Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Modele zarządzania wiedzą i korzyści wynikające z ich wykorzystania. Perspektywa organizacji publicznej
Knowledge management models and the benefits of using them. The perspective of a public organization
Słowa kluczowe: doświadczenie w organizacji, komunikacja społeczna, modele zarządzania wiedzą, wiedza, zarządzanie
Keywords: Organizational Experience, Social Communication, Knowledge Management Models, Knowledge, Management
Seredyński, Wiktor (2024). Modele zarządzania wiedzą i korzyści wynikające z ich wykorzystania. Perspektywa organizacji publicznej. Praca magisterska pod kierunkiem dr hab. Zbysława Dobrowolskiego, prof. UJ. Kraków: Instytut Spraw Publicznych, s. 76, 57 poz. bibl., 1 aneks.Model zasobowy zarządzania wiedzą powstał w latach 90-tych jako rezultat badań nad innowacyjnością, opiera się o koncepcję kluczowych kompetencji i kluczowych umiejętności, bazuje na tym, że wiedza, której źródłem jest organizacja lub jej otoczenie, jest najważniejszym zasobem danej organizacji. Model japoński utworzony został na początku lat 90-tych, opiera się o spiralę wiedzy – czyli cykl procesów pomiędzy zamianą wiedzy cichej w wiedzę dostępną, formalną, wiedzy formalnej w wiedzę cichą. Wiedza nie jest postrzegana jedynie jako zbiór danych i informacji, które można gromadzić w bazach komputerowych, na wiedzę składają się też wartości, emocje, przeczucia. Model procesowy bazuje na rozwiązaniach i doświadczeniach praktycznych, stosowanych w dużych firmach konsultingowych – dokonano syntezy istniejących doświadczeń praktycznych. Zarządzanie wiedzą to ogół procesów umożliwiających tworzenie, upowszechnianie i wykorzystywanie wiedzy do realizacji celów organizacji. Celem pracy jest przedstawienie modeli zarządzania wiedzą oraz poziomu rozumienia przez pracowników organizacji sektora publicznego znaczenia wybranych modeli zarządzania w organizacji publicznej. Badania, prowadzone z wykorzystaniem metod właściwych dla dyscypliny nauk o zarządzaniu i jakości wykazały, że nie tylko wiedza teoretyczna jest zasobem, ale także takim zasobem jest umiejętność skorzystania z posiadanych informacji. Badania wykazały także, że zarządzanie wiedzą przede wszystkim obrazuje się w wykorzystaniu posiadanych informacji w organizacji, bądź też przeniesieniem wiedzy oraz posiadanego doświadczenia na inne osoby z mniejszym stażem pracy. Jak wynika z przeprowadzonych badań, najbardziej znany respondentom jest japoński i procesowy model zarządzania wiedzą. Osoby biorące udział w badaniu japoński model zarządzania wiedzą utożsamiają z doświadczeniem, wiedzą, uporządkowaniem; zasobowy model zaś z takimi wartościami jak wiedza, rozwój, kultura; formalny model głównie z wiedzą oraz uporządkowaniem.
Seredyński, Wiktor (2024). Knowledge management models and the benefits of their use. The perspective of a public organization. Master's thesis under the supervision of PhD Zbysław Dobrowolski. Krakow: Institute of Public Affairs, p. 76, 57 item bibliography, 1 annex.The resource model of knowledge management was created in the 1990s as a result of research on innovation, it is based on the concept of key competences and key skills, and it is based on the fact that knowledge, the source of which is the organization or its environment, is the most important resource of a given organization. The Japanese model was created in the early 1990s and is based on the knowledge spiral - that is, a cycle of processes between the transformation of tacit knowledge into available, formal knowledge, and formal knowledge into tacit knowledge. Knowledge is not perceived only as a set of data and information that can be collected in computer databases, knowledge also includes values, emotions and hunches. The process model is based on solutions and practical experience used in large consulting companies - a synthesis of existing practical experience was made. Knowledge management is a set of processes enabling the creation, dissemination and use of knowledge to achieve organizational goals.The aim of the work is to present knowledge management models and the level of understanding by employees of public sector organizations of the importance of selected management models in a public organization. The research, conducted using methods appropriate to the discipline of management and quality sciences, has shown that not only theoretical knowledge is a resource, but also the ability to use the available information. The research also showed that, according to respondents, knowledge management is primarily reflected in the use of information and knowledge in the organization, or in the transfer of this knowledge and experience to other people with less work experience. According to the conducted research, respondents are most familiar with the Japanese process model of knowledge management. People participating in the study equate the Japanese knowledge management model with experience, knowledge and orderliness; a resource-based model with values such as knowledge, development, culture; a formal model mainly with knowledge and order.
dc.abstract.en | Seredyński, Wiktor (2024). Knowledge management models and the benefits of their use. The perspective of a public organization. Master's thesis under the supervision of PhD Zbysław Dobrowolski. Krakow: Institute of Public Affairs, p. 76, 57 item bibliography, 1 annex.The resource model of knowledge management was created in the 1990s as a result of research on innovation, it is based on the concept of key competences and key skills, and it is based on the fact that knowledge, the source of which is the organization or its environment, is the most important resource of a given organization. The Japanese model was created in the early 1990s and is based on the knowledge spiral - that is, a cycle of processes between the transformation of tacit knowledge into available, formal knowledge, and formal knowledge into tacit knowledge. Knowledge is not perceived only as a set of data and information that can be collected in computer databases, knowledge also includes values, emotions and hunches. The process model is based on solutions and practical experience used in large consulting companies - a synthesis of existing practical experience was made. Knowledge management is a set of processes enabling the creation, dissemination and use of knowledge to achieve organizational goals.The aim of the work is to present knowledge management models and the level of understanding by employees of public sector organizations of the importance of selected management models in a public organization. The research, conducted using methods appropriate to the discipline of management and quality sciences, has shown that not only theoretical knowledge is a resource, but also the ability to use the available information. The research also showed that, according to respondents, knowledge management is primarily reflected in the use of information and knowledge in the organization, or in the transfer of this knowledge and experience to other people with less work experience. According to the conducted research, respondents are most familiar with the Japanese process model of knowledge management. People participating in the study equate the Japanese knowledge management model with experience, knowledge and orderliness; a resource-based model with values such as knowledge, development, culture; a formal model mainly with knowledge and order. | pl |
dc.abstract.pl | Seredyński, Wiktor (2024). Modele zarządzania wiedzą i korzyści wynikające z ich wykorzystania. Perspektywa organizacji publicznej. Praca magisterska pod kierunkiem dr hab. Zbysława Dobrowolskiego, prof. UJ. Kraków: Instytut Spraw Publicznych, s. 76, 57 poz. bibl., 1 aneks.Model zasobowy zarządzania wiedzą powstał w latach 90-tych jako rezultat badań nad innowacyjnością, opiera się o koncepcję kluczowych kompetencji i kluczowych umiejętności, bazuje na tym, że wiedza, której źródłem jest organizacja lub jej otoczenie, jest najważniejszym zasobem danej organizacji. Model japoński utworzony został na początku lat 90-tych, opiera się o spiralę wiedzy – czyli cykl procesów pomiędzy zamianą wiedzy cichej w wiedzę dostępną, formalną, wiedzy formalnej w wiedzę cichą. Wiedza nie jest postrzegana jedynie jako zbiór danych i informacji, które można gromadzić w bazach komputerowych, na wiedzę składają się też wartości, emocje, przeczucia. Model procesowy bazuje na rozwiązaniach i doświadczeniach praktycznych, stosowanych w dużych firmach konsultingowych – dokonano syntezy istniejących doświadczeń praktycznych. Zarządzanie wiedzą to ogół procesów umożliwiających tworzenie, upowszechnianie i wykorzystywanie wiedzy do realizacji celów organizacji. Celem pracy jest przedstawienie modeli zarządzania wiedzą oraz poziomu rozumienia przez pracowników organizacji sektora publicznego znaczenia wybranych modeli zarządzania w organizacji publicznej. Badania, prowadzone z wykorzystaniem metod właściwych dla dyscypliny nauk o zarządzaniu i jakości wykazały, że nie tylko wiedza teoretyczna jest zasobem, ale także takim zasobem jest umiejętność skorzystania z posiadanych informacji. Badania wykazały także, że zarządzanie wiedzą przede wszystkim obrazuje się w wykorzystaniu posiadanych informacji w organizacji, bądź też przeniesieniem wiedzy oraz posiadanego doświadczenia na inne osoby z mniejszym stażem pracy. Jak wynika z przeprowadzonych badań, najbardziej znany respondentom jest japoński i procesowy model zarządzania wiedzą. Osoby biorące udział w badaniu japoński model zarządzania wiedzą utożsamiają z doświadczeniem, wiedzą, uporządkowaniem; zasobowy model zaś z takimi wartościami jak wiedza, rozwój, kultura; formalny model głównie z wiedzą oraz uporządkowaniem. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Dobrowolski, Zbysław - USOS158425 | pl |
dc.contributor.author | Seredyński, Wiktor - USOS309414 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Dobrowolski, Zbysław - USOS158425 | pl |
dc.contributor.reviewer | Baran, Grzegorz - 143662 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-01T22:43:44Z | |
dc.date.available | 2024-07-01T22:43:44Z | |
dc.date.submitted | 2024-06-28 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie publiczne | pl |
dc.identifier.apd | diploma-164721-309414 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/366424 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Keywords: Organizational Experience, Social Communication, Knowledge Management Models, Knowledge, Management | pl |
dc.subject.pl | Słowa kluczowe: doświadczenie w organizacji, komunikacja społeczna, modele zarządzania wiedzą, wiedza, zarządzanie | pl |
dc.title | Modele zarządzania wiedzą i korzyści wynikające z ich wykorzystania. Perspektywa organizacji publicznej | pl |
dc.title.alternative | Knowledge management models and the benefits of using them. The perspective of a public organization | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |