Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Studium świetlistości w Odzie do rąk Haliny Poświatowskiej
Study of luminosity in Oda do rąk by Halina Poświatowska
świetlistość, Oda do rąk, Halina Poświatowska, słońce, złoto, ogień, światło, żółć, światło, kobiecość.
luminosity, Oda do rąk, sun, gold, fire, light, yellow, light, feminity.
Przedmiotem niniejszej pracy jest zagadnienie świetlistości w Odzie do rąk Haliny Poświatowskiej. Szeroko rozumiana tematyka świetlna jest jednym z powracających elementów poetyki pisarki, obecnym w jej liryce wielopoziomowo: w scenerii lirycznej, w pojęciach związanych i o podobnych zakresach semantycznych, w metaforach, porównaniach i symbolice. Występowanie świetlistości we wszystkich tomach, a także jej skala i różnorodne reminiscencje nasuwają oczywiste pytania o jej znaczenie w twórczości poetki. Niniejsza praca stanowi próbę ich artykulacji i propozycje odpowiedzi na gruncie antropologiczno-kulturowym. Świadoma ilości dostępnego materiału powiązanego z powyższymi zagadnieniami, kategoryzuję „świetlistość” w oparciu o jej występowanie w wierszach z tomu Oda do rąk. W rozdziale pierwszym, teoretycznym, omawiam, możliwie szeroko, zakorzenioną w kulturze i religii teorię światła, by następnie w rozdziale drugim skoncentrować się na znaczeniach, jakie ewokują pojęcia: światło, słońce, złoto, ogień i żółty. Stanowią one podstawę teoretyczną i soczewkę, poprzez którą badam Odę do rąk w rozdziale trzecim, analityczno-interpretacyjnym. W poezji Poświatowskiej perspektywa podmiotki jest zawsze kobieca: studium egzystencjalne, duchowe, intelektualne i cielesne człowieka to studium kobiety. Kobiecość jest tu zawsze wiązana ze świetlistością. Poświatowska w poezji przedstawia życie w jego ekstremach, skrajnej totalności.
The issue of this thesis is the study of luminosity in Oda do rąk written by Halina Poświatowska. Widely understood topic of light is one of the repeated elements of the writer’s poetics, that is present in her lyrics on many levels: in lyrical scenery, in connected words and those with similar semantic recognition, in metaphors, comparisons, and symbols. The presence of luminosity in every poetry book of Poświatowska and the frequency of its appearance in different ways makes one wonder what it conveys in her works. This thesis attempts to articulate these questions and to present an answer on an anthropological and cultural ground. Familiarised with the amount of materials related to these topics, I categorised “luminosity” by its appearance in poems from Oda do rąk. First chapter, the theoretical one, discusses the theory of light, as widely as possible, rooted in the culture and religion to then concentrate on meanings which they imply in following terms: light, sun, gold, fire, and yellow in second chapter. They are the basis of theoretical reasoning and the lenses through which I examine Oda do rąk in the third, analytical and interpretative chapter. In Poświatowska’s poetics, the perspective of the speaker in the poem is always female: existential, spiritual, intellectual, and bodily study is the study of a woman. Womanhood is connected to luminosity. In her poems, Poświatowska presents life in extreme totality.
dc.abstract.en | The issue of this thesis is the study of luminosity in Oda do rąk written by Halina Poświatowska. Widely understood topic of light is one of the repeated elements of the writer’s poetics, that is present in her lyrics on many levels: in lyrical scenery, in connected words and those with similar semantic recognition, in metaphors, comparisons, and symbols. The presence of luminosity in every poetry book of Poświatowska and the frequency of its appearance in different ways makes one wonder what it conveys in her works. This thesis attempts to articulate these questions and to present an answer on an anthropological and cultural ground. Familiarised with the amount of materials related to these topics, I categorised “luminosity” by its appearance in poems from Oda do rąk. First chapter, the theoretical one, discusses the theory of light, as widely as possible, rooted in the culture and religion to then concentrate on meanings which they imply in following terms: light, sun, gold, fire, and yellow in second chapter. They are the basis of theoretical reasoning and the lenses through which I examine Oda do rąk in the third, analytical and interpretative chapter. In Poświatowska’s poetics, the perspective of the speaker in the poem is always female: existential, spiritual, intellectual, and bodily study is the study of a woman. Womanhood is connected to luminosity. In her poems, Poświatowska presents life in extreme totality. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem niniejszej pracy jest zagadnienie świetlistości w Odzie do rąk Haliny Poświatowskiej. Szeroko rozumiana tematyka świetlna jest jednym z powracających elementów poetyki pisarki, obecnym w jej liryce wielopoziomowo: w scenerii lirycznej, w pojęciach związanych i o podobnych zakresach semantycznych, w metaforach, porównaniach i symbolice. Występowanie świetlistości we wszystkich tomach, a także jej skala i różnorodne reminiscencje nasuwają oczywiste pytania o jej znaczenie w twórczości poetki. Niniejsza praca stanowi próbę ich artykulacji i propozycje odpowiedzi na gruncie antropologiczno-kulturowym. Świadoma ilości dostępnego materiału powiązanego z powyższymi zagadnieniami, kategoryzuję „świetlistość” w oparciu o jej występowanie w wierszach z tomu Oda do rąk. W rozdziale pierwszym, teoretycznym, omawiam, możliwie szeroko, zakorzenioną w kulturze i religii teorię światła, by następnie w rozdziale drugim skoncentrować się na znaczeniach, jakie ewokują pojęcia: światło, słońce, złoto, ogień i żółty. Stanowią one podstawę teoretyczną i soczewkę, poprzez którą badam Odę do rąk w rozdziale trzecim, analityczno-interpretacyjnym. W poezji Poświatowskiej perspektywa podmiotki jest zawsze kobieca: studium egzystencjalne, duchowe, intelektualne i cielesne człowieka to studium kobiety. Kobiecość jest tu zawsze wiązana ze świetlistością. Poświatowska w poezji przedstawia życie w jego ekstremach, skrajnej totalności. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kobielska, Maria | pl |
dc.contributor.author | Szkaradek, Krystyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Kobielska, Maria | pl |
dc.contributor.reviewer | Juszczyk, Andrzej - 128568 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-15T22:21:57Z | |
dc.date.available | 2022-07-15T22:21:57Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-14 | pl |
dc.fieldofstudy | polonistyka antropologiczno-kulturowa | pl |
dc.identifier.apd | diploma-161148-244007 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/297370 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | luminosity, Oda do rąk, sun, gold, fire, light, yellow, light, feminity. | pl |
dc.subject.pl | świetlistość, Oda do rąk, Halina Poświatowska, słońce, złoto, ogień, światło, żółć, światło, kobiecość. | pl |
dc.title | Studium świetlistości w Odzie do rąk Haliny Poświatowskiej | pl |
dc.title.alternative | Study of luminosity in Oda do rąk by Halina Poświatowska | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |