Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Egzystencjalny wymiar nudy
Existential Dimension of Boredom
nuda, melancholia, czas, czasowość, nastrój, nastrojenie, Heidegger, etyka
boredom, melancholy, time, temporality, mood, attunement, Heidegger, ethics
Teza niniejszej pracy brzmi: doświadczenie nudy ma charakter egzystencjalny. Ową egzystencjalność należy rozumieć dwojako: po pierwsze, nuda zostanie przedstawiona jako konstytutywny element świata – nieusuwalny biegun naszego życia; po drugie zatem, nuda okaże się fenomenem o wymiarze etycznym, zmuszającym człowieka do głębokiej refleksji nad swoim życiem, tożsamością i stosunkiem do świata. Na podstawie twórczości Blaise’a Pascala, Arthura Schopenhauera, Sørena Kierkegaarda, Charlesa Baudelaire’a i Josifa Brodskiego spróbuję odtworzyć taką właśnie wizję nudy, pokazać jej przerażający charakter i sposoby przeciwdziałania jej niszczącemu wpływowi na człowieka. W części drugiej spojrzymy na problem nudy od strony czasu (i vice versa), w oparciu o niezwykle drobiazgową analizą tego zjawiska przez Martina Heideggera. Nuda w tym ujęciu ukaże nam się jako fenomen związany właśnie z czasowością człowieka i jego sposobem rozumienia czasu. Z tego też powodu rozważania te rzucą nowe światło na naturę temporalności, świata i nas samych.
The thesis of this paper is: boredom has an existential character. This existnentiality has to be understood in two ways: firstly, boredom will be shown as a constitutive element of the world – an irremovable pole of our life; secondly then, boredom will present its ethical dimension, forcing man to deeply reflect upon his life, identity and his attitude towards the world. Based on the works of Blaise Pascal, Arthur Schopenhauer, Søren Kierkegaard, Charles Baudelaire and Iosif Brodsky I will try to recreate this view of boredom, show its terrifying character and ways to counteract its destructive influence on us. In part two we will look at the problem of boredom via time (and vice versa), based on the exceedingly detailed analysis of this phenomenon by Martin Heidegger. Boredom in this view will prove to be a phenomenon related with the temporality of man and his way of understanding time. Those considerations will shed new light on the nature of temporality, the world, and ourselves.
dc.abstract.en | The thesis of this paper is: boredom has an existential character. This existnentiality has to be understood in two ways: firstly, boredom will be shown as a constitutive element of the world – an irremovable pole of our life; secondly then, boredom will present its ethical dimension, forcing man to deeply reflect upon his life, identity and his attitude towards the world. Based on the works of Blaise Pascal, Arthur Schopenhauer, Søren Kierkegaard, Charles Baudelaire and Iosif Brodsky I will try to recreate this view of boredom, show its terrifying character and ways to counteract its destructive influence on us. In part two we will look at the problem of boredom via time (and vice versa), based on the exceedingly detailed analysis of this phenomenon by Martin Heidegger. Boredom in this view will prove to be a phenomenon related with the temporality of man and his way of understanding time. Those considerations will shed new light on the nature of temporality, the world, and ourselves. | pl |
dc.abstract.pl | Teza niniejszej pracy brzmi: doświadczenie nudy ma charakter egzystencjalny. Ową egzystencjalność należy rozumieć dwojako: po pierwsze, nuda zostanie przedstawiona jako konstytutywny element świata – nieusuwalny biegun naszego życia; po drugie zatem, nuda okaże się fenomenem o wymiarze etycznym, zmuszającym człowieka do głębokiej refleksji nad swoim życiem, tożsamością i stosunkiem do świata. Na podstawie twórczości Blaise’a Pascala, Arthura Schopenhauera, Sørena Kierkegaarda, Charlesa Baudelaire’a i Josifa Brodskiego spróbuję odtworzyć taką właśnie wizję nudy, pokazać jej przerażający charakter i sposoby przeciwdziałania jej niszczącemu wpływowi na człowieka. W części drugiej spojrzymy na problem nudy od strony czasu (i vice versa), w oparciu o niezwykle drobiazgową analizą tego zjawiska przez Martina Heideggera. Nuda w tym ujęciu ukaże nam się jako fenomen związany właśnie z czasowością człowieka i jego sposobem rozumienia czasu. Z tego też powodu rozważania te rzucą nowe światło na naturę temporalności, świata i nas samych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Strzelecki, Radosław | pl |
dc.contributor.author | Gmuzdek, Wojciech | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Strzelecki, Radosław | pl |
dc.contributor.reviewer | Drwięga, Marek - 127770 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T01:46:46Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T01:46:46Z | |
dc.date.submitted | 2016-09-09 | pl |
dc.fieldofstudy | filozofia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-109098-186470 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/215182 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | boredom, melancholy, time, temporality, mood, attunement, Heidegger, ethics | pl |
dc.subject.pl | nuda, melancholia, czas, czasowość, nastrój, nastrojenie, Heidegger, etyka | pl |
dc.title | Egzystencjalny wymiar nudy | pl |
dc.title.alternative | Existential Dimension of Boredom | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |