Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Przestrzeń wystawiennicza pod mikroskopem. Szkatułkowe ekspozycje sztuki.
Art space under a microscope. Casket displays.
muzeum, kolekcja, gabinet osobliwości, Marcel Duchamp
muzeum, kolekcja, cabinet of curiosity, Marcel Duchamp
Celem pracy magisterskiej poświęconej szkatułkowym ekspozycjom sztuki (to znaczy tworzonym przez artystów miniaturowym muzeom oraz galeriom, w których prezentowane są dzieła sztuki stworzone przez jednego lub więcej artystów specjalnie z myślą o tej niewielkiej przestrzeni) jest ich analiza pod kątem organizacji przestrzeni oraz pokrewieństwa z nowożytnymi gabinetami osobliwości. Opisy zewnętrznej oraz wewnętrznej struktury dzieł takich jak Pudełko w walizce (Marcel Duchamp, 1936-1941), Muzeum w szufladach (Herbert Distel, 1970-1977), Salon Wystawowy Bagatt (Łukasz Gorczyca, 2000-2001) czy Microart 1:10 (grupa Strupek, 2008-2009) stanowią punkt wyjścia dla analizy elementów paralelnych dla współcześnie tworzonych przez artystów miniaturowych przestrzeni dedykowanych sztuce oraz nowożytnych gabinetów osobliwości. W efekcie, pojęcia takie jak miniaturyzacja, intymność, prywatność, niezależność oraz przyjemność kolekcjonera okazują się kluczowe dla odpowiedniego zrozumienia charakteru szkatułkowych ekspozycji. Co więcej, możliwe staje się dzięki nim zaobserwowanie w jaki sposób tworzone współcześnie miniaturowe muzea oraz galerie odzwierciedlają aspiracje artystów do wyzwolenia się spod arbitralnych praktyk instytucjonalizacji oraz ramowania sztuki.
The purpose of the Master’s thesis devoted to the casket displays of art (it means miniature museums and galleries created by artists, where are exhibited artworks prepared by one or more artists particularly for this small space) is their analysis firstly from the spatial point of view, secondly in relation to cabinets of curiosities. The descriptions of exterior and interior structure of artworks such as Boîte-en-valise (Marcel Duchamp, 1935-1941), Museum of Drawers (Herbert Distel, 1970-1977), Salon Wystawowy Bagatt (Łukasz Gorczyca, 2000-2001) or Microart 1:10 (Strupek collective, 2008-2009) is a starting point in the discussion devoted to the links and parallels between casket displays and cabinets of curiosities. In effect, notions such as miniaturization, intimacy, privacy, collector’s independence and pleasure prove essential for appropriate interpretation of the casket displays. Due to them artist’s miniature museums and galleries reflects as well how some of contemporary artists escapes from the institutional arbitrary practices of framing art.
dc.abstract.en | The purpose of the Master’s thesis devoted to the casket displays of art (it means miniature museums and galleries created by artists, where are exhibited artworks prepared by one or more artists particularly for this small space) is their analysis firstly from the spatial point of view, secondly in relation to cabinets of curiosities. The descriptions of exterior and interior structure of artworks such as Boîte-en-valise (Marcel Duchamp, 1935-1941), Museum of Drawers (Herbert Distel, 1970-1977), Salon Wystawowy Bagatt (Łukasz Gorczyca, 2000-2001) or Microart 1:10 (Strupek collective, 2008-2009) is a starting point in the discussion devoted to the links and parallels between casket displays and cabinets of curiosities. In effect, notions such as miniaturization, intimacy, privacy, collector’s independence and pleasure prove essential for appropriate interpretation of the casket displays. Due to them artist’s miniature museums and galleries reflects as well how some of contemporary artists escapes from the institutional arbitrary practices of framing art. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy magisterskiej poświęconej szkatułkowym ekspozycjom sztuki (to znaczy tworzonym przez artystów miniaturowym muzeom oraz galeriom, w których prezentowane są dzieła sztuki stworzone przez jednego lub więcej artystów specjalnie z myślą o tej niewielkiej przestrzeni) jest ich analiza pod kątem organizacji przestrzeni oraz pokrewieństwa z nowożytnymi gabinetami osobliwości. Opisy zewnętrznej oraz wewnętrznej struktury dzieł takich jak Pudełko w walizce (Marcel Duchamp, 1936-1941), Muzeum w szufladach (Herbert Distel, 1970-1977), Salon Wystawowy Bagatt (Łukasz Gorczyca, 2000-2001) czy Microart 1:10 (grupa Strupek, 2008-2009) stanowią punkt wyjścia dla analizy elementów paralelnych dla współcześnie tworzonych przez artystów miniaturowych przestrzeni dedykowanych sztuce oraz nowożytnych gabinetów osobliwości. W efekcie, pojęcia takie jak miniaturyzacja, intymność, prywatność, niezależność oraz przyjemność kolekcjonera okazują się kluczowe dla odpowiedniego zrozumienia charakteru szkatułkowych ekspozycji. Co więcej, możliwe staje się dzięki nim zaobserwowanie w jaki sposób tworzone współcześnie miniaturowe muzea oraz galerie odzwierciedlają aspiracje artystów do wyzwolenia się spod arbitralnych praktyk instytucjonalizacji oraz ramowania sztuki. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gryglewicz, Tomasz - 128197 | pl |
dc.contributor.author | Małysa-Janczy, Zofia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gryska, Agnieszka | pl |
dc.contributor.reviewer | Gryglewicz, Tomasz - 128197 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T03:16:38Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T03:16:38Z | |
dc.date.submitted | 2016-10-19 | pl |
dc.fieldofstudy | historia sztuki | pl |
dc.identifier.apd | diploma-110481-115027 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/216477 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | muzeum, kolekcja, cabinet of curiosity, Marcel Duchamp | pl |
dc.subject.pl | muzeum, kolekcja, gabinet osobliwości, Marcel Duchamp | pl |
dc.title | Przestrzeń wystawiennicza pod mikroskopem. Szkatułkowe ekspozycje sztuki. | pl |
dc.title.alternative | Art space under a microscope. Casket displays. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |