System edukacji mniejszości Miao w Chińskiej Republice Ludowej

licenciate
dc.abstract.enChina had an expanded education system since the Sui Dynasty (581 AD - 618 AD), which was fully formed during the Tang Dynasty (618 AD - 907 CE). It was focused on creating the state management and assumed the assimilation of the non-Chinese groups into Chinese culture. The situation changed at the beginning of the 20th century when the Western type education system was established. Since 1922, the Chinese school system based on the American one, with the division into elementary schools, middle schools and high schools, which exists to this day. In the early years of the People's Republic of China, education was strongly influenced by the Soviet Union. During the Cultural Revolution of 1966-67, the education system in China stopped operating. After the death of Mao Zedong, Deng Xiaoping took over the power and made education, science, and technology play the key role in rebuilding and developing the country. The current education system in the People's Republic of China, which includes 9-year compulsory education, is well-developed but it discriminates some part of Chinese society. The aim of minority education in China is to integrate national minorities with Chinese Han people. Its problems include insufficient funding, lack of qualified teaching staff, adequate school materials and facilities as well as an ineffective policy of implementing educational programs for minority groups. Miao is a minority of over 8.9 million people. It is characterized by a large economic, cultural and linguistic diversity and by a geographic dispersion, therefore, in their case, a special problem of education is to create a unified system for all subgroups of this minority.pl
dc.abstract.plChiny posiadały rozbudowany system edukacji od czasów panowania dynastii Sui (581 r. n.e.-618 r. n.e.), który w pełni ukształtował się za dynastii Tang (618 r. n.e.-907 r. n.e.). Był on nakierowany na tworzenie kadr zarządzających państwem i zakładał asymilację grup niechińskich do kultury chińskiej. Sytuacja zmieniła się na początku XX w., kiedy zbudowano system edukacji typu zachodniego. Od 1922 roku bazowano na amerykańskim systemie szkolnictwa, wprowadzając podział na szkoły podstawowe, gimnazjum i licea, który istnieje do dziś. W początkowych latach istnienia Chińskiej Republiki Ludowej edukacja była pod silnym wpływem Związku Radzieckiego. W trakcie trwania Rewolucji Kulturalnej w latach 1966-67, system edukacji w Chinach w ogóle przestał funkcjonować. Po śmierci Mao Zedonga władzę przejął Deng Xiaoping, który nadał kluczową rolę edukacji, nauce i technice w odbudowie i rozwoju kraju. Obecny system edukacji w Chińskiej Republice Ludowej, obejmujący 9-letnią edukację obowiązkową, jest bardzo rozbudowany, ale dyskryminuje część społeczeństwa chińskiego. Edukacja mniejszościowa w Chinach nakierowana jest na integrację mniejszości narodowych z Chińczykami Han. Jej problemy to niedostateczna liczba dofinansowań, brak wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej, odpowiednich materiałów szkolnych i placówek oraz nieefektywna polityka wdrażania programów edukacyjnych dla grup mniejszościowych. Miao to mniejszość licząca ponad 8,9 miliona osób. Charakteryzuje się dużą różnorodnością ekonomiczną, kulturową, lingwistyczną oraz rozproszeniem geograficznym i dlatego, w ich przypadku szczególnym problemem edukacji jest stworzenie ujednoliconego systemu dla wszystkich podgrup tej mniejszości.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorZemanek, Bogdan - 132896 pl
dc.contributor.authorTrela, Mariapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerZemanek, Bogdan - 132896 pl
dc.contributor.reviewerWardęga, Joanna - 137855 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T14:27:01Z
dc.date.available2020-07-27T14:27:01Z
dc.date.submitted2018-07-02pl
dc.fieldofstudystudia dalekowschodniepl
dc.identifier.apddiploma-121857-195457pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/226339
dc.languagepolpl
dc.subject.ennational minority, Miao minority, education system, minority educationpl
dc.subject.plmniejszość narodowa, mniejszość Miao, system edukacji, edukacja mniejszościowapl
dc.titleSystem edukacji mniejszości Miao w Chińskiej Republice Ludowejpl
dc.title.alternativeEducation system of the Miao minority in People’s Republic of Chinapl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
China had an expanded education system since the Sui Dynasty (581 AD - 618 AD), which was fully formed during the Tang Dynasty (618 AD - 907 CE). It was focused on creating the state management and assumed the assimilation of the non-Chinese groups into Chinese culture. The situation changed at the beginning of the 20th century when the Western type education system was established. Since 1922, the Chinese school system based on the American one, with the division into elementary schools, middle schools and high schools, which exists to this day. In the early years of the People's Republic of China, education was strongly influenced by the Soviet Union. During the Cultural Revolution of 1966-67, the education system in China stopped operating. After the death of Mao Zedong, Deng Xiaoping took over the power and made education, science, and technology play the key role in rebuilding and developing the country. The current education system in the People's Republic of China, which includes 9-year compulsory education, is well-developed but it discriminates some part of Chinese society. The aim of minority education in China is to integrate national minorities with Chinese Han people. Its problems include insufficient funding, lack of qualified teaching staff, adequate school materials and facilities as well as an ineffective policy of implementing educational programs for minority groups. Miao is a minority of over 8.9 million people. It is characterized by a large economic, cultural and linguistic diversity and by a geographic dispersion, therefore, in their case, a special problem of education is to create a unified system for all subgroups of this minority.
dc.abstract.plpl
Chiny posiadały rozbudowany system edukacji od czasów panowania dynastii Sui (581 r. n.e.-618 r. n.e.), który w pełni ukształtował się za dynastii Tang (618 r. n.e.-907 r. n.e.). Był on nakierowany na tworzenie kadr zarządzających państwem i zakładał asymilację grup niechińskich do kultury chińskiej. Sytuacja zmieniła się na początku XX w., kiedy zbudowano system edukacji typu zachodniego. Od 1922 roku bazowano na amerykańskim systemie szkolnictwa, wprowadzając podział na szkoły podstawowe, gimnazjum i licea, który istnieje do dziś. W początkowych latach istnienia Chińskiej Republiki Ludowej edukacja była pod silnym wpływem Związku Radzieckiego. W trakcie trwania Rewolucji Kulturalnej w latach 1966-67, system edukacji w Chinach w ogóle przestał funkcjonować. Po śmierci Mao Zedonga władzę przejął Deng Xiaoping, który nadał kluczową rolę edukacji, nauce i technice w odbudowie i rozwoju kraju. Obecny system edukacji w Chińskiej Republice Ludowej, obejmujący 9-letnią edukację obowiązkową, jest bardzo rozbudowany, ale dyskryminuje część społeczeństwa chińskiego. Edukacja mniejszościowa w Chinach nakierowana jest na integrację mniejszości narodowych z Chińczykami Han. Jej problemy to niedostateczna liczba dofinansowań, brak wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej, odpowiednich materiałów szkolnych i placówek oraz nieefektywna polityka wdrażania programów edukacyjnych dla grup mniejszościowych. Miao to mniejszość licząca ponad 8,9 miliona osób. Charakteryzuje się dużą różnorodnością ekonomiczną, kulturową, lingwistyczną oraz rozproszeniem geograficznym i dlatego, w ich przypadku szczególnym problemem edukacji jest stworzenie ujednoliconego systemu dla wszystkich podgrup tej mniejszości.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Zemanek, Bogdan - 132896
dc.contributor.authorpl
Trela, Maria
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Zemanek, Bogdan - 132896
dc.contributor.reviewerpl
Wardęga, Joanna - 137855
dc.date.accessioned
2020-07-27T14:27:01Z
dc.date.available
2020-07-27T14:27:01Z
dc.date.submittedpl
2018-07-02
dc.fieldofstudypl
studia dalekowschodnie
dc.identifier.apdpl
diploma-121857-195457
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/226339
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
national minority, Miao minority, education system, minority education
dc.subject.plpl
mniejszość narodowa, mniejszość Miao, system edukacji, edukacja mniejszościowa
dc.titlepl
System edukacji mniejszości Miao w Chińskiej Republice Ludowej
dc.title.alternativepl
Education system of the Miao minority in People’s Republic of China
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
19
Views per month
Views per city
Warsaw
3
Wroclaw
3
Dublin
2
Barczewo
1
Katowice
1
Ostrów Wielkopolski
1
Poznan
1
Radgoszcz
1
Szczecin
1
Zabrze
1

No access

No Thumbnail Available