, upowszechnianie i wykorzystywanie wiedzy do realizacji celów organizacji. Celem pracy jest przedstawienie modeli zarządzania wiedzą oraz poziomu rozumienia przez pracowników organizacji sektora publicznego znaczenia wybranych modeli zarządzania w organizacji publicznej. Badania, prowadzone z wykorzystaniem metod właściwych dla dyscypliny nauk o zarządzaniu i jakości wykazały, że nie tylko wiedza teoretyczna jest zasobem, ale także takim zasobem jest umiejętność skorzystania z posiadanych informacji. Badania wykazały także, że zarządzanie wiedzą przede wszystkim obrazuje się w wykorzystaniu posiadanych informacji w organizacji, bądź też przeniesieniem wiedzy oraz posiadanego doświadczenia na inne osoby z mniejszym stażem pracy. Jak wynika z przeprowadzonych badań, najbardziej znany respondentom jest japoński i procesowy model zarządzania wiedzą. Osoby biorące udział w badaniu japoński model zarządzania wiedzą utożsamiają z doświadczeniem, wiedzą, uporządkowaniem; zasobowy model zaś z takimi wartościami jak wiedza, rozwój, kultura; formalny model głównie z wiedzą oraz uporządkowaniem.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorDobrowolski, Zbysław - USOS158425 pl
dc.contributor.authorSeredyński, Wiktor - USOS309414 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerDobrowolski, Zbysław - USOS158425 pl
dc.contributor.reviewerBaran, Grzegorz - 143662 pl
dc.date.accessioned2024-07-01T22:43:44Z
dc.date.available2024-07-01T22:43:44Z
dc.date.submitted2024-06-28pl
dc.fieldofstudyzarządzanie publicznepl
dc.identifier.apddiploma-164721-309414pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/366424
dc.languagepolpl
dc.subject.enKeywords: Organizational Experience, Social Communication, Knowledge Management Models, Knowledge, Managementpl
dc.subject.plSłowa kluczowe: doświadczenie w organizacji, komunikacja społeczna, modele zarządzania wiedzą, wiedza, zarządzaniepl
dc.titleModele zarządzania wiedzą i korzyści wynikające z ich wykorzystania. Perspektywa organizacji publicznejpl
dc.title.alternativeKnowledge management models and the benefits of using them. The perspective of a public organizationpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Seredyński, Wiktor (2024). Knowledge management models and the benefits of their use. The perspective of a public organization. Master's thesis under the supervision of PhD Zbysław Dobrowolski. Krakow: Institute of Public Affairs, p. 76, 57 item bibliography, 1 annex.The resource model of knowledge management was created in the 1990s as a result of research on innovation, it is based on the concept of key competences and key skills, and it is based on the fact that knowledge, the source of which is the organization or its environment, is the most important resource of a given organization. The Japanese model was created in the early 1990s and is based on the knowledge spiral - that is, a cycle of processes between the transformation of tacit knowledge into available, formal knowledge, and formal knowledge into tacit knowledge. Knowledge is not perceived only as a set of data and information that can be collected in computer databases, knowledge also includes values, emotions and hunches. The process model is based on solutions and practical experience used in large consulting companies - a synthesis of existing practical experience was made. Knowledge management is a set of processes enabling the creation, dissemination and use of knowledge to achieve organizational goals.The aim of the work is to present knowledge management models and the level of understanding by employees of public sector organizations of the importance of selected management models in a public organization. The research, conducted using methods appropriate to the discipline of management and quality sciences, has shown that not only theoretical knowledge is a resource, but also the ability to use the available information. The research also showed that, according to respondents, knowledge management is primarily reflected in the use of information and knowledge in the organization, or in the transfer of this knowledge and experience to other people with less work experience. According to the conducted research, respondents are most familiar with the Japanese process model of knowledge management. People participating in the study equate the Japanese knowledge management model with experience, knowledge and orderliness; a resource-based model with values ​​such as knowledge, development, culture; a formal model mainly with knowledge and order.
dc.abstract.plpl
Seredyński, Wiktor (2024). Modele zarządzania wiedzą i korzyści wynikające z ich wykorzystania. Perspektywa organizacji publicznej. Praca magisterska pod kierunkiem dr hab. Zbysława Dobrowolskiego, prof. UJ. Kraków: Instytut Spraw Publicznych, s. 76, 57 poz. bibl., 1 aneks.Model zasobowy zarządzania wiedzą powstał w latach 90-tych jako rezultat badań nad innowacyjnością, opiera się o koncepcję kluczowych kompetencji i kluczowych umiejętności, bazuje na tym, że wiedza, której źródłem jest organizacja lub jej otoczenie, jest najważniejszym zasobem danej organizacji. Model japoński utworzony został na początku lat 90-tych, opiera się o spiralę wiedzy – czyli cykl procesów pomiędzy zamianą wiedzy cichej w wiedzę dostępną, formalną, wiedzy formalnej w wiedzę cichą. Wiedza nie jest postrzegana jedynie jako zbiór danych i informacji, które można gromadzić w bazach komputerowych, na wiedzę składają się też wartości, emocje, przeczucia. Model procesowy bazuje na rozwiązaniach i doświadczeniach praktycznych, stosowanych w dużych firmach konsultingowych – dokonano syntezy istniejących doświadczeń praktycznych. Zarządzanie wiedzą to ogół procesów umożliwiających tworzenie, upowszechnianie i wykorzystywanie wiedzy do realizacji celów organizacji. Celem pracy jest przedstawienie modeli zarządzania wiedzą oraz poziomu rozumienia przez pracowników organizacji sektora publicznego znaczenia wybranych modeli zarządzania w organizacji publicznej. Badania, prowadzone z wykorzystaniem metod właściwych dla dyscypliny nauk o zarządzaniu i jakości wykazały, że nie tylko wiedza teoretyczna jest zasobem, ale także takim zasobem jest umiejętność skorzystania z posiadanych informacji. Badania wykazały także, że zarządzanie wiedzą przede wszystkim obrazuje się w wykorzystaniu posiadanych informacji w organizacji, bądź też przeniesieniem wiedzy oraz posiadanego doświadczenia na inne osoby z mniejszym stażem pracy. Jak wynika z przeprowadzonych badań, najbardziej znany respondentom jest japoński i procesowy model zarządzania wiedzą. Osoby biorące udział w badaniu japoński model zarządzania wiedzą utożsamiają z doświadczeniem, wiedzą, uporządkowaniem; zasobowy model zaś z takimi wartościami jak wiedza, rozwój, kultura; formalny model głównie z wiedzą oraz uporządkowaniem.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Dobrowolski, Zbysław - USOS158425
dc.contributor.authorpl
Seredyński, Wiktor - USOS309414
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Dobrowolski, Zbysław - USOS158425
dc.contributor.reviewerpl
Baran, Grzegorz - 143662
dc.date.accessioned
2024-07-01T22:43:44Z
dc.date.available
2024-07-01T22:43:44Z
dc.date.submittedpl
2024-06-28
dc.fieldofstudypl
zarządzanie publiczne
dc.identifier.apdpl
diploma-164721-309414
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/366424
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Keywords: Organizational Experience, Social Communication, Knowledge Management Models, Knowledge, Management
dc.subject.plpl
Słowa kluczowe: doświadczenie w organizacji, komunikacja społeczna, modele zarządzania wiedzą, wiedza, zarządzanie
dc.titlepl
Modele zarządzania wiedzą i korzyści wynikające z ich wykorzystania. Perspektywa organizacji publicznej
dc.title.alternativepl
Knowledge management models and the benefits of using them. The perspective of a public organization
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
34
Views per month
Views per city
Warsaw
11
Krakow
8
Gdynia
4
Lodz
4
Bucharest
1
Bydgoszcz
1
Gdansk
1
Katowice
1
Lublin
1
Sosnowiec
1

No access

No Thumbnail Available
Collections