Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wstępna walidacja psychometryczna polskiej wersji kwestionariusza Gaming Disorder Test
Initial psychometric validation of the Polish version of the Gaming Disorder Test Questionnaire
zaburzenie grania w gry wideo, uzależnienie od gier wideo, nowe technologie, Gaming Disorder Test, czynniki ryzyka, profil psychologiczny graczy
gaming disorder, video gaming addiction, new technologies, Gaming Disorder Test, risk factors, psychological profile of gamers
Uzależnienia behawioralne, czyli inaczej zaburzone zachowania związane z wykonywaniem określonych czynności to temat szeroko poruszany w literaturze naukowej. Wśród nich, sklasyfikowane zostały zachowania związane z korzystaniem z nowych technologii, między innymi z gier komputerowych. Zaburzenie grania w gry wideo to nowa jednostka nozologiczna umieszczona w Diagnostycznym i statystyczny podręczniku zaburzeń psychicznych DSM-5 oraz Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-11. Wraz z jej opisaniem zaczęło powstawać wiele narzędzi służących przesiewowej diagnozie tego zaburzenia. Niniejsza praca ma na celu walidacje psychometryczną polskiej wersji jednego z takich narzędzi jakim jest kwestionariusz Gaming Disorder Test. Zostały w niej również omówione zagadnienia dotyczące czynników ryzyka oraz profilu psychospołecznego osób potencjalnie narażonych na zaburzenie grania w gry wideo. W badaniu internetowym wzięło udział 580 osób, które wypełniły kwestionariusze dotyczące zaburzonych zachowań związanych z graniem w gry wideo takich jak: The Gaming Disorder Test (GDT), The Internet Gaming Disorder Test (IGD-20) oraz Internet Gaming Disorder Scale–Short-Form (IGDS9-SF). Pozostałe kwestionariusze wykorzystane w badaniu dotyczyły zmiennych niezwiązanych bezpośrednio z problemowym graniem, jednak wymienianych w literaturze jako problemy współwystępujące, były to kwestionariusze do pomiaru depresyjności (Kwestionariusz Zdrowia Pacjenta PHQ-9), lęku (Kwestionariusz Lęku Uogólnionego GAD-7) oraz samotności (UCLA 3-Item Loneliness Scale). Dodatkowo badani odpowiedzieli na pytania związane z demografią i ich nawykami związanymi z graniem. Wyniki potwierdziły wszystkie pięć postawionych hipotez. Gaming Disorder Test okazało się dobrym narzędziem do kontrolowania nasilenia objawów zaburzenia grania w gry u polskich graczy. Wykazano także, że gracze preferujący rozgrywki online byli bardziej narażeni na zaburzenie grania w gry wideo, jednak uzyskana wielkość efektu była niska. Ponadto, osoby uzyskujące wyższe wyniki na skalach kontrolujących natężenie zaburzenia grania w gry uzyskiwały również wyższe wyniki w kwestionariuszach sprawdzających depresyjność, lęk oraz samotność. Badanie potwierdziło poprzednie doniesienia dotyczące niektórych z czynników ryzyka zaburzenia grania w gry wideo.
Behavioral addictions, also known as disordered behaviors, are a widely discussed topic in the scientific literature. Among them, behaviors related to the use of new technologies, including computer games, have been classified. Gaming disorder is a new nosological unit included in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) and the International Classification of Diseases (ICD-11). With its description, many tools for screening the disorder began to emerge. This paper aims to validate the psychometric properties of the Polish version of such questionnaire called the Gaming Disorder Test. It also discusses issues related to risk factors and the psychosocial profile of individuals potentially exposed to gaming disorder. In an online survey, 580 people completed questionnaires related to disordered behaviors associated with playing video games, such as the Gaming Disorder Test (GDT), the Internet Gaming Disorder Test (IGD-20) and the Internet Gaming Disorder Scale-Short-Form (IGDS9-SF). Other questionnaires in the survey focused on variables not directly related to problematic gaming but mentioned in the literature as co-occurring problems. These questionnaires measured depression (Patient Health Questionnaire-9), anxiety (Generalized Anxiety Disorder-7), and loneliness (UCLA 3-Item Loneliness Scale). Additionally, participants answered questions related to demographics and gaming habits. The results confirmed all five hypotheses. The Gaming Disorder Test proved to be a good tool for controlling the severity of gaming disorder symptoms in Polish gamers. It was also found that gamers who prefer online gameplay were more susceptible to gaming disorder, although the effect size was low. Furthermore, individuals who scored higher on scales measuring the severity of gaming disorder symptoms also obtained higher scores on questionnaires measuring depression, anxiety, and loneliness. The study confirmed previous reports on some of the risk factors for gaming disorder.
dc.abstract.en | Behavioral addictions, also known as disordered behaviors, are a widely discussed topic in the scientific literature. Among them, behaviors related to the use of new technologies, including computer games, have been classified. Gaming disorder is a new nosological unit included in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) and the International Classification of Diseases (ICD-11). With its description, many tools for screening the disorder began to emerge. This paper aims to validate the psychometric properties of the Polish version of such questionnaire called the Gaming Disorder Test. It also discusses issues related to risk factors and the psychosocial profile of individuals potentially exposed to gaming disorder. In an online survey, 580 people completed questionnaires related to disordered behaviors associated with playing video games, such as the Gaming Disorder Test (GDT), the Internet Gaming Disorder Test (IGD-20) and the Internet Gaming Disorder Scale-Short-Form (IGDS9-SF). Other questionnaires in the survey focused on variables not directly related to problematic gaming but mentioned in the literature as co-occurring problems. These questionnaires measured depression (Patient Health Questionnaire-9), anxiety (Generalized Anxiety Disorder-7), and loneliness (UCLA 3-Item Loneliness Scale). Additionally, participants answered questions related to demographics and gaming habits. The results confirmed all five hypotheses. The Gaming Disorder Test proved to be a good tool for controlling the severity of gaming disorder symptoms in Polish gamers. It was also found that gamers who prefer online gameplay were more susceptible to gaming disorder, although the effect size was low. Furthermore, individuals who scored higher on scales measuring the severity of gaming disorder symptoms also obtained higher scores on questionnaires measuring depression, anxiety, and loneliness. The study confirmed previous reports on some of the risk factors for gaming disorder. | pl |
dc.abstract.pl | Uzależnienia behawioralne, czyli inaczej zaburzone zachowania związane z wykonywaniem określonych czynności to temat szeroko poruszany w literaturze naukowej. Wśród nich, sklasyfikowane zostały zachowania związane z korzystaniem z nowych technologii, między innymi z gier komputerowych. Zaburzenie grania w gry wideo to nowa jednostka nozologiczna umieszczona w Diagnostycznym i statystyczny podręczniku zaburzeń psychicznych DSM-5 oraz Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-11. Wraz z jej opisaniem zaczęło powstawać wiele narzędzi służących przesiewowej diagnozie tego zaburzenia. Niniejsza praca ma na celu walidacje psychometryczną polskiej wersji jednego z takich narzędzi jakim jest kwestionariusz Gaming Disorder Test. Zostały w niej również omówione zagadnienia dotyczące czynników ryzyka oraz profilu psychospołecznego osób potencjalnie narażonych na zaburzenie grania w gry wideo. W badaniu internetowym wzięło udział 580 osób, które wypełniły kwestionariusze dotyczące zaburzonych zachowań związanych z graniem w gry wideo takich jak: The Gaming Disorder Test (GDT), The Internet Gaming Disorder Test (IGD-20) oraz Internet Gaming Disorder Scale–Short-Form (IGDS9-SF). Pozostałe kwestionariusze wykorzystane w badaniu dotyczyły zmiennych niezwiązanych bezpośrednio z problemowym graniem, jednak wymienianych w literaturze jako problemy współwystępujące, były to kwestionariusze do pomiaru depresyjności (Kwestionariusz Zdrowia Pacjenta PHQ-9), lęku (Kwestionariusz Lęku Uogólnionego GAD-7) oraz samotności (UCLA 3-Item Loneliness Scale). Dodatkowo badani odpowiedzieli na pytania związane z demografią i ich nawykami związanymi z graniem. Wyniki potwierdziły wszystkie pięć postawionych hipotez. Gaming Disorder Test okazało się dobrym narzędziem do kontrolowania nasilenia objawów zaburzenia grania w gry u polskich graczy. Wykazano także, że gracze preferujący rozgrywki online byli bardziej narażeni na zaburzenie grania w gry wideo, jednak uzyskana wielkość efektu była niska. Ponadto, osoby uzyskujące wyższe wyniki na skalach kontrolujących natężenie zaburzenia grania w gry uzyskiwały również wyższe wyniki w kwestionariuszach sprawdzających depresyjność, lęk oraz samotność. Badanie potwierdziło poprzednie doniesienia dotyczące niektórych z czynników ryzyka zaburzenia grania w gry wideo. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Strojny, Agnieszka | pl |
dc.contributor.author | Żuber, Magdalena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Strojny, Agnieszka | pl |
dc.contributor.reviewer | Śpiewak, Sławomir - 132340 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-06-28T21:31:10Z | |
dc.date.available | 2023-06-28T21:31:10Z | |
dc.date.submitted | 2023-06-28 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-164039-281900 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/313057 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | gaming disorder, video gaming addiction, new technologies, Gaming Disorder Test, risk factors, psychological profile of gamers | pl |
dc.subject.pl | zaburzenie grania w gry wideo, uzależnienie od gier wideo, nowe technologie, Gaming Disorder Test, czynniki ryzyka, profil psychologiczny graczy | pl |
dc.title | Wstępna walidacja psychometryczna polskiej wersji kwestionariusza Gaming Disorder Test | pl |
dc.title.alternative | Initial psychometric validation of the Polish version of the Gaming Disorder Test Questionnaire | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |