Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Realizacja misji teatru narodowego po 1989 roku w Polsce
Realisation of the mission of the national theatre after 1989 in Poland.
MISJA - TEATRY NARODOWE – ZARZĄDZANIE KULTURĄ
CULTURE MANAGEMENT - MISSION - NATIONAL THEATRES
Trafne sfomułowanie misji dla teatrów narodowych po 1989 roku w Polsce okazało się niełatwym zadaniem. Zarówno środowisku politycznemu i kulturalnemu trudno było zadecydować jaki charakter powinien mieć teatr narodowy w nowej rzeczywistości. W konsekwencji, do dziś trudno określić, jakie są założenia misji teatru narodowego po 1989 roku i obecnie. Oficjalnie i formalnie, bywa ona utożsamiana z zadaniami, które wyznacza tym instytucjom ich organizator w statutach. Niekoniecznie jednak te zadania powinny ową misję stanowić. Okazuje się, że misja może być także sformułowana przez dyrektora konkretnego teatru narodowego i posiadać autorski, nieoficjalny charakter.Obecnie, dwa najważniejsze teatry narodowe w Polsce: Teatr Narodowy w Warszawie i Narodowy Stary Teatr w Krakowie prezentują zupełnie odmienne, kontrastujące modele teatru narodowego. Warszawska scena narodowa, za sprawą Jana Englerta, realizuje eklektyczny, bezpieczny teatr bez wyrazistej misji, zaś krakowska, prowadzona przez Jana Klatę – rewolucyjny, krytyczny i oparty na założeniach autorskiej misji teatr narodowy. Co obecnie kryje się pod pojęciem „misja teatru narodowego” oraz w jaki sposób jest ona realizowana? Na te pytania przede wszystkim staram się odpowiedzieć w niniejszej pracy. Ponadto przedstawiam w niej historię Teatru Narodowego w Warszawie i Narodowego Starego Teatru w Krakowie oraz specyfikę organizacji i zarządzania tych instytucji w Polsce. Całość stanowi przybliżenie zagadnienia realizacji misji teatrów narodowych po 1989 roku w Polsce oraz ich funkcjonowania i organizacji.
It was a difficult task to define accurately the mission of Polish national theatres after 1989 in Poland. The character of national theatre at new reality became the subject of consideration for both cultural and political backgrounds. As a consequence, the issue has not been clearly stated until today. Officially and formally, the mission happens to be identified with the tasks specified in the organisational statutes. However, those tasks, don’t necessarily have to determine the mission. It can also be established by the director of the particular, national theatre and express the authorial, unofficial character.Currently, the most important national theatres in Poland, The National Theatre in Warsaw and The National Old Theatre in Cracow, present different and contrasting models of the national theatre. The Warsaw national stage managed by Jan Englert provides eclectic, safe theatre without significant mission, whereas the Cracow one led by Jan Klata, tends to be revolutionary, critical and based on authorial programme.The subject of this paper is to present the answer to what is meant by “the mission of national theatre” and how it is realised. Moreover, in this paper, I’m outlining the history of the National Theatre In Warsaw and The National Old Theatre in Cracow, the organisational issues and management strategies of these institutions in Poland. The paper as a whole, brings together the subject of realisation of the mission in national theatres after 1989 in Poland, the policy of their organization and functioning.
dc.abstract.en | It was a difficult task to define accurately the mission of Polish national theatres after 1989 in Poland. The character of national theatre at new reality became the subject of consideration for both cultural and political backgrounds. As a consequence, the issue has not been clearly stated until today. Officially and formally, the mission happens to be identified with the tasks specified in the organisational statutes. However, those tasks, don’t necessarily have to determine the mission. It can also be established by the director of the particular, national theatre and express the authorial, unofficial character.Currently, the most important national theatres in Poland, The National Theatre in Warsaw and The National Old Theatre in Cracow, present different and contrasting models of the national theatre. The Warsaw national stage managed by Jan Englert provides eclectic, safe theatre without significant mission, whereas the Cracow one led by Jan Klata, tends to be revolutionary, critical and based on authorial programme.The subject of this paper is to present the answer to what is meant by “the mission of national theatre” and how it is realised. Moreover, in this paper, I’m outlining the history of the National Theatre In Warsaw and The National Old Theatre in Cracow, the organisational issues and management strategies of these institutions in Poland. The paper as a whole, brings together the subject of realisation of the mission in national theatres after 1989 in Poland, the policy of their organization and functioning. | pl |
dc.abstract.pl | Trafne sfomułowanie misji dla teatrów narodowych po 1989 roku w Polsce okazało się niełatwym zadaniem. Zarówno środowisku politycznemu i kulturalnemu trudno było zadecydować jaki charakter powinien mieć teatr narodowy w nowej rzeczywistości. W konsekwencji, do dziś trudno określić, jakie są założenia misji teatru narodowego po 1989 roku i obecnie. Oficjalnie i formalnie, bywa ona utożsamiana z zadaniami, które wyznacza tym instytucjom ich organizator w statutach. Niekoniecznie jednak te zadania powinny ową misję stanowić. Okazuje się, że misja może być także sformułowana przez dyrektora konkretnego teatru narodowego i posiadać autorski, nieoficjalny charakter.Obecnie, dwa najważniejsze teatry narodowe w Polsce: Teatr Narodowy w Warszawie i Narodowy Stary Teatr w Krakowie prezentują zupełnie odmienne, kontrastujące modele teatru narodowego. Warszawska scena narodowa, za sprawą Jana Englerta, realizuje eklektyczny, bezpieczny teatr bez wyrazistej misji, zaś krakowska, prowadzona przez Jana Klatę – rewolucyjny, krytyczny i oparty na założeniach autorskiej misji teatr narodowy. Co obecnie kryje się pod pojęciem „misja teatru narodowego” oraz w jaki sposób jest ona realizowana? Na te pytania przede wszystkim staram się odpowiedzieć w niniejszej pracy. Ponadto przedstawiam w niej historię Teatru Narodowego w Warszawie i Narodowego Starego Teatru w Krakowie oraz specyfikę organizacji i zarządzania tych instytucji w Polsce. Całość stanowi przybliżenie zagadnienia realizacji misji teatrów narodowych po 1989 roku w Polsce oraz ich funkcjonowania i organizacji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Woźniak, Cezary - 200237 | pl |
dc.contributor.author | Domagała, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Ćwikła, Małgorzata | pl |
dc.contributor.reviewer | Woźniak, Cezary - 200237 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T07:23:36Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T07:23:36Z | |
dc.date.submitted | 2017-07-14 | pl |
dc.fieldofstudy | kultura współczesna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-114927-146749 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/220304 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | CULTURE MANAGEMENT - MISSION - NATIONAL THEATRES | pl |
dc.subject.pl | MISJA - TEATRY NARODOWE – ZARZĄDZANIE KULTURĄ | pl |
dc.title | Realizacja misji teatru narodowego po 1989 roku w Polsce | pl |
dc.title.alternative | Realisation of the mission of the national theatre after 1989 in Poland. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |