Obrazy armii we współczenym kinie izraelskim w perspektywie genderowej

licenciate
dc.abstract.enIn my bachelor thesis, I analyze some of the current trends in Israeli cinema, focusing primarily on the army in the life of a common citizen and its impact on the shaping of his identity. First of all, I undertake the topic of masculinity, military ethos and relationships occurring between the army and gender, on the basis of three award-winning production: Lebanon (2009) by Samuel Maoz, Beaufort (2007) by Joseph Cedar and Kippur (2000) by Amos Gitai. In the next chapter, I discuss the problem of the functioning LGBT people both in the military service and in modern Israel. I’m also analyzing director Eytan Fox and his films from mainstream queer cinema, as well as whether gay thread has a chance to appear in a military environment, in which the pattern of extreme masculinity is so strongly emphasized. In the last part of the paper, I discuss the status of women in such a patriarchal environment as a Jewish state. On examples of the movie Close to Home (2005), directed by Vidi Bilu and Dalia Hagar, and creative young Israeli director, Talya Lavie, I analyze the situation of women in the IDF.pl
dc.abstract.plW mojej pracy analizuję niektóre z tendencji panujących obecnie w kinie izraelskim, skupiające się przede wszystkim na tematyce armii w życiu zwykłego obywatela i jej wpływu na kształtowanie się jego tożsamości. Przede wszystkim podejmuję temat męskości, etosu wojskowego oraz zależności zachodzącej pomiędzy armią a gender, na podstawie trzech nagradzanych produkcji: Liban (2009) Samuela Maoza, Twierdza Beaufort (2007) Josepha Cedara oraz Kippur (2000) Amosa Gitaia. W kolejnym rozdziale podejmuję temat funkcjonowania środowisk LGBT zarówno w wojsku, jak i we współczesnym Izraelu. Analizuję także bliżej osobę reżysera Eytana Foxa oraz jego filmy z nurtu kina queerowego, a także to, czy wątek gejowski ma szansę pojawić się w środowisku wojskowym, w którym tak silnie akcentowany jest wzorzec ekstremalnej męskości. W ostatniej części pracy poruszam temat statusu kobiet w tak patriarchalnym środowisku, jakim jest państwo żydowskie. Na przykładzie filmu Blisko domu (2005) w reżyserii Vidi Bilu oraz Dalii Hagar oraz twórczości młodej izraelskiej reżyserki, Talya Lavie, omawiam również sytuację kobiet w Siłach Obronnych Izraela.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.contributor.authorMnich, Soniapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerRadkiewicz, Małgorzata - 101485 pl
dc.contributor.reviewerPitrus, Andrzej - 131431 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T01:27:05Z
dc.date.available2020-07-25T01:27:05Z
dc.date.submitted2014-06-30pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwopl
dc.identifier.apddiploma-87768-99693pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196304
dc.languagepolpl
dc.subject.encontemporary Israel film army genderpl
dc.subject.plwspółczesny Izrael film armia genderpl
dc.titleObrazy armii we współczenym kinie izraelskim w perspektywie genderowejpl
dc.title.alternativeImages of army in contemporary Israeli cinema in gender perspectivepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In my bachelor thesis, I analyze some of the current trends in Israeli cinema, focusing primarily on the army in the life of a common citizen and its impact on the shaping of his identity. First of all, I undertake the topic of masculinity, military ethos and relationships occurring between the army and gender, on the basis of three award-winning production: Lebanon (2009) by Samuel Maoz, Beaufort (2007) by Joseph Cedar and Kippur (2000) by Amos Gitai. In the next chapter, I discuss the problem of the functioning LGBT people both in the military service and in modern Israel. I’m also analyzing director Eytan Fox and his films from mainstream queer cinema, as well as whether gay thread has a chance to appear in a military environment, in which the pattern of extreme masculinity is so strongly emphasized. In the last part of the paper, I discuss the status of women in such a patriarchal environment as a Jewish state. On examples of the movie Close to Home (2005), directed by Vidi Bilu and Dalia Hagar, and creative young Israeli director, Talya Lavie, I analyze the situation of women in the IDF.
dc.abstract.plpl
W mojej pracy analizuję niektóre z tendencji panujących obecnie w kinie izraelskim, skupiające się przede wszystkim na tematyce armii w życiu zwykłego obywatela i jej wpływu na kształtowanie się jego tożsamości. Przede wszystkim podejmuję temat męskości, etosu wojskowego oraz zależności zachodzącej pomiędzy armią a gender, na podstawie trzech nagradzanych produkcji: Liban (2009) Samuela Maoza, Twierdza Beaufort (2007) Josepha Cedara oraz Kippur (2000) Amosa Gitaia. W kolejnym rozdziale podejmuję temat funkcjonowania środowisk LGBT zarówno w wojsku, jak i we współczesnym Izraelu. Analizuję także bliżej osobę reżysera Eytana Foxa oraz jego filmy z nurtu kina queerowego, a także to, czy wątek gejowski ma szansę pojawić się w środowisku wojskowym, w którym tak silnie akcentowany jest wzorzec ekstremalnej męskości. W ostatniej części pracy poruszam temat statusu kobiet w tak patriarchalnym środowisku, jakim jest państwo żydowskie. Na przykładzie filmu Blisko domu (2005) w reżyserii Vidi Bilu oraz Dalii Hagar oraz twórczości młodej izraelskiej reżyserki, Talya Lavie, omawiam również sytuację kobiet w Siłach Obronnych Izraela.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.contributor.authorpl
Mnich, Sonia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Radkiewicz, Małgorzata - 101485
dc.contributor.reviewerpl
Pitrus, Andrzej - 131431
dc.date.accessioned
2020-07-25T01:27:05Z
dc.date.available
2020-07-25T01:27:05Z
dc.date.submittedpl
2014-06-30
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-87768-99693
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196304
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
contemporary Israel film army gender
dc.subject.plpl
współczesny Izrael film armia gender
dc.titlepl
Obrazy armii we współczenym kinie izraelskim w perspektywie genderowej
dc.title.alternativepl
Images of army in contemporary Israeli cinema in gender perspective
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
11
Views per month
Views per city
Wroclaw
2
Boardman
1
Dublin
1
Józefosław
1
Olsztyn
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available