Sport jako biznes na przykładzie piłki nożnej

master
dc.abstract.enThe goal of this study was to analyse the sport, specifically referring to football and its relations with business. The main thesis to be proved was: modern football is a business.Creator of the work present the background of the discipline and its impact on the society in various aspects. The author of the thesis focused on sport tourism, more specifically on how to gain the profits from the attitudes of fans and functionality of stadiums. The following analysed aspects were: the relationships between football clubs and sponsors, and characterisation of the profession closely related to the sport – manager. The author of this work also described legal and theoretical issues connected with the transfers and contracts. Finally, the author referred to the actions of local football clubs in Poland, describing the business costs of management of such club.The author of the thesis drew the conclusions. Modern football has lost its initial ideas. It has also become the tool in the hands of club’s activists, players and other stakeholders whose main aim is to gain profits on a smaller or larger scale. The average fan treats this discipline as a simple match. However, people with greater awareness regard it as a business on a large scale where are realised plenty of individual interests, such as the pursuit of power, money laundering and entering new markets with its products.The author conducted a survey in several local football clubs, collecting information on the costs of their everyday functioning.The author of the thesis used numerous sources, particularly the bibliographic ones concerning the theory, history and impacts of sport and football on societies from entire world. In this work are also used plenty of Internet sources which refer to business, marketing, management, sport and legal articles.pl
dc.abstract.plCelem pracy było zbadanie relacji między sportem, zwłaszcza piłką nożną, a biznesem. Teza, jaką postawił autor udowodnić, brzmi: Współczesna piłka nożna to biznes. W pracy opisano historię dyscypliny i jej wpływ na społeczeństwo w różnych aspektach. Autor skupił się na turystyce sportowej, a dokładnie na sposobach uzyskiwania dochodów, których źródłem są kibice i stadiony, a także na relacjach klubów piłkarskich ze sponsorami i charakterystyce zawodu menadżera w piłce nożnej. Przedstawione zostały również kwestie prawne i teoretyczne, dotyczące transferów i kontraktów oraz funkcjonowanie lokalnych klubów piłkarskich w Polsce. Współczesna piłka nożna zatraciła swój początkowy, czysto sportowy charakter. W ręku działaczy, samych zawodników i innych osób związanych z tą dyscypliną stała się narzędziem do zarabiania, często fortuny. Dla przeciętnych kibiców piłka nożna to zwykła rozrywka, dla bardziej świadomych jej sympatyków, to biznes na szeroką skalę, w którym realizuje się wiele interesów: dążenie do władzy, pranie brudnych pieniędzy, wchodzenie na nowe rynki ze swoimi produktami.Autor przeprowadził badanie w kilku lokalnych klubach piłkarskich, zbierając informacje na temat kosztów ich codziennego funkcjonowania. W pracy wykorzystał także wiele pozycji bibliograficznych, traktujących o teorii, historii i wpływie na społeczeństwo sportu oraz piłki nożnej na świecie. Przywołane źródła internetowe dostarczyły mu wiedzy głównie o biznesie, marketingu, zarządzaniu, sporcie i przepisach prawnych.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKurleto, Małgorzata - 160656 pl
dc.contributor.authorGrygiel, Piotrpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerKurleto, Małgorzata - 160656 pl
dc.contributor.reviewerWszendybył-Skulska, Ewa - 132794 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T01:58:01Z
dc.date.available2020-07-25T01:58:01Z
dc.date.submitted2014-06-30pl
dc.fieldofstudyzarządzaniepl
dc.fieldofstudyzarządzanie w turystycepl
dc.identifier.apddiploma-88261-167616pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196775
dc.languagepolpl
dc.subject.enBUSINESS, FOOTBALL, SOCIETY, SPORT, MANAGEMENTpl
dc.subject.plBIZNES, PIŁKA NOŻNA, SPOŁECZEŃSTWO, SPORT, ZARZĄDZANIEpl
dc.titleSport jako biznes na przykładzie piłki nożnejpl
dc.title.alternativeSport as a business on the example of footballpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The goal of this study was to analyse the sport, specifically referring to football and its relations with business. The main thesis to be proved was: modern football is a business.Creator of the work present the background of the discipline and its impact on the society in various aspects. The author of the thesis focused on sport tourism, more specifically on how to gain the profits from the attitudes of fans and functionality of stadiums. The following analysed aspects were: the relationships between football clubs and sponsors, and characterisation of the profession closely related to the sport – manager. The author of this work also described legal and theoretical issues connected with the transfers and contracts. Finally, the author referred to the actions of local football clubs in Poland, describing the business costs of management of such club.The author of the thesis drew the conclusions. Modern football has lost its initial ideas. It has also become the tool in the hands of club’s activists, players and other stakeholders whose main aim is to gain profits on a smaller or larger scale. The average fan treats this discipline as a simple match. However, people with greater awareness regard it as a business on a large scale where are realised plenty of individual interests, such as the pursuit of power, money laundering and entering new markets with its products.The author conducted a survey in several local football clubs, collecting information on the costs of their everyday functioning.The author of the thesis used numerous sources, particularly the bibliographic ones concerning the theory, history and impacts of sport and football on societies from entire world. In this work are also used plenty of Internet sources which refer to business, marketing, management, sport and legal articles.
dc.abstract.plpl
Celem pracy było zbadanie relacji między sportem, zwłaszcza piłką nożną, a biznesem. Teza, jaką postawił autor udowodnić, brzmi: Współczesna piłka nożna to biznes. W pracy opisano historię dyscypliny i jej wpływ na społeczeństwo w różnych aspektach. Autor skupił się na turystyce sportowej, a dokładnie na sposobach uzyskiwania dochodów, których źródłem są kibice i stadiony, a także na relacjach klubów piłkarskich ze sponsorami i charakterystyce zawodu menadżera w piłce nożnej. Przedstawione zostały również kwestie prawne i teoretyczne, dotyczące transferów i kontraktów oraz funkcjonowanie lokalnych klubów piłkarskich w Polsce. Współczesna piłka nożna zatraciła swój początkowy, czysto sportowy charakter. W ręku działaczy, samych zawodników i innych osób związanych z tą dyscypliną stała się narzędziem do zarabiania, często fortuny. Dla przeciętnych kibiców piłka nożna to zwykła rozrywka, dla bardziej świadomych jej sympatyków, to biznes na szeroką skalę, w którym realizuje się wiele interesów: dążenie do władzy, pranie brudnych pieniędzy, wchodzenie na nowe rynki ze swoimi produktami.Autor przeprowadził badanie w kilku lokalnych klubach piłkarskich, zbierając informacje na temat kosztów ich codziennego funkcjonowania. W pracy wykorzystał także wiele pozycji bibliograficznych, traktujących o teorii, historii i wpływie na społeczeństwo sportu oraz piłki nożnej na świecie. Przywołane źródła internetowe dostarczyły mu wiedzy głównie o biznesie, marketingu, zarządzaniu, sporcie i przepisach prawnych.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Kurleto, Małgorzata - 160656
dc.contributor.authorpl
Grygiel, Piotr
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Kurleto, Małgorzata - 160656
dc.contributor.reviewerpl
Wszendybył-Skulska, Ewa - 132794
dc.date.accessioned
2020-07-25T01:58:01Z
dc.date.available
2020-07-25T01:58:01Z
dc.date.submittedpl
2014-06-30
dc.fieldofstudypl
zarządzanie
dc.fieldofstudypl
zarządzanie w turystyce
dc.identifier.apdpl
diploma-88261-167616
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196775
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
BUSINESS, FOOTBALL, SOCIETY, SPORT, MANAGEMENT
dc.subject.plpl
BIZNES, PIŁKA NOŻNA, SPOŁECZEŃSTWO, SPORT, ZARZĄDZANIE
dc.titlepl
Sport jako biznes na przykładzie piłki nożnej
dc.title.alternativepl
Sport as a business on the example of football
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available