Kary cielesne. Metoda wychowawcza czy przemoc?

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this BA thesis is to draw attention to the use of corporal punishment by parents towards children and getting to know the parents' attitude on the topic cited. The work consists of four chapters. The first one concerns educational methods, both of which they were used in the past as well as those that are used untill today. There will be no shortage of definitions of basic concepts such as education, method or educational method. The second chapter is a characteristic of the general phenomenon that it is violence. It will acquaint us with the definition of the word, the reasons for the creation, and describes it well-known myths punishing children by spanking and the frequency of occurrence phenomenon. In turn, the third chapter defines the term of corporal punishment from various perspectives, including World Health Organization or Children's Rights Committee. It also describes probable consequences of corporal punishment, which can significantly affect further development a young person. The fourth chapter contains a description of the methodology of own research. The subject and purpose of the research are explained, research questions will be specified, hypotheses, variables and indicators. The chapter finishes specifying planned for use of research methods, techniques and tools.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest zwrócenie uwagi na stosowanie przez rodziców kar cielesnych względem dzieci oraz poznanie stosunku rodziców na przytoczony temat. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich dotyczy metod wychowawczych, zarówno tych, które były stosowane w przeszłości, jak i te, które są używane współcześnie. Nie zabraknie również definicji podstawowych pojęć, takich jak wychowanie, metoda czy metoda wychowania. Rozdział drugi jest charakterystyką powszechnego zjawiska, jakim jest przemoc. Zaznajamia nas z definicją owego słowa, przyczynami powstania, a także opisuje powszechnie znane mity karania dzieci za pomocą klapsów i częstotliwością występowanego zjawiska. Z kolei rozdział trzeci definiuje termin kary cielesnej z różnych perspektyw, m.in. Światowej Organizacji Zdrowia czy Komitetu Praw Dzieci. Opisuje również prawdopodobne konsekwencje stosowania kar cielesnych, które mogą wpłynąć znacząco na dalszy rozwój młodego człowieka. Rozdział czwarty zawiera opis metodologii badań własnych. Wyjaśniony zostaje przedmiot i cel badań, sprecyzowane zostaną pytania badawcze, hipotezy, zmienne i wskaźniki. Rozdział domyka sprecyzowanie planowanych do wykorzystania metod, technik i narzędzi badawczych.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorGrygiel, Pawełpl
dc.contributor.authorŚlęczka, Katarzynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerGrygiel, Pawełpl
dc.contributor.reviewerGaweł, Anna - 128022 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T16:55:57Z
dc.date.available2020-07-27T16:55:57Z
dc.date.submitted2018-06-28pl
dc.fieldofstudypedagogika społeczno-opiekuńczapl
dc.identifier.apddiploma-124325-198038pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228616
dc.languagepolpl
dc.subject.enupbringing, educational methods, violence, corporal punishment, slappl
dc.subject.plwychowanie, metody wychowawcze, przemoc, kary cielesne, klapspl
dc.titleKary cielesne. Metoda wychowawcza czy przemoc?pl
dc.title.alternativeCorporal punishment. Educational methods or violence?pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this BA thesis is to draw attention to the use of corporal punishment by parents towards children and getting to know the parents' attitude on the topic cited. The work consists of four chapters. The first one concerns educational methods, both of which they were used in the past as well as those that are used untill today. There will be no shortage of definitions of basic concepts such as education, method or educational method. The second chapter is a characteristic of the general phenomenon that it is violence. It will acquaint us with the definition of the word, the reasons for the creation, and describes it well-known myths punishing children by spanking and the frequency of occurrence phenomenon. In turn, the third chapter defines the term of corporal punishment from various perspectives, including World Health Organization or Children's Rights Committee. It also describes probable consequences of corporal punishment, which can significantly affect further development a young person. The fourth chapter contains a description of the methodology of own research. The subject and purpose of the research are explained, research questions will be specified, hypotheses, variables and indicators. The chapter finishes specifying planned for use of research methods, techniques and tools.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest zwrócenie uwagi na stosowanie przez rodziców kar cielesnych względem dzieci oraz poznanie stosunku rodziców na przytoczony temat. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich dotyczy metod wychowawczych, zarówno tych, które były stosowane w przeszłości, jak i te, które są używane współcześnie. Nie zabraknie również definicji podstawowych pojęć, takich jak wychowanie, metoda czy metoda wychowania. Rozdział drugi jest charakterystyką powszechnego zjawiska, jakim jest przemoc. Zaznajamia nas z definicją owego słowa, przyczynami powstania, a także opisuje powszechnie znane mity karania dzieci za pomocą klapsów i częstotliwością występowanego zjawiska. Z kolei rozdział trzeci definiuje termin kary cielesnej z różnych perspektyw, m.in. Światowej Organizacji Zdrowia czy Komitetu Praw Dzieci. Opisuje również prawdopodobne konsekwencje stosowania kar cielesnych, które mogą wpłynąć znacząco na dalszy rozwój młodego człowieka. Rozdział czwarty zawiera opis metodologii badań własnych. Wyjaśniony zostaje przedmiot i cel badań, sprecyzowane zostaną pytania badawcze, hipotezy, zmienne i wskaźniki. Rozdział domyka sprecyzowanie planowanych do wykorzystania metod, technik i narzędzi badawczych.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Grygiel, Paweł
dc.contributor.authorpl
Ślęczka, Katarzyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Grygiel, Paweł
dc.contributor.reviewerpl
Gaweł, Anna - 128022
dc.date.accessioned
2020-07-27T16:55:57Z
dc.date.available
2020-07-27T16:55:57Z
dc.date.submittedpl
2018-06-28
dc.fieldofstudypl
pedagogika społeczno-opiekuńcza
dc.identifier.apdpl
diploma-124325-198038
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228616
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
upbringing, educational methods, violence, corporal punishment, slap
dc.subject.plpl
wychowanie, metody wychowawcze, przemoc, kary cielesne, klaps
dc.titlepl
Kary cielesne. Metoda wychowawcza czy przemoc?
dc.title.alternativepl
Corporal punishment. Educational methods or violence?
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available