Państwa nieuznawane jako element dezintegrujący w stosunkach międzynarodowych : wybrane aspekty

2018
journal article
article
dc.abstract.enQuasi states should be considered a destructive factor in international relations. Abkhazia, South Ossetia,Transnistria and Nagorno-Karabakh and Turkish Republic of Northern Cyprus can be called in practice the puppet countries of the Russian Federation (or Turkey), and also of Armenia (in the case of Karabakh). Their existence depends on the economic support of the authorities in Moscow, Ankara and Yerevan. Without it, they could not survive as relatively independent states because of economic shortcomings. None of the conflicts that led to the creation of quasi-states has yet been resolved. It is not expected to happen in the near future. One of the reasons is the weakness of “home countries”, from which these units have separated. These countries are not attractive either politically or above all economically for these organisms. Therefore, quasi-states will probably remain in the current “state of suspension”, and their international recognition is unrealistic.pl
dc.abstract.otherNepripažintos (kvazi-) valstybės turėtų būti laikomos ir pripažintos kaip tarptautinių santykių destrukcinis veiksnys. Abchaziją, Pietų Osetiją, Padniestrę, Kalnų Karabachą ir turkišką Šiaurės Kipro Respubliką galima įvardyti kaip Rusijos Federacijos, Turkijos ir, Karabacho atveju, Armėnijos marionetines valstybes. Šių darinių egzistavimas priklauso nuo Maskvos, Ankaros arba Jerevano valdžios ekonominio palaikymo. Tokio palaikymo nesant bei dėl ekonomikos priežasčių šios kvazivalstybės, kaip tam tikru laipsniu nepriklausomos, tiesiog nustotų egzistavusios. Nei vienas iš konfliktų, lėmusių šių kvazivalstybių atsiradimą, iki šiol nėra (ir mažai tikėtina, kad artimiausiu metu liktų) išspręstas. Esminė taip susiklosčiusios padėties priežastis –„motininių valstybių“, nuo kurių minėtos kvazivalstybės atskilo, silpnumas. Pastarosios nėra patrauklios tokiems organizmams nei politiniu, nei, visų pirma, ekonominiu požiūriu. Dėl šių veiksnių kvazivalstybės tebeliksiančios nežinomybės būsenoje, o jų nepriklausomybės pripažinimas tarptautiniu mastu atrodo mažai tikėtinas.pl
dc.abstract.plQuasi państwa należy uznać za czynnik destrukcyjny w stosunkach międzynarodowych. Abchazja, Osetia Południowa, Naddniestrze, Górski Karabach oraz Turecką Republikę Północnego Cypru można określić mianem państw marionetkowych Federacji Rosyjskiej, Turcji, w przypadku Karabachu także Armenii. Ich istnienie jest uzależnione od gospodarczego poparcia władz w Moskwie czy Ankarze. Bez niego nie mogłyby przetrwać jako w miarę niezależne – z powodu mankamentów ekonomicznych. Żaden z konfliktów, które doprowadziły do powstania quasi państw, nie został dotąd rozwiązany. Nie zanosi się, aby miało to mieć miejsce w najbliższym czasie. Istotne znaczenie ma słabość „państw macierzystych”, z których wydzieliły się owe jednostki. Państwa te nie są atrakcyjne ani politycznie, ani przede wszystkim gospodarczo dla tych organizmów. Dlatego parapaństwa zapewne pozostaną w obecnym „stanie zawieszenia”, ich uznanie międzynarodowe jest nierealnepl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Europeistykipl
dc.contributor.authorKoźbiał, Krzysztof - 160650 pl
dc.date.accession2019-01-17pl
dc.date.accessioned2019-01-31T12:57:33Z
dc.date.available2019-01-31T12:57:33Z
dc.date.issued2018pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 216-218pl
dc.description.physical203-219pl
dc.description.publication0,96pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume18pl
dc.identifier.issn1822-3915pl
dc.identifier.projectROD UJ / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/67233
dc.identifier.weblinkhttp://www.snpl.lt/Rocznik/18/R.18.203-219.pdfpl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.participationKoźbiał, Krzysztof: 100%;pl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.uri*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enquasi-statespl
dc.subject.enAbkhaziapl
dc.subject.enSouth Ossetiapl
dc.subject.enTransnistriapl
dc.subject.enNagorno Karabakhpl
dc.subject.enNorthern Cypruspl
dc.subject.otherkvazival stybėspl
dc.subject.otherAbchazijapl
dc.subject.otherPietų Osetijapl
dc.subject.otherPadniestrėpl
dc.subject.otherKalnų Karabachaspl
dc.subject.otherŠiaurės Kipraspl
dc.subject.plquasi państwapl
dc.subject.plAbchazjapl
dc.subject.plOsetia Południowapl
dc.subject.plNaddniestrzepl
dc.subject.plGórski Karabachpl
dc.subject.plPółnocny Cyprpl
dc.subject.plpaństwa nieuznawanepl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePaństwa nieuznawane jako element dezintegrujący w stosunkach międzynarodowych : wybrane aspektypl
dc.title.alternativeUnrecognized states as a disintegrating element in international relations : selected aspectspl
dc.title.alternativeNepripažintos valstybės kaip tarptautinius santykius dezintegruojantis veiksnys : rinktiniai klausimaipl
dc.title.journalRocznik Stowarzyszenia Naukowców Polaków Litwypl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Quasi states should be considered a destructive factor in international relations. Abkhazia, South Ossetia,Transnistria and Nagorno-Karabakh and Turkish Republic of Northern Cyprus can be called in practice the puppet countries of the Russian Federation (or Turkey), and also of Armenia (in the case of Karabakh). Their existence depends on the economic support of the authorities in Moscow, Ankara and Yerevan. Without it, they could not survive as relatively independent states because of economic shortcomings. None of the conflicts that led to the creation of quasi-states has yet been resolved. It is not expected to happen in the near future. One of the reasons is the weakness of “home countries”, from which these units have separated. These countries are not attractive either politically or above all economically for these organisms. Therefore, quasi-states will probably remain in the current “state of suspension”, and their international recognition is unrealistic.
dc.abstract.otherpl
Nepripažintos (kvazi-) valstybės turėtų būti laikomos ir pripažintos kaip tarptautinių santykių destrukcinis veiksnys. Abchaziją, Pietų Osetiją, Padniestrę, Kalnų Karabachą ir turkišką Šiaurės Kipro Respubliką galima įvardyti kaip Rusijos Federacijos, Turkijos ir, Karabacho atveju, Armėnijos marionetines valstybes. Šių darinių egzistavimas priklauso nuo Maskvos, Ankaros arba Jerevano valdžios ekonominio palaikymo. Tokio palaikymo nesant bei dėl ekonomikos priežasčių šios kvazivalstybės, kaip tam tikru laipsniu nepriklausomos, tiesiog nustotų egzistavusios. Nei vienas iš konfliktų, lėmusių šių kvazivalstybių atsiradimą, iki šiol nėra (ir mažai tikėtina, kad artimiausiu metu liktų) išspręstas. Esminė taip susiklosčiusios padėties priežastis –„motininių valstybių“, nuo kurių minėtos kvazivalstybės atskilo, silpnumas. Pastarosios nėra patrauklios tokiems organizmams nei politiniu, nei, visų pirma, ekonominiu požiūriu. Dėl šių veiksnių kvazivalstybės tebeliksiančios nežinomybės būsenoje, o jų nepriklausomybės pripažinimas tarptautiniu mastu atrodo mažai tikėtinas.
dc.abstract.plpl
Quasi państwa należy uznać za czynnik destrukcyjny w stosunkach międzynarodowych. Abchazja, Osetia Południowa, Naddniestrze, Górski Karabach oraz Turecką Republikę Północnego Cypru można określić mianem państw marionetkowych Federacji Rosyjskiej, Turcji, w przypadku Karabachu także Armenii. Ich istnienie jest uzależnione od gospodarczego poparcia władz w Moskwie czy Ankarze. Bez niego nie mogłyby przetrwać jako w miarę niezależne – z powodu mankamentów ekonomicznych. Żaden z konfliktów, które doprowadziły do powstania quasi państw, nie został dotąd rozwiązany. Nie zanosi się, aby miało to mieć miejsce w najbliższym czasie. Istotne znaczenie ma słabość „państw macierzystych”, z których wydzieliły się owe jednostki. Państwa te nie są atrakcyjne ani politycznie, ani przede wszystkim gospodarczo dla tych organizmów. Dlatego parapaństwa zapewne pozostaną w obecnym „stanie zawieszenia”, ich uznanie międzynarodowe jest nierealne
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Europeistyki
dc.contributor.authorpl
Koźbiał, Krzysztof - 160650
dc.date.accessionpl
2019-01-17
dc.date.accessioned
2019-01-31T12:57:33Z
dc.date.available
2019-01-31T12:57:33Z
dc.date.issuedpl
2018
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 216-218
dc.description.physicalpl
203-219
dc.description.publicationpl
0,96
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
18
dc.identifier.issnpl
1822-3915
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/67233
dc.identifier.weblinkpl
http://www.snpl.lt/Rocznik/18/R.18.203-219.pdf
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.participationpl
Koźbiał, Krzysztof: 100%;
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
quasi-states
dc.subject.enpl
Abkhazia
dc.subject.enpl
South Ossetia
dc.subject.enpl
Transnistria
dc.subject.enpl
Nagorno Karabakh
dc.subject.enpl
Northern Cyprus
dc.subject.otherpl
kvazival stybės
dc.subject.otherpl
Abchazija
dc.subject.otherpl
Pietų Osetija
dc.subject.otherpl
Padniestrė
dc.subject.otherpl
Kalnų Karabachas
dc.subject.otherpl
Šiaurės Kipras
dc.subject.plpl
quasi państwa
dc.subject.plpl
Abchazja
dc.subject.plpl
Osetia Południowa
dc.subject.plpl
Naddniestrze
dc.subject.plpl
Górski Karabach
dc.subject.plpl
Północny Cypr
dc.subject.plpl
państwa nieuznawane
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Państwa nieuznawane jako element dezintegrujący w stosunkach międzynarodowych : wybrane aspekty
dc.title.alternativepl
Unrecognized states as a disintegrating element in international relations : selected aspects
dc.title.alternativepl
Nepripažintos valstybės kaip tarptautinius santykius dezintegruojantis veiksnys : rinktiniai klausimai
dc.title.journalpl
Rocznik Stowarzyszenia Naukowców Polaków Litwy
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
72
Views per month
Views per city
Warsaw
20
Krakow
11
Gdansk
5
Katowice
3
Olsztyn
3
Gmina Widawa
2
Lodz
2
Poznan
2
Wroclaw
2
Bialystok
1

No access

No Thumbnail Available