Szymon Hołownia -pop teolog? Między teologią a kulturą popularną. Próba monografii publicysty

master
dc.abstract.en-pl
dc.abstract.plSzymon Hołownia – publicysta katolicki i autor książek dotyczących Kościoła i wiary – jest zjawiskiem bezprecedensowym na polskim rynku medialnym. O Kościele i wierze mówi bowiem niespotykanym dotąd językiem, który nazywa (a za nim media) popteologicznym. Jest to język odteologizowany, wykorzystujący kody, ikony i idoli kultury popularnej. Hołownia budzi sprzeczne emocje. Niektórzy zarzucają mu banalizację treści poprzez taki styl pisania. Trzeba jednak przyznać, że właśnie dzięki niemu Hołownia trafia do szerokiego grona odbiorców, którzy po inną książkę czy tekst o tematyce religijnej by nie sięgnęli. Pozostaje jednak pytanie, Czemu ma służyć ten nowy język publicystyki katolickiej: uproszczeniu, uatrakcyjnieniu, uwspółcześnieniu czy może prowadzi tylko do komercjalizacji? Celem niniejszej pracy jest odpowiedź na to pytanie.Pierwszy rozdział jest poświęcony relacji Kościół – media, która kształtowała się od pojawienia się druku. Krótko omówione zostały wybrane dokumenty Kościoła katolickiego na ten temat. Następnie opisuję polskie media katolickie, ich stan, atrakcyjność dla odbiorców, ze szczególnym uwzględnieniem ich języka. W drugim rozdziale przedstawiam biografię Szymona Hołowni i jego twórczość, trzeci natomiast stanowi omówienie przeprowadzonych badań dyskursu religijnego publicysty i próbę odpowiedzi na główne pytania badawcze niniejszej pracy.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKaliszewski, Andrzej - 101306 pl
dc.contributor.authorGielarek, Monikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerHodalska, Magdalena - 199974 pl
dc.contributor.reviewerKaliszewski, Andrzej - 101306 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T11:57:42Z
dc.date.available2020-07-24T11:57:42Z
dc.date.submitted2012-10-16pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-70588-83989pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183705
dc.languagepolpl
dc.subject.en-pl
dc.subject.plHołownia, kultura popularna, teologia, pop teologia, medialny dyskurs religijnypl
dc.titleSzymon Hołownia -pop teolog? Między teologią a kulturą popularną. Próba monografii publicystypl
dc.title.alternative-pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
-
dc.abstract.plpl
Szymon Hołownia – publicysta katolicki i autor książek dotyczących Kościoła i wiary – jest zjawiskiem bezprecedensowym na polskim rynku medialnym. O Kościele i wierze mówi bowiem niespotykanym dotąd językiem, który nazywa (a za nim media) popteologicznym. Jest to język odteologizowany, wykorzystujący kody, ikony i idoli kultury popularnej. Hołownia budzi sprzeczne emocje. Niektórzy zarzucają mu banalizację treści poprzez taki styl pisania. Trzeba jednak przyznać, że właśnie dzięki niemu Hołownia trafia do szerokiego grona odbiorców, którzy po inną książkę czy tekst o tematyce religijnej by nie sięgnęli. Pozostaje jednak pytanie, Czemu ma służyć ten nowy język publicystyki katolickiej: uproszczeniu, uatrakcyjnieniu, uwspółcześnieniu czy może prowadzi tylko do komercjalizacji? Celem niniejszej pracy jest odpowiedź na to pytanie.Pierwszy rozdział jest poświęcony relacji Kościół – media, która kształtowała się od pojawienia się druku. Krótko omówione zostały wybrane dokumenty Kościoła katolickiego na ten temat. Następnie opisuję polskie media katolickie, ich stan, atrakcyjność dla odbiorców, ze szczególnym uwzględnieniem ich języka. W drugim rozdziale przedstawiam biografię Szymona Hołowni i jego twórczość, trzeci natomiast stanowi omówienie przeprowadzonych badań dyskursu religijnego publicysty i próbę odpowiedzi na główne pytania badawcze niniejszej pracy.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Kaliszewski, Andrzej - 101306
dc.contributor.authorpl
Gielarek, Monika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Hodalska, Magdalena - 199974
dc.contributor.reviewerpl
Kaliszewski, Andrzej - 101306
dc.date.accessioned
2020-07-24T11:57:42Z
dc.date.available
2020-07-24T11:57:42Z
dc.date.submittedpl
2012-10-16
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-70588-83989
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183705
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
-
dc.subject.plpl
Hołownia, kultura popularna, teologia, pop teologia, medialny dyskurs religijny
dc.titlepl
Szymon Hołownia -pop teolog? Między teologią a kulturą popularną. Próba monografii publicysty
dc.title.alternativepl
-
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
28
Views per month
Views per city
Warsaw
5
Kozieglowy
3
Wroclaw
3
Krakow
2
Andrespol
1
Bochum
1
Bytom
1
Dublin
1
Gdansk
1
Merton
1

No access

No Thumbnail Available