Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Czarownica- kat czy ofiara? Wizerunek wiedźmy w kulturze i historii
Witch-executioner or victim? The image of the witch in history and culture
czarownica, inkwizycja, kozioł ofiarny,
witch, inquisition, scapegoat,
Czarownice dzięki popkulturze stały się bohaterkami dziesiątek filmów, seriali czy animacji. W mojej pracy skupiam się na ukazaniu postaci czarownicy w perspektywie historycznej i kulturowej, postaram się ukazać jaką rolę odgrywała czarownica w społeczeństwie oraz postaram się odpowiedzieć na pytanie: kim były czarownice w epoce starożytności, jak wyglądały i czym się zajmowały. Jak bardzo ich postać zmieniła się i wstąpiła w wieki średnie i pod jaką formą została przywitana przez agresywną nowożytność. Moją pracę rozpoczynam rozdziałem dotyczącym instytucji ofiary w systemie antropologicznym Rene Girarda oraz skupię się na przedstawieniu definicji "kozła ofiarnego". Kolejny z rozdziałów mojej pracy jest poświęcony „stereotypowi czarownicy”. Zanalizuję mechanizmy, jakie przyczyniły się do jego powstania, konsekwencje jego zaistnienia i wpływ, jaki wywarł na późniejszą kulturą.Ostatnim punktem w moje pracy będzie przestawienie ewolucji postaci czarownicy w filmie. Początkowo skupię się na pokazaniu i przedstawieniu najważniejszych (moim zdaniem) produkcji filmowych z czarownicami w roli głównej. Następnie jednak skupię się na wybranych przeze mnie produkcjach, które podzieliłam na dwie grupy. W filmach zaliczonych do grupy pierwszej, postać czarownicy przedstawiona została jako ofiara. Komponentami tego wizerunku był obraz nieszczęśliwej kobiety, która została niewinnie oskarżona o czary oraz spalona na stosie. Czarownice przedstawione w filmach z grupy drugiej charakteryzowane są jako groźne i niebezpieczne, stanowiące zagrożenie dla społeczności.
In pop culture witches have become heroines in a many films, television series as well as animation. In my work I will focus on the appearance of a witch in the historical and cultural perspective. I will answer the question of Who were the witches and how their character changed over the centuries.In one of the chapters of my work I will be analyzing the term "a scapegoat", which was created by Rene Girard.The last point in my work is to show the evolution of a witch in the film. After a short introduction on the history of witches in the cinema, I will be focusing on showing a witch in two ways. I will divide representations of witches into two categories: the witch as a executioner and a witch as a victim.
dc.abstract.en | In pop culture witches have become heroines in a many films, television series as well as animation. In my work I will focus on the appearance of a witch in the historical and cultural perspective. I will answer the question of Who were the witches and how their character changed over the centuries.In one of the chapters of my work I will be analyzing the term "a scapegoat", which was created by Rene Girard.The last point in my work is to show the evolution of a witch in the film. After a short introduction on the history of witches in the cinema, I will be focusing on showing a witch in two ways. I will divide representations of witches into two categories: the witch as a executioner and a witch as a victim. | pl |
dc.abstract.pl | Czarownice dzięki popkulturze stały się bohaterkami dziesiątek filmów, seriali czy animacji. W mojej pracy skupiam się na ukazaniu postaci czarownicy w perspektywie historycznej i kulturowej, postaram się ukazać jaką rolę odgrywała czarownica w społeczeństwie oraz postaram się odpowiedzieć na pytanie: kim były czarownice w epoce starożytności, jak wyglądały i czym się zajmowały. Jak bardzo ich postać zmieniła się i wstąpiła w wieki średnie i pod jaką formą została przywitana przez agresywną nowożytność. Moją pracę rozpoczynam rozdziałem dotyczącym instytucji ofiary w systemie antropologicznym Rene Girarda oraz skupię się na przedstawieniu definicji "kozła ofiarnego". Kolejny z rozdziałów mojej pracy jest poświęcony „stereotypowi czarownicy”. Zanalizuję mechanizmy, jakie przyczyniły się do jego powstania, konsekwencje jego zaistnienia i wpływ, jaki wywarł na późniejszą kulturą.Ostatnim punktem w moje pracy będzie przestawienie ewolucji postaci czarownicy w filmie. Początkowo skupię się na pokazaniu i przedstawieniu najważniejszych (moim zdaniem) produkcji filmowych z czarownicami w roli głównej. Następnie jednak skupię się na wybranych przeze mnie produkcjach, które podzieliłam na dwie grupy. W filmach zaliczonych do grupy pierwszej, postać czarownicy przedstawiona została jako ofiara. Komponentami tego wizerunku był obraz nieszczęśliwej kobiety, która została niewinnie oskarżona o czary oraz spalona na stosie. Czarownice przedstawione w filmach z grupy drugiej charakteryzowane są jako groźne i niebezpieczne, stanowiące zagrożenie dla społeczności. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kletowski, Piotr - 128831 | pl |
dc.contributor.author | Gosek, Paulina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Wiącek, Elżbieta - 132604 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kletowski, Piotr - 128831 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T19:06:15Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T19:06:15Z | |
dc.date.submitted | 2013-09-06 | pl |
dc.fieldofstudy | kulturoznawstwo międzynarodowe | pl |
dc.identifier.apd | diploma-77915-132724 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190375 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | witch, inquisition, scapegoat, | pl |
dc.subject.pl | czarownica, inkwizycja, kozioł ofiarny, | pl |
dc.title | Czarownica- kat czy ofiara? Wizerunek wiedźmy w kulturze i historii | pl |
dc.title.alternative | Witch-executioner or victim? The image of the witch in history and culture | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |