Obraz zaburzeń mowy wśród dzieci w wieku szkolnym. Analiza na podstawie dokumentacji szkolnego logopedy

master
dc.abstract.enThe paper talks about different language disorders, which have been seen to develop lately among many children. As far as pubic health care goes these language disorders are consider as a major problem in society. The most effected are children who enter the school age. In schools, where environment requires from children very good communication skills many of them are diagnosed with speech defects. The main goal of this study is to show the scale of different language disorders occurred among school-age children. First chapter of the paper talks about how children develop language, what are the steps involved in child language development. Another important aspect discussed in the paper concerns different speech disorders. All kinds of speech defects that are likely to be found in children are well characterized in this chapter. In order to get results and be able to create the scale specific research method was used. The research method consisted of analyzing documentation of school speech therapist form one of the local schools. Two hundred forty three documents were analyzed from both years 2012 and 2013. All documents consisted of data from kindergarten and grate 1-3 students. We have spent four months analyzing the documentation, started in October year 2012 and ended January year 2013. The results showed that mostly occurred language disorder among examined children happened to be “speech impediment”, usually called “lisp”. People with lisp have problem with pronouncing sibilants for example sound “ś”, and often replace with the interdentals ““. The lisping is produced when the tip of the tongue is placed in a way so it touches the upper teeth and the bottom lip. The results showed that speech impediment in children involved all of the sibilants “ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż.” Similarly, “dyslalia” was another disorder often occurred among children. Children with dyslalia can’t pronounce consonant “r”. Moreover, results also showed that significant amount of children have problems with pronunciation consonants “k, g, l”. Among the children with speech disorders boys outnumbered the girls. They were the one who had the most problems when it comes to appropriate speaking in both years 2012 and 2013. The chi square test was used in order to see if there is a difference in number of five and six years olds with speech disorders between years 2011/2012 and 2012/2013. The result turned out to be statistically insignificant. Five and six years old children showed no difference in speech capacity from years 2011/2012 to 2012/2013. Analysis of scale with different languages disorders (years 2011/2012) showed that there are 47% of five years olds and 45% of six years olds who still have problems with appropriate speaking in this particular kindergarten. In year 2012/2013 percent of children with speech disorders decreased insensibly, from 47% to 40% in five years olds and from 45% to 44% in six years olds. Also, the results showed that between years 2011/2012 and 2012/2013 in grade 1-3 there was a decrease in number of children with speech disorders. This may be due to the involvement of school speech therapist whose role is to take care of each child separately. It is very crucial to remember that early contact with speech therapist may prevent development of any kind of speech disorders in young children. Children who get speech therapist help early in their life develop proper language skills and increase own language qualifications what is a crucial for proper child development.pl
dc.abstract.plPraca poświęcona jest problematyce zaburzeń komunikacji językowej występujących wśród dzieci w wieku szkolnym. Zaburzenia mowy dzieci stanowią poważny problem w zakresie zdrowia publicznego. Problem coraz częściej sięga dzieci rozpoczynające naukę w szkole. Zauważa się zjawisko coraz większego natężenia występowania wady wymowy wśród dzieci gdzie prawidłowa mowa stanowi podstawowy warunek optymalnego rozwoju dziecka. Celem pracy jest ukazanie skali wad wymowy występujących wśród dzieci w wieku szkolnym.We wstępie pracy, na podstawie dostępnej literatury, przedstawiono w jaki sposób tworzy się system językowy dziecka, jakie są etapy rozwój mowy dziecka. Zostały także zaprezentowane różne klasyfikacje zaburzeń mowy. Scharakteryzowano zaburzenia mowy występujące wśród dzieci.Metodą badawczą była analiza dokumentacji szkolnego logopedy, która została przeprowadzona od października 2012 roku do stycznia 2013 roku. Analizie poddano 243 dokumentów Dokumentacja pochodziła z ostatnich dwóch lat zgromadzonych przez logopedę pracującego z uczniami z oddziału przedszkolnego i wczesnoszkolnego w klasach I - III w szkole podstawowej, mieszczącej się na terenie wiejskim. Najczęstszą wadą wymowy w roku szkolnym 2011/2012 ora 2012/2013 okazał się sygmatyzm – rodzaj dyslalii polegający na nieprawidłowej artykulacji spółgłosek dentalizowanych: ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż. Występuje on w formie parasygmatyzmu oraz sygmatyzmu międzyzębowego. Porównywalnie często odnotowano rotacyzm – rodzaj dyslalii polegający na zaburzonej artykulacji głoski r, występujący w formie pararotacyzmu. Jednostkowo występowała wada wymowy kappacyzm , gammacyzm, lambdacyzm, jest to brak artykulacji głoski k, g, l. Wśród dzieci z wadą wymową przeważają chłopcy, zarówno w roku szkolnym 2011/2012 jaki i w roku szkolnym 2012/2013.W celu sprawdzenia czy istnieje różnica w liczbie 5 i 6 - latków cierpiących z powodu wady wymowy w latach 2011/2012 i 2012/2013 przeprowadzono test niezależności dwóch zmiennych - chi – kwadrat. Wynik testu okazał się nieistotny statystycznie. 5 i 6 – latków cierpiących na wadę wymowy w latach 2011/ 2012 – 2012/2013 nie uległa zmianie.Analiza wyników skali występowania wady wymowy w grupie badanych dzieci pięcioletnich i sześcioletnich z oddziału przedszkolnego (roku szkolnego 2011/2012), pokazały wysoki procent który wynosi 47% u pięciolatków oraz 45% u sześciolatków. W roku szkolnym 2012/2013 procent występowania wad wymowy u dzieci rozpoczynających edukację szkolną nie obniżył się stosunkowo do roku poprzedniego. W grupie pięciolatków wynosi 40% a w grupie sześciolatków wynosi 44%. Wynik z roku szkolnego 2011/2012 i 2012/2013 wskazuje, że w klasach I, II, III, szkoły podstawowej występuje tendencja malejąca dzieci z wadami wymowy, będące efektem wdrożenia terapii logopedycznej dostosowanej indywidualnie do każdego dziecka. Wczesny kontakt ze specjalistą logopedą zapobiega zaburzeniom komunikacji językowej, poprzez wspieranie prawidłowego rozwój mowy dziecka, podnosząc kompetencje językowe i komunikacyjne. Prawidłowa mowa stanowi podstawowy warunek optymalnego rozwoju dziecka.pl
dc.affiliationWydział Nauk o Zdrowiupl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.areaobszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznejpl
dc.contributor.advisorZawadzka, Barbara - 173988 pl
dc.contributor.authorSieniawska, Agnieszkapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WNOZpl
dc.contributor.reviewerJasieńska, Grażyna - 129861 pl
dc.contributor.reviewerSchlegel-Zawadzka, Małgorzata - 133364 pl
dc.contributor.reviewerZawadzka, Barbara - 173988 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T13:48:00Z
dc.date.available2020-07-24T13:48:00Z
dc.date.submitted2013-03-27pl
dc.fieldofstudyzdrowie publicznepl
dc.identifier.apddiploma-72445-132902pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/185413
dc.languagepolpl
dc.subject.enspeech disorders, speech impediments, school age children, speech therapistpl
dc.subject.plwady wymowy, dzieci szkolne, terapia logopedycznapl
dc.titleObraz zaburzeń mowy wśród dzieci w wieku szkolnym. Analiza na podstawie dokumentacji szkolnego logopedypl
dc.title.alternativeIllustration of speech disorders occurred in school-age children. Analysis of speech therapists’ school documentation'pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The paper talks about different language disorders, which have been seen to develop lately among many children. As far as pubic health care goes these language disorders are consider as a major problem in society. The most effected are children who enter the school age. In schools, where environment requires from children very good communication skills many of them are diagnosed with speech defects. The main goal of this study is to show the scale of different language disorders occurred among school-age children. First chapter of the paper talks about how children develop language, what are the steps involved in child language development. Another important aspect discussed in the paper concerns different speech disorders. All kinds of speech defects that are likely to be found in children are well characterized in this chapter. In order to get results and be able to create the scale specific research method was used. The research method consisted of analyzing documentation of school speech therapist form one of the local schools. Two hundred forty three documents were analyzed from both years 2012 and 2013. All documents consisted of data from kindergarten and grate 1-3 students. We have spent four months analyzing the documentation, started in October year 2012 and ended January year 2013. The results showed that mostly occurred language disorder among examined children happened to be “speech impediment”, usually called “lisp”. People with lisp have problem with pronouncing sibilants for example sound “ś”, and often replace with the interdentals ““. The lisping is produced when the tip of the tongue is placed in a way so it touches the upper teeth and the bottom lip. The results showed that speech impediment in children involved all of the sibilants “ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż.” Similarly, “dyslalia” was another disorder often occurred among children. Children with dyslalia can’t pronounce consonant “r”. Moreover, results also showed that significant amount of children have problems with pronunciation consonants “k, g, l”. Among the children with speech disorders boys outnumbered the girls. They were the one who had the most problems when it comes to appropriate speaking in both years 2012 and 2013. The chi square test was used in order to see if there is a difference in number of five and six years olds with speech disorders between years 2011/2012 and 2012/2013. The result turned out to be statistically insignificant. Five and six years old children showed no difference in speech capacity from years 2011/2012 to 2012/2013. Analysis of scale with different languages disorders (years 2011/2012) showed that there are 47% of five years olds and 45% of six years olds who still have problems with appropriate speaking in this particular kindergarten. In year 2012/2013 percent of children with speech disorders decreased insensibly, from 47% to 40% in five years olds and from 45% to 44% in six years olds. Also, the results showed that between years 2011/2012 and 2012/2013 in grade 1-3 there was a decrease in number of children with speech disorders. This may be due to the involvement of school speech therapist whose role is to take care of each child separately. It is very crucial to remember that early contact with speech therapist may prevent development of any kind of speech disorders in young children. Children who get speech therapist help early in their life develop proper language skills and increase own language qualifications what is a crucial for proper child development.
dc.abstract.plpl
Praca poświęcona jest problematyce zaburzeń komunikacji językowej występujących wśród dzieci w wieku szkolnym. Zaburzenia mowy dzieci stanowią poważny problem w zakresie zdrowia publicznego. Problem coraz częściej sięga dzieci rozpoczynające naukę w szkole. Zauważa się zjawisko coraz większego natężenia występowania wady wymowy wśród dzieci gdzie prawidłowa mowa stanowi podstawowy warunek optymalnego rozwoju dziecka. Celem pracy jest ukazanie skali wad wymowy występujących wśród dzieci w wieku szkolnym.We wstępie pracy, na podstawie dostępnej literatury, przedstawiono w jaki sposób tworzy się system językowy dziecka, jakie są etapy rozwój mowy dziecka. Zostały także zaprezentowane różne klasyfikacje zaburzeń mowy. Scharakteryzowano zaburzenia mowy występujące wśród dzieci.Metodą badawczą była analiza dokumentacji szkolnego logopedy, która została przeprowadzona od października 2012 roku do stycznia 2013 roku. Analizie poddano 243 dokumentów Dokumentacja pochodziła z ostatnich dwóch lat zgromadzonych przez logopedę pracującego z uczniami z oddziału przedszkolnego i wczesnoszkolnego w klasach I - III w szkole podstawowej, mieszczącej się na terenie wiejskim. Najczęstszą wadą wymowy w roku szkolnym 2011/2012 ora 2012/2013 okazał się sygmatyzm – rodzaj dyslalii polegający na nieprawidłowej artykulacji spółgłosek dentalizowanych: ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż. Występuje on w formie parasygmatyzmu oraz sygmatyzmu międzyzębowego. Porównywalnie często odnotowano rotacyzm – rodzaj dyslalii polegający na zaburzonej artykulacji głoski r, występujący w formie pararotacyzmu. Jednostkowo występowała wada wymowy kappacyzm , gammacyzm, lambdacyzm, jest to brak artykulacji głoski k, g, l. Wśród dzieci z wadą wymową przeważają chłopcy, zarówno w roku szkolnym 2011/2012 jaki i w roku szkolnym 2012/2013.W celu sprawdzenia czy istnieje różnica w liczbie 5 i 6 - latków cierpiących z powodu wady wymowy w latach 2011/2012 i 2012/2013 przeprowadzono test niezależności dwóch zmiennych - chi – kwadrat. Wynik testu okazał się nieistotny statystycznie. 5 i 6 – latków cierpiących na wadę wymowy w latach 2011/ 2012 – 2012/2013 nie uległa zmianie.Analiza wyników skali występowania wady wymowy w grupie badanych dzieci pięcioletnich i sześcioletnich z oddziału przedszkolnego (roku szkolnego 2011/2012), pokazały wysoki procent który wynosi 47% u pięciolatków oraz 45% u sześciolatków. W roku szkolnym 2012/2013 procent występowania wad wymowy u dzieci rozpoczynających edukację szkolną nie obniżył się stosunkowo do roku poprzedniego. W grupie pięciolatków wynosi 40% a w grupie sześciolatków wynosi 44%. Wynik z roku szkolnego 2011/2012 i 2012/2013 wskazuje, że w klasach I, II, III, szkoły podstawowej występuje tendencja malejąca dzieci z wadami wymowy, będące efektem wdrożenia terapii logopedycznej dostosowanej indywidualnie do każdego dziecka. Wczesny kontakt ze specjalistą logopedą zapobiega zaburzeniom komunikacji językowej, poprzez wspieranie prawidłowego rozwój mowy dziecka, podnosząc kompetencje językowe i komunikacyjne. Prawidłowa mowa stanowi podstawowy warunek optymalnego rozwoju dziecka.
dc.affiliationpl
Wydział Nauk o Zdrowiu
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.areapl
obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
dc.contributor.advisorpl
Zawadzka, Barbara - 173988
dc.contributor.authorpl
Sieniawska, Agnieszka
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WNOZ
dc.contributor.reviewerpl
Jasieńska, Grażyna - 129861
dc.contributor.reviewerpl
Schlegel-Zawadzka, Małgorzata - 133364
dc.contributor.reviewerpl
Zawadzka, Barbara - 173988
dc.date.accessioned
2020-07-24T13:48:00Z
dc.date.available
2020-07-24T13:48:00Z
dc.date.submittedpl
2013-03-27
dc.fieldofstudypl
zdrowie publiczne
dc.identifier.apdpl
diploma-72445-132902
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/185413
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
speech disorders, speech impediments, school age children, speech therapist
dc.subject.plpl
wady wymowy, dzieci szkolne, terapia logopedyczna
dc.titlepl
Obraz zaburzeń mowy wśród dzieci w wieku szkolnym. Analiza na podstawie dokumentacji szkolnego logopedy
dc.title.alternativepl
Illustration of speech disorders occurred in school-age children. Analysis of speech therapists’ school documentation'
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available