Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Egon Erwin Kisch znowu górą : wstęp do rozważań nad reportażem postmodernistycznym
Egon Erwin Kisch is on top again : introduction to considerations on postmodern reportage
reportaż
fikcja
prawda
postmodernizm
gonzo
reportage
fiction
true
postmodernism
gonzo-style
Bibliogr. s. 57
W prezentowanym artykule zastosowano metodę opisowo-historyczną. Celem artykułu jest wykazanie, że Egon Erwin Kisch to prekursor postmodernistycznych idei stosowanych w reportażu. Kisch po latach od debiutu reporterskiego (1906) jako pierwszy oficjalnie nie krył tego, że wprowadzał fikcję do uprawianego przez siebie gatunku i w swej książce pt. "Jarmark sensacji" (1942) się do tego przyznał. Kisch, aby osiągnąć sukces, zastosował w reportażu metodę zmyślania faktów i wywoływania sensacji w celu przyciągnięcia uwagi odbiorcy. To także ulubiony sposób mówienia o rzeczywistości, szczególnie przez współczesnych reporterów, piszących w stylu gonzo. Kisch pisał z werwą, fantazją, pokazywał m.in świat nizin społecznych, ich mniej przyjazną stronę. Niniejszy artykuł jest pierwszą w literaturze o Egonie Erwinie Kischu próbą wskazania na autora "Jarmarku sensacji" jako pioniera stylu gonzo.
In the submitted article, the descriptive-historical method was used. The aim of the article is to recognize Erwin Egon Kisch as a precursor of postmodern ideas in reportage. Years after his journalistic debut (1906), Kisch was the first not to officially hide the fact that he introduced fiction to the genre he cultivated and in his book "The Sensational Fair" (1942) he admitted it. To achieve success, Kisch used sensational reporting in order to attract the viewer's attention. It is also a very popular way of dicussing the reality by modern gonzostyle reporters. Kisch wrote with verve and fantasy. He showed the world of social lowlands, their less friendly side. This article is the first attempt in the literature on Egon Erwin Kisch to point to the gonzo-style of reporting.
cris.lastimport.wos | 2024-04-09T23:09:29Z | |
dc.abstract.en | In the submitted article, the descriptive-historical method was used. The aim of the article is to recognize Erwin Egon Kisch as a precursor of postmodern ideas in reportage. Years after his journalistic debut (1906), Kisch was the first not to officially hide the fact that he introduced fiction to the genre he cultivated and in his book "The Sensational Fair" (1942) he admitted it. To achieve success, Kisch used sensational reporting in order to attract the viewer's attention. It is also a very popular way of dicussing the reality by modern gonzostyle reporters. Kisch wrote with verve and fantasy. He showed the world of social lowlands, their less friendly side. This article is the first attempt in the literature on Egon Erwin Kisch to point to the gonzo-style of reporting. | pl |
dc.abstract.pl | W prezentowanym artykule zastosowano metodę opisowo-historyczną. Celem artykułu jest wykazanie, że Egon Erwin Kisch to prekursor postmodernistycznych idei stosowanych w reportażu. Kisch po latach od debiutu reporterskiego (1906) jako pierwszy oficjalnie nie krył tego, że wprowadzał fikcję do uprawianego przez siebie gatunku i w swej książce pt. "Jarmark sensacji" (1942) się do tego przyznał. Kisch, aby osiągnąć sukces, zastosował w reportażu metodę zmyślania faktów i wywoływania sensacji w celu przyciągnięcia uwagi odbiorcy. To także ulubiony sposób mówienia o rzeczywistości, szczególnie przez współczesnych reporterów, piszących w stylu gonzo. Kisch pisał z werwą, fantazją, pokazywał m.in. świat nizin społecznych, ich mniej przyjazną stronę. Niniejszy artykuł jest pierwszą w literaturze o Egonie Erwinie Kischu próbą wskazania na autora "Jarmarku sensacji" jako pioniera stylu gonzo. | pl |
dc.contributor.author | Wolny-Zmorzyński, Kazimierz - 132728 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-08-23T07:11:33Z | |
dc.date.available | 2023-08-23T07:11:33Z | |
dc.date.issued | 2022 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 57 | pl |
dc.description.number | 1 (249) | pl |
dc.description.physical | 45-58 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 65 | pl |
dc.identifier.doi | 10.4467/22996362PZ.22.004.15334 | pl |
dc.identifier.eissn | 2299-6362 | pl |
dc.identifier.issn | 0555-0025 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317888 | |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa | * |
dc.rights.licence | CC-BY-NC-ND | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | reportage | pl |
dc.subject.en | fiction | pl |
dc.subject.en | true | pl |
dc.subject.en | postmodernism | pl |
dc.subject.en | gonzo-style | pl |
dc.subject.pl | reportaż | pl |
dc.subject.pl | fikcja | pl |
dc.subject.pl | prawda | pl |
dc.subject.pl | postmodernizm | pl |
dc.subject.pl | gonzo | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Egon Erwin Kisch znowu górą : wstęp do rozważań nad reportażem postmodernistycznym | pl |
dc.title.alternative | Egon Erwin Kisch is on top again : introduction to considerations on postmodern reportage | pl |
dc.title.journal | Zeszyty Prasoznawcze | pl |
dc.title.volume | W uniwersum współczesnego reportażu literackiego | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
6
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access