Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Status Muzułmanek w Europie: Na przykładzie Szwecji
Status of Muslim women in Europe: the example of Sweden
muzułmanie Szwecja islam Niemcy kobieta
gender muslim Sweden women islam
W Unii Europejskiej żyje obecnie około 16 milionów muzułmanów. W Szwecji i w Niemczech stanowią 5% społeczeństwa. Ich gwałtowny napływ po II wojnie światowej i pozostanie w Europie, było wielkim zaskoczeniem dla goszczących narodów. Dużą uwagę w literaturze poświęca się historii i procesowi integracji. Dla mnie szczególnie ciekawa wydaje się pozycja kobiety w tym procesie. Kobiety miały w znacznej mierze trudniejsze zadanie. W rozdziale pierwszym swojej pracy starałam się przedstawić historię kobiety w islamie, jej prawa i obowiązki w świętej księdze - Koranie. Jest to o tyle ważne, gdyż we wszystkich krajach muzułmańskich, o ile nie w legislaturze, to na pewno w życiu codziennym, stosunek do kobiet oparty jest w dużej mierze na jej treści. Oczywiste jest to, że w miarę upływu lat interpretacja Koranu uległa znacznej liberalizacji i każdy odłam islamu interpretuje ją w pewnym aspektach inaczej. Ograniczam się do najbardziej dla mnie interesujących i niezmiernie istotnych do dalszej analizy zasad islamu dotyczących: małżeństwa i pożycie małżeńskiego, stosunek mężczyzny do kobiety, a także kobiety do mężczyzny, do nakazów i zakazów dotyczące kobiet na różnych etapach jej życia, szczególnie w zakresie hidżabu, który jest interpretowany nie tylko, jako strój, ale również, jako relacja między kobietą, a mężczyzną. Poruszany jest również aspekt rozwodów, i powierzchownego stosunku mężczyzn do niego oraz ograniczonej możliwości kobiet w prawie do korzystania z niego. Drugi rozdział mówi o polityce genderowej i integracyjnej w Szwecji, a także odnosi się bezpośrednio do historii i zastosowania owej polityki w stosunku do muzułmanów. Wiele wprowadzonych regulacji zachęcało imigrantów do osiedlenia się w kraju na dłużej. Szwecja, jako jedna z pierwszych przyjęła międzynarodowe regulacje dotyczące wolności wyznania i zakazu dyskryminacji kobiet. Na początku lat ’60 jako pierwsza wprowadziła politykę integracyjną, zastępując dotychczasową politykę asymilacji. Wprowadzone liczne regulacje zachęcające muzułmanów do osiedlania się na terenie kraju. Obecnie zamieszkują przedmieścia trzech największe miasta: Malmo, Gotenborg i Sztokholm, w tym około połowa mieszka w stolicy kraju, co w jakiś sposób kumuluje problemy w jednym miejscu i rozwiązania są łatwiejsze do wprowadzenia w życie.Rozdział trzeci jest poświęcony próbie opisu i interpretacji świata islamu w Szwecji. Początkowe strony koncertują się na akcjach społecznych rządu szwedzkiego pod przewodnictwem Ministra ds. Integracji i Równości- Nyamko Sabuni. Skupiam się również na przypadkach zabójstwo honorowych, obrzezania i zmuszania do małżeństw. Niezwykle ważne w zakresie tych problemów wydaje się działalność organizacji muzułmańskich i meczetów na czele z imamami- przywódcami religijnymi danych regionów/dzielnic. Opisuje również aktywność społeczną muzułmanek, sytuacje Szwedek, które zdecydowały się zmienić wyznanie wiary, jak i sytuacje muzułmanek na rynku pracy.Ostatni rozdział jest skontrastowaniem sytuacji muzułmanek w Szwecji z muzułmankami w Niemczech.
In the European Union are now living about 16 million Muslims. In Sweden and Germany account around 5% of the population. Their sudden influx after World War II and will remain in Europe, was a great surprise to the host nations. Much attention in the literature devoted to the history and process of integration. The most interesting for me is position of women in this process. Women had largely more difficult task to integrate with society.In the first chapter of my work is the presentation of the history of women in Islam, their rights and duties in the holy book - the Koran. It is clear that over the years the interpretation of the Koran has been significantly liberalized, and every Islamic fraction interprets it differently in some aspects. II focused on the most important for the further analysis principles of Islam: marriage and the marital relationship, the relationship of man to woman, and woman to man, to do's and don'ts for women at different stages of her life, especially in the hijab, which is interpreted not only as a dress, but also as a relationship between a woman and a man, aspect of divorce.The second chapter focuses on politics of gender studies and integration in Sweden, as well as its relation to the history and application of this policy towards Muslims. Many introduced regulations encourage immigrants to settle in the country for longer. Sweden, one of the first accepted international regulations on freedom of religion and the prohibition of discrimination against women. In the early '60s pioneered integration policy, replacing the previous policy of assimilation. Introduced a number of regulations that encourage Muslims to settle in the country. Currently Muslims live in the suburbs of three largest cities: Malmo, Gotenborg and Stockholm.The third chapter is devoted to the attempt to describe and understand the world of Islam in Sweden. The initial part focuses on the social activities of the Swedish Government chaired by the Minister for Integration and Equality, Nyamko Sabuni. Also focuses on cases of honor murders, genital mutilation and women forced to marriage. Activities of Muslim organizations and mosques led by imams seems to be crucial in that aspects. The chapter describes also Muslim social activities, situations, as well as Swedish women who have decided to change the profession of faith and the situation of Muslim women in the labor market.The last chapter is concentrate on comparition of situation of Muslim women in Sweden with Muslim women in Germany.
dc.abstract.en | In the European Union are now living about 16 million Muslims. In Sweden and Germany account around 5% of the population. Their sudden influx after World War II and will remain in Europe, was a great surprise to the host nations. Much attention in the literature devoted to the history and process of integration. The most interesting for me is position of women in this process. Women had largely more difficult task to integrate with society.In the first chapter of my work is the presentation of the history of women in Islam, their rights and duties in the holy book - the Koran. It is clear that over the years the interpretation of the Koran has been significantly liberalized, and every Islamic fraction interprets it differently in some aspects. II focused on the most important for the further analysis principles of Islam: marriage and the marital relationship, the relationship of man to woman, and woman to man, to do's and don'ts for women at different stages of her life, especially in the hijab, which is interpreted not only as a dress, but also as a relationship between a woman and a man, aspect of divorce.The second chapter focuses on politics of gender studies and integration in Sweden, as well as its relation to the history and application of this policy towards Muslims. Many introduced regulations encourage immigrants to settle in the country for longer. Sweden, one of the first accepted international regulations on freedom of religion and the prohibition of discrimination against women. In the early '60s pioneered integration policy, replacing the previous policy of assimilation. Introduced a number of regulations that encourage Muslims to settle in the country. Currently Muslims live in the suburbs of three largest cities: Malmo, Gotenborg and Stockholm.The third chapter is devoted to the attempt to describe and understand the world of Islam in Sweden. The initial part focuses on the social activities of the Swedish Government chaired by the Minister for Integration and Equality, Nyamko Sabuni. Also focuses on cases of honor murders, genital mutilation and women forced to marriage. Activities of Muslim organizations and mosques led by imams seems to be crucial in that aspects. The chapter describes also Muslim social activities, situations, as well as Swedish women who have decided to change the profession of faith and the situation of Muslim women in the labor market.The last chapter is concentrate on comparition of situation of Muslim women in Sweden with Muslim women in Germany. | pl |
dc.abstract.pl | W Unii Europejskiej żyje obecnie około 16 milionów muzułmanów. W Szwecji i w Niemczech stanowią 5% społeczeństwa. Ich gwałtowny napływ po II wojnie światowej i pozostanie w Europie, było wielkim zaskoczeniem dla goszczących narodów. Dużą uwagę w literaturze poświęca się historii i procesowi integracji. Dla mnie szczególnie ciekawa wydaje się pozycja kobiety w tym procesie. Kobiety miały w znacznej mierze trudniejsze zadanie. W rozdziale pierwszym swojej pracy starałam się przedstawić historię kobiety w islamie, jej prawa i obowiązki w świętej księdze - Koranie. Jest to o tyle ważne, gdyż we wszystkich krajach muzułmańskich, o ile nie w legislaturze, to na pewno w życiu codziennym, stosunek do kobiet oparty jest w dużej mierze na jej treści. Oczywiste jest to, że w miarę upływu lat interpretacja Koranu uległa znacznej liberalizacji i każdy odłam islamu interpretuje ją w pewnym aspektach inaczej. Ograniczam się do najbardziej dla mnie interesujących i niezmiernie istotnych do dalszej analizy zasad islamu dotyczących: małżeństwa i pożycie małżeńskiego, stosunek mężczyzny do kobiety, a także kobiety do mężczyzny, do nakazów i zakazów dotyczące kobiet na różnych etapach jej życia, szczególnie w zakresie hidżabu, który jest interpretowany nie tylko, jako strój, ale również, jako relacja między kobietą, a mężczyzną. Poruszany jest również aspekt rozwodów, i powierzchownego stosunku mężczyzn do niego oraz ograniczonej możliwości kobiet w prawie do korzystania z niego. Drugi rozdział mówi o polityce genderowej i integracyjnej w Szwecji, a także odnosi się bezpośrednio do historii i zastosowania owej polityki w stosunku do muzułmanów. Wiele wprowadzonych regulacji zachęcało imigrantów do osiedlenia się w kraju na dłużej. Szwecja, jako jedna z pierwszych przyjęła międzynarodowe regulacje dotyczące wolności wyznania i zakazu dyskryminacji kobiet. Na początku lat ’60 jako pierwsza wprowadziła politykę integracyjną, zastępując dotychczasową politykę asymilacji. Wprowadzone liczne regulacje zachęcające muzułmanów do osiedlania się na terenie kraju. Obecnie zamieszkują przedmieścia trzech największe miasta: Malmo, Gotenborg i Sztokholm, w tym około połowa mieszka w stolicy kraju, co w jakiś sposób kumuluje problemy w jednym miejscu i rozwiązania są łatwiejsze do wprowadzenia w życie.Rozdział trzeci jest poświęcony próbie opisu i interpretacji świata islamu w Szwecji. Początkowe strony koncertują się na akcjach społecznych rządu szwedzkiego pod przewodnictwem Ministra ds. Integracji i Równości- Nyamko Sabuni. Skupiam się również na przypadkach zabójstwo honorowych, obrzezania i zmuszania do małżeństw. Niezwykle ważne w zakresie tych problemów wydaje się działalność organizacji muzułmańskich i meczetów na czele z imamami- przywódcami religijnymi danych regionów/dzielnic. Opisuje również aktywność społeczną muzułmanek, sytuacje Szwedek, które zdecydowały się zmienić wyznanie wiary, jak i sytuacje muzułmanek na rynku pracy.Ostatni rozdział jest skontrastowaniem sytuacji muzułmanek w Szwecji z muzułmankami w Niemczech. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bednarczyk, Bogusława - 101221 | pl |
dc.contributor.author | Papież, Karolina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Stoczewska, Barbara - 132111 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bednarczyk, Bogusława - 101221 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T06:19:33Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T06:19:33Z | |
dc.date.submitted | 2012-07-11 | pl |
dc.fieldofstudy | instytucje i zarządzanie polityką | pl |
dc.identifier.apd | diploma-65817-81410 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/179319 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | gender muslim Sweden women islam | pl |
dc.subject.pl | muzułmanie Szwecja islam Niemcy kobieta | pl |
dc.title | Status Muzułmanek w Europie: Na przykładzie Szwecji | pl |
dc.title.alternative | Status of Muslim women in Europe: the example of Sweden | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |