Prasa kobieca w czasach ekspansji nowych mediów

2016
journal article
article
dc.abstract.enWomen's magazines are still very attractive for the media market sector publishers. Despite the development and the expansion of the new media, women's magazines bring profit to their publishers, who have found a way of their in the media market which has been continuously changing by the new media. The development in the number of women's magazines is manifested by the new magazines debuting in the newspaper market every year. The result of the extension of this newspaper sector is the process of subsegmentation which has been observed for 15 years now. The publishers create smaller, usually topic-specific segments of the press. In these smaller subsegments the competition for the reader and advertising revenue is present. This article attempts to look critically at the women press segment. The study include the titles which operated on the Polish press market in the years 1990-2015. It seems that this time perspective will enable the examination of: the involvement of the publishers in this segment of the press, the condition of the most important titles, the subsegmentation processes and the situation of women press in the context of the expansion of the new media.pl
dc.abstract.plPrasa kobieca to nadal niezwykle atrakcyjny dla wydawców sektor rynku medialnego. Mimo rozwoju i ekspansji nowych mediów magazyny kobiece przynoszą zyski swoim wydawcom, którzy znaleźli sposób na funkcjonowanie prasy kobiecej na rynku medialnym, nieustannie zmienianym przez nowe media. O rozwoju ilościowym tej prasy świadczą nowe magazyny debiutujące każdego roku na rynku. Wynikiem rozbudowy tego sektora prasowego jest obserwowany od piętnastu lat proces segmentacji. Wydawcy tworzą mniejsze, najczęściej poświęcone konkretnej tematyce, segmenty prasowe. W ich obrębie dochodzi do rywalizacji o czytelniczkę i o wpływy z reklam. Artykuł stanowi próbę krytycznego spojrzenia na sektor prasy kobiecej. Badaniami objęto tytuły funkcjonujące na polskim rynku prasowym w latach 1990-2015. Wydaje się, że taka perspektywa czasowa pozwoli zbadać zaangażowanie wydawców w ten sektor prasowy, kondycję najważniejszych tytułów, uchwycić procesy segmentacji oraz sytuację prasy kobiecej w kontekście ekspansji nowych mediów.pl
dc.contributor.authorDąbrowska-Cendrowska, Olgapl
dc.date.accessioned2024-01-04T10:05:14Z
dc.date.available2024-01-04T10:05:14Z
dc.date.issued2016pl
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.additionalBibliogr. s. 439pl
dc.description.number2 (226)pl
dc.description.physical424-439pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume59pl
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.16.028.5432pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/325053
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enwomen's magazinespl
dc.subject.ennew mediapl
dc.subject.ensubsegmentationpl
dc.subject.plprasa kobiecapl
dc.subject.plnowe mediapl
dc.subject.plsegmentacjapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePrasa kobieca w czasach ekspansji nowych mediówpl
dc.title.alternativeWoman's magazines in the new media expansion erapl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Women's magazines are still very attractive for the media market sector publishers. Despite the development and the expansion of the new media, women's magazines bring profit to their publishers, who have found a way of their in the media market which has been continuously changing by the new media. The development in the number of women's magazines is manifested by the new magazines debuting in the newspaper market every year. The result of the extension of this newspaper sector is the process of subsegmentation which has been observed for 15 years now. The publishers create smaller, usually topic-specific segments of the press. In these smaller subsegments the competition for the reader and advertising revenue is present. This article attempts to look critically at the women press segment. The study include the titles which operated on the Polish press market in the years 1990-2015. It seems that this time perspective will enable the examination of: the involvement of the publishers in this segment of the press, the condition of the most important titles, the subsegmentation processes and the situation of women press in the context of the expansion of the new media.
dc.abstract.plpl
Prasa kobieca to nadal niezwykle atrakcyjny dla wydawców sektor rynku medialnego. Mimo rozwoju i ekspansji nowych mediów magazyny kobiece przynoszą zyski swoim wydawcom, którzy znaleźli sposób na funkcjonowanie prasy kobiecej na rynku medialnym, nieustannie zmienianym przez nowe media. O rozwoju ilościowym tej prasy świadczą nowe magazyny debiutujące każdego roku na rynku. Wynikiem rozbudowy tego sektora prasowego jest obserwowany od piętnastu lat proces segmentacji. Wydawcy tworzą mniejsze, najczęściej poświęcone konkretnej tematyce, segmenty prasowe. W ich obrębie dochodzi do rywalizacji o czytelniczkę i o wpływy z reklam. Artykuł stanowi próbę krytycznego spojrzenia na sektor prasy kobiecej. Badaniami objęto tytuły funkcjonujące na polskim rynku prasowym w latach 1990-2015. Wydaje się, że taka perspektywa czasowa pozwoli zbadać zaangażowanie wydawców w ten sektor prasowy, kondycję najważniejszych tytułów, uchwycić procesy segmentacji oraz sytuację prasy kobiecej w kontekście ekspansji nowych mediów.
dc.contributor.authorpl
Dąbrowska-Cendrowska, Olga
dc.date.accessioned
2024-01-04T10:05:14Z
dc.date.available
2024-01-04T10:05:14Z
dc.date.issuedpl
2016
dc.date.openaccess
12
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 439
dc.description.numberpl
2 (226)
dc.description.physicalpl
424-439
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
59
dc.identifier.doipl
10.4467/22996362PZ.16.028.5432
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/325053
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
women's magazines
dc.subject.enpl
new media
dc.subject.enpl
subsegmentation
dc.subject.plpl
prasa kobieca
dc.subject.plpl
nowe media
dc.subject.plpl
segmentacja
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Prasa kobieca w czasach ekspansji nowych mediów
dc.title.alternativepl
Woman's magazines in the new media expansion era
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
10
Views per month
Views per city
Krakow
6
Poznan
1
Downloads
dabrowska-cendrowska_prasa_kobieca_w_czasach_ekspansji_nowych_mediow_2016.pdf
60