Analiza modelu biznesowego systemu akademii FC Barcelony i klubowych szkółek piłkarskich w Polsce

master
dc.abstract.enThe development of football academies that makes professional football clubs treat them as a key components of the business models which are implemented by each other. This thesis presents the theoretical issues related to business model, the functioning of football clubs and their schools. The main point was analysis the effectiveness of use of football academies as part of the business activities in selected organizations. The purpose is to investigate FC Barcelona's academy system and also Lech Poznan, Legia Warsaw and Wisla Krakow football schools. During the content analysis there was an attempt to get to know their participation in the process of enlarging the brand value of the club. Particular attention was paid to ways of making money on young players. After analyzing reports, statistics, studies and also observing the transfer market it was possible to know nature of football academies. The conclusions of the study show that FC Barcelona effectively uses football school as a key element of the business model. It is also a role model for Polish football clubs in developing their academies. The analysis also showed that Lech Poznan Legia Warsaw and Wisla Krakow have a different policy from operating their own football academies.pl
dc.abstract.plRozwój akademii piłkarskich sprawia, że profesjonalne kluby piłkarskie coraz częściej traktują je jako kluczowy element realizowanego przez siebie modelu biznesowego. W niniejszej pracy przedstawiono teoretyczne kwestie dotyczące modeli biznesu, a także funkcjonowania klubów piłkarskich i prowadzonych przez nie szkółek. Głównym punktem podjętym przez autora była analiza efektywności wykorzystania klubowych szkółek piłkarskich jako elementów działalności biznesowej wybranych organizacji. W tym celu zbadano system akademii FC Barcelony, a także szkółki Lecha Poznań, Legii Warszawa i Wisły Kraków. Podczas przeprowadzania analizy treści próbowano poznać udział wymienionych ośrodków szkolenia młodych piłkarzy w procesie powiększania wartości marki danego klubu. Szczególną uwagę zwrócono na sposoby zarabiania na wychowankach. Po analizie raportów, statystyk i badań, a także obserwacji rynku transferowego określono charakter działalności wybranych akademii piłkarskich. Wnioski płynące z badań pokazują, że FC Barcelona efektywnie wykorzystuje szkółkę jako kluczowy element realizowanego modelu biznesowego. Jest też wzorem do naśladowania dla polskich klubów piłkarskich, które dopiero rozwijają swoje akademie. Analiza pokazała też, że Lech Poznań, Legia Warszawa i Wisła Kraków prowadzą inną politykę prowadzenia własnych szkółek piłkarskich.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorNajda-Janoszka, Marta - 173388 pl
dc.contributor.authorDobosz, Joannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerNajda-Janoszka, Marta - 173388 pl
dc.contributor.reviewerSroślak, Grzegorz - 173757 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T19:10:52Z
dc.date.available2020-07-26T19:10:52Z
dc.date.submitted2015-10-21pl
dc.fieldofstudyzarządzaniepl
dc.fieldofstudyzarządzanie w sporciepl
dc.identifier.apddiploma-102075-184011pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/209036
dc.languagepolpl
dc.subject.enBUSINESS MODEL, FC BARCELONA, FOOTBALL ACADEMY, FOOTBALL CLUBpl
dc.subject.plAKADEMIA PIŁKARSKA , FC BARCELONA, KLUB PIŁKARSKI, MODEL BIZNESOWYpl
dc.titleAnaliza modelu biznesowego systemu akademii FC Barcelony i klubowych szkółek piłkarskich w Polscepl
dc.title.alternativeAnalysis of the business model of FC Barcelona's academy system and football academies in Polandpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The development of football academies that makes professional football clubs treat them as a key components of the business models which are implemented by each other. This thesis presents the theoretical issues related to business model, the functioning of football clubs and their schools. The main point was analysis the effectiveness of use of football academies as part of the business activities in selected organizations. The purpose is to investigate FC Barcelona's academy system and also Lech Poznan, Legia Warsaw and Wisla Krakow football schools. During the content analysis there was an attempt to get to know their participation in the process of enlarging the brand value of the club. Particular attention was paid to ways of making money on young players. After analyzing reports, statistics, studies and also observing the transfer market it was possible to know nature of football academies. The conclusions of the study show that FC Barcelona effectively uses football school as a key element of the business model. It is also a role model for Polish football clubs in developing their academies. The analysis also showed that Lech Poznan Legia Warsaw and Wisla Krakow have a different policy from operating their own football academies.
dc.abstract.plpl
Rozwój akademii piłkarskich sprawia, że profesjonalne kluby piłkarskie coraz częściej traktują je jako kluczowy element realizowanego przez siebie modelu biznesowego. W niniejszej pracy przedstawiono teoretyczne kwestie dotyczące modeli biznesu, a także funkcjonowania klubów piłkarskich i prowadzonych przez nie szkółek. Głównym punktem podjętym przez autora była analiza efektywności wykorzystania klubowych szkółek piłkarskich jako elementów działalności biznesowej wybranych organizacji. W tym celu zbadano system akademii FC Barcelony, a także szkółki Lecha Poznań, Legii Warszawa i Wisły Kraków. Podczas przeprowadzania analizy treści próbowano poznać udział wymienionych ośrodków szkolenia młodych piłkarzy w procesie powiększania wartości marki danego klubu. Szczególną uwagę zwrócono na sposoby zarabiania na wychowankach. Po analizie raportów, statystyk i badań, a także obserwacji rynku transferowego określono charakter działalności wybranych akademii piłkarskich. Wnioski płynące z badań pokazują, że FC Barcelona efektywnie wykorzystuje szkółkę jako kluczowy element realizowanego modelu biznesowego. Jest też wzorem do naśladowania dla polskich klubów piłkarskich, które dopiero rozwijają swoje akademie. Analiza pokazała też, że Lech Poznań, Legia Warszawa i Wisła Kraków prowadzą inną politykę prowadzenia własnych szkółek piłkarskich.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Najda-Janoszka, Marta - 173388
dc.contributor.authorpl
Dobosz, Joanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Najda-Janoszka, Marta - 173388
dc.contributor.reviewerpl
Sroślak, Grzegorz - 173757
dc.date.accessioned
2020-07-26T19:10:52Z
dc.date.available
2020-07-26T19:10:52Z
dc.date.submittedpl
2015-10-21
dc.fieldofstudypl
zarządzanie
dc.fieldofstudypl
zarządzanie w sporcie
dc.identifier.apdpl
diploma-102075-184011
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/209036
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
BUSINESS MODEL, FC BARCELONA, FOOTBALL ACADEMY, FOOTBALL CLUB
dc.subject.plpl
AKADEMIA PIŁKARSKA , FC BARCELONA, KLUB PIŁKARSKI, MODEL BIZNESOWY
dc.titlepl
Analiza modelu biznesowego systemu akademii FC Barcelony i klubowych szkółek piłkarskich w Polsce
dc.title.alternativepl
Analysis of the business model of FC Barcelona's academy system and football academies in Poland
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available