Segmentacja marketingowa kibiców klubów piłkarskich Ekstraklasy

master
dc.abstract.enMarketing segmentation in football clubs is used to better understand and target marketing actions towards specific groups of audiences. It is essential to utilize this tool in the marketing departments of Ekstraklasa clubs.The aim of this study was to present the concept of marketing segmentation and its application to the case of professional sports club fans. The objective was to identify and characterize segments of fans in Ekstraklasa football clubs based on their sports involvement.A two-stage segmentation was conducted using data collected from 178 fans through a questionnaire survey. In the first stage, four homogeneous segments of fans were identified through a priori clustering based on the Psychological Continuum Model (PCM) (Funk and James, 2016). Subsequently, the obtained groups were profiled according to variables determining their club identification, involvement in club activities, and consumption.The key finding from the conducted research is the noticeable differences in declared behaviors among the selected fan segments. The most significant distinction lies between the "aware" and "interested" fan groups versus the "attached" and "loyal" groups, who engage in various club-related activities more frequently and allocate significantly more money towards associated expenses.pl
dc.abstract.plSegmentacja marketingowa w klubach piłkarskich służy do lepszego zrozumienia i skierowania działań marketingowych na konkretne grupy odbiorców. Istotne jest zatem wykorzystywanie tego narzędzia w działach marketingu klubów Ekstraklasy.Celem pracy była prezentacja idei segmentacji marketingowej oraz jej aplikacja do przypadku kibiców zawodowych klubów sportowych. Celem badań własnych było wyróżnienie i charakterystyka segmentów kibiców klubów piłkarskich Ekstraklasy w zależności od ich zaangażowania sportowego.W badaniu zastosowano dwustopniową segmentację na podstawie danych zebranych od 178 kibiców za pomocą kwestionariusza ankiety. W pierwszym etapie wyłoniono cztery jednorodne segmenty kibiców, za pomocą klastrowania a priori, na podstawie modelu PCM (Psychological Continuum Model) (Funk i James, 2016), a następnie sprofilowano tak otrzymane grupy według zmiennych określających ich identyfikację z klubem, zaangażowanie w działalność klubu oraz konsumpcję.Podstawowym wnioskiem z przeprowadzonych badań jest występowanie zauważalnych różnic w deklarowanych zachowaniach pomiędzy wyselekcjonowanymi segmentami kibiców. Najistotniejszym jest wyraźny podział pomiędzy grupami kibiców „świadomych” i „zainteresowanych” a grupami „przywiązanych” i „wiernych”, którzy znacznie częściej podejmują różne aktywności związane z klubem, przeznaczając także na wydatki z nim związane znacznie więcej pieniędzy.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorNessel, Karolinapl
dc.contributor.authorKadłuczka, Michałpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerNessel, Karolinapl
dc.contributor.reviewerWszendybył-Skulska, Ewa - 132794 pl
dc.date.accessioned2023-07-14T21:31:03Z
dc.date.available2023-07-14T21:31:03Z
dc.date.submitted2023-07-14pl
dc.fieldofstudyzarządzanie w turystyce i w sporciepl
dc.identifier.apddiploma-147622-278842pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316436
dc.languagepolpl
dc.subject.enEKSTRAKLASA – SEGMENTATION – PCMpl
dc.subject.plEKSTRAKLASA – SEGMENTACJA – PCMpl
dc.titleSegmentacja marketingowa kibiców klubów piłkarskich Ekstraklasypl
dc.title.alternativeMarketing segmentation of Ekstraklasa football club fanspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Marketing segmentation in football clubs is used to better understand and target marketing actions towards specific groups of audiences. It is essential to utilize this tool in the marketing departments of Ekstraklasa clubs.The aim of this study was to present the concept of marketing segmentation and its application to the case of professional sports club fans. The objective was to identify and characterize segments of fans in Ekstraklasa football clubs based on their sports involvement.A two-stage segmentation was conducted using data collected from 178 fans through a questionnaire survey. In the first stage, four homogeneous segments of fans were identified through a priori clustering based on the Psychological Continuum Model (PCM) (Funk and James, 2016). Subsequently, the obtained groups were profiled according to variables determining their club identification, involvement in club activities, and consumption.The key finding from the conducted research is the noticeable differences in declared behaviors among the selected fan segments. The most significant distinction lies between the "aware" and "interested" fan groups versus the "attached" and "loyal" groups, who engage in various club-related activities more frequently and allocate significantly more money towards associated expenses.
dc.abstract.plpl
Segmentacja marketingowa w klubach piłkarskich służy do lepszego zrozumienia i skierowania działań marketingowych na konkretne grupy odbiorców. Istotne jest zatem wykorzystywanie tego narzędzia w działach marketingu klubów Ekstraklasy.Celem pracy była prezentacja idei segmentacji marketingowej oraz jej aplikacja do przypadku kibiców zawodowych klubów sportowych. Celem badań własnych było wyróżnienie i charakterystyka segmentów kibiców klubów piłkarskich Ekstraklasy w zależności od ich zaangażowania sportowego.W badaniu zastosowano dwustopniową segmentację na podstawie danych zebranych od 178 kibiców za pomocą kwestionariusza ankiety. W pierwszym etapie wyłoniono cztery jednorodne segmenty kibiców, za pomocą klastrowania a priori, na podstawie modelu PCM (Psychological Continuum Model) (Funk i James, 2016), a następnie sprofilowano tak otrzymane grupy według zmiennych określających ich identyfikację z klubem, zaangażowanie w działalność klubu oraz konsumpcję.Podstawowym wnioskiem z przeprowadzonych badań jest występowanie zauważalnych różnic w deklarowanych zachowaniach pomiędzy wyselekcjonowanymi segmentami kibiców. Najistotniejszym jest wyraźny podział pomiędzy grupami kibiców „świadomych” i „zainteresowanych” a grupami „przywiązanych” i „wiernych”, którzy znacznie częściej podejmują różne aktywności związane z klubem, przeznaczając także na wydatki z nim związane znacznie więcej pieniędzy.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Nessel, Karolina
dc.contributor.authorpl
Kadłuczka, Michał
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Nessel, Karolina
dc.contributor.reviewerpl
Wszendybył-Skulska, Ewa - 132794
dc.date.accessioned
2023-07-14T21:31:03Z
dc.date.available
2023-07-14T21:31:03Z
dc.date.submittedpl
2023-07-14
dc.fieldofstudypl
zarządzanie w turystyce i w sporcie
dc.identifier.apdpl
diploma-147622-278842
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316436
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
EKSTRAKLASA – SEGMENTATION – PCM
dc.subject.plpl
EKSTRAKLASA – SEGMENTACJA – PCM
dc.titlepl
Segmentacja marketingowa kibiców klubów piłkarskich Ekstraklasy
dc.title.alternativepl
Marketing segmentation of Ekstraklasa football club fans
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
24
Views per month
Views per city
Warsaw
7
Gdansk
2
Krosno
2
Poznan
2
Jabłonowo Pomorskie
1
Krakow
1
Leszno
1
Lodz
1
Polkowice
1
Wiązowna
1

No access

No Thumbnail Available
Collections