Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Szkoły indiańskie w Ameryce Północnej.
Native American Schools in North America.
Indianie, Plemiona Rdzenne, szkoły indiańskie, edukacja, USA, Stany Zjednoczone
Native Americans, indigenous tribes, Indian schools, education, USA, United States
Przedmiotem poniższej pracy, o tytule „Szkoły indiańskie w Ameryce Północnej” jest zaprezentowanie kwestii szkół indiańskich w północnej części kontynentu amerykańskiego, koncentrując się na Stanach Zjednoczonych, w okresie od lat 20 XIX wieku. Zakres pracy obejmuje przedstawienie zaplecza polityczno-historycznego, różnic w systemach edukacji oraz stosowanych do asymilacji Indian metod nauczania. Na samym początku pracy znajduje się wstęp objaśniający politykę indiańską oraz najważniejsze w jej tworzeniu ustawy prawne. W kolejnych rozdziałach, po przestawieniu różnic pomiędzy edukacją plemion rdzennych i białych kolonizatorów przed kontaktem (lub na początku), opiszę jakie zabiegi były stosowane w amerykańskich szkołach dla dzieci indiańskich oraz jak polityka indiańska wpłynęła na system wyższej edukacji. Następnie, głębiej przybliżę temat dzięki przykładom dwóch placówek dla rdzennych uczniów, panujących w nich warunkach i traktowaniu dzieci. W ostatnim rozdziale zaprezentuję negatywne efekty i skutki jakie na uczniach wywarł okres przebywania w odizolowanych od ich plemion szkołach. Celem procesu edukacji Indian była ich zupełna asymilacja do społeczeństwa i kultury amerykańskiej, poprzez umieszczanie w instytucjach rządowych ustalających konkretne curriculum umiejętności i wiedzy jakie powinni posiadać, aby zostać zaakceptowani w białym społeczeństwie. W wielu przypadkach dzieci były (najczęściej przymusowo) oddzielane od swoich rodzin czy umieszczanie w szkołach z internatem. Wierzono, że ten sposób ułatwi naukę – ponieważ uczniowie będą otoczeni europejskimi wartościami z każdej strony, bez możliwości dalszego poznawania, czy wręcz „rozpraszania się”, rdzennymi tradycjami i zasadami. W procesie poniższej pracy korzystałam głównie z XX i XXI wiecznej literatury zagranicznej poświęconej temu tematowi lub informacji zamieszczonych na oficjalnych stronach rządowych.
The subject of the following work, entitled "Indian Schools in North America", is to showcase the issue of Indian schools in the northern part of the American continent, with focus on the United States, in the period from the 1920s. The scope of this work includes the presentation of political and historical background, differences in education systems and teaching methods used to assimilate Indian people. At the very beginning of the work there will be an introduction explaining the Indian policy and the most important legal acts used in its creation. In subsequent chapters, after depicting the differences between the education of indigenous people and white colonists before the contact (or at the beginning), efforts used in American schools for Indian children will be presented along with how Indian policy influenced the system of higher education. Then, I will deepen the topic with the examples of two facilities for indigenous students, the conditions prevailing in them and the treatment of children. The last chapter will feature the negative effects and affects that influenced students, because of what they encountered during their stay in schools isolated from their tribes. The whole aim of the Indian education process was the complete assimilation of indigenous people to American society and culture, through placing them in government institutions which were supposed to teach them specific skills and knowledge they should have in order to be accepted in a white society. In many cases children were (most often forcibly) separated from their families or placed in boarding schools. It was believed that it was the only way that would facilitate learning – because the pupils would be surrounded by European values from all sides, without the possibility of further learning or distraction with indigenous traditions and principles. To write the following work I have mainly used 20th and 21st century foreign literature devoted to this topic or information's posted on the official government websites.
dc.abstract.en | The subject of the following work, entitled "Indian Schools in North America", is to showcase the issue of Indian schools in the northern part of the American continent, with focus on the United States, in the period from the 1920s. The scope of this work includes the presentation of political and historical background, differences in education systems and teaching methods used to assimilate Indian people. At the very beginning of the work there will be an introduction explaining the Indian policy and the most important legal acts used in its creation. In subsequent chapters, after depicting the differences between the education of indigenous people and white colonists before the contact (or at the beginning), efforts used in American schools for Indian children will be presented along with how Indian policy influenced the system of higher education. Then, I will deepen the topic with the examples of two facilities for indigenous students, the conditions prevailing in them and the treatment of children. The last chapter will feature the negative effects and affects that influenced students, because of what they encountered during their stay in schools isolated from their tribes. The whole aim of the Indian education process was the complete assimilation of indigenous people to American society and culture, through placing them in government institutions which were supposed to teach them specific skills and knowledge they should have in order to be accepted in a white society. In many cases children were (most often forcibly) separated from their families or placed in boarding schools. It was believed that it was the only way that would facilitate learning – because the pupils would be surrounded by European values from all sides, without the possibility of further learning or distraction with indigenous traditions and principles. To write the following work I have mainly used 20th and 21st century foreign literature devoted to this topic or information's posted on the official government websites. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem poniższej pracy, o tytule „Szkoły indiańskie w Ameryce Północnej” jest zaprezentowanie kwestii szkół indiańskich w północnej części kontynentu amerykańskiego, koncentrując się na Stanach Zjednoczonych, w okresie od lat 20 XIX wieku. Zakres pracy obejmuje przedstawienie zaplecza polityczno-historycznego, różnic w systemach edukacji oraz stosowanych do asymilacji Indian metod nauczania. Na samym początku pracy znajduje się wstęp objaśniający politykę indiańską oraz najważniejsze w jej tworzeniu ustawy prawne. W kolejnych rozdziałach, po przestawieniu różnic pomiędzy edukacją plemion rdzennych i białych kolonizatorów przed kontaktem (lub na początku), opiszę jakie zabiegi były stosowane w amerykańskich szkołach dla dzieci indiańskich oraz jak polityka indiańska wpłynęła na system wyższej edukacji. Następnie, głębiej przybliżę temat dzięki przykładom dwóch placówek dla rdzennych uczniów, panujących w nich warunkach i traktowaniu dzieci. W ostatnim rozdziale zaprezentuję negatywne efekty i skutki jakie na uczniach wywarł okres przebywania w odizolowanych od ich plemion szkołach. Celem procesu edukacji Indian była ich zupełna asymilacja do społeczeństwa i kultury amerykańskiej, poprzez umieszczanie w instytucjach rządowych ustalających konkretne curriculum umiejętności i wiedzy jakie powinni posiadać, aby zostać zaakceptowani w białym społeczeństwie. W wielu przypadkach dzieci były (najczęściej przymusowo) oddzielane od swoich rodzin czy umieszczanie w szkołach z internatem. Wierzono, że ten sposób ułatwi naukę – ponieważ uczniowie będą otoczeni europejskimi wartościami z każdej strony, bez możliwości dalszego poznawania, czy wręcz „rozpraszania się”, rdzennymi tradycjami i zasadami. W procesie poniższej pracy korzystałam głównie z XX i XXI wiecznej literatury zagranicznej poświęconej temu tematowi lub informacji zamieszczonych na oficjalnych stronach rządowych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Laidler, Paweł - 129851 | pl |
dc.contributor.author | Pawlik, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Laidler, Paweł - 129851 | pl |
dc.contributor.reviewer | Rybkowski, Radosław - 100834 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T18:47:45Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T18:47:45Z | |
dc.date.submitted | 2019-09-27 | pl |
dc.fieldofstudy | amerykanistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-126213-209592 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230325 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Native Americans, indigenous tribes, Indian schools, education, USA, United States | pl |
dc.subject.pl | Indianie, Plemiona Rdzenne, szkoły indiańskie, edukacja, USA, Stany Zjednoczone | pl |
dc.title | Szkoły indiańskie w Ameryce Północnej. | pl |
dc.title.alternative | Native American Schools in North America. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |