Czarownica- kat czy ofiara? Wizerunek wiedźmy w kulturze i historii

licenciate
dc.abstract.enIn pop culture witches have become heroines in a many films, television series as well as animation. In my work I will focus on the appearance of a witch in the historical and cultural perspective. I will answer the question of Who were the witches and how their character changed over the centuries.In one of the chapters of my work I will be analyzing the term "a scapegoat", which was created by Rene Girard.The last point in my work is to show the evolution of a witch in the film. After a short introduction on the history of witches in the cinema, I will be focusing on showing a witch in two ways. I will divide representations of witches into two categories: the witch as a executioner and a witch as a victim.pl
dc.abstract.plCzarownice dzięki popkulturze stały się bohaterkami dziesiątek filmów, seriali czy animacji. W mojej pracy skupiam się na ukazaniu postaci czarownicy w perspektywie historycznej i kulturowej, postaram się ukazać jaką rolę odgrywała czarownica w społeczeństwie oraz postaram się odpowiedzieć na pytanie: kim były czarownice w epoce starożytności, jak wyglądały i czym się zajmowały. Jak bardzo ich postać zmieniła się i wstąpiła w wieki średnie i pod jaką formą została przywitana przez agresywną nowożytność. Moją pracę rozpoczynam rozdziałem dotyczącym instytucji ofiary w systemie antropologicznym Rene Girarda oraz skupię się na przedstawieniu definicji "kozła ofiarnego". Kolejny z rozdziałów mojej pracy jest poświęcony „stereotypowi czarownicy”. Zanalizuję mechanizmy, jakie przyczyniły się do jego powstania, konsekwencje jego zaistnienia i wpływ, jaki wywarł na późniejszą kulturą.Ostatnim punktem w moje pracy będzie przestawienie ewolucji postaci czarownicy w filmie. Początkowo skupię się na pokazaniu i przedstawieniu najważniejszych (moim zdaniem) produkcji filmowych z czarownicami w roli głównej. Następnie jednak skupię się na wybranych przeze mnie produkcjach, które podzieliłam na dwie grupy. W filmach zaliczonych do grupy pierwszej, postać czarownicy przedstawiona została jako ofiara. Komponentami tego wizerunku był obraz nieszczęśliwej kobiety, która została niewinnie oskarżona o czary oraz spalona na stosie. Czarownice przedstawione w filmach z grupy drugiej charakteryzowane są jako groźne i niebezpieczne, stanowiące zagrożenie dla społeczności.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.contributor.advisorKletowski, Piotr - 128831 pl
dc.contributor.authorGosek, Paulinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerWiącek, Elżbieta - 132604 pl
dc.contributor.reviewerKletowski, Piotr - 128831 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T19:06:15Z
dc.date.available2020-07-24T19:06:15Z
dc.date.submitted2013-09-06pl
dc.fieldofstudykulturoznawstwo międzynarodowepl
dc.identifier.apddiploma-77915-132724pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190375
dc.languagepolpl
dc.subject.enwitch, inquisition, scapegoat,pl
dc.subject.plczarownica, inkwizycja, kozioł ofiarny,pl
dc.titleCzarownica- kat czy ofiara? Wizerunek wiedźmy w kulturze i historiipl
dc.title.alternativeWitch-executioner or victim? The image of the witch in history and culturepl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In pop culture witches have become heroines in a many films, television series as well as animation. In my work I will focus on the appearance of a witch in the historical and cultural perspective. I will answer the question of Who were the witches and how their character changed over the centuries.In one of the chapters of my work I will be analyzing the term "a scapegoat", which was created by Rene Girard.The last point in my work is to show the evolution of a witch in the film. After a short introduction on the history of witches in the cinema, I will be focusing on showing a witch in two ways. I will divide representations of witches into two categories: the witch as a executioner and a witch as a victim.
dc.abstract.plpl
Czarownice dzięki popkulturze stały się bohaterkami dziesiątek filmów, seriali czy animacji. W mojej pracy skupiam się na ukazaniu postaci czarownicy w perspektywie historycznej i kulturowej, postaram się ukazać jaką rolę odgrywała czarownica w społeczeństwie oraz postaram się odpowiedzieć na pytanie: kim były czarownice w epoce starożytności, jak wyglądały i czym się zajmowały. Jak bardzo ich postać zmieniła się i wstąpiła w wieki średnie i pod jaką formą została przywitana przez agresywną nowożytność. Moją pracę rozpoczynam rozdziałem dotyczącym instytucji ofiary w systemie antropologicznym Rene Girarda oraz skupię się na przedstawieniu definicji "kozła ofiarnego". Kolejny z rozdziałów mojej pracy jest poświęcony „stereotypowi czarownicy”. Zanalizuję mechanizmy, jakie przyczyniły się do jego powstania, konsekwencje jego zaistnienia i wpływ, jaki wywarł na późniejszą kulturą.Ostatnim punktem w moje pracy będzie przestawienie ewolucji postaci czarownicy w filmie. Początkowo skupię się na pokazaniu i przedstawieniu najważniejszych (moim zdaniem) produkcji filmowych z czarownicami w roli głównej. Następnie jednak skupię się na wybranych przeze mnie produkcjach, które podzieliłam na dwie grupy. W filmach zaliczonych do grupy pierwszej, postać czarownicy przedstawiona została jako ofiara. Komponentami tego wizerunku był obraz nieszczęśliwej kobiety, która została niewinnie oskarżona o czary oraz spalona na stosie. Czarownice przedstawione w filmach z grupy drugiej charakteryzowane są jako groźne i niebezpieczne, stanowiące zagrożenie dla społeczności.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.contributor.advisorpl
Kletowski, Piotr - 128831
dc.contributor.authorpl
Gosek, Paulina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Wiącek, Elżbieta - 132604
dc.contributor.reviewerpl
Kletowski, Piotr - 128831
dc.date.accessioned
2020-07-24T19:06:15Z
dc.date.available
2020-07-24T19:06:15Z
dc.date.submittedpl
2013-09-06
dc.fieldofstudypl
kulturoznawstwo międzynarodowe
dc.identifier.apdpl
diploma-77915-132724
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190375
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
witch, inquisition, scapegoat,
dc.subject.plpl
czarownica, inkwizycja, kozioł ofiarny,
dc.titlepl
Czarownica- kat czy ofiara? Wizerunek wiedźmy w kulturze i historii
dc.title.alternativepl
Witch-executioner or victim? The image of the witch in history and culture
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
339
Views per month
Views per city
Warsaw
43
Krakow
40
Poznan
26
Wroclaw
23
Gdansk
13
Katowice
13
Lodz
8
Lublin
8
Szczecin
7
Świdnik
7

No access

No Thumbnail Available