Mechanizmy skracania dystansu na przykładzie retoryki i postawy Ewy Drzyzgi w talk-show "Rozmowy w toku"

licenciate
dc.abstract.enThe ability to influence one's surroundings, especially carried out in such a sublime manner that no one can guess the intention of the sender of the message, is an amazing art. The Polish language, so rich in mechanisms of persuasion, provides an opportunity to direct the way of the another person's thoughts, and they will be convinced, that they are the author of the idea.The research carried out in this study focused on describing the possibilities offered by language and non-verbal communication, allowing to create an atmosphere conducive to opening up by the participants of the “Rozmowy w Toku” talk-show. Its host - Ewa Drzyzga - was faced with the difficult task of leading a conversation with the guests in the way they forgot about the presence of cameras and talked freely about personal, often difficult moments in their lives. This thesis presents the psychological aspects of influencing other people using verbal and non-verbal communication. The topic of media discourse, its language, as well as the rhetorics used in the creation of a media apperance is introduced. In the next part of the thesis, the history and characteristics of the talk-show genre are presented, as well as one of its most popular representatives in Poland - the talk-show “Rozmowy w Toku”. In the last part of the thesis, Ewa Drzyzga’s statements were analyzed, divided into three categories: ironic, colloquial and expressive. Selected dialogues she had with the guests of the talk-show, were also subjected to the study. The research was conducted to confirm the hypothesis that as a result of the skillful use of verbal and non-verbal communication, it is possible to shorten the distance between participants in an interaction.pl
dc.abstract.plUmiejętność wywierania wpływu na otoczenie, w szczególności ta przeprowadzona w sposób tak wysublimowany, że nikt nie domyśla się intencji nadawcy przekazu, jest sztuką zdumiewającą. Dzięki niej możliwe jest osiąganie ustalonego wcześniej celu „w białych rękawiczkach”. Język polski, tak bogaty w mechanizmy perswazji, daje sposobność na dowolne kierowanie myślami rozmówcy w taki sposób, że pozostanie on przeświadczony o oryginalności swojego pomysłu. Badania przeprowadzane w niniejszej pracy skupiały się na opisaniu możliwości oferowanych przez język i szeroko pojętą komunikację pozawerbalną, pozwalających na wykreowanie atmosfery sprzyjającej otwieraniu się uczestnikom programu „Rozmowy w Toku”. Jego prowadząca – Ewa Drzyzga – została postawiona przed niełatwym zadaniem poprowadzenia konwersacji z zaproszonymi do talk-show gośćmi tak, by zapomnieli oni o obecności kamer i w sposób nieskrępowany opowiadali o osobistych, często trudnych momentach życia. Cel ten osiągała za pomocą komunikatów werbalnych oraz mowy ciała. W niniejszej pracy przedstawione zostały psychologiczne aspekty wywierania wpływu na otoczenie przy użyciu komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Przybliżony został temat dyskursu medialnego, jego język, a także retoryka używana przy tworzeniu medialnego wizerunku. Opisane też zostały wybrane techniki oratorskie, wykorzystywane na przykład w celach skutecznej argumentacji. W dalszej części pracy przedstawiona została historia i charakterystyka gatunku jakim jest talk-show, a także jeden z jego najpopularniejszych reprezentantów w Polsce – program „Rozmowy w Toku”. W ostatniej części analizie poddane zostały wypowiedzi dziennikarki, podzielone na ironiczne, kolokwialne i ekspresywne, a także wybrane dialogi, które prowadziła z gośćmi programu. Zwrócono też uwagę na postawę i komunikaty pozawerbalne, które gospodyni programu wykorzystywała do skracania dystansu. Badania przeprowadzone zostały w celu potwierdzenia hipotezy, mówiącej że w wyniku umiejętnego wykorzystywania komunikatów werbalnych i niewerbalnych możliwe jest skracanie dystansu między uczestnikami interakcji.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorŻyrek-Horodyska, Edyta - 106602 pl
dc.contributor.authorRudnik, Magdalena - USOS212883 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerŻyrek-Horodyska, Edyta - 106602 pl
dc.contributor.reviewerMajewska, Małgorzata - 173379 pl
dc.date.accessioned2024-07-02T22:53:51Z
dc.date.available2024-07-02T22:53:51Z
dc.date.submitted2024-07-02pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-131470-212883pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/367137
dc.languagepolpl
dc.subject.enShortening the distance, language mechanisms, influencing, talk-showpl
dc.subject.plSkracanie dystansu, mechanizmy językowe, wywieranie wpływu, talk-showpl
dc.titleMechanizmy skracania dystansu na przykładzie retoryki i postawy Ewy Drzyzgi w talk-show "Rozmowy w toku"pl
dc.title.alternativeMechanisms of shortening the distance on the example of Ewa Drzyzga's rhetorics and non-verbal communication in the talk-show "Rozmowy w toku"pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The ability to influence one's surroundings, especially carried out in such a sublime manner that no one can guess the intention of the sender of the message, is an amazing art. The Polish language, so rich in mechanisms of persuasion, provides an opportunity to direct the way of the another person's thoughts, and they will be convinced, that they are the author of the idea.The research carried out in this study focused on describing the possibilities offered by language and non-verbal communication, allowing to create an atmosphere conducive to opening up by the participants of the “Rozmowy w Toku” talk-show. Its host - Ewa Drzyzga - was faced with the difficult task of leading a conversation with the guests in the way they forgot about the presence of cameras and talked freely about personal, often difficult moments in their lives. This thesis presents the psychological aspects of influencing other people using verbal and non-verbal communication. The topic of media discourse, its language, as well as the rhetorics used in the creation of a media apperance is introduced. In the next part of the thesis, the history and characteristics of the talk-show genre are presented, as well as one of its most popular representatives in Poland - the talk-show “Rozmowy w Toku”. In the last part of the thesis, Ewa Drzyzga’s statements were analyzed, divided into three categories: ironic, colloquial and expressive. Selected dialogues she had with the guests of the talk-show, were also subjected to the study. The research was conducted to confirm the hypothesis that as a result of the skillful use of verbal and non-verbal communication, it is possible to shorten the distance between participants in an interaction.
dc.abstract.plpl
Umiejętność wywierania wpływu na otoczenie, w szczególności ta przeprowadzona w sposób tak wysublimowany, że nikt nie domyśla się intencji nadawcy przekazu, jest sztuką zdumiewającą. Dzięki niej możliwe jest osiąganie ustalonego wcześniej celu „w białych rękawiczkach”. Język polski, tak bogaty w mechanizmy perswazji, daje sposobność na dowolne kierowanie myślami rozmówcy w taki sposób, że pozostanie on przeświadczony o oryginalności swojego pomysłu. Badania przeprowadzane w niniejszej pracy skupiały się na opisaniu możliwości oferowanych przez język i szeroko pojętą komunikację pozawerbalną, pozwalających na wykreowanie atmosfery sprzyjającej otwieraniu się uczestnikom programu „Rozmowy w Toku”. Jego prowadząca – Ewa Drzyzga – została postawiona przed niełatwym zadaniem poprowadzenia konwersacji z zaproszonymi do talk-show gośćmi tak, by zapomnieli oni o obecności kamer i w sposób nieskrępowany opowiadali o osobistych, często trudnych momentach życia. Cel ten osiągała za pomocą komunikatów werbalnych oraz mowy ciała. W niniejszej pracy przedstawione zostały psychologiczne aspekty wywierania wpływu na otoczenie przy użyciu komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Przybliżony został temat dyskursu medialnego, jego język, a także retoryka używana przy tworzeniu medialnego wizerunku. Opisane też zostały wybrane techniki oratorskie, wykorzystywane na przykład w celach skutecznej argumentacji. W dalszej części pracy przedstawiona została historia i charakterystyka gatunku jakim jest talk-show, a także jeden z jego najpopularniejszych reprezentantów w Polsce – program „Rozmowy w Toku”. W ostatniej części analizie poddane zostały wypowiedzi dziennikarki, podzielone na ironiczne, kolokwialne i ekspresywne, a także wybrane dialogi, które prowadziła z gośćmi programu. Zwrócono też uwagę na postawę i komunikaty pozawerbalne, które gospodyni programu wykorzystywała do skracania dystansu. Badania przeprowadzone zostały w celu potwierdzenia hipotezy, mówiącej że w wyniku umiejętnego wykorzystywania komunikatów werbalnych i niewerbalnych możliwe jest skracanie dystansu między uczestnikami interakcji.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Żyrek-Horodyska, Edyta - 106602
dc.contributor.authorpl
Rudnik, Magdalena - USOS212883
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Żyrek-Horodyska, Edyta - 106602
dc.contributor.reviewerpl
Majewska, Małgorzata - 173379
dc.date.accessioned
2024-07-02T22:53:51Z
dc.date.available
2024-07-02T22:53:51Z
dc.date.submittedpl
2024-07-02
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-131470-212883
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/367137
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Shortening the distance, language mechanisms, influencing, talk-show
dc.subject.plpl
Skracanie dystansu, mechanizmy językowe, wywieranie wpływu, talk-show
dc.titlepl
Mechanizmy skracania dystansu na przykładzie retoryki i postawy Ewy Drzyzgi w talk-show "Rozmowy w toku"
dc.title.alternativepl
Mechanisms of shortening the distance on the example of Ewa Drzyzga's rhetorics and non-verbal communication in the talk-show "Rozmowy w toku"
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
26
Views per month
Views per city
Warsaw
8
Poznan
7
Katowice
3
Krakow
2
Opole
1
Skoczów
1
Stara Kamienica
1
Tarnów
1

No access

No Thumbnail Available