Krój pisma jako utwór

licenciate
dc.abstract.enThis work is devoted to the typefaces design and the possibility of its protection under polish copyright law. The first chapter focuses on design proces of this type of work – its history design features, specific requirements and methods of its distribution. Then, the subject of copyright is discussed – requirements for obtaining protection and irrelevant circumstances. The last chapter presents possibilities and limitations for obtaining copyright protection of typefaces. Due to their functional nature, the creative freedom is significantly limited. Elements that are often unnoticeable to the average reader, are of great importance for the general reception of the project. Although the creative freedom seems to be very small, it does not mean that the copyright protection of the typeface is impossible.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca poświęcona jest projektom krojów pisma i możliwościami ich ochrony na gruncie prawa autorskiego. Przedstawiona została historia powstawania tego rodzaju dzieł, specyfika ich projektowania, ograniczenia nośników oraz współczesne sposoby ich dystrybucji. Następnie omówiony został przedmiot prawa autorskiego – utwór. Opisane zostały przesłanki zapewniające jego ochronę oraz okoliczności nieistotne. W ostatnim rozdziale przedstawiono możliwości i ograniczenia dla uzyskania ochrony prawnoautorskiej przez kroje pisma. Ze względu na ich użytkowy charakter swoboda twórcy jest znacznie ograniczona. Duże znaczenie dla odbioru projektu mają natomiast elementy, które często są niezauważalne dla przeciętnego odbiorcy. Ich charakter jest techniczny i rutynowy, przez co nie spełniają przesłanki indywidualności. Mimo, że swoboda twórcza wydaje się bardzo mała, nie oznacza to jednak, że ochrona prawnoautorska krojów pisma jest niemożliwa.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWasilewski, Piotr - 132546 pl
dc.contributor.authorMańczyk, Kingapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerWasilewski, Piotr - 132546 pl
dc.contributor.reviewerMarkiewicz, Michałpl
dc.date.accessioned2022-10-03T21:49:15Z
dc.date.available2022-10-03T21:49:15Z
dc.date.submitted2022-09-28pl
dc.fieldofstudyprawo własności intelektualnej i nowych mediówpl
dc.identifier.apddiploma-162737-260246pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/300710
dc.languagepolpl
dc.subject.encopyright law, typeface, fontpl
dc.subject.plprawo autorskie, utwór, krój pisma, font, czcionkapl
dc.titleKrój pisma jako utwórpl
dc.title.alternativeTypeface under Copyright lawpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This work is devoted to the typefaces design and the possibility of its protection under polish copyright law. The first chapter focuses on design proces of this type of work – its history design features, specific requirements and methods of its distribution. Then, the subject of copyright is discussed – requirements for obtaining protection and irrelevant circumstances. The last chapter presents possibilities and limitations for obtaining copyright protection of typefaces. Due to their functional nature, the creative freedom is significantly limited. Elements that are often unnoticeable to the average reader, are of great importance for the general reception of the project. Although the creative freedom seems to be very small, it does not mean that the copyright protection of the typeface is impossible.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca poświęcona jest projektom krojów pisma i możliwościami ich ochrony na gruncie prawa autorskiego. Przedstawiona została historia powstawania tego rodzaju dzieł, specyfika ich projektowania, ograniczenia nośników oraz współczesne sposoby ich dystrybucji. Następnie omówiony został przedmiot prawa autorskiego – utwór. Opisane zostały przesłanki zapewniające jego ochronę oraz okoliczności nieistotne. W ostatnim rozdziale przedstawiono możliwości i ograniczenia dla uzyskania ochrony prawnoautorskiej przez kroje pisma. Ze względu na ich użytkowy charakter swoboda twórcy jest znacznie ograniczona. Duże znaczenie dla odbioru projektu mają natomiast elementy, które często są niezauważalne dla przeciętnego odbiorcy. Ich charakter jest techniczny i rutynowy, przez co nie spełniają przesłanki indywidualności. Mimo, że swoboda twórcza wydaje się bardzo mała, nie oznacza to jednak, że ochrona prawnoautorska krojów pisma jest niemożliwa.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Wasilewski, Piotr - 132546
dc.contributor.authorpl
Mańczyk, Kinga
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Wasilewski, Piotr - 132546
dc.contributor.reviewerpl
Markiewicz, Michał
dc.date.accessioned
2022-10-03T21:49:15Z
dc.date.available
2022-10-03T21:49:15Z
dc.date.submittedpl
2022-09-28
dc.fieldofstudypl
prawo własności intelektualnej i nowych mediów
dc.identifier.apdpl
diploma-162737-260246
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/300710
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
copyright law, typeface, font
dc.subject.plpl
prawo autorskie, utwór, krój pisma, font, czcionka
dc.titlepl
Krój pisma jako utwór
dc.title.alternativepl
Typeface under Copyright law
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available