Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Poczucie stresu i wypalenie zawodowe a poziom odczuwanego wsparcia społecznego z uwzględnieniem warunku pracy zmianowej. Badanie na podstawie pracowników branży hotelarskiej
Perceived Stress and Occupational Burnout in Relation to the Level of Social Support, Considering the Condition of Shift Work: A Study Based on Employees in the Hospitality Industry.
stres zawodowy, wypalenie zawodowe, praca zmianowa, wsparcie społeczne, źródła stresu, branża hotelarska
occupational burnout, work-related stress, shift work, hospitality industry, social support, sources of stress
Wypalenie zawodowe oraz poczucie stresu w pracy stanowi istotne wyzwanie dla branży hotelarskiej, wpływając negatywnie na zdrowie pracowników i jakość świadczonych usług oraz ich decyzję o zrezygnowaniu z pełnionych obowiązków. Wykazano, że czynnikiem chroniącym w przypadku obu zjawisk jest wsparcie społeczne. Dodatkowo, specyfika zatrudnienia w trybie zmianowym może być warunkiem dalej zagłębiającym negatywne konsekwencje. Celem niniejszej pracy było zbadanie związku między poziomem odczuwanego stresu i wypalenia zawodowego a wsparciem społecznym, z uwzględnieniem warunku pracy zmianowej, a także zidentyfikowanie głównych źródeł stresu wśród pracowników branży hotelarskiej. Badanie przeprowadzono na próbie 152 przedstawicieli hoteli w Polsce, wykorzystując kwestionariusze wypalenia zawodowego, poczucia stresu w pracy, źródeł stresu zawodowego oraz postrzeganego wsparcia społecznego. Hipotezy zostały częściowo lub w pełni potwierdzone. Jako główne źródła stresu zidentyfikowano obciążenie pracą oraz słabą komunikację. Wyniki wykazały, że wypalenie zawodowe rośnie wraz z silniejszym odczuwaniem niektórych czynników stresu. Zweryfikowano, że wyższe wsparcie społeczne ze strony rodziny redukuje poziom wypalenia zawodowego i odczuwanie niektórych źródeł stresu. Wyciągnięto wnioski dotyczące pracy zmianowej. Taki typ zatrudnienia wiąże się z większym ryzykiem wypalenia zawodowego oraz wyższym poczuciem stresu w obszarze niektórych jego źródeł. Wyniki badania dają implikacje, sugerujące rozwiązania ograniczające stres zawodowy oraz rozwój wypalenia zawodowego. Zaznaczana jest potrzeba edukacji pracowników hotelarstwa oraz rozwoju wsparcia społecznego ze strony przełożonych.
Occupational burnout and perceived work-related stress represent significant challenges for the hospitality industry, negatively impacting employee health, service quality, and their decision to resign from their duties. Social support has been shown to be a protective factor in mitigating both of these phenomena. Additionally, the nature of shift work can intensify the negative consequences of stress and burnout. The aim of this study was to investigate the relationship between perceived stress, occupational burnout, and social support, considering the condition of shift work, as well as to identify the main sources of stress among employees in the hospitality industry. The research was conducted on a sample of 152 hotel employees in Poland, using questionnaires that measured occupational burnout, perceived work-related stress, sources of job stress and perceived social support. The hypotheses were either partially or fully confirmed. The primary sources of stress identified were workload and poor communication. The results showed that occupational burnout increases with stronger perceptions of certain stress factors. It was found that higher social support from family reduces the level of occupational burnout and the perception of certain sources of stress. Conclusions were drawn regarding shift work, indicating that this type of employment is associated with a higher risk of burnout and greater perceived stress in specific areas. The study results suggest implications for reducing job stress and the development of occupational burnout, emphasizing the need for employee education in the hospitality sector and the enhancement of social support from supervisors.
dc.abstract.en | Occupational burnout and perceived work-related stress represent significant challenges for the hospitality industry, negatively impacting employee health, service quality, and their decision to resign from their duties. Social support has been shown to be a protective factor in mitigating both of these phenomena. Additionally, the nature of shift work can intensify the negative consequences of stress and burnout. The aim of this study was to investigate the relationship between perceived stress, occupational burnout, and social support, considering the condition of shift work, as well as to identify the main sources of stress among employees in the hospitality industry. The research was conducted on a sample of 152 hotel employees in Poland, using questionnaires that measured occupational burnout, perceived work-related stress, sources of job stress and perceived social support. The hypotheses were either partially or fully confirmed. The primary sources of stress identified were workload and poor communication. The results showed that occupational burnout increases with stronger perceptions of certain stress factors. It was found that higher social support from family reduces the level of occupational burnout and the perception of certain sources of stress. Conclusions were drawn regarding shift work, indicating that this type of employment is associated with a higher risk of burnout and greater perceived stress in specific areas. The study results suggest implications for reducing job stress and the development of occupational burnout, emphasizing the need for employee education in the hospitality sector and the enhancement of social support from supervisors. | pl |
dc.abstract.pl | Wypalenie zawodowe oraz poczucie stresu w pracy stanowi istotne wyzwanie dla branży hotelarskiej, wpływając negatywnie na zdrowie pracowników i jakość świadczonych usług oraz ich decyzję o zrezygnowaniu z pełnionych obowiązków. Wykazano, że czynnikiem chroniącym w przypadku obu zjawisk jest wsparcie społeczne. Dodatkowo, specyfika zatrudnienia w trybie zmianowym może być warunkiem dalej zagłębiającym negatywne konsekwencje. Celem niniejszej pracy było zbadanie związku między poziomem odczuwanego stresu i wypalenia zawodowego a wsparciem społecznym, z uwzględnieniem warunku pracy zmianowej, a także zidentyfikowanie głównych źródeł stresu wśród pracowników branży hotelarskiej. Badanie przeprowadzono na próbie 152 przedstawicieli hoteli w Polsce, wykorzystując kwestionariusze wypalenia zawodowego, poczucia stresu w pracy, źródeł stresu zawodowego oraz postrzeganego wsparcia społecznego. Hipotezy zostały częściowo lub w pełni potwierdzone. Jako główne źródła stresu zidentyfikowano obciążenie pracą oraz słabą komunikację. Wyniki wykazały, że wypalenie zawodowe rośnie wraz z silniejszym odczuwaniem niektórych czynników stresu. Zweryfikowano, że wyższe wsparcie społeczne ze strony rodziny redukuje poziom wypalenia zawodowego i odczuwanie niektórych źródeł stresu. Wyciągnięto wnioski dotyczące pracy zmianowej. Taki typ zatrudnienia wiąże się z większym ryzykiem wypalenia zawodowego oraz wyższym poczuciem stresu w obszarze niektórych jego źródeł. Wyniki badania dają implikacje, sugerujące rozwiązania ograniczające stres zawodowy oraz rozwój wypalenia zawodowego. Zaznaczana jest potrzeba edukacji pracowników hotelarstwa oraz rozwoju wsparcia społecznego ze strony przełożonych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gulla, Bożena - 128238 | pl |
dc.contributor.author | Wójtowicz, Maciej - USOS276723 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Gulla, Bożena - 128238 | pl |
dc.contributor.reviewer | Golonka, Krystyna - 128099 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-09-11T09:02:29Z | |
dc.date.available | 2024-09-11T09:02:29Z | |
dc.date.submitted | 2024-09-10 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174146-276723 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/438509 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | occupational burnout, work-related stress, shift work, hospitality industry, social support, sources of stress | pl |
dc.subject.pl | stres zawodowy, wypalenie zawodowe, praca zmianowa, wsparcie społeczne, źródła stresu, branża hotelarska | pl |
dc.title | Poczucie stresu i wypalenie zawodowe a poziom odczuwanego wsparcia społecznego z uwzględnieniem warunku pracy zmianowej. Badanie na podstawie pracowników branży hotelarskiej | pl |
dc.title.alternative | Perceived Stress and Occupational Burnout in Relation to the Level of Social Support, Considering the Condition of Shift Work: A Study Based on Employees in the Hospitality Industry. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |