Kobieta w teatrze - reżyser czy reżyserka? (Frekwencja żeńskich tytułów, nazw stanowisk oraz zawodów we współczesnym języku polskim. Badania oparte na materiałach prasowych oraz ankietach)

licenciate
dc.abstract.enIn this treatise Attendance of feminine titles, positions and names of professions in modern polish language, researches are based on press materials and questionnaires. The first chapter shows standpoints, which are presented by contemporary linguists in this discipline. The most important think is the norm, which explains doubts and indicates, how we can use language in order to create our reality. The results of the analyzed documents are published in the second part of treatise. The comparison of the two documents show how feminist environment and the general public respond to the problem. In the last section there are questionnaires. Those researches reflect language position in society.pl
dc.abstract.otherW niniejszej pracy poruszony zostanie temat, będący w ostatnich latach jednym z najczęściej opisywanych problemów z zakresu lingwistyki płci, współcześnie budzący wiele dyskusji oraz kontrowersji nie tylko na gruncie akademickich obserwacji prowadzonych przez badaczy języka polskiego, ale również wśród samych użytkowników. Wzrastająca frekwencja żeńskich odpowiedników nazw zawodów znajduje coraz wyrazistsze odzwierciedlenie w obszarze mediów (prasa, radio, a zwłaszcza telewizja), które bezspornie zajmują pierwszorzędne miejsce w kwestii kreowania współczesnej polszczyzny. W szczególności w zakresie zmniejszania dystansu między oficjalnością a potocznością. Wspomnieć wystarczy tutaj choćby emitowane na antenie TVN-u (przełom września-października 2010 roku) programy, dotyczące nazewnictwa kobiet pracujących jako kierowcy autobusów (*kierowczynie, *kierownice), dyskusji o poprawnej formie dla pierwszej kobiety-rabina (*rabinka, *rabina) czy nawet ogólnopolskiego poszukiwania nazwy dla kobiet-skoczków (*skoczki, *skoczkinie). Sprawia listu dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie, oburzonej użyciem w stosunku do niej przez dziennikarza „Gazety Wyborczej” tytułu dyrektorka, zdobyła znaczny rozgłos wśród opinii publicznej oraz językoznawców. Czy słusznie? Niewątpliwie sam fakt pojawiania się odrębnych reportaży, artykułów w dużej mierze świadczy o społecznej potrzebie jednoznacznej odpowiedzi na powstające pytania i wątpliwości, weryfikacji dotychczasowego stanu tej dziedziny słowotwórstwa oraz przede wszystkim o gruntownych zmianach w świadomości i stosunku Polaków do języka. W związku z powyższym w pracy tej za punkt wyjścia przyjęto rzetelną rejestrację, a następnie opis wszystkich występujących form tytułów, stanowisk oraz nazw zawodowych w odniesieniu do kobiet, jakie odnotowano w czasie półrocznej obserwacji dwóch czasopism ogólnopolskich: „Wysokich Obcasów” oraz „Przekroju”. Obrana droga prezentacji materiału prasowego oraz wyników ankiet, przeprowadzonych na potrzeby pracy, wygląda następująco. W rozdziale I opisany zostanie współczesny stan badań językoznawczych w tej dziedzinie słowotwórstwa z uwzględnieniem kontekstu historycznego, jak i stanowisk polskich badaczy. Kolejna część poświęcona będzie omówieniu konkretnych elementów zebranego materiału językowego wraz z próbą określenia tendencji językowych w procesie zestawiania poszczególnych fragmentów. Istotnym oraz cennym aspektem w kontekście realizowanego tematu jest opinia społeczeństwa, dlatego w ostatnim rozdziale pojawią się diagramy i wykresy, obrazujące wyniki uzyskane z ankiet przeprowadzonych w krakowskich liceach, uczelniach i przedsiębiorstwach. Z jednej strony przyjęty podział wiekowy ma na celu odbicie przekroju społeczeństwa - uchwycenie nastrojów w nim panujących, językowej gotowości wobec pewnych przesunięć lub zmian semantyczno-stylistycznych. Natomiast z drugiej strony uwzględnienie socjolingwistycznego wymiaru tych badań pozwoli na wydobycie oraz zaakcentowanie pewnych zależności, prawidłowości w korzystaniu z możliwości słowotwórczych języka.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.advisorOchmann, Donata - 131115 pl
dc.contributor.authorSowa, Małgorzatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerPałka, Patrycja - 199118 pl
dc.contributor.reviewerOchmann, Donata - 131115 pl
dc.date.accessioned2020-07-20T16:50:26Z
dc.date.available2020-07-20T16:50:26Z
dc.date.submitted2011-09-15pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-59775-96267pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173422
dc.subject.enfemale word formationpl
dc.subject.othersłowotwórstwo żeńskiepl
dc.titleKobieta w teatrze - reżyser czy reżyserka? (Frekwencja żeńskich tytułów, nazw stanowisk oraz zawodów we współczesnym języku polskim. Badania oparte na materiałach prasowych oraz ankietach)pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In this treatise Attendance of feminine titles, positions and names of professions in modern polish language, researches are based on press materials and questionnaires. The first chapter shows standpoints, which are presented by contemporary linguists in this discipline. The most important think is the norm, which explains doubts and indicates, how we can use language in order to create our reality. The results of the analyzed documents are published in the second part of treatise. The comparison of the two documents show how feminist environment and the general public respond to the problem. In the last section there are questionnaires. Those researches reflect language position in society.
dc.abstract.otherpl
W niniejszej pracy poruszony zostanie temat, będący w ostatnich latach jednym z najczęściej opisywanych problemów z zakresu lingwistyki płci, współcześnie budzący wiele dyskusji oraz kontrowersji nie tylko na gruncie akademickich obserwacji prowadzonych przez badaczy języka polskiego, ale również wśród samych użytkowników. Wzrastająca frekwencja żeńskich odpowiedników nazw zawodów znajduje coraz wyrazistsze odzwierciedlenie w obszarze mediów (prasa, radio, a zwłaszcza telewizja), które bezspornie zajmują pierwszorzędne miejsce w kwestii kreowania współczesnej polszczyzny. W szczególności w zakresie zmniejszania dystansu między oficjalnością a potocznością. Wspomnieć wystarczy tutaj choćby emitowane na antenie TVN-u (przełom września-października 2010 roku) programy, dotyczące nazewnictwa kobiet pracujących jako kierowcy autobusów (*kierowczynie, *kierownice), dyskusji o poprawnej formie dla pierwszej kobiety-rabina (*rabinka, *rabina) czy nawet ogólnopolskiego poszukiwania nazwy dla kobiet-skoczków (*skoczki, *skoczkinie). Sprawia listu dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie, oburzonej użyciem w stosunku do niej przez dziennikarza „Gazety Wyborczej” tytułu dyrektorka, zdobyła znaczny rozgłos wśród opinii publicznej oraz językoznawców. Czy słusznie? Niewątpliwie sam fakt pojawiania się odrębnych reportaży, artykułów w dużej mierze świadczy o społecznej potrzebie jednoznacznej odpowiedzi na powstające pytania i wątpliwości, weryfikacji dotychczasowego stanu tej dziedziny słowotwórstwa oraz przede wszystkim o gruntownych zmianach w świadomości i stosunku Polaków do języka. W związku z powyższym w pracy tej za punkt wyjścia przyjęto rzetelną rejestrację, a następnie opis wszystkich występujących form tytułów, stanowisk oraz nazw zawodowych w odniesieniu do kobiet, jakie odnotowano w czasie półrocznej obserwacji dwóch czasopism ogólnopolskich: „Wysokich Obcasów” oraz „Przekroju”. Obrana droga prezentacji materiału prasowego oraz wyników ankiet, przeprowadzonych na potrzeby pracy, wygląda następująco. W rozdziale I opisany zostanie współczesny stan badań językoznawczych w tej dziedzinie słowotwórstwa z uwzględnieniem kontekstu historycznego, jak i stanowisk polskich badaczy. Kolejna część poświęcona będzie omówieniu konkretnych elementów zebranego materiału językowego wraz z próbą określenia tendencji językowych w procesie zestawiania poszczególnych fragmentów. Istotnym oraz cennym aspektem w kontekście realizowanego tematu jest opinia społeczeństwa, dlatego w ostatnim rozdziale pojawią się diagramy i wykresy, obrazujące wyniki uzyskane z ankiet przeprowadzonych w krakowskich liceach, uczelniach i przedsiębiorstwach. Z jednej strony przyjęty podział wiekowy ma na celu odbicie przekroju społeczeństwa - uchwycenie nastrojów w nim panujących, językowej gotowości wobec pewnych przesunięć lub zmian semantyczno-stylistycznych. Natomiast z drugiej strony uwzględnienie socjolingwistycznego wymiaru tych badań pozwoli na wydobycie oraz zaakcentowanie pewnych zależności, prawidłowości w korzystaniu z możliwości słowotwórczych języka.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.advisorpl
Ochmann, Donata - 131115
dc.contributor.authorpl
Sowa, Małgorzata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Pałka, Patrycja - 199118
dc.contributor.reviewerpl
Ochmann, Donata - 131115
dc.date.accessioned
2020-07-20T16:50:26Z
dc.date.available
2020-07-20T16:50:26Z
dc.date.submittedpl
2011-09-15
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-59775-96267
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173422
dc.subject.enpl
female word formation
dc.subject.otherpl
słowotwórstwo żeńskie
dc.titlepl
Kobieta w teatrze - reżyser czy reżyserka? (Frekwencja żeńskich tytułów, nazw stanowisk oraz zawodów we współczesnym języku polskim. Badania oparte na materiałach prasowych oraz ankietach)
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
44
Views per month
Views per city
Warsaw
6
Wroclaw
6
Krakow
5
Naxxar
4
Poznan
3
Lodz
2
Lublin
2
Ostrów Wielkopolski
2
Rawa Mazowiecka
2
Bialystok
1

No access

No Thumbnail Available