Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Elementarne przetwarzanie liczb i lęk przed matematyką u dorosłych osób z ADHD
Basic number processing and math anxiety in adults with ADHD
ADHD, elementarne przetwarzanie liczb, mentalna oś liczbowa, efekt SNARC, lęk przed matematyką
ADHD, basic number processing, mental number line, SNARC, math anxiety
Badania populacji dziecięcej wskazują, że u osób z ADHD częściej niż u ich typowo rozwijających się rówieśników diagnozowana jest dyskalkulia rozwojowa, a trudności w zakresie funkcjonowania matematycznego nierzadko utrzymują się w dorosłości. Zakłada się, że elementarne przetwarzanie liczb (odwołujące się do analogowej reprezentacji wielkości) służy jako rusztowanie do nabywania pojęć arytmetycznych i pełnowymiarowych kompetencji matematycznych, a bardziej złożone funkcjonowanie matematyczne nie może rozwijać się prawidłowo, jeśli podstawowe reprezentacje umysłowe, na których opiera się matematyka, nie są odpowiednio zbudowane. Ponadto, ADHD i elementarne przetwarzanie liczb mają pokrywające się neurokorelaty położone w obszarach ciemieniowych. Celem niniejszego badania było sprawdzenie w jaki sposób ADHD u osób dorosłych wpływa na rozmiar przejawianych efektów: SNARC i dystansu numerycznego oraz precyzję estymacji położenia liczb na osi liczbowej, które stanowią behawioralny wskaźnik sprawności elementarnego przetwarzania liczb. Dodatkowo, zbadano związek zaburzenia z poziomem lęku przed matematyką. W tych celach zbadano 43 dorosłe osoby z formalną diagnozą ADHD i ich 43 typowo rozwijających się rówieśników przy użyciu zadań eksperymentalnych: klasyfikacji wielkości numerycznej i szacowania na osi liczbowej oraz kwestionariuszy: Adult ADHD Self-Report Scale i Abbreviated Math Anxiety Scale. Ustalono, że dorosłe osoby z ADHD nie różnią się od swoich rówieśników pod względem rozmiaru efektów: SNARC i dystansu numerycznego, nie zaobserwowano istotnych różnic między tymi grupami w zakresie precyzji szacowania na osi liczbowej, co za tym idzie nie można wnioskować o istotnym wpływie ADHD na elementarne przetwarzanie liczb. Jedynie analiza korelacji wskazała na spadek precyzji estymacji na osi liczbowej wraz ze wzrostem natężenia objawów ADHD, zwłaszcza tych związanych z nadpobudliwością/impulsywnością. Nie ujawniono również znaczącego wpływu zaburzenia na samoocenę kompetencji matematycznych i ich szkolną ewaluację. Istotną różnicę pomiędzy dorosłymi osobami z ADHD a ich typowo rozwijającymi się rówieśnikami odkryto w zakresie lęku przed matematyką – osoby z ADHD wykazały jego wyższy poziom. Dodatkowo, poziom lęku przed matematyką okazał się rosnąć wraz ze wzrostem natężenia objawów ADHD związanych z nieuwagą w grupie eksperymentalnej, a im wyższy był jego poziom, tym niższe oceny umiejętności matematycznych. Może to wskazywać na istotną rolę lęku przed matematyką jako mediatora pomiędzy ADHD a trudnościami w nauce matematyki i konieczność dalszych badań w tym zakresie.
Research on the child population shows that people with ADHD are diagnosed with developmental dyscalculia more often than their typically developing peers, and difficulties in mathematical functioning often persist in adulthood. Basic number processing (which refers to an analog representation of quantity) is assumed to serve as a scaffold for the acquisition of arithmetic concepts and full-fledged mathematical competencies in general and more complex mathematical cognition cannot develop properly if basic representations on which mathematics is based, are not properly built. Furthermore, ADHD and basic number processing have overlapping neurocorrelates located in the parietal regions. The aim of this study was to check how ADHD in adults affects the size of the manifested SNARC and numerical distance effects as well as the precision of number line estimation, which are considered as behavioral hallmarks of basic number processing efficiency. Additionally, the relationship of the disorder with math anxiety levels was investigated. For these purposes, 43 adults with a diagnosis of ADHD and their 43 typically developing peers were examined using magnitude classification task, number line estimation task, Adult ADHD Self-Report Scale and Abbreviated Math Anxiety Scale. It was established that adults with ADHD do not differ from their peers in terms of the size of the SNARC and numerical distance effects, no significant differences were observed between these groups in the precision of number line estimation, therefore it cannot be concluded that ADHD has a significant influence on basic number processing. Only the correlation analysis showed a decrease in the precision of the number line estimation with the increase in the severity of ADHD symptoms, especially those related to hyperactivity/impulsivity. The significant influence of the disorder on self-assessment of mathematical competencies and school grades was also not revealed. A significant difference between adults with ADHD and their typically developing peers was found in the field of math anxiety - those with ADHD showed higher levels of it. Additionally, the level of math anxiety turned out to increase with the increase in the severity of inattentive symptoms in the experimental group, and the higher its level, the lower the assesment of mathematical skills. This may indicate a remarkable role of math anxiety as a mediator between ADHD and difficulties in learning mathematics, and the need for further research in this area.
dc.abstract.en | Research on the child population shows that people with ADHD are diagnosed with developmental dyscalculia more often than their typically developing peers, and difficulties in mathematical functioning often persist in adulthood. Basic number processing (which refers to an analog representation of quantity) is assumed to serve as a scaffold for the acquisition of arithmetic concepts and full-fledged mathematical competencies in general and more complex mathematical cognition cannot develop properly if basic representations on which mathematics is based, are not properly built. Furthermore, ADHD and basic number processing have overlapping neurocorrelates located in the parietal regions. The aim of this study was to check how ADHD in adults affects the size of the manifested SNARC and numerical distance effects as well as the precision of number line estimation, which are considered as behavioral hallmarks of basic number processing efficiency. Additionally, the relationship of the disorder with math anxiety levels was investigated. For these purposes, 43 adults with a diagnosis of ADHD and their 43 typically developing peers were examined using magnitude classification task, number line estimation task, Adult ADHD Self-Report Scale and Abbreviated Math Anxiety Scale. It was established that adults with ADHD do not differ from their peers in terms of the size of the SNARC and numerical distance effects, no significant differences were observed between these groups in the precision of number line estimation, therefore it cannot be concluded that ADHD has a significant influence on basic number processing. Only the correlation analysis showed a decrease in the precision of the number line estimation with the increase in the severity of ADHD symptoms, especially those related to hyperactivity/impulsivity. The significant influence of the disorder on self-assessment of mathematical competencies and school grades was also not revealed. A significant difference between adults with ADHD and their typically developing peers was found in the field of math anxiety - those with ADHD showed higher levels of it. Additionally, the level of math anxiety turned out to increase with the increase in the severity of inattentive symptoms in the experimental group, and the higher its level, the lower the assesment of mathematical skills. This may indicate a remarkable role of math anxiety as a mediator between ADHD and difficulties in learning mathematics, and the need for further research in this area. | pl |
dc.abstract.pl | Badania populacji dziecięcej wskazują, że u osób z ADHD częściej niż u ich typowo rozwijających się rówieśników diagnozowana jest dyskalkulia rozwojowa, a trudności w zakresie funkcjonowania matematycznego nierzadko utrzymują się w dorosłości. Zakłada się, że elementarne przetwarzanie liczb (odwołujące się do analogowej reprezentacji wielkości) służy jako rusztowanie do nabywania pojęć arytmetycznych i pełnowymiarowych kompetencji matematycznych, a bardziej złożone funkcjonowanie matematyczne nie może rozwijać się prawidłowo, jeśli podstawowe reprezentacje umysłowe, na których opiera się matematyka, nie są odpowiednio zbudowane. Ponadto, ADHD i elementarne przetwarzanie liczb mają pokrywające się neurokorelaty położone w obszarach ciemieniowych. Celem niniejszego badania było sprawdzenie w jaki sposób ADHD u osób dorosłych wpływa na rozmiar przejawianych efektów: SNARC i dystansu numerycznego oraz precyzję estymacji położenia liczb na osi liczbowej, które stanowią behawioralny wskaźnik sprawności elementarnego przetwarzania liczb. Dodatkowo, zbadano związek zaburzenia z poziomem lęku przed matematyką. W tych celach zbadano 43 dorosłe osoby z formalną diagnozą ADHD i ich 43 typowo rozwijających się rówieśników przy użyciu zadań eksperymentalnych: klasyfikacji wielkości numerycznej i szacowania na osi liczbowej oraz kwestionariuszy: Adult ADHD Self-Report Scale i Abbreviated Math Anxiety Scale. Ustalono, że dorosłe osoby z ADHD nie różnią się od swoich rówieśników pod względem rozmiaru efektów: SNARC i dystansu numerycznego, nie zaobserwowano istotnych różnic między tymi grupami w zakresie precyzji szacowania na osi liczbowej, co za tym idzie nie można wnioskować o istotnym wpływie ADHD na elementarne przetwarzanie liczb. Jedynie analiza korelacji wskazała na spadek precyzji estymacji na osi liczbowej wraz ze wzrostem natężenia objawów ADHD, zwłaszcza tych związanych z nadpobudliwością/impulsywnością. Nie ujawniono również znaczącego wpływu zaburzenia na samoocenę kompetencji matematycznych i ich szkolną ewaluację. Istotną różnicę pomiędzy dorosłymi osobami z ADHD a ich typowo rozwijającymi się rówieśnikami odkryto w zakresie lęku przed matematyką – osoby z ADHD wykazały jego wyższy poziom. Dodatkowo, poziom lęku przed matematyką okazał się rosnąć wraz ze wzrostem natężenia objawów ADHD związanych z nieuwagą w grupie eksperymentalnej, a im wyższy był jego poziom, tym niższe oceny umiejętności matematycznych. Może to wskazywać na istotną rolę lęku przed matematyką jako mediatora pomiędzy ADHD a trudnościami w nauce matematyki i konieczność dalszych badań w tym zakresie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bober-Płonka, Bogusława - 173342 | pl |
dc.contributor.author | Browarczyk, Weronika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Bober-Płonka, Bogusława - 173342 | pl |
dc.contributor.reviewer | Izydorczyk, Bernadetta | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-06T21:48:10Z | |
dc.date.available | 2022-07-06T21:48:10Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-06 | pl |
dc.fieldofstudy | neuropsychologia i neurokognitywistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-157273-212602 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294980 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | ADHD, basic number processing, mental number line, SNARC, math anxiety | pl |
dc.subject.pl | ADHD, elementarne przetwarzanie liczb, mentalna oś liczbowa, efekt SNARC, lęk przed matematyką | pl |
dc.title | Elementarne przetwarzanie liczb i lęk przed matematyką u dorosłych osób z ADHD | pl |
dc.title.alternative | Basic number processing and math anxiety in adults with ADHD | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |