Szkoły indiańskie w Ameryce Północnej.

licenciate
dc.abstract.enThe subject of the following work, entitled "Indian Schools in North America", is to showcase the issue of Indian schools in the northern part of the American continent, with focus on the United States, in the period from the 1920s. The scope of this work includes the presentation of political and historical background, differences in education systems and teaching methods used to assimilate Indian people. At the very beginning of the work there will be an introduction explaining the Indian policy and the most important legal acts used in its creation. In subsequent chapters, after depicting the differences between the education of indigenous people and white colonists before the contact (or at the beginning), efforts used in American schools for Indian children will be presented along with how Indian policy influenced the system of higher education. Then, I will deepen the topic with the examples of two facilities for indigenous students, the conditions prevailing in them and the treatment of children. The last chapter will feature the negative effects and affects that influenced students, because of what they encountered during their stay in schools isolated from their tribes. The whole aim of the Indian education process was the complete assimilation of indigenous people to American society and culture, through placing them in government institutions which were supposed to teach them specific skills and knowledge they should have in order to be accepted in a white society. In many cases children were (most often forcibly) separated from their families or placed in boarding schools. It was believed that it was the only way that would facilitate learning – because the pupils would be surrounded by European values from all sides, without the possibility of further learning or distraction with indigenous traditions and principles. To write the following work I have mainly used 20th and 21st century foreign literature devoted to this topic or information's posted on the official government websites.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem poniższej pracy, o tytule „Szkoły indiańskie w Ameryce Północnej” jest zaprezentowanie kwestii szkół indiańskich w północnej części kontynentu amerykańskiego, koncentrując się na Stanach Zjednoczonych, w okresie od lat 20 XIX wieku. Zakres pracy obejmuje przedstawienie zaplecza polityczno-historycznego, różnic w systemach edukacji oraz stosowanych do asymilacji Indian metod nauczania. Na samym początku pracy znajduje się wstęp objaśniający politykę indiańską oraz najważniejsze w jej tworzeniu ustawy prawne. W kolejnych rozdziałach, po przestawieniu różnic pomiędzy edukacją plemion rdzennych i białych kolonizatorów przed kontaktem (lub na początku), opiszę jakie zabiegi były stosowane w amerykańskich szkołach dla dzieci indiańskich oraz jak polityka indiańska wpłynęła na system wyższej edukacji. Następnie, głębiej przybliżę temat dzięki przykładom dwóch placówek dla rdzennych uczniów, panujących w nich warunkach i traktowaniu dzieci. W ostatnim rozdziale zaprezentuję negatywne efekty i skutki jakie na uczniach wywarł okres przebywania w odizolowanych od ich plemion szkołach. Celem procesu edukacji Indian była ich zupełna asymilacja do społeczeństwa i kultury amerykańskiej, poprzez umieszczanie w instytucjach rządowych ustalających konkretne curriculum umiejętności i wiedzy jakie powinni posiadać, aby zostać zaakceptowani w białym społeczeństwie. W wielu przypadkach dzieci były (najczęściej przymusowo) oddzielane od swoich rodzin czy umieszczanie w szkołach z internatem. Wierzono, że ten sposób ułatwi naukę – ponieważ uczniowie będą otoczeni europejskimi wartościami z każdej strony, bez możliwości dalszego poznawania, czy wręcz „rozpraszania się”, rdzennymi tradycjami i zasadami. W procesie poniższej pracy korzystałam głównie z XX i XXI wiecznej literatury zagranicznej poświęconej temu tematowi lub informacji zamieszczonych na oficjalnych stronach rządowych.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorLaidler, Paweł - 129851 pl
dc.contributor.authorPawlik, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerLaidler, Paweł - 129851 pl
dc.contributor.reviewerRybkowski, Radosław - 100834 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T18:47:45Z
dc.date.available2020-07-27T18:47:45Z
dc.date.submitted2019-09-27pl
dc.fieldofstudyamerykanistykapl
dc.identifier.apddiploma-126213-209592pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230325
dc.languagepolpl
dc.subject.enNative Americans, indigenous tribes, Indian schools, education, USA, United Statespl
dc.subject.plIndianie, Plemiona Rdzenne, szkoły indiańskie, edukacja, USA, Stany Zjednoczonepl
dc.titleSzkoły indiańskie w Ameryce Północnej.pl
dc.title.alternativeNative American Schools in North America.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of the following work, entitled "Indian Schools in North America", is to showcase the issue of Indian schools in the northern part of the American continent, with focus on the United States, in the period from the 1920s. The scope of this work includes the presentation of political and historical background, differences in education systems and teaching methods used to assimilate Indian people. At the very beginning of the work there will be an introduction explaining the Indian policy and the most important legal acts used in its creation. In subsequent chapters, after depicting the differences between the education of indigenous people and white colonists before the contact (or at the beginning), efforts used in American schools for Indian children will be presented along with how Indian policy influenced the system of higher education. Then, I will deepen the topic with the examples of two facilities for indigenous students, the conditions prevailing in them and the treatment of children. The last chapter will feature the negative effects and affects that influenced students, because of what they encountered during their stay in schools isolated from their tribes. The whole aim of the Indian education process was the complete assimilation of indigenous people to American society and culture, through placing them in government institutions which were supposed to teach them specific skills and knowledge they should have in order to be accepted in a white society. In many cases children were (most often forcibly) separated from their families or placed in boarding schools. It was believed that it was the only way that would facilitate learning – because the pupils would be surrounded by European values from all sides, without the possibility of further learning or distraction with indigenous traditions and principles. To write the following work I have mainly used 20th and 21st century foreign literature devoted to this topic or information's posted on the official government websites.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem poniższej pracy, o tytule „Szkoły indiańskie w Ameryce Północnej” jest zaprezentowanie kwestii szkół indiańskich w północnej części kontynentu amerykańskiego, koncentrując się na Stanach Zjednoczonych, w okresie od lat 20 XIX wieku. Zakres pracy obejmuje przedstawienie zaplecza polityczno-historycznego, różnic w systemach edukacji oraz stosowanych do asymilacji Indian metod nauczania. Na samym początku pracy znajduje się wstęp objaśniający politykę indiańską oraz najważniejsze w jej tworzeniu ustawy prawne. W kolejnych rozdziałach, po przestawieniu różnic pomiędzy edukacją plemion rdzennych i białych kolonizatorów przed kontaktem (lub na początku), opiszę jakie zabiegi były stosowane w amerykańskich szkołach dla dzieci indiańskich oraz jak polityka indiańska wpłynęła na system wyższej edukacji. Następnie, głębiej przybliżę temat dzięki przykładom dwóch placówek dla rdzennych uczniów, panujących w nich warunkach i traktowaniu dzieci. W ostatnim rozdziale zaprezentuję negatywne efekty i skutki jakie na uczniach wywarł okres przebywania w odizolowanych od ich plemion szkołach. Celem procesu edukacji Indian była ich zupełna asymilacja do społeczeństwa i kultury amerykańskiej, poprzez umieszczanie w instytucjach rządowych ustalających konkretne curriculum umiejętności i wiedzy jakie powinni posiadać, aby zostać zaakceptowani w białym społeczeństwie. W wielu przypadkach dzieci były (najczęściej przymusowo) oddzielane od swoich rodzin czy umieszczanie w szkołach z internatem. Wierzono, że ten sposób ułatwi naukę – ponieważ uczniowie będą otoczeni europejskimi wartościami z każdej strony, bez możliwości dalszego poznawania, czy wręcz „rozpraszania się”, rdzennymi tradycjami i zasadami. W procesie poniższej pracy korzystałam głównie z XX i XXI wiecznej literatury zagranicznej poświęconej temu tematowi lub informacji zamieszczonych na oficjalnych stronach rządowych.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Laidler, Paweł - 129851
dc.contributor.authorpl
Pawlik, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Laidler, Paweł - 129851
dc.contributor.reviewerpl
Rybkowski, Radosław - 100834
dc.date.accessioned
2020-07-27T18:47:45Z
dc.date.available
2020-07-27T18:47:45Z
dc.date.submittedpl
2019-09-27
dc.fieldofstudypl
amerykanistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-126213-209592
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230325
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Native Americans, indigenous tribes, Indian schools, education, USA, United States
dc.subject.plpl
Indianie, Plemiona Rdzenne, szkoły indiańskie, edukacja, USA, Stany Zjednoczone
dc.titlepl
Szkoły indiańskie w Ameryce Północnej.
dc.title.alternativepl
Native American Schools in North America.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
193
Views per month
Views per city
Warsaw
25
Krakow
20
Wroclaw
11
Lublin
8
Katowice
7
Lodz
4
Poznan
4
Bytom
3
Sanok
3
Stary Sacz
3

No access

No Thumbnail Available