Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Paparazzi a etyka dziennikarska.
Paparazzi and the journalistic ethics
paparazzi, etyka, etyka dziennikarska, dziennikarz
paparazzi, ethics, journalistic ethics, journalist
Światowa obsesja na punkcie sław stworzyła jeden z najbardziej fascynujących produktów kultury masowej – paparazzi. Paparazzi to fotografowie, którzy niestrudzenie polują na gwiazdy, osoby publiczne, a nieraz ich rodziny dla szansy sfotografowania ich w szczerej, niepochlebnej, a czasem kompromitującej sytuacji. To, co z początku było zwykłą „fotografią uliczną”, obecnie stało się grą w kotka i myszkę o wysokie stawki, która toczy się w życiu codziennym paparazzi oraz osób publicznych. W miarę jak nienasycony głód naszej kultury na fotografie gwiazd rośnie, wzrasta także wartość owych zdjęć oraz ryzyko ich zdobycia. Pojawia się tym samym wiele etycznych, prawnych i związanych z prywatnością problemów dotyczących owej działalności. Celem niniejszej pracy jest przyjrzenie się zjawisku paparazzi oraz jego relacji z kwestią etyki dziennikarskiej. Autorka pragnie ująć ów temat z kilku perspektyw. W pracy znajdują się poglądy teoretyków i ekspertów, ale także samych paparazzi oraz odbiorców. Czy paparazzo to dziennikarz? Czy obowiązuje go przestrzeganie etyki dziennikarskiej? Czy działanie paparazzi jest nieetyczne? A może stanowią oni jedynie odzwierciedlenie współczesnej kultury podglądactwa i płytkiej rozrywki? Co na to odbiorcy? Te oraz inne kwestie są przedmiotem rozważań niniejszej pracy. Należy jednak pamiętać, iż etyka jest dziedziną filozoficzną, nie podaje zatem jednoznacznych, uniwersalnych odpowiedzi oraz rozwiązań, a raczej wskazuje na istotne problemy. Do rozważań posłużyła metoda historyczno-opisowa, a także zastosowane przez autorkę badania jakościowe – wywiad indywidualny oraz obserwacja. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy z nich ma na celu wprowadzenie w pojęcia etyki oraz etyki dziennikarskiej. Traktuje o problemach etyki ogólnej, z uwzględnieniem jej definicji, genezy, funkcji oraz klasyfikacji. Wskazuje także na różnicę pomiędzy etyką a moralnością. Rozdział pierwszy przybliża również problem etyki dziennikarskiej, będącej etyką profesjonalną oraz zestawia ją z etyką mediów, a także definiuje prawa i obowiązki dziennikarza w oparciu o dziennikarskie kodeksy etyczne. Omówione zostają również cechy, funkcje oraz problemy etyczne fotodziennikarstwa.Rozdział drugi opowiada o relacjach paparazzi z osobami publicznymi. Znajdują się w nim początki oraz geneza zjawiska paparazzi, a także zobrazowanie sposobu, w jaki pracują oraz cech charakteru, którymi muszą dysponować. Przedstawione zostają ponadto sylwetki najsławniejszych oraz najbardziej kontrowersyjnych paparazzi. Rozdział drugi traktuje również o prawie do prywatności osób publicznych oraz jego relacji z prawem do informacji. Przytoczone zostają przykłady konfliktów osób sławnych z paparazzi, rozwiązywanych niejednokrotnie na drodze sądowej. Rozdział trzeci to przedstawienie opinii oraz wypowiedzi na temat etyki i etyki dziennikarskiej paparazzi z różnych perspektyw – samych paparazzi, dziennikarzy oraz teoretyków mediów, a także odbiorców. Podane są również potencjalne przyczyny, dla których fotografie paparazzi cieszą się tak dużą popularnością, a co za tym idzie, porusza się kwestię etyki odbiorców.
The worldwide obsession with celebrities has created one of the most fascinating products of mass culture – the paparazzi. Paparazzi are photographers who tirelessly hunt celebrities, public figures, and their families for a chance to photograph them in a sincere, unfavorable, and sometimes compromising position. What at first was simple "street photography", has now become a game of cat and mouse, which takes place in everyday life of the paparazzi and public figures. As the insatiable hunger of our culture for candid photographs of stars increases, their value and the difficulty of obtaining them increases as well. There is thus a lot of ethical, legal and privacy issues relating to this problem.The aim of this work is to look at the phenomenon of the paparazzi and its relationship with journalistic ethics. The author wishes to discuss this topic from several perspectives. The thesis presents the views of theorists and experts but also the opinions of the audience and the paparazzi themselves. Is paparazzo a journalist? Is he therefore obliged to comply with journalistic ethics? Are the actions of paparazzi unethical? Or do they simply reflect the contemporary culture of voyeurism and shallow entertainment? What about the audience? These and other issues are being discussed in this work. It is, however, worth noticing that ethics is a branch of philosophy, therefore, it addresses questions. Instead of providing clear, universal answers and solutions, the ethics points to significant problems.The thesis uses the historical and descriptive method, as well as the qualitative research applied by the author - individual interview and observation. The presented work consists of three chapters. The first one introduces the concepts of ethics and journalistic ethics. It discusses the problems of general ethics, including its definition, origin, function and classification. It also indicates the difference between ethics and morality. The first chapter introduces the issue of journalistic ethics and professional ethics in comparison with the ethics of the media, and defines the rights and obligations of a journalist, based on journalistic codes of ethics. The chapter also discusses the features, functions and ethical problems of photojournalism.The second chapter treats about the relationship between paparazzi and the public figures. It includes the origins and genesis of the phenomenon of paparazzi, and intents to illustrate how they work, as well as present their character traits and the profiles of famous and most controversial paparazzi. The second chapter discusses the right to privacy of public figures and its relationship with the right to information. The examples of conflicts of celebrities with paparazzi often resolved through a court, are given.The third chapter presents the opinions and statements on ethics and journalistic ethics of the paparazzi from different perspectives – of the paparazzi, of journalists and media theorists, and the perspective of the audience. The author also indicates the potential reasons, for which paparazzi photographs have such a great popularity, and thus, discusses the issue of the ethics of the public.
dc.abstract.en | The worldwide obsession with celebrities has created one of the most fascinating products of mass culture – the paparazzi. Paparazzi are photographers who tirelessly hunt celebrities, public figures, and their families for a chance to photograph them in a sincere, unfavorable, and sometimes compromising position. What at first was simple "street photography", has now become a game of cat and mouse, which takes place in everyday life of the paparazzi and public figures. As the insatiable hunger of our culture for candid photographs of stars increases, their value and the difficulty of obtaining them increases as well. There is thus a lot of ethical, legal and privacy issues relating to this problem.The aim of this work is to look at the phenomenon of the paparazzi and its relationship with journalistic ethics. The author wishes to discuss this topic from several perspectives. The thesis presents the views of theorists and experts but also the opinions of the audience and the paparazzi themselves. Is paparazzo a journalist? Is he therefore obliged to comply with journalistic ethics? Are the actions of paparazzi unethical? Or do they simply reflect the contemporary culture of voyeurism and shallow entertainment? What about the audience? These and other issues are being discussed in this work. It is, however, worth noticing that ethics is a branch of philosophy, therefore, it addresses questions. Instead of providing clear, universal answers and solutions, the ethics points to significant problems.The thesis uses the historical and descriptive method, as well as the qualitative research applied by the author - individual interview and observation. The presented work consists of three chapters. The first one introduces the concepts of ethics and journalistic ethics. It discusses the problems of general ethics, including its definition, origin, function and classification. It also indicates the difference between ethics and morality. The first chapter introduces the issue of journalistic ethics and professional ethics in comparison with the ethics of the media, and defines the rights and obligations of a journalist, based on journalistic codes of ethics. The chapter also discusses the features, functions and ethical problems of photojournalism.The second chapter treats about the relationship between paparazzi and the public figures. It includes the origins and genesis of the phenomenon of paparazzi, and intents to illustrate how they work, as well as present their character traits and the profiles of famous and most controversial paparazzi. The second chapter discusses the right to privacy of public figures and its relationship with the right to information. The examples of conflicts of celebrities with paparazzi often resolved through a court, are given.The third chapter presents the opinions and statements on ethics and journalistic ethics of the paparazzi from different perspectives – of the paparazzi, of journalists and media theorists, and the perspective of the audience. The author also indicates the potential reasons, for which paparazzi photographs have such a great popularity, and thus, discusses the issue of the ethics of the public. | pl |
dc.abstract.pl | Światowa obsesja na punkcie sław stworzyła jeden z najbardziej fascynujących produktów kultury masowej – paparazzi. Paparazzi to fotografowie, którzy niestrudzenie polują na gwiazdy, osoby publiczne, a nieraz ich rodziny dla szansy sfotografowania ich w szczerej, niepochlebnej, a czasem kompromitującej sytuacji. To, co z początku było zwykłą „fotografią uliczną”, obecnie stało się grą w kotka i myszkę o wysokie stawki, która toczy się w życiu codziennym paparazzi oraz osób publicznych. W miarę jak nienasycony głód naszej kultury na fotografie gwiazd rośnie, wzrasta także wartość owych zdjęć oraz ryzyko ich zdobycia. Pojawia się tym samym wiele etycznych, prawnych i związanych z prywatnością problemów dotyczących owej działalności. Celem niniejszej pracy jest przyjrzenie się zjawisku paparazzi oraz jego relacji z kwestią etyki dziennikarskiej. Autorka pragnie ująć ów temat z kilku perspektyw. W pracy znajdują się poglądy teoretyków i ekspertów, ale także samych paparazzi oraz odbiorców. Czy paparazzo to dziennikarz? Czy obowiązuje go przestrzeganie etyki dziennikarskiej? Czy działanie paparazzi jest nieetyczne? A może stanowią oni jedynie odzwierciedlenie współczesnej kultury podglądactwa i płytkiej rozrywki? Co na to odbiorcy? Te oraz inne kwestie są przedmiotem rozważań niniejszej pracy. Należy jednak pamiętać, iż etyka jest dziedziną filozoficzną, nie podaje zatem jednoznacznych, uniwersalnych odpowiedzi oraz rozwiązań, a raczej wskazuje na istotne problemy. Do rozważań posłużyła metoda historyczno-opisowa, a także zastosowane przez autorkę badania jakościowe – wywiad indywidualny oraz obserwacja. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy z nich ma na celu wprowadzenie w pojęcia etyki oraz etyki dziennikarskiej. Traktuje o problemach etyki ogólnej, z uwzględnieniem jej definicji, genezy, funkcji oraz klasyfikacji. Wskazuje także na różnicę pomiędzy etyką a moralnością. Rozdział pierwszy przybliża również problem etyki dziennikarskiej, będącej etyką profesjonalną oraz zestawia ją z etyką mediów, a także definiuje prawa i obowiązki dziennikarza w oparciu o dziennikarskie kodeksy etyczne. Omówione zostają również cechy, funkcje oraz problemy etyczne fotodziennikarstwa.Rozdział drugi opowiada o relacjach paparazzi z osobami publicznymi. Znajdują się w nim początki oraz geneza zjawiska paparazzi, a także zobrazowanie sposobu, w jaki pracują oraz cech charakteru, którymi muszą dysponować. Przedstawione zostają ponadto sylwetki najsławniejszych oraz najbardziej kontrowersyjnych paparazzi. Rozdział drugi traktuje również o prawie do prywatności osób publicznych oraz jego relacji z prawem do informacji. Przytoczone zostają przykłady konfliktów osób sławnych z paparazzi, rozwiązywanych niejednokrotnie na drodze sądowej. Rozdział trzeci to przedstawienie opinii oraz wypowiedzi na temat etyki i etyki dziennikarskiej paparazzi z różnych perspektyw – samych paparazzi, dziennikarzy oraz teoretyków mediów, a także odbiorców. Podane są również potencjalne przyczyny, dla których fotografie paparazzi cieszą się tak dużą popularnością, a co za tym idzie, porusza się kwestię etyki odbiorców. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wolny-Zmorzyński, Kazimierz - 132728 | pl |
dc.contributor.author | Ogorzałek, Agnieszka | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Groń, Krzysztof - 173354 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wolny-Zmorzyński, Kazimierz - 132728 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-15T17:17:05Z | |
dc.date.available | 2020-07-15T17:17:05Z | |
dc.date.submitted | 2011-07-12 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-57812-63307 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171969 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | paparazzi, ethics, journalistic ethics, journalist | pl |
dc.subject.pl | paparazzi, etyka, etyka dziennikarska, dziennikarz | pl |
dc.title | Paparazzi a etyka dziennikarska. | pl |
dc.title.alternative | Paparazzi and the journalistic ethics | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |