Taniec i choreografia w świetle polskiego prawa autorskiego

master
dc.abstract.enThe following thesis is dedicated to the subject of choreography and its place in polish copyright law. Its main purpose is to show dance as a work of art, and describe protection which polish law provides. This thesis also includes the foreign protection systems as well as its historical view, which constitute a comparative background.The thesis consists of six chapters. The first chapter is a historical presentation of dance development and specification of the gradual acquisition by the choreography features of creativity and individuality. It also provides a historical outline of dance regulations in Polish and European law. In the second chapter the causes for recognition of choreography as a work under copyright law are demonstrated, as well as the construction of such a work. The third chapter analyzes the methods of establishing and consolidating a choreographic work, with particular reference to kinetography as a constantly evolving method of perpetuating the sequence of the movements of the human body. The fourth chapter is a description of delimitation problems in choreography, that is, the distinction between activities that constitute choreography and other types of motion-based works. The fifth chapter describes authorial personal and property rights to a choreographic work, threats related to these rights and methods of their protection. The last, sixth chapter is dedicated to organizations of the collective management of copyright and their functions in relation to choreographic works.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca została poświęcona problematyce choreografii i jej ujęcia w polskim prawie autorskim. Jej celem jest przedstawienie tańca jako utworu podlegającego ochronie oraz mechanizmów ochrony prawnej jakim dzieło takie podlega. W pracy ujęte zostały także wspomniane zagraniczne systemy ochrony a także jej historyczny rys, które to stanowią tło porównawcze.Praca składa się z sześciu rozdziałów. Pierwszy rozdział stanowi przedstawienie historyczne rozwoju tańca i wyszczególnienie stopniowego uzyskiwania przez choreografię cech twórczości i indywidualności. Ukazany również zostaje historyczny zarys regulacji dotyczących tańca w prawie polskim i międzynarodowym. W rozdziale drugim wykazane zostają przesłanki uznania choreografii jako utworu a także budowa takiego dzieła. Rozdział trzeci traktuje o metodach ustalenia i utrwalenia utworu choreograficznego, ze szczególnym wyszczególnieniem kinetografii jako ciągle rozwijającej się metody utrwalania sekwencji ruchu ludzkiego ciała. Rozdział czwarty stanowi opis problemów delimitacyjnych w choreografii, czyli rozróżnienia aktywności , stanowiących choreografię, od innych typów dzieł opartych na ruchu, ale nią nie będących. Rozdział piąty dotyczy autorskich praw osobistych i majątkowych do utworu choreograficznego, zagrożeń które dotyczą tych praw oraz metod ich ochrony. Ostatni, szósty rozdział poświęcony jest organizacjom zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i ich funkcjom w odniesieniu do dzieł choreograficznych.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorMatlak, Andrzej - 130390 pl
dc.contributor.authorZimnicka, Agatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerMatlak, Andrzej - 130390 pl
dc.contributor.reviewerChwalba, Jakub - 162098 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T18:51:59Z
dc.date.available2020-07-27T18:51:59Z
dc.date.submitted2018-09-11pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-126311-160857pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230391
dc.languagepolpl
dc.subject.endance, choreography, kinetography, polish copyright law, choreographer, zaiks, scenical work of art, movement, creationpl
dc.subject.pltaniec, choreografia, kinetografia, polskie prawo autorskie, choreograf, zaiks, dzieło sceniczne, ruch, utwórpl
dc.titleTaniec i choreografia w świetle polskiego prawa autorskiegopl
dc.title.alternativeDance and choreography in the Polish copyright lawpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The following thesis is dedicated to the subject of choreography and its place in polish copyright law. Its main purpose is to show dance as a work of art, and describe protection which polish law provides. This thesis also includes the foreign protection systems as well as its historical view, which constitute a comparative background.The thesis consists of six chapters. The first chapter is a historical presentation of dance development and specification of the gradual acquisition by the choreography features of creativity and individuality. It also provides a historical outline of dance regulations in Polish and European law. In the second chapter the causes for recognition of choreography as a work under copyright law are demonstrated, as well as the construction of such a work. The third chapter analyzes the methods of establishing and consolidating a choreographic work, with particular reference to kinetography as a constantly evolving method of perpetuating the sequence of the movements of the human body. The fourth chapter is a description of delimitation problems in choreography, that is, the distinction between activities that constitute choreography and other types of motion-based works. The fifth chapter describes authorial personal and property rights to a choreographic work, threats related to these rights and methods of their protection. The last, sixth chapter is dedicated to organizations of the collective management of copyright and their functions in relation to choreographic works.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca została poświęcona problematyce choreografii i jej ujęcia w polskim prawie autorskim. Jej celem jest przedstawienie tańca jako utworu podlegającego ochronie oraz mechanizmów ochrony prawnej jakim dzieło takie podlega. W pracy ujęte zostały także wspomniane zagraniczne systemy ochrony a także jej historyczny rys, które to stanowią tło porównawcze.Praca składa się z sześciu rozdziałów. Pierwszy rozdział stanowi przedstawienie historyczne rozwoju tańca i wyszczególnienie stopniowego uzyskiwania przez choreografię cech twórczości i indywidualności. Ukazany również zostaje historyczny zarys regulacji dotyczących tańca w prawie polskim i międzynarodowym. W rozdziale drugim wykazane zostają przesłanki uznania choreografii jako utworu a także budowa takiego dzieła. Rozdział trzeci traktuje o metodach ustalenia i utrwalenia utworu choreograficznego, ze szczególnym wyszczególnieniem kinetografii jako ciągle rozwijającej się metody utrwalania sekwencji ruchu ludzkiego ciała. Rozdział czwarty stanowi opis problemów delimitacyjnych w choreografii, czyli rozróżnienia aktywności , stanowiących choreografię, od innych typów dzieł opartych na ruchu, ale nią nie będących. Rozdział piąty dotyczy autorskich praw osobistych i majątkowych do utworu choreograficznego, zagrożeń które dotyczą tych praw oraz metod ich ochrony. Ostatni, szósty rozdział poświęcony jest organizacjom zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i ich funkcjom w odniesieniu do dzieł choreograficznych.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Matlak, Andrzej - 130390
dc.contributor.authorpl
Zimnicka, Agata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Matlak, Andrzej - 130390
dc.contributor.reviewerpl
Chwalba, Jakub - 162098
dc.date.accessioned
2020-07-27T18:51:59Z
dc.date.available
2020-07-27T18:51:59Z
dc.date.submittedpl
2018-09-11
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-126311-160857
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230391
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
dance, choreography, kinetography, polish copyright law, choreographer, zaiks, scenical work of art, movement, creation
dc.subject.plpl
taniec, choreografia, kinetografia, polskie prawo autorskie, choreograf, zaiks, dzieło sceniczne, ruch, utwór
dc.titlepl
Taniec i choreografia w świetle polskiego prawa autorskiego
dc.title.alternativepl
Dance and choreography in the Polish copyright law
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available