Poczucie stresu i wypalenie zawodowe a poziom odczuwanego wsparcia społecznego z uwzględnieniem warunku pracy zmianowej. Badanie na podstawie pracowników branży hotelarskiej

master
dc.abstract.enOccupational burnout and perceived work-related stress represent significant challenges for the hospitality industry, negatively impacting employee health, service quality, and their decision to resign from their duties. Social support has been shown to be a protective factor in mitigating both of these phenomena. Additionally, the nature of shift work can intensify the negative consequences of stress and burnout. The aim of this study was to investigate the relationship between perceived stress, occupational burnout, and social support, considering the condition of shift work, as well as to identify the main sources of stress among employees in the hospitality industry. The research was conducted on a sample of 152 hotel employees in Poland, using questionnaires that measured occupational burnout, perceived work-related stress, sources of job stress and perceived social support. The hypotheses were either partially or fully confirmed. The primary sources of stress identified were workload and poor communication. The results showed that occupational burnout increases with stronger perceptions of certain stress factors. It was found that higher social support from family reduces the level of occupational burnout and the perception of certain sources of stress. Conclusions were drawn regarding shift work, indicating that this type of employment is associated with a higher risk of burnout and greater perceived stress in specific areas. The study results suggest implications for reducing job stress and the development of occupational burnout, emphasizing the need for employee education in the hospitality sector and the enhancement of social support from supervisors.pl
dc.abstract.plWypalenie zawodowe oraz poczucie stresu w pracy stanowi istotne wyzwanie dla branży hotelarskiej, wpływając negatywnie na zdrowie pracowników i jakość świadczonych usług oraz ich decyzję o zrezygnowaniu z pełnionych obowiązków. Wykazano, że czynnikiem chroniącym w przypadku obu zjawisk jest wsparcie społeczne. Dodatkowo, specyfika zatrudnienia w trybie zmianowym może być warunkiem dalej zagłębiającym negatywne konsekwencje. Celem niniejszej pracy było zbadanie związku między poziomem odczuwanego stresu i wypalenia zawodowego a wsparciem społecznym, z uwzględnieniem warunku pracy zmianowej, a także zidentyfikowanie głównych źródeł stresu wśród pracowników branży hotelarskiej. Badanie przeprowadzono na próbie 152 przedstawicieli hoteli w Polsce, wykorzystując kwestionariusze wypalenia zawodowego, poczucia stresu w pracy, źródeł stresu zawodowego oraz postrzeganego wsparcia społecznego. Hipotezy zostały częściowo lub w pełni potwierdzone. Jako główne źródła stresu zidentyfikowano obciążenie pracą oraz słabą komunikację. Wyniki wykazały, że wypalenie zawodowe rośnie wraz z silniejszym odczuwaniem niektórych czynników stresu. Zweryfikowano, że wyższe wsparcie społeczne ze strony rodziny redukuje poziom wypalenia zawodowego i odczuwanie niektórych źródeł stresu. Wyciągnięto wnioski dotyczące pracy zmianowej. Taki typ zatrudnienia wiąże się z większym ryzykiem wypalenia zawodowego oraz wyższym poczuciem stresu w obszarze niektórych jego źródeł. Wyniki badania dają implikacje, sugerujące rozwiązania ograniczające stres zawodowy oraz rozwój wypalenia zawodowego. Zaznaczana jest potrzeba edukacji pracowników hotelarstwa oraz rozwoju wsparcia społecznego ze strony przełożonych.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorGulla, Bożena - 128238 pl
dc.contributor.authorWójtowicz, Maciej - USOS276723 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerGulla, Bożena - 128238 pl
dc.contributor.reviewerGolonka, Krystyna - 128099 pl
dc.date.accessioned2024-09-11T09:02:29Z
dc.date.available2024-09-11T09:02:29Z
dc.date.submitted2024-09-10pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-174146-276723pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/438509
dc.languagepolpl
dc.subject.enoccupational burnout, work-related stress, shift work, hospitality industry, social support, sources of stresspl
dc.subject.plstres zawodowy, wypalenie zawodowe, praca zmianowa, wsparcie społeczne, źródła stresu, branża hotelarskapl
dc.titlePoczucie stresu i wypalenie zawodowe a poziom odczuwanego wsparcia społecznego z uwzględnieniem warunku pracy zmianowej. Badanie na podstawie pracowników branży hotelarskiejpl
dc.title.alternativePerceived Stress and Occupational Burnout in Relation to the Level of Social Support, Considering the Condition of Shift Work: A Study Based on Employees in the Hospitality Industry.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Occupational burnout and perceived work-related stress represent significant challenges for the hospitality industry, negatively impacting employee health, service quality, and their decision to resign from their duties. Social support has been shown to be a protective factor in mitigating both of these phenomena. Additionally, the nature of shift work can intensify the negative consequences of stress and burnout. The aim of this study was to investigate the relationship between perceived stress, occupational burnout, and social support, considering the condition of shift work, as well as to identify the main sources of stress among employees in the hospitality industry. The research was conducted on a sample of 152 hotel employees in Poland, using questionnaires that measured occupational burnout, perceived work-related stress, sources of job stress and perceived social support. The hypotheses were either partially or fully confirmed. The primary sources of stress identified were workload and poor communication. The results showed that occupational burnout increases with stronger perceptions of certain stress factors. It was found that higher social support from family reduces the level of occupational burnout and the perception of certain sources of stress. Conclusions were drawn regarding shift work, indicating that this type of employment is associated with a higher risk of burnout and greater perceived stress in specific areas. The study results suggest implications for reducing job stress and the development of occupational burnout, emphasizing the need for employee education in the hospitality sector and the enhancement of social support from supervisors.
dc.abstract.plpl
Wypalenie zawodowe oraz poczucie stresu w pracy stanowi istotne wyzwanie dla branży hotelarskiej, wpływając negatywnie na zdrowie pracowników i jakość świadczonych usług oraz ich decyzję o zrezygnowaniu z pełnionych obowiązków. Wykazano, że czynnikiem chroniącym w przypadku obu zjawisk jest wsparcie społeczne. Dodatkowo, specyfika zatrudnienia w trybie zmianowym może być warunkiem dalej zagłębiającym negatywne konsekwencje. Celem niniejszej pracy było zbadanie związku między poziomem odczuwanego stresu i wypalenia zawodowego a wsparciem społecznym, z uwzględnieniem warunku pracy zmianowej, a także zidentyfikowanie głównych źródeł stresu wśród pracowników branży hotelarskiej. Badanie przeprowadzono na próbie 152 przedstawicieli hoteli w Polsce, wykorzystując kwestionariusze wypalenia zawodowego, poczucia stresu w pracy, źródeł stresu zawodowego oraz postrzeganego wsparcia społecznego. Hipotezy zostały częściowo lub w pełni potwierdzone. Jako główne źródła stresu zidentyfikowano obciążenie pracą oraz słabą komunikację. Wyniki wykazały, że wypalenie zawodowe rośnie wraz z silniejszym odczuwaniem niektórych czynników stresu. Zweryfikowano, że wyższe wsparcie społeczne ze strony rodziny redukuje poziom wypalenia zawodowego i odczuwanie niektórych źródeł stresu. Wyciągnięto wnioski dotyczące pracy zmianowej. Taki typ zatrudnienia wiąże się z większym ryzykiem wypalenia zawodowego oraz wyższym poczuciem stresu w obszarze niektórych jego źródeł. Wyniki badania dają implikacje, sugerujące rozwiązania ograniczające stres zawodowy oraz rozwój wypalenia zawodowego. Zaznaczana jest potrzeba edukacji pracowników hotelarstwa oraz rozwoju wsparcia społecznego ze strony przełożonych.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Gulla, Bożena - 128238
dc.contributor.authorpl
Wójtowicz, Maciej - USOS276723
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Gulla, Bożena - 128238
dc.contributor.reviewerpl
Golonka, Krystyna - 128099
dc.date.accessioned
2024-09-11T09:02:29Z
dc.date.available
2024-09-11T09:02:29Z
dc.date.submittedpl
2024-09-10
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-174146-276723
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/438509
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
occupational burnout, work-related stress, shift work, hospitality industry, social support, sources of stress
dc.subject.plpl
stres zawodowy, wypalenie zawodowe, praca zmianowa, wsparcie społeczne, źródła stresu, branża hotelarska
dc.titlepl
Poczucie stresu i wypalenie zawodowe a poziom odczuwanego wsparcia społecznego z uwzględnieniem warunku pracy zmianowej. Badanie na podstawie pracowników branży hotelarskiej
dc.title.alternativepl
Perceived Stress and Occupational Burnout in Relation to the Level of Social Support, Considering the Condition of Shift Work: A Study Based on Employees in the Hospitality Industry.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
65
Views per month
Views per city
Warsaw
18
Krakow
5
Lublin
5
Brzeziny
4
Wroclaw
4
Lodz
3
Poznan
3
Gdansk
2
Gliwice
2
Piaseczno
2

No access

No Thumbnail Available
Collections