Poglądy polityczne, etykiety ideologiczne czy problemy - co decyduje o wyniku głosowania?

master
dc.abstract.enThe increasing popularity of political marketing brings up the question of its influence on voting, a crucial democratic process. To examine voters’ vulnerability to populistic slogans and influence of rational factors on voting decisions, political views (expressed on left-right, liberal-conservative scales) compatibility was checked, as well as influence of ideological symbols on auto-identification at those scales. Association between voting and voters’ sophistication was tested. Influence of ambiguity on general assessment and chance of voting was also examined. All scales but economic interventionism- liberalism were correlated, showing a strong influence of ideological symbols. Hypothesis regarding relation between voters’ sophistication and type of voting was not confirmed. Ambiguity increased chance of voting in comparison with both politicians, but did not increase his/her assessment . Further investigations require specific easy and hard issues to be present during political campaign. Research should also be conducted by including real politicians.pl
dc.abstract.plZwiększający się wpływ marketingu politycznego i skuteczność populistycznych haseł wyborczych rodzi wątpliwości co do zdolności przeciętnego wyborcy do oddania racjonalnego głosu. Aby sprawdzić wpływ racjonalnych i pozaracjonalnych czynników na decyzje wyborcze, porównano zgodność deklarowanych poglądów na wymiarach lewica-prawica i liberalizm-konserwatyzm z decyzjami wyborczymi oraz wpływ etykiet ideologicznych na samoidentyfikację na tych wymiarach.Badanych podzielono na 3 grupy, każda przeczytała poglądy jednego polityka (odpowiednio mówiącego ogólnie, lewicowego i prawicowego). Zbadano wpływ zbieżności poglądów i wieloznaczności wypowiedzi na szansę zagłosowania i ocenę ogólną polityka. Przeanalizowano związek rodzaju głosowania (łatwego i trudnego, odnoszącego się odpowiednio do kwestii symbolicznych i technicznych oraz bezproblemowego, odnoszącego się do kwestii poza programowych), z obyciem (wykształceniem i wiedzą polityczną) wyborcy.Hipoteza dotycząca wpływu obycia na rodzaj głosowania nie znalazła potwierdzenia. Kobiety częściej kierowały się głosowaniem łatwego problemu. Wieloznaczność wypowiedzi wpływała istotnie na szansę zagłosowania; na ocenę ogólną nie wpływała istotnie. Tylko wymiary związane z etykietami prawica-lewica i liberalizm-konserwatyzm korelowały ze sobą, pomagając przewidzieć szansę zagłosowania. Wyborcy Prawa i Sprawiedliwości różnili się istotnie od wyborców PO i Nowoczesnej na wszystkich wymiarach poglądów; pomiędzy wyborcami PO a Nowoczesnej nie zaobserwowano różnic. Dalsze rozważania wymagają reprezentatywnej próby oraz konkretnych łatwych i trudnych problemów obecnych w kampanii.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorŁosiak, Władysław - 130102 pl
dc.contributor.authorDaničić, Aleksandarpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerSekerdej, Maciej - 186235 pl
dc.contributor.reviewerŁosiak, Władysław - 130102 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T03:28:42Z
dc.date.available2020-07-27T03:28:42Z
dc.date.submitted2016-10-24pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-110695-100655pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216667
dc.languagepolpl
dc.subject.enpolitical marketing, political views, left-right and liberal-conservative scales, ambiguity, issue voting, easy-issue and hard-issue voting, political symbolspl
dc.subject.plmarketing polityczny, poglądy polityczne, wymiary lewica-prawica i liberalizm-konserwatyzm, wieloznaczność wypowiedzi, głosowanie problemowe, głosowanie łatwego i trudnego problemu, etykiety ideologicznepl
dc.titlePoglądy polityczne, etykiety ideologiczne czy problemy - co decyduje o wyniku głosowania?pl
dc.title.alternativePolitical views, ideological symbols or issues - what detetermines the outcome of the voting?pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The increasing popularity of political marketing brings up the question of its influence on voting, a crucial democratic process. To examine voters’ vulnerability to populistic slogans and influence of rational factors on voting decisions, political views (expressed on left-right, liberal-conservative scales) compatibility was checked, as well as influence of ideological symbols on auto-identification at those scales. Association between voting and voters’ sophistication was tested. Influence of ambiguity on general assessment and chance of voting was also examined. All scales but economic interventionism- liberalism were correlated, showing a strong influence of ideological symbols. Hypothesis regarding relation between voters’ sophistication and type of voting was not confirmed. Ambiguity increased chance of voting in comparison with both politicians, but did not increase his/her assessment . Further investigations require specific easy and hard issues to be present during political campaign. Research should also be conducted by including real politicians.
dc.abstract.plpl
Zwiększający się wpływ marketingu politycznego i skuteczność populistycznych haseł wyborczych rodzi wątpliwości co do zdolności przeciętnego wyborcy do oddania racjonalnego głosu. Aby sprawdzić wpływ racjonalnych i pozaracjonalnych czynników na decyzje wyborcze, porównano zgodność deklarowanych poglądów na wymiarach lewica-prawica i liberalizm-konserwatyzm z decyzjami wyborczymi oraz wpływ etykiet ideologicznych na samoidentyfikację na tych wymiarach.Badanych podzielono na 3 grupy, każda przeczytała poglądy jednego polityka (odpowiednio mówiącego ogólnie, lewicowego i prawicowego). Zbadano wpływ zbieżności poglądów i wieloznaczności wypowiedzi na szansę zagłosowania i ocenę ogólną polityka. Przeanalizowano związek rodzaju głosowania (łatwego i trudnego, odnoszącego się odpowiednio do kwestii symbolicznych i technicznych oraz bezproblemowego, odnoszącego się do kwestii poza programowych), z obyciem (wykształceniem i wiedzą polityczną) wyborcy.Hipoteza dotycząca wpływu obycia na rodzaj głosowania nie znalazła potwierdzenia. Kobiety częściej kierowały się głosowaniem łatwego problemu. Wieloznaczność wypowiedzi wpływała istotnie na szansę zagłosowania; na ocenę ogólną nie wpływała istotnie. Tylko wymiary związane z etykietami prawica-lewica i liberalizm-konserwatyzm korelowały ze sobą, pomagając przewidzieć szansę zagłosowania. Wyborcy Prawa i Sprawiedliwości różnili się istotnie od wyborców PO i Nowoczesnej na wszystkich wymiarach poglądów; pomiędzy wyborcami PO a Nowoczesnej nie zaobserwowano różnic. Dalsze rozważania wymagają reprezentatywnej próby oraz konkretnych łatwych i trudnych problemów obecnych w kampanii.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Łosiak, Władysław - 130102
dc.contributor.authorpl
Daničić, Aleksandar
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Sekerdej, Maciej - 186235
dc.contributor.reviewerpl
Łosiak, Władysław - 130102
dc.date.accessioned
2020-07-27T03:28:42Z
dc.date.available
2020-07-27T03:28:42Z
dc.date.submittedpl
2016-10-24
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-110695-100655
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216667
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
political marketing, political views, left-right and liberal-conservative scales, ambiguity, issue voting, easy-issue and hard-issue voting, political symbols
dc.subject.plpl
marketing polityczny, poglądy polityczne, wymiary lewica-prawica i liberalizm-konserwatyzm, wieloznaczność wypowiedzi, głosowanie problemowe, głosowanie łatwego i trudnego problemu, etykiety ideologiczne
dc.titlepl
Poglądy polityczne, etykiety ideologiczne czy problemy - co decyduje o wyniku głosowania?
dc.title.alternativepl
Political views, ideological symbols or issues - what detetermines the outcome of the voting?
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
17
Views per month
Views per city
Warsaw
6
Dublin
2
Opoczno
2
Wroclaw
2
Gdynia
1
Katowice
1
Osieczna
1
Poznan
1

No access

No Thumbnail Available