Kultura obnażania. Seksualność w serialach nowej generacji

master
dc.abstract.enThe thesis is focused on the term of culture sexualization and its manifestations in modern TV series described as post-soap operas.The first chapter presents a thesis according to which the viewer classifies the given culture text as a pornogrophic or erotic. The terms of porno-chic and metapornography are explained on the basis of Jeff Koons’ works. Additionally, first chapter recalls the term of sexual citizenship, which demands plurality of the media market and abolishment of boundaries.The second chapter presents the viewers impact on reception and production of the TV series. Special attention was focused on the death of the television concept due to the development of new media technologies like the Internet or mobile phones. Thus the concept of post-soap opera – new generation of TV series, which approach the new situation and viewers’ needs. The concepts of Henry Jenkins, who specialised in media convergence and transmedia story, and Ann Nacher, who presented the reincarnation of the TV series, were recalled in order to explain the said changes. A lot of attention was given to HBO who pioneered the changes.The third chapter describes the manifestation of sexuality as a result of economic, cultural and theoretical factors, with special attenion given to feminism.Finally, fourth chapter describes other manifestaions of sexualization of TV prodcutions on the basis of particular, often controversial examples.pl
dc.abstract.plPraca skupia się na pojęciu „seksualizacji” kultury i jej przejawach w nowoczesnych produkcjach telewizyjnych jakimi są seriale nazywane mianem "post-soap opera".W pierwszym rozdziale pracy przedstawiłam tezę, w której to widz danego tekstu kultury na podstawie swej wiedzy, kategoryzuje go do miana pornografii lub erotyzmu. Na przykładzie prac Jeffa Koonsa wyjaśniłam pojęcie "porno-chicu" oraz „metapornografii” – łączącej na swym gruncie prace naukowe, dziennikarskie, ale też awangardowe, adresowane do szerokiego odbiorcy oswojonego z językiem pornografii. Przywołałam także pojęcie seksualnego obywatelstwa domagającego się pluralizmu na rynku mediów oraz likwidacji granic.W drugim rozdziale pokazałam jak duży wpływ na odbiór, jak i proces serialu tworzenia mają widzowie tejże produkcji. Rozważyłam także koncepcję „śmierci telewizji” w dobie rozwoju nowych technologii jak Internet czy telefonia komórkowa. Ta niekorzystna sytuacja zmusiła twórców seriali do ich rewolucji oraz odnalezienia nowej - odpowiadającej ponowoczesnej widowni formie. Przedstawiłam zatem koncepcję "post-soap opery" – seriali nowej generacji, które wychodzą naprzeciw nowej sytuacji i oczekiwaniom widzów. Aby wytłumaczyć proces zmian nakreśliłam koncepcję Henrego Jenkinsa, który pisał o konwergencji mediów i opowiadaniu transmedialnym oraz Anny Nacher mówiącej o „reinkarnacji seriali”. W końcu przypomniałam historię przemian paleo w neotelewizję i wskazałam koegzystencję starych i nowych mediów, na przykładzie telewizji i internetu.Dużo uwagi poświęciłam amerykańskiej stacji Home Box Office, która była pionierem w procesie opisywanych zmian. Nakreśliłam innowacyjność stacji i myślenia o produkcjach telewizyjnych nowymi kategoriami.W trzecim rozdziale opisałam zmiany w sposobie reprezentacji seksualności jako wynik czynników ekonomicznych i kulturowych oraz teoretycznych z feminizmem na czele.By na zakończenie, w czwartym rozdziale opisać pozostałe przejawy seksualizacji produkcji telewizyjnych na konkretnych, nierzadko kontrowersyjnych przykładach.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorPitrus, Andrzej - 131431 pl
dc.contributor.authorJama, Patrycjapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerNacher, Anna - 130854 pl
dc.contributor.reviewerPitrus, Andrzej - 131431 pl
dc.date.accessioned2020-07-20T17:17:05Z
dc.date.available2020-07-20T17:17:05Z
dc.date.submitted2011-10-24pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwopl
dc.identifier.apddiploma-60223-31858pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173847
dc.languagepolpl
dc.subject.ensex, culture sexualization, pornography, television, post-soap opera, media convergence, HBO, Sex and the citypl
dc.subject.plseks, "seksualizacja" kultury, pornografia, telewizja, post-soap opera, konwergencja mediów, HBO, „Seks w wielkim mieście”.pl
dc.titleKultura obnażania. Seksualność w serialach nowej generacjipl
dc.title.alternativeStriptease Culture. Sexuality in the new generation of TV seriespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis is focused on the term of culture sexualization and its manifestations in modern TV series described as post-soap operas.The first chapter presents a thesis according to which the viewer classifies the given culture text as a pornogrophic or erotic. The terms of porno-chic and metapornography are explained on the basis of Jeff Koons’ works. Additionally, first chapter recalls the term of sexual citizenship, which demands plurality of the media market and abolishment of boundaries.The second chapter presents the viewers impact on reception and production of the TV series. Special attention was focused on the death of the television concept due to the development of new media technologies like the Internet or mobile phones. Thus the concept of post-soap opera – new generation of TV series, which approach the new situation and viewers’ needs. The concepts of Henry Jenkins, who specialised in media convergence and transmedia story, and Ann Nacher, who presented the reincarnation of the TV series, were recalled in order to explain the said changes. A lot of attention was given to HBO who pioneered the changes.The third chapter describes the manifestation of sexuality as a result of economic, cultural and theoretical factors, with special attenion given to feminism.Finally, fourth chapter describes other manifestaions of sexualization of TV prodcutions on the basis of particular, often controversial examples.
dc.abstract.plpl
Praca skupia się na pojęciu „seksualizacji” kultury i jej przejawach w nowoczesnych produkcjach telewizyjnych jakimi są seriale nazywane mianem "post-soap opera".W pierwszym rozdziale pracy przedstawiłam tezę, w której to widz danego tekstu kultury na podstawie swej wiedzy, kategoryzuje go do miana pornografii lub erotyzmu. Na przykładzie prac Jeffa Koonsa wyjaśniłam pojęcie "porno-chicu" oraz „metapornografii” – łączącej na swym gruncie prace naukowe, dziennikarskie, ale też awangardowe, adresowane do szerokiego odbiorcy oswojonego z językiem pornografii. Przywołałam także pojęcie seksualnego obywatelstwa domagającego się pluralizmu na rynku mediów oraz likwidacji granic.W drugim rozdziale pokazałam jak duży wpływ na odbiór, jak i proces serialu tworzenia mają widzowie tejże produkcji. Rozważyłam także koncepcję „śmierci telewizji” w dobie rozwoju nowych technologii jak Internet czy telefonia komórkowa. Ta niekorzystna sytuacja zmusiła twórców seriali do ich rewolucji oraz odnalezienia nowej - odpowiadającej ponowoczesnej widowni formie. Przedstawiłam zatem koncepcję "post-soap opery" – seriali nowej generacji, które wychodzą naprzeciw nowej sytuacji i oczekiwaniom widzów. Aby wytłumaczyć proces zmian nakreśliłam koncepcję Henrego Jenkinsa, który pisał o konwergencji mediów i opowiadaniu transmedialnym oraz Anny Nacher mówiącej o „reinkarnacji seriali”. W końcu przypomniałam historię przemian paleo w neotelewizję i wskazałam koegzystencję starych i nowych mediów, na przykładzie telewizji i internetu.Dużo uwagi poświęciłam amerykańskiej stacji Home Box Office, która była pionierem w procesie opisywanych zmian. Nakreśliłam innowacyjność stacji i myślenia o produkcjach telewizyjnych nowymi kategoriami.W trzecim rozdziale opisałam zmiany w sposobie reprezentacji seksualności jako wynik czynników ekonomicznych i kulturowych oraz teoretycznych z feminizmem na czele.By na zakończenie, w czwartym rozdziale opisać pozostałe przejawy seksualizacji produkcji telewizyjnych na konkretnych, nierzadko kontrowersyjnych przykładach.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Pitrus, Andrzej - 131431
dc.contributor.authorpl
Jama, Patrycja
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Nacher, Anna - 130854
dc.contributor.reviewerpl
Pitrus, Andrzej - 131431
dc.date.accessioned
2020-07-20T17:17:05Z
dc.date.available
2020-07-20T17:17:05Z
dc.date.submittedpl
2011-10-24
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-60223-31858
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173847
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
sex, culture sexualization, pornography, television, post-soap opera, media convergence, HBO, Sex and the city
dc.subject.plpl
seks, "seksualizacja" kultury, pornografia, telewizja, post-soap opera, konwergencja mediów, HBO, „Seks w wielkim mieście”.
dc.titlepl
Kultura obnażania. Seksualność w serialach nowej generacji
dc.title.alternativepl
Striptease Culture. Sexuality in the new generation of TV series
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available