Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Analiza modelu biznesowego systemu akademii FC Barcelony i klubowych szkółek piłkarskich w Polsce
Analysis of the business model of FC Barcelona's academy system and football academies in Poland
AKADEMIA PIŁKARSKA , FC BARCELONA, KLUB PIŁKARSKI, MODEL BIZNESOWY
BUSINESS MODEL, FC BARCELONA, FOOTBALL ACADEMY, FOOTBALL CLUB
Rozwój akademii piłkarskich sprawia, że profesjonalne kluby piłkarskie coraz częściej traktują je jako kluczowy element realizowanego przez siebie modelu biznesowego. W niniejszej pracy przedstawiono teoretyczne kwestie dotyczące modeli biznesu, a także funkcjonowania klubów piłkarskich i prowadzonych przez nie szkółek. Głównym punktem podjętym przez autora była analiza efektywności wykorzystania klubowych szkółek piłkarskich jako elementów działalności biznesowej wybranych organizacji. W tym celu zbadano system akademii FC Barcelony, a także szkółki Lecha Poznań, Legii Warszawa i Wisły Kraków. Podczas przeprowadzania analizy treści próbowano poznać udział wymienionych ośrodków szkolenia młodych piłkarzy w procesie powiększania wartości marki danego klubu. Szczególną uwagę zwrócono na sposoby zarabiania na wychowankach. Po analizie raportów, statystyk i badań, a także obserwacji rynku transferowego określono charakter działalności wybranych akademii piłkarskich. Wnioski płynące z badań pokazują, że FC Barcelona efektywnie wykorzystuje szkółkę jako kluczowy element realizowanego modelu biznesowego. Jest też wzorem do naśladowania dla polskich klubów piłkarskich, które dopiero rozwijają swoje akademie. Analiza pokazała też, że Lech Poznań, Legia Warszawa i Wisła Kraków prowadzą inną politykę prowadzenia własnych szkółek piłkarskich.
The development of football academies that makes professional football clubs treat them as a key components of the business models which are implemented by each other. This thesis presents the theoretical issues related to business model, the functioning of football clubs and their schools. The main point was analysis the effectiveness of use of football academies as part of the business activities in selected organizations. The purpose is to investigate FC Barcelona's academy system and also Lech Poznan, Legia Warsaw and Wisla Krakow football schools. During the content analysis there was an attempt to get to know their participation in the process of enlarging the brand value of the club. Particular attention was paid to ways of making money on young players. After analyzing reports, statistics, studies and also observing the transfer market it was possible to know nature of football academies. The conclusions of the study show that FC Barcelona effectively uses football school as a key element of the business model. It is also a role model for Polish football clubs in developing their academies. The analysis also showed that Lech Poznan Legia Warsaw and Wisla Krakow have a different policy from operating their own football academies.
dc.abstract.en | The development of football academies that makes professional football clubs treat them as a key components of the business models which are implemented by each other. This thesis presents the theoretical issues related to business model, the functioning of football clubs and their schools. The main point was analysis the effectiveness of use of football academies as part of the business activities in selected organizations. The purpose is to investigate FC Barcelona's academy system and also Lech Poznan, Legia Warsaw and Wisla Krakow football schools. During the content analysis there was an attempt to get to know their participation in the process of enlarging the brand value of the club. Particular attention was paid to ways of making money on young players. After analyzing reports, statistics, studies and also observing the transfer market it was possible to know nature of football academies. The conclusions of the study show that FC Barcelona effectively uses football school as a key element of the business model. It is also a role model for Polish football clubs in developing their academies. The analysis also showed that Lech Poznan Legia Warsaw and Wisla Krakow have a different policy from operating their own football academies. | pl |
dc.abstract.pl | Rozwój akademii piłkarskich sprawia, że profesjonalne kluby piłkarskie coraz częściej traktują je jako kluczowy element realizowanego przez siebie modelu biznesowego. W niniejszej pracy przedstawiono teoretyczne kwestie dotyczące modeli biznesu, a także funkcjonowania klubów piłkarskich i prowadzonych przez nie szkółek. Głównym punktem podjętym przez autora była analiza efektywności wykorzystania klubowych szkółek piłkarskich jako elementów działalności biznesowej wybranych organizacji. W tym celu zbadano system akademii FC Barcelony, a także szkółki Lecha Poznań, Legii Warszawa i Wisły Kraków. Podczas przeprowadzania analizy treści próbowano poznać udział wymienionych ośrodków szkolenia młodych piłkarzy w procesie powiększania wartości marki danego klubu. Szczególną uwagę zwrócono na sposoby zarabiania na wychowankach. Po analizie raportów, statystyk i badań, a także obserwacji rynku transferowego określono charakter działalności wybranych akademii piłkarskich. Wnioski płynące z badań pokazują, że FC Barcelona efektywnie wykorzystuje szkółkę jako kluczowy element realizowanego modelu biznesowego. Jest też wzorem do naśladowania dla polskich klubów piłkarskich, które dopiero rozwijają swoje akademie. Analiza pokazała też, że Lech Poznań, Legia Warszawa i Wisła Kraków prowadzą inną politykę prowadzenia własnych szkółek piłkarskich. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Najda-Janoszka, Marta - 173388 | pl |
dc.contributor.author | Dobosz, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Najda-Janoszka, Marta - 173388 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sroślak, Grzegorz - 173757 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T19:10:52Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T19:10:52Z | |
dc.date.submitted | 2015-10-21 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie w sporcie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-102075-184011 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/209036 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | BUSINESS MODEL, FC BARCELONA, FOOTBALL ACADEMY, FOOTBALL CLUB | pl |
dc.subject.pl | AKADEMIA PIŁKARSKA , FC BARCELONA, KLUB PIŁKARSKI, MODEL BIZNESOWY | pl |
dc.title | Analiza modelu biznesowego systemu akademii FC Barcelony i klubowych szkółek piłkarskich w Polsce | pl |
dc.title.alternative | Analysis of the business model of FC Barcelona's academy system and football academies in Poland | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |