Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wizerunek matki z dzieckiem w polskich mediach XXI wieku
Image of mother with a child in the Polish medias of the 21st century
Matka, matka polka, matka w kulturze polskiej, wizerunek matki w mediach, obraz matki w mediach, stereotyp matki, mama, kobieta w mediach, reprezentacje matek.
Mother, mother in the Polish culture, image of the mother in the media, image of the mother in the Polish media, stereotype of the mother, mum, woman in the media, representations of mothers.
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie zagadnień związanych z wizerunkiem matki z dzieckiem w polskich mediach na początku XXI wieku. Przedmiotem rozważań w tej pracy są medialne wizerunki matek z dziećmi (przede wszystkim w prasie i w Internecie w pierwszym półroczu 2016 roku) oraz kreacja rodzicielki i jej stosunek do potomstwa. Impulsem do rozważań zawartych w niniejszym opracowaniu było początkowo zainteresowanie skutkami funkcjonowania określonego wizerunku matki z dzieckiem w mediach oraz chęć poznania wpływu przekazu medialnego na postrzeganie macierzyństwa zarówno przez same matki, jak i ogół społeczeństwa. W pracy zastosowana została tzw. jakościowa analiza treści przekazu medialnego. Aby analiza była pełna, rozważania zostały rozpoczęte od rysu historycznego. Obecnie wizerunek matki z dzieckiem w polskiej kulturze jest wypadkową trzech najistotniejszych elementów: spuścizny historycznej, procesów modernizacyjnych w polskim społeczeństwie (w tym feminizmu) oraz pierwiastka, który określić należy, jako „piętno kultury konsumpcyjnej”. Ostateczna analiza głównego problemu badawczego została dokonana poprzez wyczerpujące omówienie wybranych wizerunków macierzyństwa kreowanych przez współczesne media- Internet i prasę. Badania przedstawione w ramach tego opracowania ukazują jak na przykładzie wizerunku matki z dzieckiem w mediach odtworzyć można zmiany w systemie wartości społecznych lansowanych przez przekazy masowe. Wyniki przeprowadzonych badań skłaniają do sformułowania tezy iż wcześniejsze doświadczenia oraz uwarunkowania kulturowe mają wpływ na to, że w społeczeństwie polskim nadal głęboko zakorzeniony jest stereotyp Matki Polki.
The aim of this work is presentation of the questions related to the image of mother with a child in the Polish medias at the beginning of XXI age. The object of considerations in this work are the media pictures of mothers with the children (above all in the press and in the Internet in the first half-year of 2016 year) and attire of mother and her relationship to the offspring. An impulse to the reflections made in this development the personal interest was the consequences of functioning image of mother with a child in medias also desire of cognition of influence media translation on perception of maternity. In order to analysis was full, considerations became started from historic sketch.
dc.abstract.en | The aim of this work is presentation of the questions related to the image of mother with a child in the Polish medias at the beginning of XXI age. The object of considerations in this work are the media pictures of mothers with the children (above all in the press and in the Internet in the first half-year of 2016 year) and attire of mother and her relationship to the offspring. An impulse to the reflections made in this development the personal interest was the consequences of functioning image of mother with a child in medias also desire of cognition of influence media translation on perception of maternity. In order to analysis was full, considerations became started from historic sketch. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest przedstawienie zagadnień związanych z wizerunkiem matki z dzieckiem w polskich mediach na początku XXI wieku. Przedmiotem rozważań w tej pracy są medialne wizerunki matek z dziećmi (przede wszystkim w prasie i w Internecie w pierwszym półroczu 2016 roku) oraz kreacja rodzicielki i jej stosunek do potomstwa. Impulsem do rozważań zawartych w niniejszym opracowaniu było początkowo zainteresowanie skutkami funkcjonowania określonego wizerunku matki z dzieckiem w mediach oraz chęć poznania wpływu przekazu medialnego na postrzeganie macierzyństwa zarówno przez same matki, jak i ogół społeczeństwa. W pracy zastosowana została tzw. jakościowa analiza treści przekazu medialnego. Aby analiza była pełna, rozważania zostały rozpoczęte od rysu historycznego. Obecnie wizerunek matki z dzieckiem w polskiej kulturze jest wypadkową trzech najistotniejszych elementów: spuścizny historycznej, procesów modernizacyjnych w polskim społeczeństwie (w tym feminizmu) oraz pierwiastka, który określić należy, jako „piętno kultury konsumpcyjnej”. Ostateczna analiza głównego problemu badawczego została dokonana poprzez wyczerpujące omówienie wybranych wizerunków macierzyństwa kreowanych przez współczesne media- Internet i prasę. Badania przedstawione w ramach tego opracowania ukazują jak na przykładzie wizerunku matki z dzieckiem w mediach odtworzyć można zmiany w systemie wartości społecznych lansowanych przez przekazy masowe. Wyniki przeprowadzonych badań skłaniają do sformułowania tezy iż wcześniejsze doświadczenia oraz uwarunkowania kulturowe mają wpływ na to, że w społeczeństwie polskim nadal głęboko zakorzeniony jest stereotyp Matki Polki. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Lisowska-Magdziarz, Małgorzata - 129991 | pl |
dc.contributor.author | Gajek, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Lisowska-Magdziarz, Małgorzata - 129991 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sławińska, Teresa - 131926 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T02:11:16Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T02:11:16Z | |
dc.date.submitted | 2016-10-25 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-109494-144528 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/215553 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Mother, mother in the Polish culture, image of the mother in the media, image of the mother in the Polish media, stereotype of the mother, mum, woman in the media, representations of mothers. | pl |
dc.subject.pl | Matka, matka polka, matka w kulturze polskiej, wizerunek matki w mediach, obraz matki w mediach, stereotyp matki, mama, kobieta w mediach, reprezentacje matek. | pl |
dc.title | Wizerunek matki z dzieckiem w polskich mediach XXI wieku | pl |
dc.title.alternative | Image of mother with a child in the Polish medias of the 21st century | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |