Badanie wpływu interfejsu użytkownika na odczuwanie immersji u gracza, z zastosowaniem okulografii

master
dc.abstract.enThis thesis presents a research project aimed at investigating the impact of user interfaces on the perceived immersion of gamers, employing eye-tracking technology. The study enables an in-depth analysis of gamers' visual behaviors when interacting with various types of interfaces and attempts to examine the correlation between these behaviors and subjective perceptions of immersion. The content of this thesis provides an introduction to concepts related to immersion, user interfaces in games, and eye-tracking. The theoretical section provides a foundation, for understanding the research methodology used. The research section describes in detail the process of designing the study, conducting the survey, collecting data and analyzing it. The study focused on analyzing changes in the number of eye fixations over time using eye-tracking to objectively measure participants' immersion levels. The study was supported by both an immersion questionnaire and an in-depth interview, providing additional qualitative data. The research results did not yield conclusive findings regarding the relationship between interface type and perceived immersion.pl
dc.abstract.plPraca przedstawia projekt badawczy mający na celu badanie wpływu interfejsu użytkownika na odczuwanie immersji u gracza, z zastosowaniem okulografii. Badanie pozwoliło na głęboką analizę wzrokowych zachowań graczy w interakcji z różnymi rodzajami interfejsów oraz na próbę zbadania związku między tymi zachowaniami, a subiektywnym odczuwaniem immersji. Treść pracy stanowi wprowadzenie do koncepcji związanych z tematyką imersji, interfejsów użytkownika w grach oraz okulografii. Część teoretyczna stanowi postawę, dla zrozumienia zastosowanej metodologii badawczej. Sekcja badawcza opisuje szczegółowo proces projektowania badania, przeprowadzenie badania, zebranie danych oraz ich analizę. W badaniu skupiono się na analizie zmian w liczbie fiksacji ocznych w czasie za pomocą okulografii, aby obiektywnie zmierzyć poziom immersji uczestników. Badanie wspomagane było zarówno ankietą imersyjną, jak i pogłębionym wywiadem, dodatkowych danych jakościowych. Wyniki badania nie pozwoliły na sformułowanie jednoznacznych wniosków dotyczących związku między typem interfejsu a odczuciem immersji.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.contributor.advisorGrabska-Gradzińska, Iwona - 121296 pl
dc.contributor.authorŁukasiewicz-Koperska, Klaudia - USOS128279 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerGrabska, Ewa - 128162 pl
dc.contributor.reviewerGrabska-Gradzińska, Iwona - 121296 pl
dc.date.accessioned2024-11-11T00:06:50Z
dc.date.available2024-11-11T00:06:50Z
dc.date.createdat2024-11-11T00:06:50Zen
dc.date.submitted2024-11-07pl
dc.fieldofstudyinformatyka gier komputerowychpl
dc.identifier.apddiploma-174079-128279pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/462414
dc.languagepolpl
dc.subject.enImmersion – User interfaces – Computer games – Eye-tracking Research - Tobiipl
dc.subject.plImmersja – Interfejs użytkownika – Gry komputerowe – Badanie okulograficzne – Tobiipl
dc.titleBadanie wpływu interfejsu użytkownika na odczuwanie immersji u gracza, z zastosowaniem okulografiipl
dc.title.alternativeA study of the effect of the user interface on the player's experience of immersion, using eye-tracking technologypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis presents a research project aimed at investigating the impact of user interfaces on the perceived immersion of gamers, employing eye-tracking technology. The study enables an in-depth analysis of gamers' visual behaviors when interacting with various types of interfaces and attempts to examine the correlation between these behaviors and subjective perceptions of immersion. The content of this thesis provides an introduction to concepts related to immersion, user interfaces in games, and eye-tracking. The theoretical section provides a foundation, for understanding the research methodology used. The research section describes in detail the process of designing the study, conducting the survey, collecting data and analyzing it. The study focused on analyzing changes in the number of eye fixations over time using eye-tracking to objectively measure participants' immersion levels. The study was supported by both an immersion questionnaire and an in-depth interview, providing additional qualitative data. The research results did not yield conclusive findings regarding the relationship between interface type and perceived immersion.
dc.abstract.plpl
Praca przedstawia projekt badawczy mający na celu badanie wpływu interfejsu użytkownika na odczuwanie immersji u gracza, z zastosowaniem okulografii. Badanie pozwoliło na głęboką analizę wzrokowych zachowań graczy w interakcji z różnymi rodzajami interfejsów oraz na próbę zbadania związku między tymi zachowaniami, a subiektywnym odczuwaniem immersji. Treść pracy stanowi wprowadzenie do koncepcji związanych z tematyką imersji, interfejsów użytkownika w grach oraz okulografii. Część teoretyczna stanowi postawę, dla zrozumienia zastosowanej metodologii badawczej. Sekcja badawcza opisuje szczegółowo proces projektowania badania, przeprowadzenie badania, zebranie danych oraz ich analizę. W badaniu skupiono się na analizie zmian w liczbie fiksacji ocznych w czasie za pomocą okulografii, aby obiektywnie zmierzyć poziom immersji uczestników. Badanie wspomagane było zarówno ankietą imersyjną, jak i pogłębionym wywiadem, dodatkowych danych jakościowych. Wyniki badania nie pozwoliły na sformułowanie jednoznacznych wniosków dotyczących związku między typem interfejsu a odczuciem immersji.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.contributor.advisorpl
Grabska-Gradzińska, Iwona - 121296
dc.contributor.authorpl
Łukasiewicz-Koperska, Klaudia - USOS128279
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Grabska, Ewa - 128162
dc.contributor.reviewerpl
Grabska-Gradzińska, Iwona - 121296
dc.date.accessioned
2024-11-11T00:06:50Z
dc.date.available
2024-11-11T00:06:50Z
dc.date.createdaten
2024-11-11T00:06:50Z
dc.date.submittedpl
2024-11-07
dc.fieldofstudypl
informatyka gier komputerowych
dc.identifier.apdpl
diploma-174079-128279
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/462414
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Immersion – User interfaces – Computer games – Eye-tracking Research - Tobii
dc.subject.plpl
Immersja – Interfejs użytkownika – Gry komputerowe – Badanie okulograficzne – Tobii
dc.titlepl
Badanie wpływu interfejsu użytkownika na odczuwanie immersji u gracza, z zastosowaniem okulografii
dc.title.alternativepl
A study of the effect of the user interface on the player's experience of immersion, using eye-tracking technology
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
20
Views per month
Views per city
Wroclaw
7
Warsaw
6
Krakow
2
Jarosław
1
Krobia
1
Rumia
1
Torun
1
Świebodzice
1

No access

No Thumbnail Available
Collections