Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Taniec i choreografia w świetle polskiego prawa autorskiego
Dance and choreography in the Polish copyright law
taniec, choreografia, kinetografia, polskie prawo autorskie, choreograf, zaiks, dzieło sceniczne, ruch, utwór
dance, choreography, kinetography, polish copyright law, choreographer, zaiks, scenical work of art, movement, creation
Niniejsza praca została poświęcona problematyce choreografii i jej ujęcia w polskim prawie autorskim. Jej celem jest przedstawienie tańca jako utworu podlegającego ochronie oraz mechanizmów ochrony prawnej jakim dzieło takie podlega. W pracy ujęte zostały także wspomniane zagraniczne systemy ochrony a także jej historyczny rys, które to stanowią tło porównawcze.Praca składa się z sześciu rozdziałów. Pierwszy rozdział stanowi przedstawienie historyczne rozwoju tańca i wyszczególnienie stopniowego uzyskiwania przez choreografię cech twórczości i indywidualności. Ukazany również zostaje historyczny zarys regulacji dotyczących tańca w prawie polskim i międzynarodowym. W rozdziale drugim wykazane zostają przesłanki uznania choreografii jako utworu a także budowa takiego dzieła. Rozdział trzeci traktuje o metodach ustalenia i utrwalenia utworu choreograficznego, ze szczególnym wyszczególnieniem kinetografii jako ciągle rozwijającej się metody utrwalania sekwencji ruchu ludzkiego ciała. Rozdział czwarty stanowi opis problemów delimitacyjnych w choreografii, czyli rozróżnienia aktywności , stanowiących choreografię, od innych typów dzieł opartych na ruchu, ale nią nie będących. Rozdział piąty dotyczy autorskich praw osobistych i majątkowych do utworu choreograficznego, zagrożeń które dotyczą tych praw oraz metod ich ochrony. Ostatni, szósty rozdział poświęcony jest organizacjom zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i ich funkcjom w odniesieniu do dzieł choreograficznych.
The following thesis is dedicated to the subject of choreography and its place in polish copyright law. Its main purpose is to show dance as a work of art, and describe protection which polish law provides. This thesis also includes the foreign protection systems as well as its historical view, which constitute a comparative background.The thesis consists of six chapters. The first chapter is a historical presentation of dance development and specification of the gradual acquisition by the choreography features of creativity and individuality. It also provides a historical outline of dance regulations in Polish and European law. In the second chapter the causes for recognition of choreography as a work under copyright law are demonstrated, as well as the construction of such a work. The third chapter analyzes the methods of establishing and consolidating a choreographic work, with particular reference to kinetography as a constantly evolving method of perpetuating the sequence of the movements of the human body. The fourth chapter is a description of delimitation problems in choreography, that is, the distinction between activities that constitute choreography and other types of motion-based works. The fifth chapter describes authorial personal and property rights to a choreographic work, threats related to these rights and methods of their protection. The last, sixth chapter is dedicated to organizations of the collective management of copyright and their functions in relation to choreographic works.
dc.abstract.en | The following thesis is dedicated to the subject of choreography and its place in polish copyright law. Its main purpose is to show dance as a work of art, and describe protection which polish law provides. This thesis also includes the foreign protection systems as well as its historical view, which constitute a comparative background.The thesis consists of six chapters. The first chapter is a historical presentation of dance development and specification of the gradual acquisition by the choreography features of creativity and individuality. It also provides a historical outline of dance regulations in Polish and European law. In the second chapter the causes for recognition of choreography as a work under copyright law are demonstrated, as well as the construction of such a work. The third chapter analyzes the methods of establishing and consolidating a choreographic work, with particular reference to kinetography as a constantly evolving method of perpetuating the sequence of the movements of the human body. The fourth chapter is a description of delimitation problems in choreography, that is, the distinction between activities that constitute choreography and other types of motion-based works. The fifth chapter describes authorial personal and property rights to a choreographic work, threats related to these rights and methods of their protection. The last, sixth chapter is dedicated to organizations of the collective management of copyright and their functions in relation to choreographic works. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca została poświęcona problematyce choreografii i jej ujęcia w polskim prawie autorskim. Jej celem jest przedstawienie tańca jako utworu podlegającego ochronie oraz mechanizmów ochrony prawnej jakim dzieło takie podlega. W pracy ujęte zostały także wspomniane zagraniczne systemy ochrony a także jej historyczny rys, które to stanowią tło porównawcze.Praca składa się z sześciu rozdziałów. Pierwszy rozdział stanowi przedstawienie historyczne rozwoju tańca i wyszczególnienie stopniowego uzyskiwania przez choreografię cech twórczości i indywidualności. Ukazany również zostaje historyczny zarys regulacji dotyczących tańca w prawie polskim i międzynarodowym. W rozdziale drugim wykazane zostają przesłanki uznania choreografii jako utworu a także budowa takiego dzieła. Rozdział trzeci traktuje o metodach ustalenia i utrwalenia utworu choreograficznego, ze szczególnym wyszczególnieniem kinetografii jako ciągle rozwijającej się metody utrwalania sekwencji ruchu ludzkiego ciała. Rozdział czwarty stanowi opis problemów delimitacyjnych w choreografii, czyli rozróżnienia aktywności , stanowiących choreografię, od innych typów dzieł opartych na ruchu, ale nią nie będących. Rozdział piąty dotyczy autorskich praw osobistych i majątkowych do utworu choreograficznego, zagrożeń które dotyczą tych praw oraz metod ich ochrony. Ostatni, szósty rozdział poświęcony jest organizacjom zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i ich funkcjom w odniesieniu do dzieł choreograficznych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Matlak, Andrzej - 130390 | pl |
dc.contributor.author | Zimnicka, Agata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Matlak, Andrzej - 130390 | pl |
dc.contributor.reviewer | Chwalba, Jakub - 162098 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T18:51:59Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T18:51:59Z | |
dc.date.submitted | 2018-09-11 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-126311-160857 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230391 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | dance, choreography, kinetography, polish copyright law, choreographer, zaiks, scenical work of art, movement, creation | pl |
dc.subject.pl | taniec, choreografia, kinetografia, polskie prawo autorskie, choreograf, zaiks, dzieło sceniczne, ruch, utwór | pl |
dc.title | Taniec i choreografia w świetle polskiego prawa autorskiego | pl |
dc.title.alternative | Dance and choreography in the Polish copyright law | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |