Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Obrazy armii we współczenym kinie izraelskim w perspektywie genderowej
Images of army in contemporary Israeli cinema in gender perspective
współczesny Izrael film armia gender
contemporary Israel film army gender
W mojej pracy analizuję niektóre z tendencji panujących obecnie w kinie izraelskim, skupiające się przede wszystkim na tematyce armii w życiu zwykłego obywatela i jej wpływu na kształtowanie się jego tożsamości. Przede wszystkim podejmuję temat męskości, etosu wojskowego oraz zależności zachodzącej pomiędzy armią a gender, na podstawie trzech nagradzanych produkcji: Liban (2009) Samuela Maoza, Twierdza Beaufort (2007) Josepha Cedara oraz Kippur (2000) Amosa Gitaia. W kolejnym rozdziale podejmuję temat funkcjonowania środowisk LGBT zarówno w wojsku, jak i we współczesnym Izraelu. Analizuję także bliżej osobę reżysera Eytana Foxa oraz jego filmy z nurtu kina queerowego, a także to, czy wątek gejowski ma szansę pojawić się w środowisku wojskowym, w którym tak silnie akcentowany jest wzorzec ekstremalnej męskości. W ostatniej części pracy poruszam temat statusu kobiet w tak patriarchalnym środowisku, jakim jest państwo żydowskie. Na przykładzie filmu Blisko domu (2005) w reżyserii Vidi Bilu oraz Dalii Hagar oraz twórczości młodej izraelskiej reżyserki, Talya Lavie, omawiam również sytuację kobiet w Siłach Obronnych Izraela.
In my bachelor thesis, I analyze some of the current trends in Israeli cinema, focusing primarily on the army in the life of a common citizen and its impact on the shaping of his identity. First of all, I undertake the topic of masculinity, military ethos and relationships occurring between the army and gender, on the basis of three award-winning production: Lebanon (2009) by Samuel Maoz, Beaufort (2007) by Joseph Cedar and Kippur (2000) by Amos Gitai. In the next chapter, I discuss the problem of the functioning LGBT people both in the military service and in modern Israel. I’m also analyzing director Eytan Fox and his films from mainstream queer cinema, as well as whether gay thread has a chance to appear in a military environment, in which the pattern of extreme masculinity is so strongly emphasized. In the last part of the paper, I discuss the status of women in such a patriarchal environment as a Jewish state. On examples of the movie Close to Home (2005), directed by Vidi Bilu and Dalia Hagar, and creative young Israeli director, Talya Lavie, I analyze the situation of women in the IDF.
dc.abstract.en | In my bachelor thesis, I analyze some of the current trends in Israeli cinema, focusing primarily on the army in the life of a common citizen and its impact on the shaping of his identity. First of all, I undertake the topic of masculinity, military ethos and relationships occurring between the army and gender, on the basis of three award-winning production: Lebanon (2009) by Samuel Maoz, Beaufort (2007) by Joseph Cedar and Kippur (2000) by Amos Gitai. In the next chapter, I discuss the problem of the functioning LGBT people both in the military service and in modern Israel. I’m also analyzing director Eytan Fox and his films from mainstream queer cinema, as well as whether gay thread has a chance to appear in a military environment, in which the pattern of extreme masculinity is so strongly emphasized. In the last part of the paper, I discuss the status of women in such a patriarchal environment as a Jewish state. On examples of the movie Close to Home (2005), directed by Vidi Bilu and Dalia Hagar, and creative young Israeli director, Talya Lavie, I analyze the situation of women in the IDF. | pl |
dc.abstract.pl | W mojej pracy analizuję niektóre z tendencji panujących obecnie w kinie izraelskim, skupiające się przede wszystkim na tematyce armii w życiu zwykłego obywatela i jej wpływu na kształtowanie się jego tożsamości. Przede wszystkim podejmuję temat męskości, etosu wojskowego oraz zależności zachodzącej pomiędzy armią a gender, na podstawie trzech nagradzanych produkcji: Liban (2009) Samuela Maoza, Twierdza Beaufort (2007) Josepha Cedara oraz Kippur (2000) Amosa Gitaia. W kolejnym rozdziale podejmuję temat funkcjonowania środowisk LGBT zarówno w wojsku, jak i we współczesnym Izraelu. Analizuję także bliżej osobę reżysera Eytana Foxa oraz jego filmy z nurtu kina queerowego, a także to, czy wątek gejowski ma szansę pojawić się w środowisku wojskowym, w którym tak silnie akcentowany jest wzorzec ekstremalnej męskości. W ostatniej części pracy poruszam temat statusu kobiet w tak patriarchalnym środowisku, jakim jest państwo żydowskie. Na przykładzie filmu Blisko domu (2005) w reżyserii Vidi Bilu oraz Dalii Hagar oraz twórczości młodej izraelskiej reżyserki, Talya Lavie, omawiam również sytuację kobiet w Siłach Obronnych Izraela. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Radkiewicz, Małgorzata - 101485 | pl |
dc.contributor.author | Mnich, Sonia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Radkiewicz, Małgorzata - 101485 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pitrus, Andrzej - 131431 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T01:27:05Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T01:27:05Z | |
dc.date.submitted | 2014-06-30 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-87768-99693 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196304 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | contemporary Israel film army gender | pl |
dc.subject.pl | współczesny Izrael film armia gender | pl |
dc.title | Obrazy armii we współczenym kinie izraelskim w perspektywie genderowej | pl |
dc.title.alternative | Images of army in contemporary Israeli cinema in gender perspective | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |