Mekka czy mekka? Święte miasto o charakterze komercyjnym

master
dc.abstract.enThis paper deals with the topic of Mecca as a holy city, the cradle of Islam, which is undergoing major transformations related to the commercialization process. These changes mainly concern the widely understood urban planning and the tourism sector. The aura and the way of implementing new projects are characterized by dynamics, splendor, luxury and materialistic momentum. It loses its sacred character and gains commercial features. The historical, political and cultural outline of the city was presented. Much attention was also paid to religious aspects, including pilgrimages, which are an integral part of Mecca. The work contains considerations on cultural commercialization and city marketing, which help to highlight the essence of the problem. The study of the above points allowed for the analysis of the city's commercialization phenomenon; its circumstances, causes, course and society's reaction.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca porusza temat Mekki jako świętego miasta, kolebki islamu, które przechodzi poważne transformacje związane z procesem komercjalizacji. Zmiany te dotyczą głównie szeroko pojętej urbanistyki oraz sektora turystycznego. Aurę oraz sposób wdrażania nowych projektów cechuje dynamika, splendor, luksus oraz materialistyczny pęd. Traci ono charakter sakralny zyskując cechy komercyjne. Przedstawiony został zarys historyczny, polityczny oraz kulturalny miasta. Znaczną uwagę poświęcono również aspektom religijnym, między innymi pielgrzymkom, które stanowią integralną część Mekki. Praca zawiera rozważania dotyczące komercjalizacji kulturowej i city marketingu, które to pomagają naświetlić istotę poruszanego problemu. Studium powyższych punktów pozwoliło na analizę zjawiska komercjalizacji miasta; jego okoliczności, przyczyn, przebiegu oraz reakcji społeczeństwa.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorGajec, Marcinpl
dc.contributor.authorSzpiczakowska, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerGajec, Marcinpl
dc.contributor.reviewerMichalak-Pikulska, Barbara - 130499 pl
dc.date.accessioned2021-10-22T21:41:32Z
dc.date.available2021-10-22T21:41:32Z
dc.date.submitted2021-07-07pl
dc.fieldofstudyfilologia orientalna - arabistykapl
dc.identifier.apddiploma-152237-219352pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/281427
dc.languagepolpl
dc.subject.enmecca commercialization commerce changes transformations city marketing city branding sacred holy city islam pilgrimage hajj umrah Saudi Arabiapl
dc.subject.plmekka komercjalizacja komercja zmiany city marketing city branding święte miasto islam pielgrzymka hadżdż umra Arabia Saudyjska materializm wahhabizm szarifatpl
dc.titleMekka czy mekka? Święte miasto o charakterze komercyjnympl
dc.title.alternativeMecca or mecca? Sacred city with commercial characterpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This paper deals with the topic of Mecca as a holy city, the cradle of Islam, which is undergoing major transformations related to the commercialization process. These changes mainly concern the widely understood urban planning and the tourism sector. The aura and the way of implementing new projects are characterized by dynamics, splendor, luxury and materialistic momentum. It loses its sacred character and gains commercial features. The historical, political and cultural outline of the city was presented. Much attention was also paid to religious aspects, including pilgrimages, which are an integral part of Mecca. The work contains considerations on cultural commercialization and city marketing, which help to highlight the essence of the problem. The study of the above points allowed for the analysis of the city's commercialization phenomenon; its circumstances, causes, course and society's reaction.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca porusza temat Mekki jako świętego miasta, kolebki islamu, które przechodzi poważne transformacje związane z procesem komercjalizacji. Zmiany te dotyczą głównie szeroko pojętej urbanistyki oraz sektora turystycznego. Aurę oraz sposób wdrażania nowych projektów cechuje dynamika, splendor, luksus oraz materialistyczny pęd. Traci ono charakter sakralny zyskując cechy komercyjne. Przedstawiony został zarys historyczny, polityczny oraz kulturalny miasta. Znaczną uwagę poświęcono również aspektom religijnym, między innymi pielgrzymkom, które stanowią integralną część Mekki. Praca zawiera rozważania dotyczące komercjalizacji kulturowej i city marketingu, które to pomagają naświetlić istotę poruszanego problemu. Studium powyższych punktów pozwoliło na analizę zjawiska komercjalizacji miasta; jego okoliczności, przyczyn, przebiegu oraz reakcji społeczeństwa.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Gajec, Marcin
dc.contributor.authorpl
Szpiczakowska, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Gajec, Marcin
dc.contributor.reviewerpl
Michalak-Pikulska, Barbara - 130499
dc.date.accessioned
2021-10-22T21:41:32Z
dc.date.available
2021-10-22T21:41:32Z
dc.date.submittedpl
2021-07-07
dc.fieldofstudypl
filologia orientalna - arabistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-152237-219352
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/281427
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
mecca commercialization commerce changes transformations city marketing city branding sacred holy city islam pilgrimage hajj umrah Saudi Arabia
dc.subject.plpl
mekka komercjalizacja komercja zmiany city marketing city branding święte miasto islam pielgrzymka hadżdż umra Arabia Saudyjska materializm wahhabizm szarifat
dc.titlepl
Mekka czy mekka? Święte miasto o charakterze komercyjnym
dc.title.alternativepl
Mecca or mecca? Sacred city with commercial character
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available