Kinematografia peryferyjna. Horror klasy B w kontekście tradycyjnego kina grozy oraz siedmiu cech gatunkowości Ricka Altmana

master
dc.abstract.enMy paper is an attempt to capture the phenomenon known as B-class horror. Describing the history of the traditional form of the genre, starting from silent cinema up to the contemporary issues, I’m trying to bring out the elements that will be important in the context of further analysis of the selected examples. I also present a few different definitions of horror, extracting what is most important from them, and confront the collected observations with how the b-class variation of horror cinema is defined. Finally, I conduct a comparative analysis of six films in the key of seven characteristics of Rick Altman's genre, trying to find out whether in the context of B-class horror it is justified to speak about its genre separateness.pl
dc.abstract.plSwoją pracę poświęciłem próbie uchwycenia fenomenu określanego mianem horroru klasy B. Opisując historię tradycyjnej formy gatunku, począwszy od kina niemego, aż po zagadnienia współczesne, staram się wydobyć elementy, które będą istotne w kontekście dalszej analizy wybranych przykładów. W pracy prezentuję również kilka odmiennych definicji horroru, wydobywając z nich to, co najważniejsze, a zebrane uwagi konfrontuję z tym, jak określana jest b-klasowa odmiana kina grozy. Finalnie przeprowadzam analizę porównawczą sześciu filmów w kluczu siedmiu cech gatunkowości Ricka Altmana, starając się dociec, czy w kontekście horroru klasy B zasadne jest mówienie o jego odrębności gatunkowej.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.contributor.authorTkaczyk, Mateuszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.contributor.reviewerFrąc, Waldemar - 127950 pl
dc.date.accessioned2021-06-28T21:38:31Z
dc.date.available2021-06-28T21:38:31Z
dc.date.submitted2021-06-28pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-149465-213838pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/275213
dc.languagepolpl
dc.subject.enHorror, B-class horror, genre, history of horror, trash cinema, gore, slasher, definitions of horror, jump scare.pl
dc.subject.plHorror, horror klasy B, gatunkowość, historia horroru, tarsh cinema, gore, slasher, definicje horroru, jump scare.pl
dc.titleKinematografia peryferyjna. Horror klasy B w kontekście tradycyjnego kina grozy oraz siedmiu cech gatunkowości Ricka Altmanapl
dc.title.alternativePeripheral Cinematography. B-class horror in the context of traditional horror cinema and Rick Altman's seven genre featurespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
My paper is an attempt to capture the phenomenon known as B-class horror. Describing the history of the traditional form of the genre, starting from silent cinema up to the contemporary issues, I’m trying to bring out the elements that will be important in the context of further analysis of the selected examples. I also present a few different definitions of horror, extracting what is most important from them, and confront the collected observations with how the b-class variation of horror cinema is defined. Finally, I conduct a comparative analysis of six films in the key of seven characteristics of Rick Altman's genre, trying to find out whether in the context of B-class horror it is justified to speak about its genre separateness.
dc.abstract.plpl
Swoją pracę poświęciłem próbie uchwycenia fenomenu określanego mianem horroru klasy B. Opisując historię tradycyjnej formy gatunku, począwszy od kina niemego, aż po zagadnienia współczesne, staram się wydobyć elementy, które będą istotne w kontekście dalszej analizy wybranych przykładów. W pracy prezentuję również kilka odmiennych definicji horroru, wydobywając z nich to, co najważniejsze, a zebrane uwagi konfrontuję z tym, jak określana jest b-klasowa odmiana kina grozy. Finalnie przeprowadzam analizę porównawczą sześciu filmów w kluczu siedmiu cech gatunkowości Ricka Altmana, starając się dociec, czy w kontekście horroru klasy B zasadne jest mówienie o jego odrębności gatunkowej.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.contributor.authorpl
Tkaczyk, Mateusz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.contributor.reviewerpl
Frąc, Waldemar - 127950
dc.date.accessioned
2021-06-28T21:38:31Z
dc.date.available
2021-06-28T21:38:31Z
dc.date.submittedpl
2021-06-28
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-149465-213838
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/275213
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Horror, B-class horror, genre, history of horror, trash cinema, gore, slasher, definitions of horror, jump scare.
dc.subject.plpl
Horror, horror klasy B, gatunkowość, historia horroru, tarsh cinema, gore, slasher, definicje horroru, jump scare.
dc.titlepl
Kinematografia peryferyjna. Horror klasy B w kontekście tradycyjnego kina grozy oraz siedmiu cech gatunkowości Ricka Altmana
dc.title.alternativepl
Peripheral Cinematography. B-class horror in the context of traditional horror cinema and Rick Altman's seven genre features
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
50
Views per month
Views per city
Warsaw
13
Chocz
4
Krakow
4
Lodz
4
Wroclaw
4
Dublin
3
Gliwice
3
Tychy
3
Zator
2
Burzenin
1

No access

No Thumbnail Available