SOCJOTECHNIKA I MANIPULACJA W KORPORACJACH

master
dc.abstract.enThe aim of this thesis is to analyze the process of influence on workers, existing in corporations. Are those methods different than techniques, which are being used in SME sector? Social engineering and manipulation are well known tools, which seems to be effective. I decided to research the scope of using those methods by organizations and to analyse if they are as efficient as they tend to be. The results show that in polish market we have got two different methods of manipulation – based on system assumptions (corporations) and based on relations and direct contact (SME sektor). Results also confirm that manipulation and social engineering may lead to increase of performance and commitment.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest analiza procesu wpływu na pracowników, występującego w korporacjach. Czy metody te różnią się od wykorzystywanych w innych segmentach rynku? Socjotechnika oraz manipulacja są narzędziami powszechnie dostępnymi i skutecznym. Zdecydowałem się zbadać na jaką skalę używa się ich w organizacjach oraz czy przynoszą oczekiwane efekty. Uzyskane wyniki wskazują na występowanie dwóch różnych metod manipulacji – opartych o założenia systemowe (duże organizacje) oraz o relacje i kontakt osobisty (sektor MŚP), a także potwierdzają wzrost zaangażowania i częściową poprawę wydajności.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorNęcki, Zbigniew - 130923 pl
dc.contributor.authorDembiczak, Tomaszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerNęcki, Zbigniew - 130923 pl
dc.contributor.reviewerRosiński, Jerzypl
dc.date.accessioned2020-07-27T00:30:49Z
dc.date.available2020-07-27T00:30:49Z
dc.date.submitted2016-07-05pl
dc.fieldofstudyzarządzaniepl
dc.fieldofstudycontrolling i doradztwo gospodarczepl
dc.identifier.apddiploma-107752-149101pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/214010
dc.languagepolpl
dc.subject.enKeywords: manipulation – social engineering – corporation – influence – performancepl
dc.subject.plSłowa kluczowe: manipulacja – socjotechnika – korporacja – wpływ – wydajnośćpl
dc.titleSOCJOTECHNIKA I MANIPULACJA W KORPORACJACHpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this thesis is to analyze the process of influence on workers, existing in corporations. Are those methods different than techniques, which are being used in SME sector? Social engineering and manipulation are well known tools, which seems to be effective. I decided to research the scope of using those methods by organizations and to analyse if they are as efficient as they tend to be. The results show that in polish market we have got two different methods of manipulation – based on system assumptions (corporations) and based on relations and direct contact (SME sektor). Results also confirm that manipulation and social engineering may lead to increase of performance and commitment.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest analiza procesu wpływu na pracowników, występującego w korporacjach. Czy metody te różnią się od wykorzystywanych w innych segmentach rynku? Socjotechnika oraz manipulacja są narzędziami powszechnie dostępnymi i skutecznym. Zdecydowałem się zbadać na jaką skalę używa się ich w organizacjach oraz czy przynoszą oczekiwane efekty. Uzyskane wyniki wskazują na występowanie dwóch różnych metod manipulacji – opartych o założenia systemowe (duże organizacje) oraz o relacje i kontakt osobisty (sektor MŚP), a także potwierdzają wzrost zaangażowania i częściową poprawę wydajności.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Nęcki, Zbigniew - 130923
dc.contributor.authorpl
Dembiczak, Tomasz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Nęcki, Zbigniew - 130923
dc.contributor.reviewerpl
Rosiński, Jerzy
dc.date.accessioned
2020-07-27T00:30:49Z
dc.date.available
2020-07-27T00:30:49Z
dc.date.submittedpl
2016-07-05
dc.fieldofstudypl
zarządzanie
dc.fieldofstudypl
controlling i doradztwo gospodarcze
dc.identifier.apdpl
diploma-107752-149101
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/214010
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Keywords: manipulation – social engineering – corporation – influence – performance
dc.subject.plpl
Słowa kluczowe: manipulacja – socjotechnika – korporacja – wpływ – wydajność
dc.titlepl
SOCJOTECHNIKA I MANIPULACJA W KORPORACJACH
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
224
Views per month
Views per city
Warsaw
51
Gdansk
11
Krakow
11
Lodz
9
Poznan
6
Rzeszów
6
Wroclaw
6
Katowice
5
Szczecin
5
Bialystok
4

No access

No Thumbnail Available