Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Doświadczanie informacji (information experience) jako kategoria zachowań informacyjnych człowieka : próba eksplikacji
Information experience as a category/genre of human information behaviour : an attempt at explication
doświadczanie informacji
kultura informacyjna
praktykowanie informacji
rozpoznawanie informacji
ucieleśnione poznanie
wymiar afektywno-poznawczy
zachowania informacyjne człowieka
affective-cognitive dimension
experiencing information
human information behaviour
information experience
information literacy
practicing information
embodied cognition
Zachowania informacyjne stanowiąc subdyscyplinę nauk o informacji wymagają stałych i dogłębnych analiz oraz rozpoznawania różnorodnych uwarunkowań charakteryzujących jednostkowe i kolektywne aktywności w relacji do informacji zachodzące w różnych kontekstach. Wyłonienie i analiza procesów związanych z komplementarnie pojmowanym doświadczaniem informacji stanowi podstawę holistycznego spojrzenia na człowieka i jego sprawczości informacyjnej w różnych wymiarach, poznawczym, afektywnym, konatywnym, ucieleśnionym, jak i społecznym. Artykuł stanowi próbę wyjaśnienia i skonkretyzowania konceptu doświadczania informacji, który dotyczy gruntownego i interdyscyplinarnego zrozumienia zachowań informacyjnych człowieka w kontekście oraz w różnych przestrzeniach informacyjnych. Celem było także określenie najważniejszych sposobów pojmowania tego procesu w nauce o informacji, z perspektywy zarówno aktywności informacyjnych, doznawaniu informacji i fenomenologicznego podejścia do świadomego poznania, jak i konstruktywistycznego, opartego na odczuwaniu informacji kształtowanej poprzez jej doświadczanie poprzez działanie, praktykowanie informacji, kształtowanie kultury informacyjnej i kreowanie wiedzy, zarówno przez indywidualną jednostkę, jak i społeczności. Zwrócono uwagę na różne wymiary doświadczania informacji, w tym aspekt poznawczo-afektywny, ucieleśniony oraz społeczny. Zastosowano podejście jakościowe, metody analizy i krytyki piśmiennictwa oraz analizy koncepcyjnej. Jakościowa analiza treści dotyczyła wybranych, reprezentatywnych publikacji z lat 2003–2022. Zdefiniowano czym jest doświadczanie informacji i w jakie są uwarunkowania doznawania empirii oraz reagowania na informację w kontekście oraz w różnych światach, środowiskach, przestrzeniach informacyjnych, w których funkcjonuje człowiek oraz społeczności. Zwrócono uwagę na istotność badań tego fenomenu w obszarze zachowań informacyjnych za pomocą interdyscyplinarnej optyki.
Information behaviour, being a sub-discipline of the information sciences, requires constant and in-depth analysis and recognition of the diverse conditions characterising individual and collective activities in relation to information occurring in different contexts. The emergence and analysis of processes related to the complementary experience of information provides the basis for a holistic view of the human being and his or her information causality in different dimensions, cognitive, affective, conative, embodied as well as social. This article attempts to concretise the concept of information experiencing, which is concerned with a thorough and interdisciplinary understanding of human information behaviour in context and in different information spaces. The aim was to identify the most important ways of understanding this process in information science, from the perspective of both information activity, information sensing and a phenomenological approach to conscious cognition, as well as a constructivist one, based on information sensing shaped by experiencing it through action, information practice, information culture formation and knowledge creation, both by the individual and communities. Attention is given to the different dimensions of experiencing information, including the cognitive-affective, embodied and social aspects. A qualitative approach, as well as methods of literature analysis and critique and conceptual analysis were used. Qualitative content analysis looked at selected representative publications from 2003-2022. It is defined what the experience of information is and what are the conditions of experiencing empiricism and reacting to information in the context and in the different worlds, environments, information spaces in which people and communities function. The relevance of researching this phenomenon in the field of information behaviour through interdisciplinary optics is highlighted.
dc.abstract.en | Information behaviour, being a sub-discipline of the information sciences, requires constant and in-depth analysis and recognition of the diverse conditions characterising individual and collective activities in relation to information occurring in different contexts. The emergence and analysis of processes related to the complementary experience of information provides the basis for a holistic view of the human being and his or her information causality in different dimensions, cognitive, affective, conative, embodied as well as social. This article attempts to concretise the concept of information experiencing, which is concerned with a thorough and interdisciplinary understanding of human information behaviour in context and in different information spaces. The aim was to identify the most important ways of understanding this process in information science, from the perspective of both information activity, information sensing and a phenomenological approach to conscious cognition, as well as a constructivist one, based on information sensing shaped by experiencing it through action, information practice, information culture formation and knowledge creation, both by the individual and communities. Attention is given to the different dimensions of experiencing information, including the cognitive-affective, embodied and social aspects. A qualitative approach, as well as methods of literature analysis and critique and conceptual analysis were used. Qualitative content analysis looked at selected representative publications from 2003-2022. It is defined what the experience of information is and what are the conditions of experiencing empiricism and reacting to information in the context and in the different worlds, environments, information spaces in which people and communities function. The relevance of researching this phenomenon in the field of information behaviour through interdisciplinary optics is highlighted. | pl |
dc.abstract.pl | Zachowania informacyjne stanowiąc subdyscyplinę nauk o informacji wymagają stałych i dogłębnych analiz oraz rozpoznawania różnorodnych uwarunkowań charakteryzujących jednostkowe i kolektywne aktywności w relacji do informacji zachodzące w różnych kontekstach. Wyłonienie i analiza procesów związanych z komplementarnie pojmowanym doświadczaniem informacji stanowi podstawę holistycznego spojrzenia na człowieka i jego sprawczości informacyjnej w różnych wymiarach, poznawczym, afektywnym, konatywnym, ucieleśnionym, jak i społecznym. Artykuł stanowi próbę wyjaśnienia i skonkretyzowania konceptu doświadczania informacji, który dotyczy gruntownego i interdyscyplinarnego zrozumienia zachowań informacyjnych człowieka w kontekście oraz w różnych przestrzeniach informacyjnych. Celem było także określenie najważniejszych sposobów pojmowania tego procesu w nauce o informacji, z perspektywy zarówno aktywności informacyjnych, doznawaniu informacji i fenomenologicznego podejścia do świadomego poznania, jak i konstruktywistycznego, opartego na odczuwaniu informacji kształtowanej poprzez jej doświadczanie poprzez działanie, praktykowanie informacji, kształtowanie kultury informacyjnej i kreowanie wiedzy, zarówno przez indywidualną jednostkę, jak i społeczności. Zwrócono uwagę na różne wymiary doświadczania informacji, w tym aspekt poznawczo-afektywny, ucieleśniony oraz społeczny. Zastosowano podejście jakościowe, metody analizy i krytyki piśmiennictwa oraz analizy koncepcyjnej. Jakościowa analiza treści dotyczyła wybranych, reprezentatywnych publikacji z lat 2003–2022. Zdefiniowano czym jest doświadczanie informacji i w jakie są uwarunkowania doznawania empirii oraz reagowania na informację w kontekście oraz w różnych światach, środowiskach, przestrzeniach informacyjnych, w których funkcjonuje człowiek oraz społeczności. Zwrócono uwagę na istotność badań tego fenomenu w obszarze zachowań informacyjnych za pomocą interdyscyplinarnej optyki. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Studiów Informacyjnych | pl |
dc.contributor.author | Krakowska, Monika - 129418 | pl |
dc.contributor.editor | Rak, Dorota - 182312 | pl |
dc.date.accession | 2024-01-29 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-01-29T13:32:56Z | |
dc.date.available | 2024-01-29T13:32:56Z | |
dc.date.issued | 2023 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.physical | 149-172 | pl |
dc.description.publication | 1,5 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.isbn | 978-83-67127-36-3 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/326394 | |
dc.identifier.weblink | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/326059 | pl |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.pbn.affiliation | Dziedzina nauk społecznych : nauki o komunikacji społecznej i mediach | pl |
dc.pubinfo | Kraków : Uniwersytet Jagielloński, Biblioteka Jagiellońska | pl |
dc.publisher.ministerial | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa | * |
dc.rights.licence | CC-BY | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl | * |
dc.share.type | otwarte repozytorium | |
dc.sourceinfo | liczba autorów 12; liczba stron 204; liczba arkuszy wydawniczych 13,6; | pl |
dc.subject.en | affective-cognitive dimension | pl |
dc.subject.en | experiencing information | pl |
dc.subject.en | human information behaviour | pl |
dc.subject.en | information experience | pl |
dc.subject.en | information literacy | pl |
dc.subject.en | practicing information | pl |
dc.subject.en | embodied cognition | pl |
dc.subject.pl | doświadczanie informacji | pl |
dc.subject.pl | kultura informacyjna | pl |
dc.subject.pl | praktykowanie informacji | pl |
dc.subject.pl | rozpoznawanie informacji | pl |
dc.subject.pl | ucieleśnione poznanie | pl |
dc.subject.pl | wymiar afektywno-poznawczy | pl |
dc.subject.pl | zachowania informacyjne człowieka | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Doświadczanie informacji (information experience) jako kategoria zachowań informacyjnych człowieka : próba eksplikacji | pl |
dc.title.alternative | Information experience as a category/genre of human information behaviour : an attempt at explication | pl |
dc.title.container | 50 lat studiów informacyjno-bibliotekoznawczych na Uniwersytecie Jagiellońskim | pl |
dc.type | BookSection | pl |
dspace.entity.type | Publication |